Gemeenteblad van Zundert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2020, 347524 | Beleidsregels |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2020, 347524 | Beleidsregels |
Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Zundert’
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zundert;
- Wet basisregistratie personen;
- Algemene Verordening gegevensbescherming;
- Verordening gegevensverstrekking basisregistratie persoonsgegevens gemeente Zundert.
1. de navolgende ‘Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Zundert’ vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Hoofdstuk 2 Aanwijzen functionarissen
Hoofdstuk 3 Het informatiebeheer
Hoofdstuk 4 Het gegevensbeheer
Hoofdstuk 6 Het applicatiebeheer
Hoofdstuk 8 De gegevensverwerking
Hoofdstuk 10 Het beveiligingsbeheer
HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN
de Wet BRP: de Wet basisregistratie personen (Stb. 2013, 315);
gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de ingeschrevenen van de gemeente Zundert waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet verantwoordelijk is;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen;
autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;
informatiebeheerder: de functionaris die namens het college van burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening en het beheer van het autorisatiebesluit;
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacy procedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
informatiebeveiligingsplan: informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;
beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;
beveiligingscontrol: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;
gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet BRP;
functioneel applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;
gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
toezicht: het geheel van activiteiten gericht op de bewerkstelliging dat de burger zijn verplichtingen op grond van de Wet BRP nakomt.
Hoofdstuk 3 HET INFORMATIEBEHEER
De informatiebeheerder is verantwoordelijk voor de voorziening voor de basisregistratie personen, het gegevensmagazijn en het autorisatiebesluit.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
Hoofdstuk 4 HET GEGEVENSBEHEER
1. De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:
2. De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de voorziening voor de basisregistratie personen.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van de bedrijfsapplicatie waarmee een voorziening voor de basisregistratie personen wordt gevoerd (hierna applicatie).
Hoofdstuk 5 HET FUNCTIONEEL APPLICATIEBEHEER
De functioneel applicatiebeheerder adviseert de informatiebeheerder over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen.
Hoofdstuk 7 DE GEGEVENSVERWERKING
De gegevensverwerkers voorzien in:
a. het verwerken van de gegevens in de basisregistratie personen overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de wet BRP voorgeschreven systeembeschrijving en de handleiding uitvoeringsprocedures (HUP), voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;
b. het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens; de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;
c. de behandeling van mutaties;
d. de handmatige behandeling van het netwerkverkeer;
e. de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerk- berichten;
f. de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de wet BRP en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de Wet BRP geen ontleningstatus is gegeven;
g. de dagelijkse controle van de in de basisregistratie personen aangebrachte actualiseringen;
h. de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van
i. de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene in geval van een inschrijving in de basisregistratie personen;
j. de afhandeling van de verzoeken om inzage in de basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de wet BRP (inzage) de behandeling van alle verzoeken om verstrekkings- beperking die op basis van artikel 2.59 van de wet BRP ingediend worden en de eventuele privacy-toets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet BRP;
k. de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 12 tot en met 21 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming; de kennisgeving ingevolge de rechten van betrokkene(n) zoals vermeld in hoofdstuk III van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
l. de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.
De toezichthouders als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38., de wijziging van diens adres (artikel 2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (artikelen 2.40 t/m 2.42.), zijn vertrek uit Nederland (artikel 2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, wanneer de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
1. De toezichthouder ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht.
2. De toezichthouder is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 31, bevoegd:
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in overleg met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9 HET BEVEILIGINGSBEHEER
Beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiligingsbeleid en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij Directie en medewerkers.
Beveiligingsbeheerder BRP rapporteert jaarlijks over de informatieveiligheid aan de informatiebeheerder en verzorgt de bijdragen aan de managementrapportage over de informatieveiligheid met betrekking tot de persoonsinformatievoorziening.
Beveiligingsbeheerder BRP is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures met inachtneming van de door alle gemeenten overgenomen Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
Beveiligingsbeheerder BRP is bevoegd om de Directie dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en de BIO.
Hoofdstuk 10 Het beveiligingscontrol
De controller informatiebeveiliging is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het plan Informatiebeveiliging en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
De controller informatiebeveiliging is bevoegd om de programmacoördinator van het Klant Contact Centrum en het team Burgerzaken dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet en het plan Informatiebeveiliging.
Aldus besloten in de vergadering van 15-12-2020
Burgemeester en wethouders van Zundert,
de secretaris, de burgemeester,
Drs. J.W.F. Compagne J.G.P. Vermue
Bijlage 1 Aanwijzing van beheerfunctionarissen
Op grond van artikel 2 van de BRP-beheerregeling zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder is aangewezen de Directeur;
Als plaatsvervanger is aangewezen de Gemeentesecretaris;
Gegevensbeheer/de functioneel applicatiebeheerder
Als gegevensbeheerder is aangewezen de Programmacoördinator Service.
Als plaatsvervanger is aangewezen de coördinator Informatievoorziening.
Als de functioneel applicatiebeheerder voor de applicatie en tevens belast met het berichtenverkeer basisregistratie personen is aangewezen de Medewerker beleidsuitvoering II, team Burgerzaken.
Als privacyfunctionaris BRP is aangewezen voor het adviserende deel de Privacy adviseur.
Als privacyfunctionaris BRP is aangewezen voor het controlerende en toetsende deel: Functionaris Gegevensbescherming
Als plaatsvervanger van de privacy adviseur is aangewezen de CISO.
De systeembeheerder SSC ICT Equalit
Als de systeembeheerder SSC ICT Equalit is aangewezen gemeente Oosterhout.
De systeembeheerder I-Burgerzaken
Als de systeembeheerder is aangewezen Pink Roccade.
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het team burgerzaken programma Service aangewezen.
Als toezichthouder(s) zijn aangewezen; Medewerker Handhaving II en Medewerker handhaving III van het team Handhaving, programma Veiligheid.
Als beveiligingsbeheerder BRP is aangewezen de CISO.
Als plaatsvervanger is aangewezen de Privacy Adviseur
Informatiebeveiligingscontrol BRP
Als controller informatiebeveiliging is aangewezen de controller.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-347524.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.