Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2020, 352288 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2020, 352288 | Verordeningen |
Wijziging Besluit tijdelijke loonkostensubsidies gemeente Sittard-Geleen 2018
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen;
Gelet op de artikelen 7, lid 1 sub a en artikel 8a, eerste lid, aanhef en onder a, van de Participatiewet;
Gelet op artikel 13 van de Verordening re-integratie participatiewet gemeente Sittard-Geleen 2015;
Overwegende dat het wenselijk is om regels vast te stellen over de doelgroepen en de hoogte, duur en voorwaarden van de tijdelijke loonkostensubsidie voor werkgevers;
Besluit tijdelijke loonkostensubsidies gemeente Sittard-Geleen 2018.
Artikel 2. Doelstelling tijdelijke loonkostensubsidie
De verstrekking van loonkostensubsidie zoals bedoeld in dit besluit is gericht op het tijdelijk aanvullen van de verminderde productiviteit van personen ter stimulering van het in dienst nemen van deze personen, anders dan de personen bedoeld in artikel 10d van de wet.
Het college stelt ambtshalve dan wel op aanvraag vast of de persoon tot de doelgroep tijdelijke loonkostensubsidie behoort. Hierbij worden de navolgende criteria in acht genomen:
Artikel 6 Duur van de subsidie
Voorafgaand aan het einde van de eerste periode van zes maanden wordt ambtshalve vastgesteld of de persoon nog tot de doelgroep behoort en wordt de hoogte van de loonkostensubsidie voor de resterende duur gebaseerd op het ontwikkelperspectief van de klant. Desgewenst kan hiervoor een loonwaarde meting worden ingezet.
Indien tijdens de periode van deze tijdelijke loonkostensubsidie uit een loonwaardemeting blijkt dat de persoon duurzaam een loonwaarde heeft van 30%-80% dan kan via een zogenaamde praktijkroute een wettelijke loonkostensubsidie worden aangevraagd, zoals bedoeld in artikel 10d van de Wet, en wordt deze tijdelijke loonkostensubsidie gelijktijdig ingetrokken.
Artikel 8. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen, de uitvoering van dit besluit betreffende, waarin dit besluit niet voorziet beslist het college.
Het college kan in geval van onbillijkheid of klaarblijkelijke hardheid afwijken van de in dit besluit opgenomen bepalingen.
Aldus besloten door het college van de gemeente Sittard-Geleen in de vergadering van 12 december 2017.
De Burgemeester
Drs. G.J.M. Cox
De Secretaris
Mr. G.J.C. Kusters
Artikel 13 van de gemeentelijke re-integratie-verordening geeft het college de bevoegdheid een tijdelijke loonkostensubsidie te verstrekken aan werkgevers die werkzoekenden uit de brede doelgroep van de Participatiewet een dienstbetrekking bieden. Dit uitvoeringsbesluit stelt nadere regels ten aanzien van de duur, de hoogte en de verplichtingen die aan de subsidie worden verbonden.
De loonkostensubsidie is -het woord zegt het al- een subsidie en hierop is naast het gestelde in deze beleidsregel ook Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (‘Subsidies’) van toepassing. In deze titel is o.a. geregeld dat bij teveel of ten onrechte betaalde subsidie terugvordering of verrekening mogelijk is (vgl. artikel 4:57 Awb). Dat geldt dus ook voor teveel of ten onrechte uitbetaalde loonkostensubsidie.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De in artikel 13 van de re-integratie-verordening geregelde tijdelijke loonkostensubsidie moet worden onderscheiden van de loonkostensubsidie zoals bedoeld in de artikelen 10c en 10d van de Participatiewet. De laatstgenoemde loonkostensubsidie is geïntroduceerd in de Participatiewet door de Invoeringswet Participatiewet en is specifiek bedoeld voor personen met een arbeidsbeperking. De in artikel 13 opgenomen tijdelijke loonkostensubsidie is niet noodzakelijk gericht op personen met een arbeidsbeperking, maar ondersteunt andere personen Het gaat hier dus niet om de loonkostensubsidie die verstrekt kan worden aan personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet van wie is vastgesteld dat zij met voltijdse arbeid niet in staat zijn tot het verdienen van een wettelijk minimumloon, doch wel mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben (artikel 6, eerste lid, onderdeel e, van de Participatiewet).
Artikel 2 Doelstelling tijdelijke loonkostensubsidie
Het doel van de tijdelijke loonkostensubsidie is het bieden van compensatie voor het feit dat voor een persoon ten minste het wettelijk minimumloon moet worden betaald, terwijl de werkgever een persoon (nog) niet ten volle kan inzetten. Zo kan het college een tijdelijke loonkostensubsidie aan de werkgever verstrekken om tijdelijk het verschil in
arbeidsproductiviteit te compenseren en zo de re-integratie van de bijstandsgerechtigde te bewerkstelligen.
De regeling richt zich in eerste instantie op werkzoekenden met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt met een geobjectiveerd arbeidspotentieel tussen 30-80% en dit potentieel kan binnen maximaal 2 jaar stijgen naar 100%. In artikel 6 wordt een eenmalige subsidie mogelijk gemaakt voor de doelgroep met een loonwaarde van 80 tot 100 %.
Artikel 4 Verstrekking tijdelijke loonkostensubsidie
In lid 5 is de mogelijkheid opgenomen om ook bij de tijdelijke loonkostensubsidie werkgevers de mogelijkheid te bieden om maximaal het eerste halfjaar van het dienstverband een (forfaitaire) loonkostensubsidie van 50 procent van het WML overeen te komen.
In de re-integratie-verordening is al geregeld dat geen tijdelijke loonkostensubsidie wordt verstrekt als de werkgever op grond van een andere regeling aanspraak maakt op financiële tegemoetkomingen in verband met de indiensttreding van de werknemer. Middels lid 7 wordt “stapeling” van tegemoetkomingen aan werkgevers voorkomen.
In lid 8 worden de in het kader van de WSW werkzame werknemers uitgesloten van deze regeling; wanneer een WSW-er van gedetacheerd werk overgaat naar een dienstbetrekking in begeleid werken of van een dienstbetrekking begeleid werk overstapt naar een nieuw contract blijft voor deze doelgroep de bestaande WSW-subsidieregeling van kracht.
Daar waar in dit besluit sprake is van objectivering van een loonwaarde middels een loonwaarde meting maakt het college daarbij gebruik van het loonwaarde-instrument zoals vastgesteld in de verordening Loonkostensubsidie. Deze wordt vastgelegd in een beschikking naar zowel de persoon als de werkgever.
Artikel 6 Duur van de subsidie
Anders dan de in artikel 10 Participatiewet geregelde loonkostensubsidie voor werkzoekenden met een arbeidsbeperking is deze subsidie in tijd gelimiteerd. Uitgangspunt is dat de persoon voor wie de tijdelijke loonkostensubsidie wordt verstrekt zich gedurende het eerste jaar dan wel de eerste twee jaar zodanig ontwikkelt dat de loonwaarde stijgt tot meer dan 80 %. De eerste herbeoordeling vindt voorafgaand aan het einde van de eerste periode van zes maanden plaats. De loonwaarde voor de resterende periode wordt beoordeeld op basis van het ontwikkelperspectief van de persoon (maatwerk) maar bij twijfel kan hiervoor een loonwaarde meting worden ingezet om deze nader te objectiveren.
Artikel 7 Eenmalige werkgeverssubsidie
Artikel 7 richt zich op de doelgroep uit de Participatiewet met een loonwaarde van 80 tot 100%. Ook bij deze loonwaarde kan er sprake zijn van een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. De praktijk toont aan dat er bij veel werkgevers aarzelingen zijn om werkzoekenden die bijvoorbeeld lang werkloos zijn geweest een dienstbetrekking aan te bieden. Met een eenmalige subsidie kunnen eventuele drempels worden weggenomen.
De hoogte van de subsidie is 15% van het van toepassing zijnde wettelijk minimumloon. Dit kan per leeftijdscategorie verschillen maar het komt neer op een subsidie van maximaal € 3.000 voor een heel jaar. De hoogte is gerelateerd aan de contractduur maar gelimiteerd tot 15 % van het jaarbedrag minimumloon.
De subsidie wordt maandelijks uitbetaald, na afloop proeftijd (voor zover van toepassing) en in ieder geval na overlegging getekende arbeidsovereenkomst en minimaal 1 salarisstrook. Op het einde van de subsidieperiode wordt dan de subsidie definitief vastgesteld, ook weer op basis van de overlegde salarisstroken.
Ook hier geldt dat geen loonkostensubsidie wordt verstrekt als de werkgever op grond van een andere regeling aanspraak maakt op financiële tegemoetkomingen in verband met de indiensttreding van de werknemer (artikel 13 van de re-integratie-verordening).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-352288.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.