Gemeenteblad van Leeuwarden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2020, 345670 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2020, 345670 | Beleidsregels |
Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen’ 2021
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN;
De volgende regeling vast te stellen:
Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen’ 202 1
IKC in oprichting: Onderwijsinstelling en kinderopvangorganisatie op één specifieke
locatie hebben een gezamenlijk streven om te komen tot een IKC en hebben dit vastgelegd in een intentieverklaring. Een intentieverklaring beschrijft het gezamenlijk doel van partijen om op een specifieke locatie binnen een bepaalde termijn tot een gezamenlijk IKC te komen. In de intentieverklaring worden de overwegingen die tot de intentie hebben geleid opgenomen. Tevens staan hierin de volgende stappen die gezet gaan worden om de intentie verder uit te werken en tot het IKC te komen. Het vervolg hierop is een samenwerkingsovereenkomst tussen de onderwijsinstelling en de kinderopvangorganisatie.
Profiel: een extra aanbod naast het reguliere onderwijsaanbod van een IKC. Het profiel komt tot uiting in een integraal profielplan van minimaal één schooljaar waarin extra activiteiten worden aangeboden, naast, aansluitend en aanvullend op het reguliere lesprogramma. Dit betekent dat leerlingen een breder aanbod van activiteiten aangeboden krijgen onder verantwoordelijkheid van het onderwijs. Dit aanbod dient bij te dragen aan de brede ontwikkeling van kinderen. Voor de praktische invulling van de profielen worden professionals ingezet, zoals o.a. sport-en cultuurcoaches, maar ook leerkrachten;
IKC-Commissie: een door het college ingestelde commissie bestaande uit afgevaardigden van de schoolbesturen van het Primair Onderwijs en van organisaties voor Kinderopvang in de gemeente Leeuwarden, een voorzitter, niet behorend tot eerder genoemde schoolbesturen en een onafhankelijk pedagoog/onderwijsdeskundige.
g. Aandachtswijken: wijken waar naar verhouding veel kinderen in achterstandssituaties opgroeien als gevolg van sociale of financiële problematiek. Hieronder worden de volgende wijken verstaan: Vrijheidswijk, Bilgaard, Heechterp, Schieringen, Oud-Oost, Achter de Hoven, Schepenbuurt, Wielenpolle, Huizum-West en Nijlân.
Artikel 2 Doel van de regeling
Deze regeling heeft als doel om middelen beschikbaar te stellen aan IKC’ s in de gemeente Leeuwarden voor het uitvoeren van hun profiel.
Het College van Burgemeester en Wethouder stelt jaarlijks een subsidie plafond vast.
c. Uit de aanvraag moet blijken dat er een inhoudelijke samenwerking is tussen onderwijs en opvang met betrekking tot de uitwerking van het profielplan op de locatie waar de aanvraag voor ingediend wordt. Dit dient aangevuld te worden met de in artikel 1 lid 2 sub d genoemde intentieverklaring. Indien de aanvrager voor het desbetreffende IKC reeds twee maal eerder op grond van de subsidieregeling Kansen voor Kinderen een subsidie is toegekend dient bij de aanvraag een door de onderwijsinstelling en kinderopvangorganisatie ondertekende samenwerkingsovereenkomst te worden overlegd.
Daarnaast dient de aanvraag voorzien te zijn van een handtekening van de directeur van het IKC, de leiding van de betreffende kinderopvangorganisatie, de voorzitter(s) van en namens de medezeggenschapsraad van de school en/of de oudercommissie van de kinderopvang, waarmee zij instemmen met de subsidie aanvraag en het betreffende profielplan.
Artikel 7 Beoordeling van de ingediende profielplannen
Afwegingsfactoren en tevens afwijzingsgronden.
1. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet voldaan worden aan onderstaande factoren;
Een profielplan omschrijft op praktische wijze het extra aanbod naast het onderwijscurriculum voor minimaal de duur van 1 schooljaar met een doorkijk naar de periode daarna zodat een doorgaande lijn van het extra aanbod zichtbaar is
Het budget kan niet worden ingezet om het reguliere onderwijscurriculum te financieren. Het gaat om extra aanbod wat naast, aansluitend en aanvullend op het reguliere onderwijscurriculum wordt ingezet. Dit extra aanbod mag geen substitutie zijn van het reguliere aanbod.
c) Integraal. Er moet sprake zijn van aantoonbare integrale samenwerking tussen onderwijs en opvang met betrekking tot de uitwerking van het profielplan op de locatie waar de aanvraag voor wordt ingediend.
d) Intensief Het extra aanbod bestaat uit een programma wat frequent en met aandacht wordt uitgevoerd.
e) Aansturing. Er is sprake van een éénhoofdige aansturing van het IKC waarbij onderwijs en opvang gelijkwaardig zijn, dan wel van een stappenplan om dit maximaal binnen 3 jaar gerealiseerd te hebben.
De uitvoering van het extra aanbod wordt verzorgd door daarvoor gekwalificeerde professionals.
De inhoud van het profielplan valt binnen één of meer van de volgende domeinen: cognitie, sociaal- emotioneel, cultuur of sport. Het extra aanbod van IKC ’s in de onder artikel 1 lid 2 sub g genoemde aandachtswijken waarvoor subsidie wordt aangevraagd moet bijdragen aan talentontwikkeling, het vergroten van kansen voor kinderen in armoede, de ontwikkeling van het jonge kind en het verminderen van taal- en rekenachterstanden.
De manier waarop en de mate waarin ouders betrokken zijn bij de educatie, is cruciaal voor de ontwikkeling van het kind. Ouders dienen daarom actief te worden betrokken bij de uitwerking van het profielplan.
i) versterken doorgaande lijn voorschool – vroegschool
IKC ’s in de onder artikel 1 lid 2 sub g genoemde aandachtswijken kunnen in aanmerking komen voor een extra bijdrage ter versterking van de afstemming van de pedagogisch-educatieve werkwijze van voor- en vroegschool. Deze bijdrage dient gebruikt te worden voor extra personele inzet op de vroegschool. Deze bijdrage bedraagt maximaal € 13.250,- Om in aanmerking voor deze bijdrage te komen dient in de aanvraag een concreet plan van aanpak met begroting opgenomen te worden waaruit duidelijk blijkt hoe de extra inzet gerealiseerd zal gaan worden. De aanvraag hiervoor is aanvullend op de reguliere aanvraag.
2. Indien er sprake is van overschrijding van het onder artikel 3 genoemde subsidieplafond adviseert de commissie aan de hand van de aanvragen en presentaties over de rangorde van de aanvragen. Aanvragen van IKC’s in de in artikel 1 lid 2 sub g genoemde aandachtswijken krijgen voorrang bij de toekenning van subsidie. De resterende aanvragen worden geprioriteerd volgens een door de IKC commissie te bepalen score per aanvraag op de hiervoor onder artikel 7 lid 1 sub a tot en met h genoemde punten. De maximale score voor de daarin genoemde onderdelen a, b, d, e, f, g bedraagt 3 punten. Voor de onderdelen genoemd onder c en h bedraagt de maximale score 6 punten.
Artikel 8 Verantwoorden en vaststellen en verplichtingen
Gedurende de subsidieperiode dienen de IKC ’s waaraan subsidie is verleend op creatieve wijze aan een delegatie te tonen hoe de subsidiemiddelen op de locatie worden besteed. Aan deze locatiebezoeken zullen op uitnodiging van de gemeente afwisselend ambtenaren, raadsleden en/of wethouders en andere belangstellenden deelnemen. Het IKC kan het moment hiervoor zelf bepalen maar de bezoeken dienen plaats te vinden binnen de subsidieperiode.
Artikel 9 Citeertitel, inwerkingtreding en duur
Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen 2021’ en is voor het eerst van toepassing op aanvragen voor het schooljaar 2021 - 2022 . De regeling treedt in werking 1 dag na publicatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-345670.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.