De raad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;
gelezen het voorstel van de burgemeester en wethouders van 10 november 2020;
gelet op de artikel 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 alsmede de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990;
besluit:
vast te stellen het:
Besluit gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid 2021
Artikel 1: Heffingen waarbij kwijtschelding wordt verleend
Kwijtschelding wordt alleen verleend bij de invordering van de volgende heffingen:
- 1.
afvalstoffenheffing, voor zover het:
- a.
de in onderdeel 1.1 van de tarieventabel behorende bij de Verordening reinigingsheffingen genoemde heffingen betreft;
- b.
de in onderdeel 1.3 van de tarieventabel behorende bij de Verordening reinigingsheffingen genoemde heffingen betreft met een maximum van € 76,18;
- 2.
onroerende-zaakbelastingen;
- 3.
Artikel 2: Gehanteerde normen voor kwijtschelding
- 1.
Bij de berekening van het bedrag van de kwijtschelding worden de kosten van het bestaan gesteld op 100% van de genormeerde bijstandsuitkering.
- 2.
Bij de beoordeling van kwijtscheldingsverzoeken worden de kwijtscheldingsnormen voor personen die de AOW-gerechtige leeftijd hebben bereikt verhoogd tot 100% van de toepasselijke netto AOW-bedragen.
- 3.
Bij de beoordeling van kwijtscheldingsverzoeken wordt bij het bepalen van het netto-besteedbaar inkomen rekening gehouden met de netto-kosten van kinderopvang.
Artikel 3: Overgangsrecht
Het ‘Besluit gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid 2020’ van 18 december 2019 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2021, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de gevallen die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Artikel 4: Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.
Artikel 5: Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Besluit gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid 2021’.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, gehouden op 16 december 2020.
De griffier,
drs J.H. Rijs MMC