Gemeenteblad van Sint-Michielsgestel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sint-Michielsgestel | Gemeenteblad 2020, 347551 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sint-Michielsgestel | Gemeenteblad 2020, 347551 | Verordeningen |
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2021
De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 november 2020;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, aanslag of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een gevolg zijn van externe tarieven, welke één op één worden doorberekend als onderdeel van de gemeentelijke dienstverlening, zoals:
Onderdeel 2.3.1.3 (verplicht advies agrarische commissie)
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijzigingen van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
De ‘Legesverordening 2020’ van 19 december 2019, gewijzigd bij besluit van 14 januari 2020, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering 10 december 2020.
De gemeenteraad van Sint-Michielsgestel,
de griffier,
N.A. Hoogerbrug-van de Ven
de voorzitter,
H.J. Looijen
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2021.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens n.v.t.
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie n.v.t.
Hoofdstuk 14 Vervallen (Marktstandplaatsen)
Hoofdstuk 15 Vervallen (Winkeltijdenwet)
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering n.v.t.
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten n.v.t.
Hoofdstuk 9 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving n.v.t.
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Seksbedrijven n.v.t.
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 5 (Markt)standplaatsen
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Hoofdstuk 8 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
Tarieven gemerkt met * vallen onder de wijzigingsbevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders als bedoeld in artikel 10 van de Legesverordening.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart*
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen*
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken*
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Dit hoofdstuk is vervallen en overgebracht naar titel 3, hoofdstuk 5 (Markt)standplaatsen).
Dit hoofdstuk is vervallen en overgebracht naar titel 3, hoofdstuk 6 Winkeltijdenwet.
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning*
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project |
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 9 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet |
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
Hoofdstuk 8 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
Behoort bij raadsbesluit van 10 december 2020.
Bijlage - Overzicht als bedoeld in onderdeel 2.1.1.1.1 van de tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2021
Behoort bij raadsbesluit van 10 december 2020.
Toelichting wijzigingen, behorende bij de Legesverordening 2021.
Titel 1 Algemene dienstverlening
De leges(bepalingen) voor het voltrekken van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap zijn aangepast. Dit houdt verband met een herziening van het huwelijksbeleid. Uitgangspunt hierbij is het bereiken van eenduidigheid. Gekozen is voor dezelfde werkwijze en kosten voor de gemeente Sint-Michielsgestel en Boxtel. De uitvoering van het beleid wordt immers door één organisatie gedaan. De tarieven zijn opnieuw berekend op basis van de kosten. De tarieven zijn in lijn met die van omliggende gemeenten. Naast een ceremonieel huwelijk wordt het flitshuwelijk geïntroduceerd. Dit is een tussenvorm tussen een kosteloos huwelijk en een huwelijk met een volledige ceremonie. Nu wordt voor een huwelijk een basistarief van € 266,00 berekend. Dit wordt € 250,00 voor een flitshuwelijk en € 500,00 voor een ceremonieel huwelijk.
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
De tarieven met een wettelijk maximum zijn reeds in overeenstemming met de thans geldende bedragen. Voor 2021 zijn (nog) geen (definitieve) wijzigingen bekendgemaakt.
De tarieven zijn van rijkswege gemaximeerd. Voor 2021 is het maximumtarief verhoogd naar € 41,00 (was € 40,65). Het gemeentelijk legestarief is hiermee in overeenstemming gebracht.
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Het tarief voor een verstrekking uit de basisregistratie personen is zowel voor Sint-Michielsgestel als Boxtel op hetzelfde bedrag bepaald. Hierdoor wordt het tarief verhoogd van € 10,00 naar € 12,00 (zie onderdeel 1.4.2).
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Het tarief voor het legaliseren van een handtekening is zowel voor Sint-Michielsgestel als Boxtel op hetzelfde bedrag bepaald. Hierdoor wordt het tarief verhoogd van € 5,80 naar € 12,00 (zie onderdeel 1.9.2).
Op grond van onderdeel 1.10.2 werd voor het verstrekken van stukken uit het archief of een uittreksel hiervan een bedrag per pagina berekend. Deze bepaling is vervangen door een bepaling met een zogenaamde begrotingsconstructie. Voor het verstrekken van een stuk wordt vooraf een begroting gemaakt van de kosten.
Sinds 18 juli 2015 geldt de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Stb. 2015, 271). Artikel 9 van die wet bepaalt dat voor hergebruik van (openbare) overheidsinformatie slechts de marginale verstrekkingskosten in rekening kunnen/mogen worden gebracht. Bij marginale verstrekkingskosten gaat het volgens de memorie van toelichting bij deze wet om: de extra kosten die gemaakt moeten worden om te kunnen voldoen aan een verzoek. Dit kunnen de kosten zijn voor de vermenigvuldiging, de verspreiding en de kosten van informatiedragers. Deze kosten zijn direct te koppelen aan de distributie van de documenten.
Voor het doen van naspeuringen in verband met een verzoek om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kunnen geen leges geheven worden.
Gelet op de verschillende wijzen waarop informatie verstrekt kan worden (op verschillende formaten papier, op verschillende digitale media of langs elektronische weg), waardoor de marginale verstrekkingskosten nogal kunnen verschillen, is in onderdeel 1.10.2 in combinatie met onderdeel 1.10.3 voor het verstrekken van kopieën of uittreksels uit de in het gemeentearchief berustende stukken gekozen voor de zogenaamde begrotingsconstructie. Met het vooraf kennisgeven van een gespecificeerde begroting van de marginale verstrekkingskosten, voldoet de gemeente aan de hierboven genoemde tariefvoorschriften van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
De leges voor een gehandicaptenparkeerkaart zijn verhoogd van € 28,70 naar € 120,00 (onderdeel 1.18.1.3). Hierin zijn tevens begrepen de kosten van een medische keuring. Deze kosten worden nu nog apart berekend door deze door middel van een begroting ter kennis te brengen van de aanvrager. Met ingang van 2021 wordt dus één tarief berekend waarin alle kosten begrepen zijn.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (bouwkosten)
De hoogte van de (basis)leges wordt bepaald door de bouwkosten en de bijbehorende tarieven (2.3.1.1). De bouwkosten worden gebaseerd op normbedragen die als bijlage bij de tarieventabel door de raad zijn vastgesteld. Deze bedragen worden jaarlijks geactualiseerd. Hierbij wordt uitgegaan van de bedragen die jaarlijks worden vastgesteld door het Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht (ROEB).
Uitgangspunt is om de tarieven trendmatig met 3,1% te verhogen.
De normbedragen die gebruikt worden om de bouwkosten te bepalen, liggen in 2021 ongeveer 7% hoger dan die van 2020. Daarom zijn de tarieven dusdanig aangepast dat gemiddeld genomen in 2021 een opbrengst wordt verkregen die 3,1% hoger ligt dan in 2020.
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (Verplicht advies agrarische commissie)
De Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen heeft het tarief voor 2021 verhoogd naar € 775,00 exclusief BTW. Het legestarief zoals opgenomen in 2.3.1.3.1 is dienovereenkomstig aangepast. Verder berekend de commissie vanaf 2021 een bedrag van € 65,00 per bedrijfsbezoek. In verband hiermee is in onderdeel 2.3.1.3.2 een nieuwe tariefbepaling opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-347551.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.