Gemeenteblad van Oude IJsselstreek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Gemeenteblad 2020, 350105 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Gemeenteblad 2020, 350105 | Beleidsregels |
Beleidsregels Oplaadpunten Elektrisch Vervoer gemeente Oude IJsselstreek
Het doel van de beleidsregels is om:
particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en aanbieders van oplaadinfrastructuur duidelijkheid te geven over de criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen;
Deze beleidsregels zijn alleen van toepassing op publieke laadpalen en vergelijkbare oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte.
Op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Oude IJsselstreek is voor het plaatsen van laadpalen voor elektrische auto’s in de openbare ruimte geen ontheffing vereist, mits wordt voldaan aan deze beleidsregels. Dit is opgenomen in:
De wijze waarop toestemming wordt gegeven voor het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte is afhankelijk van het type aanvraag:
A. Publieke laadpaal op verzoek van een particulier, bedrijf of organisatie (vraaggestuurd)
Toestemming voor het plaatsen van laadpalen op individueel verzoek in de openbare ruimte wordt gegeven op basis van afspraken met een aanbieder van laadinfrastructuur, die zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
B. Publieke laadpaal op initiatief van de gemeente Oude IJsselstreek (aanbodgestuurd)
Toestemming voor het plaatsen van laadpalen op strategische locaties in de openbare ruimte wordt gegeven op basis van afspraken met een aanbieder van laadinfrastructuur, die zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
C. Publieke laadpaal d.m.v. een verlengde private aansluiting (VPA) Bij een VPA is een door eenieder met een elektrisch voertuig te gebruiken laadpaal in de openbare ruimte aangesloten op de elektriciteitsvoorziening van het aangrenzende pand. In dat geval wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de pandeigenaar. In de gemeente Oude IJsselstreek wordt alleen bij bedrijven of organisaties in specifieke situaties toestemming voor een VPA in overweging genomen. Zie hiervoor de beleidsregels onder lid 6.
Wanneer toestemming wordt gegeven voor het plaatsen van laadpalen, wijst het college de betreffende parkeerplaats(en) aan voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt op grond van art. 18 Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) jo. art. 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) een verkeersbesluit genomen. In het verkeersbesluit worden de betreffende parkeerplaats(en) aangewezen door middel van het plaatsen van de verkeersborden E4 of E8 met onderbord ‘alleen opladen elektrische voertuigen’.
Op deze wijze kan worden opgetreden tegen geparkeerde niet-elektrische voertuigen, geparkeerde elektrische voertuigen die niet zijn aangesloten op een oplaadpunt en (eventueel) ook tegen geparkeerde aangesloten elektrische voertuigen waarvan de accu reeds volledig is geladen.
In de beleidsregels wordt verstaan onder:
Elektrische Voertuigen: motorvoertuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een voorziening buiten het voertuig;
- een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de gemeente Oude IJsselstreek en eigenaar en/of bezitter is van één of meerdere elektrische voertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die aantoonbaar beschikt/beschikken over een elektrisch voertuig;
- een particulier die aantoonbaar eigenaar en/of bezitter is van een elektrisch voertuig en woonachtig en/of werkzaam is in gemeente Oude IJsselstreek;
- een bezoeker met een elektrisch voertuig in de gemeente Oude IJsselstreek.
Laadpaal: openbare voorziening, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties en kabels en leidingen, waar een Elektrisch Voertuig kan worden opgeladen; een Laadpaal kan een of meer Oplaadpunten bevatten; de benodigde laadkabel en de aansluiting maken geen deel uit van de Laadpaal;
2. Aanvraag toestemming en verkeersbesluit
Een aanvraag voor het plaatsen van een of meerdere Laadpalen in de openbare ruimte en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door een Aanvrager.
Een aanvraag voor een locatie voor het plaatsen van een Laadpaal bevat tenminste een foto en tekening van de betreffende locatie, waarop de exacte plek van de gewenste Laadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en) zijn aangegeven.
4. Behoeftebepaling oplaadlocatie
De Aanvrager toont aan dat er op de aangevraagde locatie daadwerkelijk behoefte bestaat bij één of meerdere Gebruiker(s) uit de omgeving aan een Laadpaal op of aan de openbare weg. Het College verleent geen medewerking aan het realiseren van Laadpalen, wanneer bedoelde Gebruiker(s) de mogelijkheid heeft/hebben om elektrische voertuigen op eigen terrein te (laten) parkeren en op te laden of deze mogelijkheid kunnen creëren. De behoefte bij één of meerdere Gebruiker(s) uit de omgeving hoeft niet te worden aangetoond, indien het College een Aanvrager verzoekt om uit strategische overwegingen (aanbodgestuurd) een Laadpaal te plaatsen, bijvoorbeeld bij belangrijke (maatschappelijke) voorzieningen of in centrumgebieden.
5. Definitieve locatie laadpaal
Het College bepaalt in overleg met de Aanvrager de definitieve locatie van de Laadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en). Het College toetst hierbij aan de volgende criteria:
In beginsel worden bij een nieuw te realiseren Oplaadlocatie in eerste instantie één of twee Laadpalen geplaatst. Per Laadpaal wordt in eerste instantie één parkeerplaats feitelijk aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Indien de Laadpaal beschikt over twee Oplaadpunten, wijst het college in het verkeersbesluit ook alvast een tweede parkeerplaats aan.
De aanwijzing van de tweede parkeerplaats per Laadpaal voor het opladen van elektrische voertuigen kan, afhankelijk van de behoefte, worden uitgesteld tot een nader te bepalen datum. De Aanvrager toont in dat geval aan de hand van het aantal uren dat de Laadpaal effectief in gebruik is geweest en/of aan de hand van nieuwe verzoeken van potentiële Gebruikers aan dat er behoefte bestaat aan een tweede aangewezen parkeerplaats per Laadpaal.
6. Verlengde private aansluiting (VPA)
Alleen verzoeken voor een VPA van bedrijven en organisaties worden door het College in overweging genomen. Bij de beoordeling van een dergelijk verzoek hanteert het College tenminste de volgende voorwaarden:
De toestemming voor het plaatsen van een Laadpaal wordt eerst van kracht, maar kan pas worden gebruikt, nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden.
8. Plaatsing en beheer laadpaal
De Aanvrager voor het plaatsen van een Laadpaal is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van de Laadpaal en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. Indien het College een Aanvrager verzoekt om uit strategische overwegingen (aanbodgericht) een Laadpaal te plaatsen, kan het College besluiten een eenmalige of structurele bijdrage te leveren aan de plaatsing en/of de exploitatie.
9. Inrichting en beheer parkeerplaatsen
De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit en de kosten voor het plaatsen van een verkeersbord, tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) zijn voor rekening van het College.
De beheerder van de Laadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor Gebruikers, hulpdiensten en het College in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de Laadpaal.
De Laadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat het/de Oplaadpunt(en) voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar Elektrische Voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting Gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het/de Oplaadpunt(en).
Een Oplaadpunt is interoperabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.
Om (zoveel mogelijk) te bewerkstelligen dat Elektrisch Voertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de Laadpalen alleen groene stroom (laten) leveren.
De Laadpaal voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.
De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de Laadpaal of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. De gemeente Oude IJsselstreek is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de Laadpaal is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis.
16. Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone
In gebieden waar vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone) of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie in beginsel ook bij gebruik van een Oplaadlocatie. Het College kan besluiten hiervoor op de Oplaadlocatie een uitzondering te maken.
Het College ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een Elektrische Voertuig met de kabel aangesloten is op het Oplaadpunt. Indien daar gelet op de beschikbaarheid van het Oplaadpunt aanleiding toe bestaat, kan het College ook besluiten te handhaven indien het Elektrisch Voertuig met de kabel is aangesloten op het Oplaadpunt maar al volledig is geladen. Daarnaast wordt ook gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning, blauwe zone en andere restricties die voor alle bestuurders van motorvoertuigen gelden.
18. Intrekken / wijzigen van toestemming en verkeersbesluit
Indien de beheerder van de Laadpaal zich niet houdt aan de voorschriften zoals vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst, kan het College de toestemming voor de Laadpaal intrekken. Het College kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van Elektrische Voertuigen zijn aangewezen, intrekken. Bepalingen over intrekking van de toestemming en het verkeersbesluit voor de Laadpaal in geval van onvoldoende gebruik van de Laadpaal of in geval van wegreconstructies worden vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst.
19. Informatie over gebruik oplaadinfrastructuur
De beheerder van een Laadpaal geeft op verzoek van het College inzicht in het feitelijke gebruik hiervan.
Het College beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het College duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van Laadpalen in de gemeente Oude IJsselstreek. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten gemotiveerd van deze beleidsregels af te wijken.
Deze ‘Beleidsregels Oplaadpunten Elektrisch Vervoer gemeente Oude IJsselstreek’ gelden vanaf de dag na publicatie in het Gemeenteblad en worden indien nodig bijgesteld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-350105.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.