Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 352099 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 352099 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de intrekking van de Subsidieregeling opzetten ondernemersverenigingen en gebiedsbranding 2019 en besluit houdende regels over opzetten ondernemersverenigingen en gebiedsbranding (Subsidieregeling opzetten ondernemersverenigingen en gebiedsbranding 2021)
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 160 lid 1 sub b. van de Gemeentewet,
Artikel 3 (Bevoegdheid raad en college) lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013,
Artikel 4 (subsidieplafond) lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
besluit de volgende regeling in te trekken:
Subsidieregeling opzetten ondernemersverenigingen en gebiedsbranding 2019
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Subsidieregeling opzetten ondernemersverenigingen en gebiedsbranding 2021
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Bedrijveninvesteringszone (BIZ): een afgebakend gebied, zoals een winkelstraat of een bedrijventerrein, waarin de gemeente op basis van de BIZ-wet voor een periode van ten hoogste vijf jaren een bijdrage heft onder de gebruikers en eigenaren van onroerende zaken niet zijnde woningen en dit geld uitkeert aan de BIZ-vereniging, waarmee ondernemers en eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving;
Artikel 1.2. Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 1.4 Verdeelsleutel subsidieplafond
De aanvragen van subsidie voor de activiteiten die volgens deze regeling voor subsidie in aanmerking komen worden behandeld op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvragen.
Artikel 1.5 Meerdere initiatiefnemers
Als sprake is van meerdere initiatiefnemers in een gebied dan wordt een van de betrokken partijen aangewezen als penvoerder; deze dient de aanvraag in namens de gezamenlijke initiatiefnemers en draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de beschikking.
Hoofdstuk 2. Oprichten of doorstarten ondernemersvereniging
Het doel van deze subsidie is ondernemers in staat te stellen de benodigde acties te (laten) uitvoeren om te komen tot het oprichten of het doorstarten van een ondernemersvereniging voor het gebied waarin zij hun bedrijf uitoefenen.
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten
Het college kan een eenmalige subsidie van maximaal € 5.000,- verstrekken voor:
Hoofdstuk 3. Oprichten of doorstarten biz-verenigingen
Artikel 3.1 Doel van de regeling
Het doel van deze subsidie is ondernemers en eigenaren in staat te stellen de mogelijkheden om te komen tot het instellen van een biz-vereniging te verkennen en te faciliteren alsmede het doorstarten van een biz-vereniging te faciliteren.
Artikel 3.2 Subsidiabele activiteiten
Artikel 4.1 Doel van de subsidieregeling
Het doel van de regeling is het vergroten van het onderscheidend vermogen van het gebied en daarmee de economische ontwikkeling van dat gebied te versterken, waarbij de regeling zich tevens richt op het creëren van een gezamenlijke branding en draagvlak onder de ondernemers.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een ondernemersvereniging die is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Artikel 4.4 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichting op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013 is aan de subsidie de verplichting verbonden dat de subsidieontvanger ervoor zorg draagt dat het gebruik van bont in kleding of de verkoop van bont geen deel is van de activiteit waarvoor subsidie is verstrekt.
Hoofdstuk 5. Stimulering samenwerking en innovatie
Artikel 5.1 Doel subsidieregeling
Het doel van de subsidieregeling is het stimuleren van de onderlinge samenwerking tussen ondernemersverenigingen, alsmede het stimuleren van innovatieve initiatieven van ondernemersverenigingen op het terrein van collectieve afvalinzameling, duurzaamheid en gezonde voeding, alsmede het stimuleren van initiatieven van ondernemersverenigingen ten behoeve van herstel en/of versterking van het ondernemersklimaat en deze verschillende doelen te realiseren in aansluiting op de veranderende samenstelling en opbouw van de stad.
Artikel 5.2 Subsidiabele activiteiten
Het college kan een eenmalige subsidie verstrekken voor:
De subsidie kan worden aangevraagd door een ondernemersvereniging of door een aantal samenwerkende ondernemersverenigingen.
Artikel 5.4 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 december 2020.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Toelichting bij de subsidieregeling
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Een ondernemersvereniging is gedefinieerd als een rechtspersoon zijnde een vereniging of een stichting, die zich tot een bepaald gebied in de stad beperkt. Het is niet de bedoeling dat landelijke of regionale koepels en brancheverenigingen van ondernemers een beroep kunnen doen op deze regeling. Evenmin is het de bedoeling dat verenigingen die op het niveau van een stadsdeel of de stad actief zijn middels deze regeling kunnen worden ondersteund. Ondernemersvertegenwoordigers met een bovenlokaal belang kunnen wel optreden als samenwerkingspartner van een ondernemersvereniging.
Hoofdstuk 2. Oprichten ondernemersvereniging
Een goede organisatiegraad bij ondernemers is voor Amsterdam en voor het gebiedsgericht werken van belang. Het opzetten van een ondernemersvereniging vraagt veel van ondernemers, qua tijd, kennis, kunde, notariskosten en dergelijke. Soms zetten ambtenaren zich in om samen met ondernemers een vereniging op te richten. Ambtenaren kunnen het gesprek aangaan met ondernemers, maar het is geen taak van een ambtenaar om hierin een leidende rol te spelen. Er zijn zzp’ers en bureaus die expertise hebben om een ondernemersvereniging op te richten. Dit geldt niet alleen voor winkelgebieden en bedrijventerreinen, maar ook voor markten en de oprichting van marktcommissies.
Onder het oprichten van een ondernemersvereniging kan ook worden verstaan het reactiveren van een bestaande ondernemersvereniging die al een aantal jaar geen activiteiten meer heeft ontplooid.
Onder het organiseren van bijeenkomsten gericht op het oprichten van een ondernemersvereniging wordt ook verstaan het (laten) voeren van voorbereidende gesprekken met ondernemers om hen te informeren over de op te richten ondernemersvereniging.
Of er sprake is van voldoende draagvlak wordt per geval beoordeeld op basis van het aantal ondernemingen dat is gevestigd in het gebied.
Hoofdstuk 3. Oprichten bedrijveninvesteringszone ( biz )
Een goede organisatiegraad bij ondernemers en vastgoedeigenaren in een gebied is voor Amsterdam en voor het gebiedsgericht werken van belang. Bedrijveninvesteringszones kunnen een rol vervullen om de slagkracht van ondernemers en eigenaren in een gebied te vergroten. We weten ook dat het opzetten van een biz-vereniging veel vergt van ondernemers, qua tijd, kennis, kunde, notariskosten en dergelijke. Soms zetten ambtenaren zich in om samen met ondernemers een vereniging op te richten. Ambtenaren kunnen het gesprek aangaan met ondernemers, maar het is geen taak van een ambtenaar om hierin een leidende rol te spelen. Een bedrijveninvesteringszone is primair het initiatief van de ondernemers; de gemeente heeft een faciliterende rol. Er zijn zzp’ers en bureaus wiens expertise het is om bedrijveninvesteringszones te helpen oprichten. Dit worden biz-voorbereiders genoemd. Dit geldt niet alleen voor winkelgebieden en bedrijventerreinen, maar ook voor horecagebieden.
De detailhandel in Nederland is in een fase van grote veranderingen. Mede als gevolg van de toenemende aankopen via internet staan winkelgebieden onder druk. Zonder ingrepen dreigt een verschraling van de winkelgebieden. Gebieden zijn toe aan herpositionering. Om de gebieden hierbij te helpen biedt de gemeente Amsterdam ondersteuning middels deze subsidieregeling.
Onder gebiedsbranding wordt verstaan de handelingen om een onderscheidend thema te ontwikkelen voor een gebied, zodat het gebied als merk in de markt kan worden gezet. De regeling is niet bedoeld voor het ontwikkelen van producten die mogelijk voortvloeien uit het brandingstraject ter promotie en marketing van het gebied zoals o.a. het ontwerp van een website, stickers, posters en evenementen.
Bij ‘laten opstellen’ geldt een maximaal uurtarief dat ten laste van de subsidie mag komen.
Hoofdstuk 5. Stimulering samenwerking en innovatie
Artikel 5.1 Doel subsidieregeling
Het doel van de regeling is uitwerking geven aan het Amsterdams Ondernemers Programma ‘Naar een sterke buurteconomie’ 2019-2022. Er is bewust gekozen voor een ruime, niet limitatieve definitie. Hieronder kunnen economische activiteiten van ondernemersverenigingen vallen die innovatie stimuleren.
Artikel 5.2 Subsidiabele activiteiten
De activiteiten kunnen betrekking hebben op:
Het heeft de voorkeur als een aanvraag door samenwerkende ondernemersverenigingen wordt gedaan.
Wanneer de initiatiefnemer loonkosten van een straatmanager opvoert, dient duidelijk te worden gemaakt dat het gaat om additionele uren van de straatmanager, buiten de uren die gesubsidieerd worden uit Hoofdstuk 4 van de regeling ‘Economische stimulering binnen het gebiedsgerichte werken’.
Bedoeld wordt dat de gebiedsteams van de gemeente, in het bijzonder de gebiedsmakelaar, een advies over de wenselijkheid van het initiatief dienen te geven.
Uit de aanvraag moet duidelijk het experimentele en innovatieve karakter van de aanvraag blijken. Voor reguliere lokale initiatieven, straatmanagementondersteuning en gebiedsbranding is dit hoofdstuk niet bedoeld.
De werkingsduur valt samen met de looptijd van het Amsterdams Ondernemers Programma 2019-2022.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-352099.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.