6e wijziging van de Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop

Het college van burgemeester en wethouders van Nieuwkoop,

 

overwegende:

  • -

    dat de gemeenteraad de verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 op 16 oktober 2014 heeft vastgesteld;

besluit vast te stellen de:

 

6e wijziging van de Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop

ARTIKEL 1

De nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop worden als volgt gewijzigd:

 

A

Artikel 3, lid 2, wordt als volgt gewijzigd:

“Dagactiviteiten kunnen niet geleverd worden door het sociaal netwerk” wordt vervangen door “Onder de jeugdwet geldt dat dagactiviteiten niet geleverd kunnen worden door het sociaal netwerk”.

 

B

Artikel 6

  • 1.

    De tekst van lid 2 wordt vervangen door de volgende tekst:

    Het maximale tarief voor begeleiding is:

    • a.

      € 20,00 per uur als begeleiding geboden wordt door het sociaal netwerk;

    • b.

      € 37,14 per uur als begeleiding geboden wordt door een professional;

    • c.

      € 55,69 per uur als begeleiding geboden wordt door een specialist.

  • 2.

    De tekst van lid 3 wordt vervangen door de volgende tekst:

    Het maximale tarief voor dagactiviteiten is:

    • a.

      € 11,47 per uur of € 45,88 per dagdeel als dagbesteding geboden wordt door een professional en de groepsgrootte groter dan vijf personen is of kan zijn;

    • b.

      € 14,19 per uur of € 57,76 per dagdeel als dagbesteding geboden wordt door een specialist en de groepsgrootte is kleiner dan vijf personen vanwege de aanwezige problematiek. Voor vervoer van en naar dagactiviteiten kan een bedrag van maximaal € 5 per dag aan het budget toegevoegd worden.

  • 3.

    De tekst van lid 5 wordt vervangen door de volgende tekst:

    Het maximale tarief voor kortdurend verblijf is:

    • a.

      € 70,33 per dag als kortdurend verblijf geboden wordt door het sociaal netwerk;

    • b.

      € 100,78 per dag als kortdurend verblijf geboden wordt door een professional.

  • een tarief voor een specialist is niet van toepassing bij kortdurend verblijf.

  • 4.

    De tekst van lid 6 wordt vervangen door de volgende tekst:

    Het maximale tarief voor persoonlijke verzorging is:

    • a.

      € 20,00 per uur als persoonlijke verzorging geboden wordt door het sociaal netwerk;

    • b.

      € 28,41 per uur als persoonlijke verzorging geboden wordt door een professional;

    • c.

      € 40,41 per uur als persoonlijke verzorging geboden wordt door een specialist.

  • 5.

    De tekst van lid 7 wordt vervangen door de volgende tekst:

    De omvang van het persoonsgebonden budget voor hulp bij het huishouden bedraagt:

    • a.

      € 21,15 per uur wanneer het om ondersteuning in categorie 1 gaat;

    • b.

      € 23,85 per uur wanneer het om ondersteuning in categorie 2 gaat en de ondersteuning geboden wordt door een daartoe opgeleid persoon.

C

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In lid 1 wordt na de zinsnede “….hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de IOAW/IOAZ… “ toegevoegd “het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004)”.

  • 2.

    In lid 2 wordt de zinsnede ”… de terugvordering van een uitkering…” vervangen door “de terugvordering op grond van de P-wet, IOAW/IOAZ en Bbz…”.

D

In artikel 9 lid 1 worden de onderdelen a. en b. vervangen en luiden als volgt:

  • a.

    het herzien dan wel intrekken van het recht op een uitkering/pgb of maatwerkvoorziening, indien de uitkering/pgb/maatwerkvoorziening tot een te hoog bedrag of ten onrechte is verleend;

  • b.

    het terugvorderen, invorderen en bruteren van te veel of ten onrechte verleende uitkering/pgb of maatwerkvoorziening.

E

In artikel 10 lid 1 wordt de zinsnede “…artikel 9 aanhef onder b…”  vervangen door “…artikel 9 lid 1…”.

 

F

In artikel 11 lid 2 wordt “7,5%” vervangen door “5%”.

 

G

In artikel 12 wordt lid 3 ingevoegd en luidt als volgt:

“Als het verzoek tot uitstel van betaling betrekking heeft op de rente- en aflossingsverplichtingen van een Bbz lening is artikel 41 Bbz van toepassing”.

 

H

De titel van artikel 16 wordt gewijzigd in:

“Kwijtschelding van vorderingen en afzien van terugvorderingen die niet het gevolg zijn van schenden inlichtingenplict ”.

 

I

De tekst van artikel 47 lid 2 wordt vervangen door de volgende tekst:

“In een bijzondere individuele situatie kan van lid 1 afgeweken worden, als de kosten gemaakt zijn in de periode van maximaal drie maanden voorafgaand aan de datum van de aanvraag. Deze uitzonderingsbepaling is niet van toepassing op een aanvraag noodzakelijke huishoudelijke apparaten zoals bedoeld in paragraaf 6.4”.

 

J

De tekst van artikel 50 wordt toegevoegd:

Artikel 50. Sociaal medische indicatie kinderopvang

  • 1.

    Het college kan een bijdrage verstrekken in de kosten van kinderopvang als ouder(s) vanwege lichamelijke, zintuigelijke, verstandelijke of psychische beperkingen problemen ondervinden bij de opvang en zorg van hun kind tot de leeftijd van 13 jaar.

  • 2.

    Voor de bijdrage genoemd in lid 1 gelden de volgende regels:

    • a.

      de inkomenstabel, het maximale tarief en het maximaal aantal uren, zoals de Belastingdienst hanteert wordt toegepast;

    • b.

      voor zover recht bestaat op kinderopvangtoeslag op grond van artikel 7 van de Wet kinderopvang is er geen recht op een bijdrage op grond van dit artikel;

    • c.

      indien er sprake is van recht op de gemeentelijke compensatie voor peuteropvang, zoals vastgelegd in de nadere regels peuteropvang gemeente Nieuwkoop 2020, worden deze uren afgetrokken van het totaal aantal toe te kennen, of al toegekende uren voor SMI;

    • d.

      indien er sprake is van een indicatie voor voorschoolse educatie worden de daarvoor toegekende uren afgetrokken van het totaal aantal toe te kennen, of al toegekende uren voor SMI;

    • e.

      voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar wordt uitgegaan van Buitenschoolse opvang;

    • f.

      deze voorziening kan worden verstrekt voor maximaal 6 maanden, waarbij er twee maal verlengd kan worden met drie maanden.

ARTIKEL II

Deze 6e wijziging van de nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop treden in werking op 1 januari 2021.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 24 november 2020.

Burgemeester en wethouders van Nieuwkoop

mr. G.G.G. Slooters

secretaris

R.J. van Duijn

burgemeester

 

De toelichting op de nadere regels wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 50

 

De volgende tekst wordt toegevoegd:

 

Artikel 50. Sociaal medische indicatie voor kinderopvang

 

Lid 1

In de volgende situaties kunnen gezinnen in aanmerking komen voor een bijdrage in de kosten van kinderopvang op grond van dit artikel:

  • Als één van de gezinsleden (kind of ouder) een lichamelijke, zintuigelijke, verstandelijke of psychische beperking heeft, waardoor kinderopvang in het belang is van de gezonde ontwikkeling van het (andere) kind.

  • Als het gezin in een sociale of medische crisissituatie is beland, waardoor de ouders niet in staat zijn om de verzorging van het kind op zich te nemen.

Een aanvraag wordt pas toegekend als blijkt dat er geen (of onvoldoende) gebruik kan worden gemaakt van voorliggende voorzieningen. Hierbij moet gedacht worden aan mantelzorg, gebruikelijke zorg, hulp bij het huishouden, peuteropvang en voorschoolse educatie.

 

De indicatiestelling wordt gedaan door het Wmo-loket waarbij advies wordt gevraagd aan het CJG.

 

Lid 2.a.

De doelgroep voor sociaal-medische indicatie kinderopvang bestaat in alle gevallen uit gezinnen die geen aanspraak kunnen maken op kinderopvangtoeslag (uitgekeerd door de Belastingdienst). Bij de toekenning van de SMI wordt gebruik gemaakt van de proefberekening toeslagen van de belastingdienst. De hoogte van een SMI is daarmee gelijk aan de hoogte van de kinderopvangtoeslag, behorend bij het inkomen van het betreffende gezin.

 

Er wordt uitgegaan van de maximale uurtarieven van de belastingdienst. Alleen het aantal uren kinderopvang dat noodzakelijk is wordt vergoed. In totaal kan dit dus niet meer bedragen dan het maximum aantal uren dat gehanteerd wordt door de belastingdienst. (In 2019 bedroeg dit maximaal 230 uur per maand per kind voor alle vormen van opvang tezamen).

Voor het berekenen van de eigen bijdrage wordt gebruik gemaakt van de tarieventabel van de belastingdienst. Dit verkleint de overstap van de SMI-bijdrage naar kinderopvangtoeslag op later moment.

 

Wanneer er sprake is van een schuldregeling wordt hiermee rekening gehouden bij vaststellen van de eigen bijdrage.

 

Lid 2.c. en d.

Als een kind 2 jaar wordt, en er is recht op gemeentelijke compensatie van de kosten voor peuteropvang, is deze regeling voorliggend op de SMI-regeling. Dit betekent dat deze uren (8 uur per week) door de kinderopvanghouder niet meer rechtstreeks kunnen worden gefactureerd aan de gemeente, maar dat de kinderopvanghouder deze uren via daarvoor geldende subsidieregeling vergoed krijgt.

Ook als een kind een indicatie heeft voor voorschoolse educatie, worden deze uren (8 uur per week) afgetrokken van het totaal aantal uren SMI. Ook deze uren worden vergoed aan de kinderopvanghouder via de geldende subsidieregeling.

Uitgangspunt bij de uitvoering is dat de administratieve last voor de ouders zoveel als mogelijk wordt beperkt. Het is aan de kinderopvanghouders, in samenwerking met de gemeente, om dit goed te laten verlopen.

In de beschikking die de gemeente afgeeft bij het verstrekken van SMI wordt in de daarvoor geldende gevallen opgenomen dat het aantal uren SMI kan worden verminderd doordat de regeling voor compensatie peuteropvang in werking treedt en/of de regeling voor voorschoolse educatie. Daarbij wordt vermeld dat het totaal aantal uren dat het kind het kinderdagverblijf bezoekt gelijk blijft en dat ouders hiervoor geen actie hoeven te ondernemen, behalve als het kinderdagverblijf of de gemeente dit vraagt.

 

Regelingen vergoeding Kinderopvang gemeente Nieuwkoop

 

Regeling

Leeftijd

Bekostiging

Dagdelen/uren

Peuteropvang

2 tot 4 jaar, indien ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag

Subsidieregeling

2 dagdelen of 8 uur per week

Voorschoolse educatie

Vanaf 2,5 jaar tot 4 jaar, na indicatie via kinderdagverblijf

Subsidieregeling

2 dagdelen of 8 uur per week

SMI

0 tot 13 jaar

Facturatie aan gemeente

Voor een half jaar.

Maximaal 230 uur per maand, waar mogelijk met aftrek uren peuteropvang en uren voorschoolse educatie. Mogelijkheid om het tweemaal 3 maanden te verlengen.

 

Lid 2f.

Het uiteindelijke doel van de SMI is om een stabiele opvoedsituatie te creëren in het gezin en/of om ouders (zo mogelijk) terug te begeleiden naar werk. Om die reden wordt de uren kinderopvang voor maximaal 6 maanden verstrekt, met twee keer een verlengingsoptie van 3 maanden.

 

Naar boven