Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2020, 346230 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2020, 346230 | Verordeningen |
Huisvestingsverordening Krimpenerwaard 2021
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Indicatie: een door een onafhankelijke deskundige persoon of organisatie (bijvoorbeeld Loket Samenleving en Zorg of Centrum voor Indicatiestelling Zorg) opgesteld document waaruit de specifieke lichamelijke of andere beperkingen van een woningzoekende blijken. Uit dit advies blijkt of kan worden bepaald hoe de huisvesting van de woningzoekende op de beperkingen dient te worden afgestemd.
Maatschappelijke binding: personen die ten minste zes jaar onafgebroken ingezetenen zijn of gedurende de voorafgaande tien jaar ten minste zes jaar onafgebroken ingezetenen zijn geweest van de gemeente Krimpenerwaard. Ook personen die een redelijk, met de plaatselijke samenleving houdend belang hebben bij de gemeente zijn maatschappelijk gebonden (Huisvestingswet, artikel 14.3.b)
Mantelzorg: hulp ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep (Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 1.1.1).
Vergunninghouder: vreemdeling die in Nederland een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd heeft aangevraagd en als gevolg daarvan een verblijfsvergunning heeft ontvangen als bedoeld in artikel 8, onderdeel a, b, c, d van de Vreemdelingenwet 2000 (Huisvestingswet 2014, artikel 1, lid 1 onder h).
Woningcorporatie: een vereniging of stichting die door de Minister als toegelaten instelling is aangemerkt en die zich ten doel stelt uitsluitend op het gebied van volkshuisvesting werkzaam te zijn en haar financiële middelen uitsluitend in het belang van de volkshuisvesting inzet en aangewezen zijn (Woningwet, artikel 19).
Woonkostentoeslag: een vorm van bijzondere bijstand. Huishoudens kunnen hiervoor in aanmerking komen als zij, na de aftrek van de woonlasten, minder dan de helft van de voor dat huishouden geldende netto-bijstandsnorm aan inkomen overhoudt. Als dit huishouden in een zelfstandige huurwoning woont kunnen zij voor woonkostentoeslag in aanmerking komen als de huurprijs boven de voor dat huishouden geldende aftoppingsgrens ligt, zoals bepaald in de Wet op de Huurtoeslag.
Woonlasten: huurprijs, servicekosten, reinigingsrechten, energierekening, rekening voor waterleverantie, OZB, bijdrage VVE, opstalverzekering, inboedelverzekering, waterschaps- en polderlasten, aflossing hypotheek en 2/3 van de hypotheekrente, met inbegrip van voorliggende voorzieningen als huurtoeslag en woonkostentoeslag.
Hoofdstuk 2 De Huisvestingsvergunning
Artikel 4 Aanvraag en verlening huisvestingsvergunning
Het college besluit de aanvraag niet te behandelen indien de aanvrager niet aannemelijk kan maken dat hij, indien hij een huisvestingsvergunning krijgt voor de in de aanvraag aangewezen woonruimte, die woonruimte ook daadwerkelijk in gebruik zal kunnen nemen, één en ander met uitzondering van de gevallen, genoemd in artikel 16 van de Wet.
Artikel 6 Bekendmaking en reageren op aanbod van woonruimte
De woningcorporaties en niet-toegelaten instellingen maken het aanbod van de in artikel 2 aangewezen woonruimte in ieder geval bekend door publicatie op het daartoe aanwezen digitale medium, voor zover deze woonruimte niet direct wordt toegewezen aan woningzoekenden als bedoeld in artikel 11, tweede lid en artikel 16, eerste lid van deze verordening.
Artikel 7 Verantwoording toegewezen woonruimte
Woningcorporaties en niet-toegelaten instellingen verantwoorden achteraf, in hetzelfde medium als waarin zij de woonruimte hebben aangeboden, de toewijzing aan woningzoekenden van de woonruimte als bedoeld in artikel 6, eerste lid. Dit doen zij door bekendmaking van het aantal geldige reacties dat op de woonruimte is binnengekomen en de inschrijfdatum van degene die de woning toegekend heeft gekregen.
Artikel 9 Randvoorwaarden voor urgentie
De volgende voorwaarden gelden voor het afgeven van een urgentieverklaring:
Voor een urgentieverklaring komen uitsluitend aanvragers in aanmerking met een belastbaar huishoudinkomen van maximaal 1,25 keer de inkomensgrens zoals bedoeld in artikel 16, eerste lid onder a van het Besluit toegelaten instellingen Volkshuisvesting 2015. Een uitzondering hierop geldt voor urgentieverklaringen verkregen op grond van artikel 10 onder F (herhuisvesting in verband met sloop of ingrijpende verbetering);
De aanvrager bevindt zich in een acute persoonlijke woongerelateerde noodsituatie waarin het noodzakelijk is om binnen zes maanden te verhuizen. De noodsituatie is ontstaan buiten verwijtbare schuld van de aanvrager. Dit geldt niet voor urgentie op grond van herhuisvesting in verband met sloop of ingrijpende verbetering (artikel 10, categorie F);
De aanvrager heeft medische problemen waardoor de huidige woonruimte in ernstige mate ongeschikt is voor bewoning door het huishouden van de aanvrager. De aanvraag wordt altijd beoordeeld door een aan te wijzen onafhankelijk medisch adviseur, zoals de GGD, tenzij de aanvrager een Wmo indicatie heeft die is afgegeven door het Loket Samenleving en Zorg van de gemeente. Uit de Wmo indicatie of het gemotiveerde verslag van de onafhankelijk medisch adviseur wordt duidelijk dat er sprake is van ernstige medische problemen die voortkomen uit of te maken hebben met de huidige woonsituatie. Ook wordt gemotiveerd waarom een verhuizing naar een andere woning bijdraagt aan de verbetering of het oplossen van het medische probleem.
Een aanvrager die te maken heeft met ernstig psychisch of fysiek geweld of bedreiging binnen de woonomgeving en/of huiselijke sfeer. De aanvrager moet het geweld en de bedreiging aannemelijk maken met een proces verbaal van de politie. Uit het proces verbaal blijkt dat de woningzoekende vanwege veiligheidsredenen niet meer in de huidige woonruimte kan blijven wonen.
C. Tijdelijke opvang na huiselijk geweld
Woningzoekenden die in verband met vastgestelde veiligheidsredenen door (huiselijk) geweld hun woonruimte hebben moeten verlaten. De woningzoekenden verblijven nu in een voorziening voor tijdelijke opvang of komen daarvoor in aanmerking.
Woningzoekenden die mantelzorg verlenen of ontvangen en als gevolg daarvan genoodzaakt zijn dichterbij de mantelzorgontvanger of mantelzorgverlener te gaan wonen. De voorwaarden voor mantelzorgurgentie zijn:
De afdeling van de gemeente die de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 uitvoert, adviseert over de noodzaak van een urgentieverklaring wegens mantelzorg en wint zo nodig hiervoor advies in bij interne of externe deskundigen.
Als de zorgbehoevende bewoner(s) van een MIVA-woning niet meer duurzaam woonachtig is in de MIVA-woning (door overlijden, verhuizing naar een instelling of andere woonvorm, of door een andere reden), hebben de achterblijvende bewoner(s) zich (vaak) contractueel verplicht de woning binnen 6 maanden te verlaten zodra zich een nieuwe kandidaat voor de MIVA-woning heeft gemeld. De achterblijvende bewoner wordt dan (urgent) woningzoekend.
F. Herhuisvesting in verband met sloop of ingrijpende verbetering
Woningzoekenden die hun woonruimte moeten verlaten vanwege sloop of ingrijpende renovatie. De ingang van de urgentie wordt geregeld in het Sociaal Plan dat door de woningcorporatie wordt opgesteld over dat complex. De termijnen voor de ingang van urgentie voorafgaand aan de sloop of ingrijpende verbetering verschillen per complex of worden in fasen uitgevoerd. Voorwaarde is dat het Sociaal Plan en daarmee de ingang van de urgentie tenminste 12 maanden voor de geplande werkzaamheden ingaat.
Woningzoekenden die bijzondere bijstand in de vorm van een woonkostentoeslag ontvangen en in verband hiermee een verhuisplicht hebben.
Woningzoekenden met thuiswonende kinderen tot 23 jaar die hun woonruimte moeten verlaten als gevolg van gedwongen verkoop van hun woonruimte in de gemeente Krimpenerwaard. Deze woningzoekenden komen niet in aanmerking voor de woonkostentoeslag zoals benoemd onder urgentiegrond woonlasten, maar komen op basis van hun inkomen wel in aanmerking voor een sociale huurwoning. Voorwaarde van deze urgentiegrond is dat de woningzoekende een schrijven van de bank of hypotheekverstrekker kan overleggen waaruit gedwongen verkoop blijkt. De gedwongen verkoop mag niet het gevolg zijn van verwijtbaar (betaal)gedrag. In geval dat relatiebeëindiging de aanleiding is van gedwongen verkoop van de woning kan slechts één van de ouders urgentie op deze grond verkrijgen (ook als er sprake is van co-ouderschap).
I. Taakstelling vergunninghouders
Een vergunninghouder die op grond van de gemeentelijke taakstelling door de gemeente Krimpenerwaard moet worden gehuisvest, zoals genoemd in artikel 28 van de wet. In afwijking van artikel 8, tweede lid van deze verordening, wordt de urgentie zonder aanvraag verleend op basis van de gemeentelijke taakstelling. In afwijking van artikel 3, eerste lid onder c van deze verordening worden vergunninghouders eenmalig bemiddeld naar een woning.
Artikel 12 Geldigheid, wijzigen indeling, verval van rechtswege of intrekken urgentiecategorie
Het college kan een aanvrager, al dan niet op zijn verzoek, in een andere urgentiecategorie indelen als gewijzigde omstandigheden daartoe aanleiding geven. Als de aanvrager in een andere urgentiecategorie wordt ingedeeld vervalt de oude urgentieverklaring en krijgt de aanvrager een nieuwe urgentieverklaring.
Hoofdstuk 4 Voorrang en rangorde
Artikel 13 Voorrang bij woonruimte van bepaalde aard, grootte of prijs
Bij het verlenen van een huisvestingsvergunning voor woonruimte met een huurprijs tot de tweede aftoppingsgrens geven verhuurders voorrang aan woningzoekenden met een huishoudinkomen dat recht geeft op huurtoeslag. Voor woningcorporaties gaan de toewijzingsregels op grond van de Woningwet voor op deze bepaling.
Het college kan woningcorporaties toestemming geven om met inachtneming van het eerste lid bij het verlenen van een huisvestingsvergunning woningen in specifieke complexen voorrang te geven aan specifieke doelgroepen. Bij de toestemming wordt vastgelegd om welke complexen en welke doelgroepen het gaat.
Artikel 15 Voorrang bij maatschappelijke en economische binding
Woningcorporaties en niet-toegelaten instellingen mogen maximaal 25 procent van het aanbod van de in artikel 2, eerste lid in deze verordening aangewezen woonruimte met voorrang toewijzen aan woningzoekenden die maatschappelijk gebonden zijn aan een kern in de Krimpenerwaard. Als uitgangspunt geldt dat deze 25 procent (dat is het wettelijke maximum) van de sociale huurwoningen bij voorrang worden toegewezen aan woningzoekenden uit de betreffende kern.
Woonruimte kan met voorrang worden toegewezen of bemiddeld aan woningzoekenden die een bepaald beroep uitvoeren, als door het aanbieden van woonruimte schaarste in die beroepsgroep binnen de Krimpenerwaard wordt opgelost. Indien nodig, benoemt het college in afstemming met relevante partijen de lokale beroepsdoelgroepen die in aanmerking komen voor voorrang op woonruimte.
Artikel 17 Passend huisvesten van bijzondere doelgroepen
Woningcorporaties stellen jaarlijks een aantal woningen beschikbaar ter bevordering van de uitstroom uit instellingen en huisvesting ex-gedetineerden zoals afgesproken in het Convenant uitstroom opvang en zorg regio Midden-Holland 2019, gesloten tussen gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas.
Het college kan voor bepaalde tijd experimenten toestaan waarin wordt afgeweken van de bepalingen in deze verordening. Belanghebbende partijen kunnen hiertoe een onderbouwd verzoek bij het college indienen.
Het college kan de artikelen in hoofdstuk 3 en 4 van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang van een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte of vanwege een groot maatschappelijk belang leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Toepassing van dit artikel moet passen binnen de wet.
Het college kan de uitvoering van de bevoegdheden opgenomen in artikel 3, 4 en 8 tot en met 12 van deze verordening mandateren aan daartoe aangewezen uitvoerende instanties, zoals de woningcorporaties en niet-toegelaten instellingen, als bedoeld in artikel 19 van de Woningwet. Hiertoe worden uitvoeringsafspraken tussen de aangewezen uitvoerende instanties en de gemeente vastgelegd in een convenant.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-346230.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.