Gemeenteblad van Nieuwkoop
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwkoop | Gemeenteblad 2020, 351695 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwkoop | Gemeenteblad 2020, 351695 | Verordeningen |
6e wijziging van de Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop
De nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop worden als volgt gewijzigd:
Artikel 3, lid 2, wordt als volgt gewijzigd:
“Dagactiviteiten kunnen niet geleverd worden door het sociaal netwerk” wordt vervangen door “Onder de jeugdwet geldt dat dagactiviteiten niet geleverd kunnen worden door het sociaal netwerk”.
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 9 lid 1 worden de onderdelen a. en b. vervangen en luiden als volgt:
In artikel 10 lid 1 wordt de zinsnede “…artikel 9 aanhef onder b…” vervangen door “…artikel 9 lid 1…”.
In artikel 11 lid 2 wordt “7,5%” vervangen door “5%”.
In artikel 12 wordt lid 3 ingevoegd en luidt als volgt:
“Als het verzoek tot uitstel van betaling betrekking heeft op de rente- en aflossingsverplichtingen van een Bbz lening is artikel 41 Bbz van toepassing”.
De titel van artikel 16 wordt gewijzigd in:
“Kwijtschelding van vorderingen en afzien van terugvorderingen die niet het gevolg zijn van schenden inlichtingenplict ”.
De tekst van artikel 47 lid 2 wordt vervangen door de volgende tekst:
“In een bijzondere individuele situatie kan van lid 1 afgeweken worden, als de kosten gemaakt zijn in de periode van maximaal drie maanden voorafgaand aan de datum van de aanvraag. Deze uitzonderingsbepaling is niet van toepassing op een aanvraag noodzakelijke huishoudelijke apparaten zoals bedoeld in paragraaf 6.4”.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 24 november 2020.
Burgemeester en wethouders van Nieuwkoop
mr. G.G.G. Slooters
secretaris
R.J. van Duijn
burgemeester
De toelichting op de nadere regels wordt als volgt gewijzigd:
De volgende tekst wordt toegevoegd:
Artikel 50. Sociaal medische indicatie voor kinderopvang
In de volgende situaties kunnen gezinnen in aanmerking komen voor een bijdrage in de kosten van kinderopvang op grond van dit artikel:
Een aanvraag wordt pas toegekend als blijkt dat er geen (of onvoldoende) gebruik kan worden gemaakt van voorliggende voorzieningen. Hierbij moet gedacht worden aan mantelzorg, gebruikelijke zorg, hulp bij het huishouden, peuteropvang en voorschoolse educatie.
De indicatiestelling wordt gedaan door het Wmo-loket waarbij advies wordt gevraagd aan het CJG.
De doelgroep voor sociaal-medische indicatie kinderopvang bestaat in alle gevallen uit gezinnen die geen aanspraak kunnen maken op kinderopvangtoeslag (uitgekeerd door de Belastingdienst). Bij de toekenning van de SMI wordt gebruik gemaakt van de proefberekening toeslagen van de belastingdienst. De hoogte van een SMI is daarmee gelijk aan de hoogte van de kinderopvangtoeslag, behorend bij het inkomen van het betreffende gezin.
Er wordt uitgegaan van de maximale uurtarieven van de belastingdienst. Alleen het aantal uren kinderopvang dat noodzakelijk is wordt vergoed. In totaal kan dit dus niet meer bedragen dan het maximum aantal uren dat gehanteerd wordt door de belastingdienst. (In 2019 bedroeg dit maximaal 230 uur per maand per kind voor alle vormen van opvang tezamen).
Voor het berekenen van de eigen bijdrage wordt gebruik gemaakt van de tarieventabel van de belastingdienst. Dit verkleint de overstap van de SMI-bijdrage naar kinderopvangtoeslag op later moment.
Wanneer er sprake is van een schuldregeling wordt hiermee rekening gehouden bij vaststellen van de eigen bijdrage.
Als een kind 2 jaar wordt, en er is recht op gemeentelijke compensatie van de kosten voor peuteropvang, is deze regeling voorliggend op de SMI-regeling. Dit betekent dat deze uren (8 uur per week) door de kinderopvanghouder niet meer rechtstreeks kunnen worden gefactureerd aan de gemeente, maar dat de kinderopvanghouder deze uren via daarvoor geldende subsidieregeling vergoed krijgt.
Ook als een kind een indicatie heeft voor voorschoolse educatie, worden deze uren (8 uur per week) afgetrokken van het totaal aantal uren SMI. Ook deze uren worden vergoed aan de kinderopvanghouder via de geldende subsidieregeling.
Uitgangspunt bij de uitvoering is dat de administratieve last voor de ouders zoveel als mogelijk wordt beperkt. Het is aan de kinderopvanghouders, in samenwerking met de gemeente, om dit goed te laten verlopen.
In de beschikking die de gemeente afgeeft bij het verstrekken van SMI wordt in de daarvoor geldende gevallen opgenomen dat het aantal uren SMI kan worden verminderd doordat de regeling voor compensatie peuteropvang in werking treedt en/of de regeling voor voorschoolse educatie. Daarbij wordt vermeld dat het totaal aantal uren dat het kind het kinderdagverblijf bezoekt gelijk blijft en dat ouders hiervoor geen actie hoeven te ondernemen, behalve als het kinderdagverblijf of de gemeente dit vraagt.
Regelingen vergoeding Kinderopvang gemeente Nieuwkoop
Het uiteindelijke doel van de SMI is om een stabiele opvoedsituatie te creëren in het gezin en/of om ouders (zo mogelijk) terug te begeleiden naar werk. Om die reden wordt de uren kinderopvang voor maximaal 6 maanden verstrekt, met twee keer een verlengingsoptie van 3 maanden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-351695.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.