Openbare raadsvergadering 27 februari 2020

 

 

Datum: 27 februari 2020

Voorzitter: De heer Hoogendoorn, burgemeester

Locatie: Raadzaal gemeentehuis in Slochteren

Griffier: Mevrouw Bouwman

Tijdstip: 19:30 uur

Mailadres: griffie@midden-groningen.nl

 

Aan: De gemeenteraad van Midden-Groningen

 

Hierbij nodig ik u uit voor de openbare vergadering van de raad van Midden-Groningen op donderdag 27 februari a.s. om 19:30 uur in de Raadzaal, Hoofdweg 10a te Slochteren. De voorlopige agenda treft u onderstaand aan. Alle stukken die op deze vergaderingen betrekking hebben zijn te raadplegen via https://bestuur.midden-groningen.nl/

 

Agenda

 

 

1. Opening

 

2. Vaststellen agenda

 

3. Inventarisatie spreekrecht burgers

 

4. Vragenuur

 

5. Vaststellen verslagleggingen raadscommissies van 6 en 13 februari en de besluitenlijsten van de raadsvergaderingen van 30 januari en 6 februari.

 

6. Ingekomen stukken en mededelingen/Lange termijn agenda raad/Toezeggingen

Voorstel om in te stemmen met de wijze van afdoening van de ingekomen stukken, de Langetermijn agenda en de lijst met toezeggingen.

 

7. Voorstel tot het vaststellen van de lijst van Hamerstukken:

Voorstel om in te stemmen met de lijst van de volgende hamerstukken.

 

A. Voornemen tot aankoop grond ter afronding bedrijventerrein Gouden Driehoek

De gemeente heeft overeenstemming bereikt over de aankoop van een perceel grond ter afronding van het bedrijventerrein De gouden Driehoek. Deze gronden worden door de gemeente overgedragen aan de ontwikkelingsmaatschappij De Gouden Driehoek.

(Portefeuillehouder: dhr. Borg)

 

B. Wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Groningen

De Omgevingsdienst Groningen is in 2013 opgericht als een gemeenschappelijke regeling van de Groninger gemeenten en de provincie Groningen. Door een algemene wijziging in arbeidsrecht voor ambtenaren is het vereist dat de huidige gemeenschappelijke regeling hierop wordt aangepast. Alvorens het college van burgemeester en wethouders de gemeenschappelijke regeling kan wijzigen moet hiervoor toestemming aan de gemeenteraad worden gevraagd.

(Portefeuillehouder: dhr. Boersma)

 

C. Kadernota risicomanagement en weerstandsvermogen

In de begroting en jaarrekening staat een jaarlijkse terugkerende paragraaf

Risicomanagement en Weerstandsvermogen. Deze kadernota beoogt dit meer te structuren om zo te komen tot integraal risicomanagement. Dit heeft tot doel om op gestructureerde wijze de risico’s in beeld krijgen die van invloed zijn op het behalen van doelen. Specifiek voor de financiële (rest)risico’s wordt het weerstandsvermogen berekend en worden buffers gevormd. Deze buffers voorkomen dat de gemeente in financiële problemen komt als de financiële (rest)risico’s zich daadwerkelijke voordoen.

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

 

D. Rapport Rekenkamercommissie Onroerendezaakbelasting

De Rekenkamercommissie Midden-Groningen (hierna: RKC) heeft tot doel om de kaderstellende en controlerende taak van de gemeenteraad te versterken. Daartoe voert de RKC onderzoek uit naar het gevoerde beleid van de gemeente. De RKC heeft een quickscan met een beknopte onderzoeksvraag uitgevoerd. De RKC heeft de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek voorzien van conclusies en aanbevelingen, die aan de raad ter bespreking en vaststelling worden aangeboden.

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

 

E. RKC (Rekenkamercommissie) onderzoek kostendekking rioolheffing

De Rekenkamercommissie Midden-Groningen (hierna: RKC) heeft tot doel om de kaderstellende en controlerende taak van de gemeenteraad te versterken. Daartoe voert de RKC onderzoek uit naar het gevoerde beleid van de gemeente. De RKC heeft een quickscan met een beknopte onderzoeksvraag uitgevoerd. De RKC heeft de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek voorzien van conclusies en aanbevelingen, die aan de raad ter bespreking en vaststelling worden aangeboden.

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

 

8. Kadernota misbruik en oneigenlijk gebruik (R)

Gemeentelijke regelingen kunnen gevoelig zijn voor misbruik en oneigenlijk gebruik. Om dit te voorkomen en te bestrijden is in de nota misbruik en oneigenlijk gebruik 2020-2023 beleid geformuleerd. Dit stuk is op 28 januari 2020 besproken in de auditcommissie en de auditcommissie heeft een positief advies uitgebracht. Vanwege het technische karakter van dit onderwerp kan dit punt rechtstreeks aan de raad ter vaststelling worden voorgelegd.

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

 

9. Vaststelling bestemmingsplan Bedrijvenpark Rengers, A.B. Nobellaan Kolham

McDonald’s wil een restaurant met McCafé en bijbehorende voorzieningen exploiteren op het Bedrijvenpark Rengers in Kolham. Op het zuidelijke deel van de kavel is een tankstation

geprojecteerd. Beide functies zijn in strijd met de planregels van het geldende bestemmingsplan. Om deze functies wel mogelijk te maken, is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan heeft de formele ontwerpfase doorlopen en wordt nu met inachtneming van de ingediende zienswijzen ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad.

(Portefeuillehouder: dhr. Boersma)

 

10. Harmonisatie inkoop- en contractmanagementbeleid Midden-Groningen 2020-2023

In verband met de harmonisatie van de ‘Beleidsregels inkoop en aanbesteden 2017 – 2020 Hoogezand-Sapemeer, Slochteren en Menterwolde’ en de professionalisering van de inkoop- en contractmanagementfunctie zoals verwoord in de visie ‘Inkopen doe je met elkaar’ is een nieuw beleid noodzakelijk geworden.

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

 

11. Aanpassing Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

De gemeenteraad stelt een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening vast. De huidige APV geldt vanaf 1 januari 2018. De APV is op een aantal punten aangepast. Een aantal bepalingen zijn verduidelijkt of aangescherpt en er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van nieuwe wetgeving. Er zijn ook een aantal meer fundamentele aanpassingen gedaan zoals het opnemen van een lachgasverbod en een verbod tot het vervoeren van brandbaar materiaal met oud en nieuw.

(Portefeuillehouder: dhr. Hoogendoorn)

 

12. Vaststellen verordening organisatie griffie en ondersteuning raad 2020 (R)

Op 1 januari 2020 is de Wet normalisering van de rechtspositie van ambtenaren (Wnra) in werking getreden. Er zijn een aantal technische veranderingen in de Gemeentewet doorgevoerd. Daarom moet de “Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad 2019” worden herzien.

(Portefeuillehouder: dhr. Van Dijk – voorzitter werkgeverscommissie)

 

13. Verlenging tijdelijke benoeming raadslid en plaatsvervangend commissielid voor GroenLinks (R)

De raad wordt voorgesteld de tijdelijke benoemingen te verlengen met 16 weken, ingaande 27 februari 2020.

 

14. Sluiting

 

Naar boven