Reglement Burgerlijke Stand 2020

Gemeente Zwolle, bekendmaking wijziging reglement burgerlijke stand 2020.

De burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle besluiten d.d. 15 december 2020 een wijziging in het reglement burgerlijke stand vast te stellen. Het betreft een wijziging in artikel 3,4 en 8 en in de toelichting op deze artikelen en artikel 5.

Deze wijziging treedt 1 januari 2021 in werking.

 

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 1, wordt aangewezen voor de periode dat hij onafgebroken een arbeidsovereenkomst heeft met de gemeente Zwolle en belast is met de artikel 2, lid 1 bedoelde werkzaamheden.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd heeft en daarin structureel voltrekkingen verricht, wordt aangewezen voor de duur van zijn arbeidsovereenkomst. Bij een eerdere beëindiging van de arbeidsovereenkomst eindigt de aanwijzingsperiode met ingang van de dag van beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft en daarin structureel voltrekkingen verricht:

  • a.

    wordt aangewezen tot de dag waarop de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt;

  • b.

    kan na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd op zijn verzoek telkens voor 1 jaar worden aangewezen, mits het Management Team Zwolle daarmee instemt en maximaal tot het bereiken van de 70-jarige leeftijd;

    Bij een eerdere beëindiging van de arbeidsovereenkomst eindigt de aanwijzingsperiode bedoeld onder a en b met ingang van de dag van beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

  • 4.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die eenmalig en op verzoek van partijen in de gemeente Zwolle een voltrekking doet, wordt uitsluitend aangewezen voor de dag waarop die voltrekking plaatsvindt.

Artikel 4 Salaris

  • 1.

    Voor de arbeidsvoorwaarden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die structureel voltrekkingen doet en het salaris van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die buiten zijn reguliere werktijd behorend bij zijn functie als medewerker van de Gemeente Zwolle een voltrekking doet, wordt verwezen naar de gemaakte afspraken in de arbeidsovereenkomst en de na vaststelling geldende Arbeidsvoorwaardenregeling babs.

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die aangewezen is voor één dag voor het voltrekken van een huwelijk/geregistreerd partnerschap, of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die tevens lid van de raad of wethouder of burgermeester van de Gemeente Zwolle is, ontvangt geen salaris.

Artikel 8 Specifieke wijze van voltrekking

  • 1.

    De voltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand:

  • a.

    vindt plaats in het Stadskantoor op dinsdagen om 9.00 uur of 9.15 uur;

  • b.

    vindt plaats in aanwezigheid van uitsluitend partijen en twee getuigen;

  • c.

    wordt verricht door een door de gemeente aangewezen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, zonder voorafgaand (huis)bezoek of gesprek;

  • 2.

    Een verkorte voltrekking:

  • a.

    vindt uitsluitend plaats op maandag in de Schepenzaal;

  • b.

    duurt maximaal 15 minuten;

  • c.

    wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, niet zijnde een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 3, lid 4, waarbij deze ambtenaar geen (huis)bezoek aflegt maar uitsluitend telefonisch of digitaal contact met partijen heeft.

  • 3.

    Een balie-voltrekking:

  • a.

    vindt plaats aan een loket van de publieksbalie in het stadskantoor;

  • b.

    vindt plaats in aanwezigheid van uitsluitend partijen en de getuigen genoemd in de akte;

  • c.

    wordt verricht door een door de gemeente aangewezen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, zonder voorafgaand (huis)bezoek of gesprek.

Toelichting Reglement Burgerlijke Stand 2020

Artikel 3

In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (b)abs voor een bepaalde periode kan worden aangewezen. De aanwijzing tot abs is verbonden aan de periode dat deze onafgebroken een arbeidsovereenkomst heeft met de gemeente Zwolle én gewoonlijk is belast met de taken als bedoeld in artikel 2, lid 1.Zodra één van beiden niet meer van toepassing is, vervalt de aanwijzing van rechtswege.

Lid 2 is toegevoegd om een babs tijdelijk te kunnen aanwijzen, bijvoorbeeld ter vervanging bij zwangerschapsverlof. De bijbehorende tijdelijke arbeidsovereenkomst met deze babs loopt na afloop van het contract af, maar kan ook voortijdig worden beëindigd door bijvoorbeeld opzegging of ontbinding van het contract.

De aanwijzing tot babs van een babs met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, vindt plaats tot de wettelijk AOW-gerechtigde leeftijd. Om organisatorische redenen en als de babs dit zelf verzoekt kan daarna de aanwijzing telkens voor 1 jaar verlengd worden. Voorwaarde is wél dat het gemeentelijke MT Zwolle met die verlenging instemt. Vanaf het bereiken van de AOW-leeftijd (of bij overeengekomen verlenging tot maximaal de 70-jarige leeftijd) vervalt de aanwijzing van rechtswege. Overigens kan een arbeidsovereenkomst ook eerder dan de pensioengerechtigde leeftijd (of bij verlenging tot uiterlijk de 70-jarige leeftijd) beëindigd worden, bijvoorbeeld door opzegging of ontbinding van de arbeidsovereenkomst. De meest voorkomende reden is dat een babs ander werk wil gaan doen.

De babs die structureel verbintenissen sluit, doet dit volgens inroostering. De babs verricht voltrekkingen tussen zowel personen van hetzelfde geslacht als tussen personen van verschillend geslacht. Onder structureel verbintenissen sluiten, wordt minimaal 10 voltrekkingen per jaar verstaan.

Op verzoek van partijen is het mogelijk iemand voor één dag tot babs aan te wijzen om een voltrekking te doen. Om te voorkomen dat de aanwijzing tot ééndags babs wordt gebruikt om een voltrekking in een andere gemeente te kunnen doen, is de voorwaarde opgenomen dat de voltrekking in de gemeente Zwolle plaatsvindt.

Om adequaat te kunnen handelen, is de aanwijzing tot (b)abs gemandateerd aan de lijnmanager, bedoeld in artikel 5.

Artikel 4 Salaris

Alle buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hebben een arbeidsovereenkomst waarin onder meer het salaris voor een voltrekking is geregeld. Velen daarvan zijn particulier. Sommigen van hen zijn echter ook als ambtenaar in dienst van de gemeente. Daarnaast zijn er ook ‘gewone’ ambtenaren van de burgerlijke stand (bij Inwonerszaken) die naast hun reguliere taken als ambtenaar burgerlijke stand tijdens diensttijd (d.w.z. binnen de voor hen geldende arbeidstijden) maar ook daarbuiten voltrekkingen doen. Voor hun werk tijdens diensttijd ontvangen zij gewoon het salaris behorend bij hun functie, zoals opgenomen in hun arbeidscontract.

Voor de situatie dat zij buiten hun reguliere werktijd een voltrekking doen, wordt verwezen naar de gemaakte afspraken in de arbeidsovereenkomst en de na vaststelling geldende Arbeidsvoorwaardenregeling babs. Zij krijgen voor de voltrekking dezelfde vergoeding als de babs. Er is daarnaast een categorie babsen die geen salaris ontvangt en dus ook geen arbeidsovereenkomst heeft, omdat daarvoor loon één van de vereisten is. Daarbij gaat het om mensen die voor 1 specifieke dag babs willen zijn en daarvoor aangewezen worden, bijvoorbeeld een ouder, vriend of collega.

Ook raadsleden en leden van het college van B&W kunnen voor één dag als babs worden aangewezen. Zij krijgen ook geen salaris, om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Afhankelijk van de situatie verschilt het (recht op) salaris. Daarom is het nodig om apart in dit reglement op te nemen in welke gevallen er wel of geen recht op een salaris is.

Artikel 5

De lijnmanager, bedoeld in artikel 5 is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand. De (b)abs is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijk opgelegde verplichtingen. De (b)abs verricht de opgelegde taken in het BW vanuit een zelfstandige positie en is hiervoor onttrokken aan de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur en neemt als zodanig een onafhankelijke positie in. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De abs is zowel burgerrechtelijk als strafrechtelijk voor zijn handelen of nalaten aansprakelijk. De (b)abs is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De betaalde (b)abs heeft daarnaast de rechten en plichten van een werknemer en kan aangesproken worden door de gemeente als werkgever. Hij kan te maken krijgen met arbeidsrechtelijke sancties op basis van het BW als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.

Artikel 8

Naast de reguliere voltrekkingen zijn er enkele specifieke voltrekkingen.

Lid 1: Artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand schrijft voor dat gemeenten met meer dan 10.000 inwoners 2x per week de gelegenheid moeten geven om kosteloos een huwelijk of geregistreerd partnerschap te laten voltrekken. Hiervoor wordt op dinsdag om 9.00 en 9.15 uur in het Stadskantoor de gelegenheid geboden. Bij deze voltrekking mogen alleen het paar en twee getuigen aanwezig zijn.

Lid 2: De verkorte voltrekking biedt paren de mogelijkheid tot het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap met een beperkte ceremonie tegen lagere kosten.

Lid 3: De balie-voltrekking biedt paren de mogelijkheid tijdens de reguliere openingstijden van de Publieksbalie een huwelijk of geregistreerd partnerschap te sluiten zonder ceremonie en tegen een vastgesteld tarief.

 

Burgemeester en wethouders voornoemd,

P. Snijders, burgemeester

I. Geveke, secretaris

Naar boven