Gemeente Utrechtse Heuvelrug - Wijziging Afvalstoffenbesluit 2016

Het college besluit de wijziging van het Afvalstoffenbesluit Utrechtse Heuvelrug 2016, vast te stellen.

 

 

Oud

Nieuw

Toelichting

Artikel 1. Begrippen

  • A-hout: massief hout dat geen oppervlakte behandeling heeft ondergaan;

  • afvalkalender: papieren of digitale kalender waarop staat aangegeven wanneer huishoudelijk afval wordt ingezameld;

  • asbest en asbesthoudend afval: afval waarin zich asbest bevindt;

  • B-hout: hout dat geverfd of verlijmd is;

  • banden: schone banden van motoren en personenauto’s, zonder en met velgen;

  • drinkpakken: verpakkingen, geschikt voor het verpakken van vloeibare levensmiddelen, bestaande voor ten minste 70% uit papier en karton en voor het overige uit één of meerdere andere materialen;

  • drukhouders: drukhouders afkomstig van particulieren, zoals brandblussers, gasflessen en spuitbussen;

  • elektrische en elektronische apparatuur: alles wat stroom of batterijen nodig heeft, inclusief stekkers, snoeren en onderdelen;

  • GFT (groente-, fruit- en tuinafval): dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is, passend in een kliko;

  • grof restafval: huishoudelijk restafval dat overblijft na het scheiden van herbruikbaar/recyclebaar afval, en dat te groot en/of te zwaar is om in een kliko of inzamelvoorziening (ondergrondse-, bovengrondse- of inpandige container) weg te gooien;

  • grof snoeiafval: afval dat afkomstig is van gesnoeide bomen en struiken zoals takken, stronken en stammen;

  • harde kunststoffen: producten van plastic die niet gemakkelijk te vouwen of plooien zijn, en niet uit samengestelde kunststoffen bestaan;

  • klein chemisch afval: afval dat schadelijke stoffen bevat en in kleine hoeveelheden voorkomt in huishoudens zoals vermeld op de KCA-lijst van het verantwoordelijk ministerie;

  • kliko: een verrijdbare hard plastic afvalcontainer met een volume van 140 of 240 liter die door de gemeente aan huishoudens in bruikleen wordt gegeven;

  • metaal: producten met als belangrijkste bestanddeel ferro en non-ferro zoals ijzer, staal en aluminium;

  • medisch huishoudelijk afval: restafval dat direct in verband staat met een chronische ziekte of ouderdom, zoals incontinentiemateriaal, materiaal voor stomapatienten, voor sondevoeding, voor beademing en dialyse;

  • olie en frituurvet: huishoudelijk gebruikt dan wel ongebruikt dierlijke of plantaardige olie of vet om voedsel in te bereiden

  • papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog en schoon is, zonder vermenging met andere productsoorten;

  • piepschuim: expandeerbaar polystyreen (EPS), ook wel tempex of airpop genoemd;

  • plastic verpakkingsafval: verpakkingen van kunststof zoals bedoeld in het kader van de Raamovereenkomst verpakkingen;

  • PMD: verpakkingsafval van plastic, metaal en drinkpakken

  • puin: afvalmateriaal dat bestaat uit losse brokstukken steenachtig materiaal met uitzondering van gips en gasbeton;

  • restafval: al het afval afkomstig uit particuliere huishoudens dat overblijft na het scheiden van het herbruikbaar/recyclebaar afval;

  • textiel: schoon en droge kleding, linnengoed, doeken, schoenen, riemen, lappen, dekens en lompen;

  • verordening: Afvalstoffenverordening Utrechtse Heuvelrug 2016;

  • verpakkingsglas: eenmalig verpakkingsglas zoals glazen flessen en potten waarin levensmiddelen, dranken, cosmetica en/of medicijnen hebben gezeten;

  • vlak glas: plaatglas bv. ruiten, spiegels en glas van fotolijsten, met uitzondering van keramisch glas

Artikel 1. Begrippen

  • A-hout: massief hout dat geen oppervlakte behandeling heeft ondergaan;

  • afgewerkte olie: afgewerkte olie afkomstig van een huishouden;

  • afvalkalender: papieren of digitale kalender waarop staat aangegeven wanneer huishoudelijk afval wordt ingezameld;

  • asbest en asbesthoudend afval: afval waarin zich asbest bevindt;

  • B-hout: hout dat geverfd of verlijmd is;

  • banden: schone banden van motoren en personenauto’s, zonder en met velgen;

  • drinkpakken: verpakkingen, geschikt voor het verpakken van vloeibare levensmiddelen, bestaande voor ten minste 70% uit papier en karton en voor het overige uit één of meerdere andere materialen;

  • drukhouders: drukhouders afkomstig van particulieren, zoals brandblussers, gasflessen en spuitbussen;

  • elektrische en elektronische apparatuur: alles wat stroom of batterijen nodig heeft, inclusief stekkers, snoeren en onderdelen;

  • GFT (groente-, fruit- en tuinafval): dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is, passend in een kliko;

  • grof restafval: huishoudelijk restafval dat overblijft na het scheiden van herbruikbaar/recyclebaar afval, en dat te groot en/of te zwaar is om in een kliko of inzamelvoorziening (ondergrondse-, bovengrondse- of inpandige container) weg te gooien;

  • grof snoeiafval: afval dat afkomstig is van gesnoeide bomen en struiken zoals takken, stronken en stammen;

  • harde kunststoffen: producten van plastic die niet gemakkelijk te vouwen of plooien zijn, en niet uit samengestelde kunststoffen bestaan;

  • klein chemisch afval: afval dat schadelijke stoffen bevat en in kleine hoeveelheden voorkomt in huishoudens zoals vermeld op de KCA-lijst van het verantwoordelijk ministerie;

  • kliko: een verrijdbare hard plastic afvalcontainer met een volume van 140 of 240 liter die door de gemeente aan huishoudens in bruikleen wordt gegeven;

  • matrassen: droge matrassen afkomstig van een huishouden;

  • metaal: producten met als belangrijkste bestanddeel ferro en non-ferro zoals ijzer, staal en aluminium;

  • medisch huishoudelijk afval: restafval dat direct in verband staat met een chronische ziekte of ouderdom, zoals incontinentiemateriaal, materiaal voor stomapatienten, voor sondevoeding, voor beademing en dialyse;

  • olie en frituurvet: huishoudelijk gebruikt dan wel ongebruikt dierlijke of plantaardige olie of vet om voedsel in te bereiden

  • papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog en schoon is, zonder vermenging met andere productsoorten;

  • piepschuim: expandeerbaar polystyreen (EPS), ook wel tempex of airpop genoemd;

  • plastic verpakkingsafval: verpakkingen van kunststof zoals bedoeld in het kader van de Raamovereenkomst verpakkingen;

  • PMD: verpakkingsafval van plastic, metaal en drinkpakken

  • puin: afvalmateriaal dat bestaat uit losse brokstukken steenachtig materiaal met uitzondering van gips en gasbeton;

  • restafval: al het afval afkomstig uit particuliere huishoudens dat overblijft na het scheiden van het herbruikbaar/recyclebaar afval;

  • textiel: schoon en droge kleding, linnengoed, doeken, schoenen, riemen, lappen, dekens en lompen;

  • verordening: Afvalstoffenverordening Utrechtse Heuvelrug 2016;

  • verpakkingsglas: eenmalig verpakkingsglas zoals glazen flessen en potten waarin levensmiddelen, dranken, cosmetica en/of medicijnen hebben gezeten;

  • vlak glas: plaatglas bv. ruiten, spiegels en glas van fotolijsten, met uitzondering van keramisch glas

Artikel 3. Inzameling op de milieustraten

1. Als inzamelplaats bedoeld in artikel 5 van de verordening wordt aangewezen:

  • voor de inwoners van Driebergen Doorn, Maarn en Maarsbergen, de milieustraat Velperengh 9 in Doorn;

  • voor de inwoners van Leersum, Amerongen en Overberg, de milieustraat Remmerden 40 in Rhenen

2. De openingstijden van de milieustraten zijn:

  • milieustraat Velperengh Doorn: op werkdagen van 8.00 – 12.00 uur en van 13.00 – 16.00 uur; op zaterdag van 9.00 – 12.00 uur.

  • milieustraat Remmerden Rhenen: van dinsdag t/m vrijdag van 13.00 – 16.00 uur; op zaterdag van 9.00 – 13.00 uur.

3. Op de milieustraat wordt enkel afval geaccepteerd dat afkomstig is van huishoudens uit de dorpen waarvoor de milieustraat is aangewezen. Per bezoek mag totaal maximaal 2 m3 aan afval worden aangeboden.

4. De huishoudelijke afvalstoffen die gescheiden bij de milieustraat kunnen worden aangeboden met de eventuele voorwaarden, zijn opgenomen in bijlage 3 behorende bij dit besluit.

5. De aanbieder van afvalstoffen moet zich bij toegang tot de milieustraat kunnen legitimeren met een officieel legitimatiebewijs.

Artikel 3. Inzameling op de milieustraten

1. Als inzamelplaats bedoeld in artikel 5 van de verordening wordt aangewezen:

  • voor de inwoners van Driebergen Doorn, Maarn en Maarsbergen, de milieustraat Velperengh 9 in Doorn;

  • voor de inwoners van Leersum, Amerongen en Overberg, de milieustraat Remmerden 40 in Rhenen. Dit geldt tot en met 30 april 2021.

  • voor de inwoners van Leersum, Amerongen en Overberg, de milieustraat Velperengh 9 in Doorn. Dit geldt vanaf 1 mei 2021.

2. Voor een bezoek aan de milieustraat Velperengh 9 in Doorn moet digitaal een afspraak gemaakt worden. Er kan vier keer per zes maanden een afspraak gemaakt worden.

3. De openingstijden van de milieustraat Remmerden in Rhenen zijn dinsdag t/m vrijdag van 13.00 – 16.00 uur; op zaterdag van 9.00 – 13.00 uur. Voor een bezoek is een afvalpasje noodzakelijk.

4. Op de milieustraat wordt enkel afval geaccepteerd dat afkomstig is van huishoudens uit de dorpen waarvoor de milieustraat is aangewezen. Per bezoek mag totaal maximaal 2 m3 aan afval worden aangeboden.

5. De huishoudelijke afvalstoffen die gescheiden bij de milieustraat kunnen worden aangeboden met de eventuele voorwaarden, zijn opgenomen in bijlage 3 behorende bij dit besluit.

6. De aanbieder van afvalstoffen moet zich bij toegang tot de milieustraat kunnen legitimeren met een officieel legitimatiebewijs.

Op 17 november 2020 heeft het college van B&W besloten om per 2021 op de milieustraat Velperengh te gaan werken op basis van bezoek op afspraak. Tevens is besloten het aantal bezoeken per huishouden te maximeren op 4 per zes maanden.

Het contract met de gemeente Rhenen m.b.t. het gebruik van de milieustraat Remmerden loopt 30 april 2021 af. Vanaf 1 mei maken alle inwoners gebruik van de milieustraat Velperengh. Het besluit om het comtract te beeindigen is door het college genomen op 12 maart 2019.

Artikel 4. Wijze van inzameling en inzamelmiddelen

6. Grof restafval dient bij de milieustraat ingeleverd te worden of aangeboden bij de huis-aan-huisinzameling van grof restafval die vier keer per jaar plaatsvindt.

Artikel 4. Wijze van inzameling en inzamelmiddelen

6. Grof restafval dient bij de milieustraat ingeleverd te worden. Tegen betaling kan een afspraak gemaakt worden om het door de gemeente gecontracteerde partij te laten ophalen en in te leveren op de milieustraat.

De huis-aan-huisinzameling van grof afval is per 1 juli 2019 gestopt en vervangen door de service van het op afspraak en tegen betaling ophalen en wegbrengen van grof afval conform het collegebesluit van 19 februari 2019.

Artikel 6. Aanbieden van afval langs de op enbare weg

5. Grof snoeiafval en grof restafval mag slechts worden aangeboden bij het perceel waarvan het afkomstig is.

6. Grof snoeiafval en grof restafval dat langs de openbare weg wordt aangeboden mag maximaal 2 m3 zijn, moet in hanteerbare eenheden gebundeld zijn die elk niet zwaarder dan 20 kg wegen, niet langer dan 1,80 m zijn en niet geplaatst zijn op aanhangers.

Artikel 6. Aanbieden van afval langs de op enbare weg

5. Grof snoeiafval en grof restafval mag slechts worden aangeboden bij het perceel waarvan het afkomstig is.

6. Grof snoeiafval dat langs de openbare weg wordt aangeboden mag maximaal 2 m3 zijn, moet in hanteerbare eenheden gebundeld zijn die elk niet zwaarder dan 15 kg wegen, niet langer dan 1,80 m zijn en niet geplaatst zijn op aanhangers.

7. Grof restafval dat op afspraak en tegen betaling wordt opgehaald door een door de gemeente gecontracteerde partij, moet voldoen aan de spelregels als weergegeven op www.mijnafvalwijzer.nl of de app AfvalWijzer. 

Zie hierboven.

Daarnaast is het maximale gewicht van een bundel snoeiafval teruggebracht naar 15 kg om ARBO technische overwegingen.

Artikel 7. Inzamelfrequentie

1.PMD in kliko’s wordt om de drie weken huis-aan-huis ingezameld.

2.GFT in kliko’s wordt om de twee weken huis-aan-huis ingezameld. In de zomer- en herfstperiode wordt GFT elke week ingezameld. Deze periodes worden op de afvalkalender aangegeven.

3. Papier en karton in kliko’s wordt maandelijks huis-aan-huis ingezameld.

4. Restafval in kliko’s wordt om de drie weken huis-aan-huis ingezameld.

5. Grof snoeiafval wordt vijf maal per jaar huis-aan huis opgehaald, in het buitengebied alleen na telefonische aanmelding.

6. Grof restafval wordt vier maal per jaar huis-aan-huis ingezameld, in het buitengebied alleen na telefonische aanmelding.

7. Klein chemisch afval wordt in elk dorp twee keer per jaar door de chemokar op een zaterdagochtend ingezameld.

8. Herbruikbare goederen worden op afroep opgehaald.

9. Elektrische en elektronische apparaten worden op afroep opgehaald.

10. Metaal wordt op afroep opgehaald.

11. Alle inzameldagen worden jaarlijks via de afvalkalender vastgelegd.

Artikel 7. Inzamelfrequentie

1.PMD in kliko’s wordt om de drie weken huis-aan-huis ingezameld.

2.GFT in kliko’s wordt om de twee weken huis-aan-huis ingezameld.

3. Papier en karton in kliko’s wordt maandelijks huis-aan-huis ingezameld.

4. Restafval in kliko’s wordt om de drie weken huis-aan-huis ingezameld.

5. Grof snoeiafval wordt vijf maal per jaar huis-aan huis opgehaald, in het buitengebied alleen na telefonische aanmelding.

6. Grof restafval wordt na het maken van een afspraak en tegen betaling aan huis opgehaald mits voldaan wordt aan de voorwaarden als weergegeven op www.mijnafvalwijzer.nl of de app AfvalWijzer..

7. Klein chemisch afval wordt in elk dorp twee keer per jaar door de chemokar op een zaterdagochtend ingezameld.

8. Herbruikbare goederen worden op afroep opgehaald.

9. Elektrische en elektronische apparaten worden op afroep opgehaald.

10. Metaal wordt op afroep opgehaald.

11. Alle inzameldagen worden jaarlijks via de afvalkalender vastgelegd

Met het vaststellen van de begroting 2021 door de raad is de wekelijkse inzameling in de zomer en de herfst met ingang van 2021 geschrapt.

Naar boven