Verordening op de rekenkamercommissie Borger-Odoorn 2020

 

De raad van de gemeente Borger-Odoorn;

gelezen het voorstel aan de gemeenteraad met nr. 19.02780;

gelet op het bepaalde in de artikelen 84, 96 lid 1 en 147 van de Gemeentewet en

de artikelen 3.4.1 lid 1 en 3.4.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de ‘Verordening op de rekenkamercommissie Borger-Odoorn 2020

 

welke als volgt komt te luiden:

Verordening op de rekenkamercommissie Borger-Odoorn 2020

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: rekenkamercommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    raad: de gemeenteraad van Borger-Odoorn;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    lid: lid van de rekenkamercommissie.

Artikel 2 Taak van de commissie

  • 1.

    Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De rekenkamercommissie doet tenminste één maal per kalenderjaar onderzoek naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Een door de commissie ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening.

Artikel 3 Samenstelling, benoeming en benoemingstermijn

  • 1.

    De commissie bestaat uit vier leden, niet zijnde raadsleden of plaatsvervangende leden van de oriënterende raadsbijeenkomst.

  • 2.

    Leden worden, op voordracht van een selectiecommissie uit de rekenkamercommissie, door de raad benoemd voor een periode van vier jaar; deze leden kunnen door de raad op voordracht van de rekenkamercommissie eenmalig worden herbenoemd voor eenzelfde periode.

  • 3.

    Het bepaalde in lid 2 is niet van toepassing op de lopende termijn van benoeming of herbenoeming van leden die op het moment van inwerkingtreding van deze verordening reeds lid van de commissie zijn.

  • 4.

    Voordrachten tot herbenoeming als bedoeld in lid twee worden door de rekenkamercommissie uiterlijk drie maanden voorafgaand aan het aflopen van de benoemingstermijn van het lid aan de gemeenteraad gedaan.

  • 5.

    De commissie voorziet waar nodig onderling in een zodanig tussentijds aftreden van de leden dat de continuïteit in de werkzaamheden van de commissie wordt geborgd.

  • 6.

    De commissie wijst uit het midden van haar leden een voorzitter alsmede een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 4 Eed

Ten aanzien van de leden is artikel 81g van de wet van overeenkomstige toepassing. 

Artikel 5 Ontslag

  • 1.

    De raad ontslaat de leden van de commissie.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij aanvaarding van een functie die naar het oordeel van de raad, voor wat betreft de gevergde onafhankelijke oordeelsvorming van de commissie, onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel zulk een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien het lid door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie als lid van de commissie te vervullen. 

Artikel 6 Vergoeding leden

  • 1.

    De leden ontvangen een vergoeding voor de werkzaamheden die zij voor de commissie verrichten.

  • 2.

    De vergoeding bedoeld in het eerste lid, voor zover het het bijwonen van vergaderingen betreft, bedraagt voor de voorzitter van de rekenkamercommissie € 200,- en voor de overige leden van de rekenkamercommissie € 175,- per vergadering.

  • 3.

    De vergoeding bedoeld in het eerste lid komt ten laste van het budget van de commissie.

Artikel 7 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisneming naar de raad.

Artikel 8 Onderwerpselectie en onderzoeksopzet

  • 1.

    De commissie voorziet in een onderzoeksplan voor haar jaarlijks ter hand te nemen onderzoek of onderzoeken, motiveert in het onderzoeksplan haar keuze, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De commissie zendt het in het eerste lid bedoelde onderzoeksplan ter kennisneming naar de raad.

  • 3.

    Indien de raad een verzoek tot het instellen van een onderzoek heeft gedaan, bericht de commissie uiterlijk binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan. 

Artikel 9 Werkwijze

  • 1.

    De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De commissie kan besluiten de raad tussentijds te informeren over de voortgang van het onderzoek.

  • 3.

    De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren van de gemeente die mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen, die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De commissie vergadert in beslotenheid; haar rapporten zijn openbaar.

  • 5.

    De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 6.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe deskundigheid inschakelen.

  • 7.

    De commissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun reactie aan de commissie te geven op de juistheid en volledigheid van het conceptonderzoeksrapport. Betrokkenen zijn in elk geval degenen, wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt wie voorts als betrokkenen worden aangemerkt. De commissie stelt vervolgens het college van burgemeester en wethouders in de gelegenheid binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste vier weken bedraagt, zijn reactie aan de commissie te geven op de conclusies en aanbevelingen van het conceptonderzoeksrapport.

  • 8.

    De commissie zendt een afschrift van haar onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van de betrokkenen op het (concept-) rapport aan de raad, het college en aan de betrokkenen. 

Artikel 10 Ambtelijke ondersteuning

De commissie wordt bij haar werkzaamheden ondersteund door de griffier en/of een secretaris van de rekenkamercommissie. 

Artikel 11 Budget

  • 1.

    De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in eerste lid bedoelde budget worden de kosten gebracht betreffende:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      de externe deskundigen die eventueel door de commissie zijn ingeschakeld;

    • c.

      overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak. 

Artikel 12 Evaluatie

Minimaal één keer per raadsperiode  wordt door de commissie een evaluatie van de uitvoering van de artikelen van de verordening aan de gemeenteraad voorgelegd.

Artikel 13 Slotbepaling

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de gemeenteraad. 

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1e dag na bekendmaking en werkt daarna terug tot 1 januari 2019.

Artikel 15 Intrekking

De Verordening op de rekenkamercommissie Borger-Odoorn 2018, zoals door de raad vastgesteld op 27 september 2018, wordt per datum inwerkingtreding van de nieuwe verordening ingetrokken.  

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de rekenkamercommissie Borger-Odoorn 2020.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 16-01-2020.

 

De gemeenteraad van Borger-Odoorn,

 

de griffier,

de voorzitter,

 

 

 

 

 

 

H.J. van Olst

mr. J. Seton

Naar boven