Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2020, 354192 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2020, 354192 | Verordeningen |
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;
Gezien het voorstel van 08-12-2020;
Gelet op artikel 160, eerste lid sub h, Gemeentewet en de Marktverordening Groningen 2021;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen met betrekking tot uitvoering van de marktverordening en een ordelijk verloop van de markten;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Dag, tijd en plaats van de markt
De warenmarkten op de Grote Markt en Vismarkt worden verplaatst als in de binnenstad de Meikermis wordt georganiseerd. De warenmarkt op de Grote Markt wordt verplaatst als in de binnenstad de Augustuskermis wordt georganiseerd. De verplaatsingen gelden voor de duur van de betreffende kermis inclusief de dagen die nodig zijn voor de op- en afbouw.
Indien bij aanvang van de markt, of gedurende de tijdsperiode waarop de markt wordt gehouden, weersinvloeden, calamiteiten e.d. de orde op de markt kunnen verstoren, er direct gevaar dreigt voor de vergunninghouder, marktbezoekers en/of objecten in de nabijheid van het marktterrein waardoor de openbare orde in gevaar komt of schade kan worden toegebracht aan derden, kan het college besluiten:
De branchering evenals het maximum aantal standplaatsen per branche is vastgesteld per markt, zoals aangegeven op de bij dit reglement behorende brancheringsregeling.
Artikel 9 Overschrijving tijdelijke standplaatsvergunning
In geval van overlijden, het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, blijvende arbeidsongeschiktheid van 50% of meer of beëindiging van bedrijfsactiviteiten van de vergunninghouder kan de vergunning voor de tijdelijke standplaats worden overgeschreven op de echtgeno(o)t(e), de partner van de vergunninghouder, een kind van de vergunninghouder, een medevennoot of een werknemer;
Een verzoek tot overschrijving kan, met uitzondering van het geval van overlijden, door een medevennoot of een werknemer van de vergunninghouder worden gedaan indien aan het college kan worden aangetoond dat de medevennoot gedurende een jaar mede-eigenaar van het bedrijf van de vergunninghouder is geweest, en in het geval van de werknemer dat deze gedurende een jaar in loondienst van de vergunninghouder is geweest.
Hoofdstuk 3 Toewijzen en bezetten van standplaatsen
Artikel 11 Toewijzen van tijdelijke standplaatsen
Het college vraagt de in artikel 6 bedoelde commissie om een advies over de aanvragen met betrekking tot de in artikel 10 lid 2 bedoelde kwaliteitscriteria. De commissie beoordeelt de aanvragen met een puntenscore, waarbij de commissie de aanvraag met het hoogste puntenaantal aan het college zal adviseren.
In afwijking van het bepaalde in de vorige leden, artikel 8, artikel 15 en artikel 19 wordt op de markt als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder L een wisselstandplaats aangewezen, die periodiek wordt ingenomen door een bewoner of kleinschalige ondernemer van de Korrewegwijk, waaraan de volgende voorwaarden worden gesteld:
De particulier die gebruik maakt van de wisselstandplaats is hobbymatig bezig en niet verplicht om aan te tonen dat hij/zij ingeschreven staat bij het Handelsregister;
De werkgroep Korremarkt maakt aan de gemeente het rooster bekend waarop de persoonsgegevens en het aangeboden product staan vermeld van de particulier of ondernemer die de standplaats inneemt.
Artikel 13 Toewijzing standplaatsen op bloemenjaarmarkt
In afwijking van het bepaalde in artikel 11 geschiedt de toewijzing van standplaatsen op de bloemenjaarmarkt in de volgende volgorde:
Hoofdstuk 4 Bepalingen over het gebruik van standplaatsen
Het college kan de vergunninghouder van een tijdelijke standplaats op een daartoe strekkend schriftelijk verzoek toestemming verlenen om een handelingsbekwaam natuurlijk persoon, die niet in het bezit is van een tijdelijke standplaatsvergunning voor een van de warenmarkten in Groningen, aan te wijzen als bedrijfsleider, die hem bij de uitoefening van de markthandel bij voortduring bijstaat dan wel, bij afwezigheid van de vergunninghouder, voor rekening en risico van de vergunninghouder diens marktverplichtingen nakomt. Per vergunninghouder kunnen maximaal twee personen als vaste vervanger worden aangewezen.
Artikel 18 Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden
De vergunninghouder van een tijdelijke standplaats die wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden verhinderd is zijn standplaats in te nemen, deelt dit schriftelijk of via elektronische weg mee aan het college. In verband met de continuïteit van de markt geldt er een maximale afwezigheid van 8 weken per jaar, met dien verstande dat maximaal 4 weken aaneengesloten vakantie kan worden opgenomen.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Artikel 23 Gebruik van elektrische kachels en gaskachels
Het is verboden gebruik te maken van elektrische kachels en gaskachels ter verwarming van de vergunninghouder.
Hoofdstuk 6 Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 26 Overgangsbepalingen
Indien voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit tot wijziging van het Marktreglement Groningen 2021 een aanvraag om vergunning is ingediend waarover nog niet is beslist, wordt daarop dit Marktreglement Groningen 2021 toegepast.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Aangezien het reglement feitelijk een uitwerking is van artikel 1 van de Marktverordening, is het wenselijk de gehanteerde begrippen hierbij aan te laten sluiten.
Artikel 2 Dag, tijd en plaats van de markten.
Op grond van artikel 160, eerste lid sub h Gemeentewet bepaalt het college op welke dag, tijd en plaats de markt plaatsvindt. De uitwerking van deze bevoegdheid ligt vast in artikel 2.
In de praktijk doen zich situaties voor dat de markt moet worden afgelast of voortijdig moet worden beëindigd. In artikel 3 is de bevoegdheid van het college om daartoe te besluiten expliciet opgenomen.
Artikelen 4 en 5 Inrichting van de markt - Branche-indeling
Artikel 4 moet in combinatie gezien worden met artikel 5. Op grond van artikel 4 stelt het college het aantal standplaatsen op de markt vast met onder meer als doel het aantrekkelijk maken van de markt voor de consumenten. Het aantal standplaatsen wordt in samenhang met de spreiding van de branches over de markt vastgelegd in het zogenaamde standplaatsenplan.
Artikel 6 Marktadviescommissie
Op dit moment bestaat de marktadviescommissie uit twee leden aangewezen door het college, een lid op voordracht van de CVAH, een onafhankelijk lid en een marktmeester vervult de rol van secretaris.
Op dit moment bestaat de marktcommissie uit vertegenwoordigers van de gemeente Groningen, de lokale afdeling van de brancheorganisatie de Centrale vereniging voor de ambulante handel (CVAH) en de Vereniging Groningen City Club (GCC).
Om de kwaliteit en de continuïteit van de markt te verzekeren wordt de inschrijving in het handelsregister als ambulante handelaar verplicht gesteld. Het zelfde uitgangspunt bepaalt dat de aanvrager die met eigen materiaal standplaats wil innemen vooraf een omschrijving met foto van de verkoopinrichting moet overleggen. Met het oog op de veiligheid wordt een keuringsrapport van een erkende installateur vereist.
Hoofdstuk 3. Toewijzen en bezetten van standplaatsen
Artikel 11 Volgorde toewijzing standplaatsen
In artikel 11 van het Marktreglement is de volgorde van toewijzing tijdelijke marktstandplaatsen vastgelegd.
Voor toewijzing van een opengevallen vaste of tijdelijke standplaats komt als eerste in aanmerking degene aan wie een verzoek tot overschrijving van een tijdelijke standplaatsvergunning conform artikel 9 is gehonoreerd.
Bij de toewijzing wordt rekening gehouden met de door het college vastgestelde brancheverdeling.
Ongeacht de aangegeven volgorde blijft - bij elke aanvraag - de bijdrage die aan de verbetering en/of het behoud van de kwaliteit van de markt wordt geleverd bepalend.
De toewijzing van standplaatsen geschiedt door een adviescommissie, bestaande uit twee leden van de CVAH en twee door het college aan te wijzen leden.
Door ook een omschrijving met foto van de verkoopinrichting in de vergunning op te nemen wordt verduidelijkt, dat de bij de aanvraag gepresenteerde (en beoordeelde) verkoopinrichting onderdeel van de vergunning is. Dit betekent dat een vergunninghouder bij wezenlijke - wijziging van de gepresenteerde verkoopinrichting een aanvraag tot wijziging van de vergunning moet indienen. De Marktadviescommissie brengt hier een advies over uit.
Artikel 11 Toewijzing dagplaats
Als de vergunde standplaatsen of standwerkerplaatsen niet zijn ingenomen of als er niet vergunde standplaatsen zijn kunnen deze als dagplaats ingenomen worden. De in het eerste lid vereiste vergunning wordt in afwijking van artikel 7 op basis van een mondeling aanvraag verleend. Het verdient aanbeveling de marktmeester een (standaard voorbedrukte) schriftelijke vergunning te laten afgeven. Uiteraard wordt bij het toewijzen van dagplaatsen rekening gehouden met de brancheverdeling.
De bijdrage aan de kwaliteit van de warenmarkt is een voorwaarde om in aanmerking te kunnen komen voor een dagplaats. Hierbij gaat het om de kwaliteit van de verkoopinrichting, warenpresentatie en klantvriendelijkheid (criterium bij herhaalde aanvragen).
Artikel 13 Toewijzing bloemenjaarmarkt
In afwijking van artikel 11 en artikel 12 regelt dit artikel de toewijzing van de standplaatsen op de bloemenjaarmarkt.
Artikel 14 Toewijzing standwerkerplaats
Toewijzing van een standwerkerplaats geschiedt op dezelfde manier als de toewijzing van dagplaatsen. Standwerkers hebben een eigen wijze van werken. Bij de benadering van het publiek treden zij geheel anders op dan de zogenaamde stille kramers. Artikel 13 bevat een aantal bepalingen, dat de marktmeester moet helpen toezicht te houden op het onderscheid met de stille kramer, zodat daadwerkelijk als standwerker wordt opgetreden.
Hoofdstuk 4. Bepalingen over het gebruik van standplaatsen.
Om continuïteit te kunnen waarborgen en de marktkoopman meer ruimte voor zijn ondernemerschap te kunnen bieden wordt de vaste vervanger geïntroduceerd waardoor verruiming van de persoonlijke plaatsbezetting tot stand kan komen. Dit houdt concreet in dat er per marktvergunning maximaal twee 'extra' personen kunnen worden geregistreerd, die als vervanger van de vergunninghouder mogen optreden.
Als de vergunninghouder voor deze mogelijkheid kiest is hij verplicht om alle marktdagen standplaats in te nemen dan wel te laten innemen.
Artikel 16 Aantal keren innemen vaste of tijdelijke standplaats
Om te voorkomen dat het innemen van een standplaats een vrijblijvende aangelegenheid is, wordt in dit artikel het aantal keren bepaald dat een standplaats ingenomen moet worden.
Artikel 17 Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen
Het marktterrein behoort tot de openbare weg. Om het marktterrein tijdens de markt vrij te maken van alle verkeer dient het college een verkeersbesluit te nemen. Ten onrechte geparkeerde auto's kunnen met toepassing van bestuursdwang, op kosten van de eigenaars, van het marktterrein worden verwijderd nog vóór de eigenlijke opbouw van de markt.
Voorwaarde is wel dat de tijden waarop het terrein beschikbaar moet zijn ten behoeve van de markt, duidelijk worden meegedeeld.
Om logistieke redenen kunnen kooplieden niet naar eigen goeddunken op het door hen gekozen tijdstip hun standplaats innemen. Uit de volgorde van de standplaatsen en de problematiek van de bereikbaarheid van achterliggende standplaatsen als voorgelegen standplaatsen al zijn ingenomen vloeit voort dat standplaatsen in volgorde ingenomen moeten worden. De aanwijzingen van de marktmeester in verband daarmee moeten opgevolgd worden.
Het tweede lid maakt duidelijk dat het in het algemeen, in het belang van de orde op de markt, de vergunninghouder niet kan worden toegestaan de markt op willekeurige, vóór de sluitingstijd gelegen, momenten te verlaten
Artikel 18 Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden
In dit artikel worden de uitzonderingen gegeven op het uitgangspunt dat de vergunninghouder zelf op de standplaats aanwezig dient te zijn. Het is wel noodzakelijk dat de marktmeester van elke verhindering tot marktbezoek voor de desbetreffende marktdag op de hoogte wordt gesteld. Elektronisch verkeer, bijvoorbeeld in de vorm van e-mail, wordt aan een schriftelijke melding gelijk gesteld.
Artikel 19 Tijdelijke vervanging.
Anders dan in artikel 15 wordt in dit artikel de tijdelijke vervanging geregeld indien de marktkoopman ziek is, met vakantie is of wegens bijzondere omstandigheden tijdelijk afwezig is.
Hoofdstuk 5. Overige bepalingen
Deze bepalingen hebben te maken met een ordelijk en veilig verloop van de markt.
Op grond van artikel 20 is het onder voorwaarden toegestaan om binnen de vergunde meters gebruikte maken van sta- en/of zitmeubilair. Dit is alleen toegestaan bij de kramen waar ter plaatse te consumeren producten worden verkocht. Het plaatsen van het meubilair dient te voldoen aan de in artikel 20 genoemde voorwaarde.
Hoofdstuk 6. Overgangs- en slotbepalingen Artikel 26 Overgangsbepalingen
Artikel 27 Benaming en inwerkingtreding
In de titel wordt een jaartal opgenomen om tot uitdrukking te brengen dat het reglement is opgesteld op basis van de marktverordening met hetzelfde jaartal.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-354192.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.