Gemeenteblad van Tholen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tholen | Gemeenteblad 2020, 347648 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tholen | Gemeenteblad 2020, 347648 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen houdende regels omtrent de indeling en onderscheid van graven ten behoeve van de gemeentelijke begraafplaatsen (Indelingenbesluit begraafplaatsen gemeente Tholen 2021)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen;
gelet op het bepaalde in de artikelen 4, 5, 7 en 11 t/m 18 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Tholen 2021
de navolgende Nadere regels van orde en met betrekking tot indeling en onderscheid van graven ten behoeve van de gemeentelijke begraafplaatsen van de gemeente Tholen vast te stellen.
Hoofdstuk 1. Openstelling, orde en rust op de begraafplaats
Artikel 1. Openstelling begraafplaatsen
De begraafplaatsen zijn dagelijks voor een ieder toegankelijk tussen zonsopgang en zonsondergang, met dien verstande dat de toegang tot en het verblijf op de begraafplaatsen verboden is voor kinderen beneden de leeftijd van 12 jaar, zonder meerderjarige geleide.
Artikel 2. Aanvullende ordemaatregelen
In aanvulling op het in Artikel 5 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Tholen 2021 is aangegeven gelden de volgende aanvullende ordemaatregelen:
Lopen op graven is niet toegestaan in verband met respect voor overledene en nabestaanden, het voorkomen van schade aan de grafbedekking en andere voorwerpen op het graf. De beheerder kan toestemming verlenen hiervan af te wijken indien de bereikbaarheid voor uitvoering van werkzaamheden belemmerd wordt.
Hoofdstuk 4. Voorschriften met betrekking tot indeling, uitgifte en onderscheid graven
Artikel 5 – Indeling en uitgifte van graven
Het college behoudt zich het recht voor een particulier graf toe te wijzen anders dan voor directe begraving en aansluitend op de reeds uitgegeven graven, indien daarvoor naar het oordeel van het college gewichtige redenen voor bestaan en dit voor de situatie op de begraafplaats niet bezwaarlijk is.
Artikel 6. Termijnen particuliere graven
Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats zulks toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van 30, 40 of 50 jaar het uitsluitend recht op een particulier graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particulier graf is uitgegeven.
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de dan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn en ten hoogste een termijn van 10 jaar. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.
Artikel 7. Termijnen algemene graven
Algemene graven worden uitgegeven voor een termijn van 15 jaar. Deze termijn kan niet worden verlengd. De menselijke resten kunnen echter wel na afloop van de termijn, op schriftelijk verzoek en kosten van de gebruiker, in een nieuw particulier graf, volgens de bepalingen van de beheerverordening en deze nadere regels worden herbegraven.
Artikel 8. Nadere voorwaarden keldergraven
Er worden geen nieuwe keldergraven uitgegeven. Er zijn geen nadere voorwaarden voor bestaande keldergraven bepaald.
Artikel 9. Overschrijving van verleende grafrechten
Het uitsluitend recht van een particulier graf kan worden overgedragen door overlegging aan de administratiemedewerker van een door de rechthebbende en de betrokken rechtsopvolger getekend bewijs van overdracht. Deze rechtsopvolger is de echtgenoot of geregistreerde partner of andere levenspartner, dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad. Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander dan vorengenoemde personen is slechts mogelijk indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
Na het overlijden van de rechthebbende kan het grafrecht van een particulier graf worden overgeschreven op naam van de echtgenoot, geregistreerde partner of andere levenspartner dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad, mits de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen 1 jaar, aan de administratiemedewerker, na het overlijden van de rechthebbende. Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander dan vorengenoemde personen is slechts mogelijk indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
Artikel 10. Inrichting register
De administratiemedewerker houdt gegevens bij van alle rechthebbenden en gebruikers, alsmede belanghebbenden van de graven en urnengraven, met hun namen en adressen. Dit dossier is niet openbaar, doch de gegevens van rechthebbenden en gebruikers kunnen worden verstrekt aan derden, indien hun belangen dit rechtvaardigen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-347648.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.