Reglement Burgerlijke Stand 2021 gemeente Heusden

 

Het college van Heusden heeft in de vergadering van 22 december 2020,

 

gelet op artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 t/m 4 van het Besluit Burgerlijke Stand van 1994 en artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand,

 

besloten: 

 

het ‘Reglement Burgerlijke Stand 2021’ vast te stellen.

 

het college van Heusden,

 

de secretaris,

H.J.M. Timmermans

 

de burgemeester,

drs. W. van Hees

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

 

  • 1.

    de wet: boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • 2.

    het besluit: Besluit Burgerlijke Stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994 (Stb. 900);

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (Wet normalisering rechtspositie ambtenaren Wnra en art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 5.

    gemeentehuis: alle ‘huizen der gemeente’ welke bij gedelegeerd collegebesluit als zodanig zijn aangewezen.

 

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Heusden;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is 2.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

 

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen voor de periode dat hij/zij in dienst is van de gemeente Heusden en deel uitmaakt van de organisatie-eenheid, waarin de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand verricht.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een periode van vijf jaar aangewezen. Voorts vindt aanwijzing plaats maximaal tot het bereiken van de leeftijd van 67 jaar. Daarna vindt aanwijzing voor een periode van drie jaar plaats.

     

Artikel 4 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaren en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

 

Artikel 5 Leiding van dienst

De manager van de organisatie-eenheid met als taak Burgerzaken, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 6 Openstelling

  •  

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

a. voor huwelijksvoltrekkingen en het registreren van partnerschappen in het gemeentehuis te Vlijmen, Drunen en Heusden op:

  • -

    maandag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag van 09.00 tot 16.00 uur;

  • -

    dinsdag van 10.00 tot 16.00 uur;

 

b. voor huwelijksvoltrekkingen en het registreren van partnerschappen op externe locaties:

  • -

    maandag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 09.00 tot 23.00 uur;

  • -

    dinsdag van 10.00 tot 23.00 uur;

 

c. voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en het registreren van kosteloze partnerschappen op dinsdag om 09.15 en 09.30. uur;

 

d. voor administratieve huwelijksvoltrekkingen en het registeren van administratieve partnerschappen:

  • -

    maandag, woensdag, donderdag, vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur;

  • -

    dinsdag van 10.00 tot 12.30 uur;

 

e. voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur

 

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten als de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven dagen en uren.

  •  

 

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan aangehaald worden als ‘Reglement Burgerlijke Stand 2021’.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 1 januari 2021.

  • 3.

    Met de inwerkingtreding van dit reglement vervalt het Reglement Burgerlijke Stand 2016 van de gemeente Heusden, vastgesteld op 1 december 2015.

 

Naar boven