Gemeenteblad van Delft
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2020, 343447 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2020, 343447 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft houdende regels omtrent schuldhulpverlening (Beleidsregel Schuldhulpverlening 2021 gemeente Delft)
In de artikelen 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) staat dat gemeenten een beleidsplan (nota) moeten opstellen. In dit plan beschrijven gemeenten op welke manier zij schuldhulpverlening bieden aan inwoners en hoe zij inwoners helpen om problematische schulden te voorkomen. Binnen de gemeente stelt de gemeenteraad het plan vast voor een periode van maximaal vier jaar. Het college is verantwoordelijk voor het uitvoeren van dit plan. De Financiële Winkel van Delft (hierna: ‘de Financiële Winkel’) is de afdeling binnen de gemeente Delft die namens het college de taak van vroegsignalering en schuldhulpverlening uitvoert.
In 2019 heeft het college van de gemeente Delft de Nota schuldhulpverlening 2019-2022 vastgesteld. Bij een nota zijn beleidsregels nodig. Deze regels vertellen Delftse inwoners wat hun rechten en plichten zijn tijdens de schuldhulpverlening door de Financiële Winkel. Ook beschrijven de regels welke bevoegdheden de Financiële Winkel heeft.
Vast te stellen de “Beleidsregel schuldhulpverlening 2021 gemeente Delft”.
Artikel 1. Uitleg van begrippen
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Delft die 18 jaar of ouder zijn. Zijn er bijzondere omstandigheden, dan kan de Financiële Winkel besluiten ook schuldhulp te geven aan personen die (tijdelijk) geen inwoner zijn van Delft. Voor de toepassing van deze Beleidsregel wordt deze persoon dan gelijkgesteld met een inwoner.
Artikel 4. Op welke manieren kan een inwoner met schulden in contact komen met de Financiële Winkel?
Om vroegsignalering mogelijk te maken, heeft de Financiële Winkel afspraken gemaakt met externe partijen bij wie een inwoner schulden heeft (zie ook artikel 5). Deze schuldeisers geven een signaal als sprake is van achterstanden in betaling. Als het signaal een aanwijzing is voor meer schulden, biedt de Financiële Winkel de inwoner een intakegesprek aan. De inwoner kan het aanbod accepteren of weigeren.
Artikel 7. Hoe kan de inwoner een melding voor schuldhulpverlening intrekken?
De Financiële Winkel handelt het intrekken van een melding schriftelijk af met een brief. In de brief wordt bevestigd dat de melding voor hulp bij schulden is ingetrokken en dat de Financiële Winkel de melding afsluit. Als de inwoner het hier niet mee eens is, kan hij/zij hier binnen zeven kalenderdagen op reageren.
Artikel 8. Wat krijgt de inwoner als de schuldhulpverlening wordt toegekend?
De inwoner krijgt een beschikking met een plan van aanpak, tenzij de inwoner zijn/haar melding voor schuldhulpverlening in de tussentijd heeft ingetrokken.
Artikel 9. Wat zijn de verplichtingen van de klant?
De Financiële Winkel probeert altijd maatwerk te leveren. Daar staat tegenover dat van de klant wordt verwacht dat hij/zij volledig meewerkt. Vanaf het moment dat de schuldhulpverlening is toegekend, heeft de klant een inlichting- en medewerkingsplicht op grond van de Wgs. Dit betekent onder andere:
Artikel 11. Wanneer kan de Financiële Winkel de schuldhulpverlening weigeren?
De Financiële Winkel kan de schuldhulpverlening weigeren als de inwoner:
Artikel 12. Wanneer kan de inwoner opnieuw een traject aanvragen (recidive)?
Is duidelijk sprake van opzet of wil een inwoner niet meewerken? Dan kan een maatregel vanwege recidive van toepassing zijn. Een inwoner wordt in dit geval maximaal één jaar uitgesloten van schuldhulpverlening. De inwoner komt nog wel in aanmerking voor informatie en advies (voorlichting). Laat een inwoner een positieve gedragsverandering zien, dan kan de consulent besluiten de inwoner tussentijds toe te laten tot het hulpverleningstraject.
Artikel 13. Welke gegevens worden er voor de vroegsignalering en schuldhulpverlening verwerkt?
Voor de toegang tot schuldhulpverlening en het vaststellen van een plan van aanpak is de Financiële Winkel bevoegd om noodzakelijke persoonsgegevens te verwerken van andere afdelingen binnen de gemeente en andere (uitvoering-) organisaties die over deze gegevens beschikken:
Voor het opstellen van het plan van aanpak zijn dit gegevens over werk, inkomsten, vermogen en betalingsachterstanden. De Financiële Winkel is ook bevoegd om persoonsgegevens te verwerken van hulpverleners die de Jeugdwet, Participatiewet of de Wmo 2015 uitvoeren. Het gaat hierbij alleen om informatie die noodzakelijk is om de hulpverlening op elkaar af te stemmen.
Artikel 14. Bezwaarmogelijkheden
De gemeentelijke schuldhulpverlening valt door de komst van de Wgs onder het regime van de Awb. Dat betekent dat inwoners, klanten bezwaar kunnen aantekenen tegen de beschikkingen die op basis van deze Beleidsregel zijn opgenomen.
Het college haalt deze regeling aan als ‘Beleidsregel Schuldhulpverlening 2021 gemeente Delft’.
Deze Beleidsregel is gepubliceerd op www.overheid.nl en www.delft.nl.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft in de vergadering van d.d. 15-12-2020.
Het college van burgemeester en wethouders van Delft,
Secretaris,
De burgemeester,
Toelichting Beleidsregel schuldhulpverlening 2021 gemeente Delft
De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) geeft de gemeente taken bij het geven van hulp bij schulden. Elke gemeente moet hiervoor een beleidsplan (nota) maken. In dit beleidsplan staat wat de gemeente doet om te voorkomen dat inwoners schulden opbouwen en hoe de gemeente helpt bij het oplossen van schulden. De gemeenteraad stelt het plan vast voor maximaal vier jaar. In Delft geldt nu de Nota Schuldhulpverlening 2019-2022, die in januari 2019 is vastgesteld. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan. De Financiële Winkel van Delft voert de taak uit in naam van het college.
De Wgs is een kaderwet. Elke gemeenten kan daarin eigen regels maken over het beginnen, weigeren of stoppen van hulp bij schulden. Dit zijn de beleidsregels. Deze regels vertellen Delftse klanten wat hun rechten en plichten zijn tijdens de hulp bij schulden door de gemeente. Ook beschrijven de regels welke bevoegdheden de Financiële Winkel heeft.
De gemeente Delft wil schulden voorkomen en oplossen. De gemeente helpt klanten zodat ze zoveel mogelijk zelf kunnen omgaan met hun geld. De gemeente verwacht dat een klant zelf meewerkt, zodat de hulp kan slagen. De klant moet dit bijvoorbeeld doen door zoveel mogelijk eigen inkomsten te verdienen. De gemeente pakt met de hulp niet alleen de schulden aan, maar ook de problemen die daarmee te maken hebben.
De Financiële Winkel werkt volgens de gedragscode van de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). In de gedragscode staan spelregels waar aangesloten organisaties zich aan moeten houden. Het zorgt voor kwaliteit en gelijke behandeling. Op www.nvvk.eu staat meer informatie over de gedragscode.
Artikel 1. Uitleg van begrippen
In dit artikel staat een uitleg van de begrippen in de beleidsregel.
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Delft die 18 jaar of ouder zijn. Onder de doelgroep vallen ook zelfstandigen zonder personeel (zzp-ers), ondernemers met een eenmanszaak of een vennootschap onder firma (VOF) met schulden. Zijn er bijzondere omstandigheden, dan kan de Financiële Winkel ook schuldhulp geven aan mensen die (tijdelijk) niet in Delft wonen. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen uit Delft zijn die in de gevangenis zitten of mensen die verhuizen uit Delft maar al hulp krijgen van de Financiële Winkel (zie ook artikel 10 van deze toelichting).Ook dan geldt deze beleidsregel zoals voor inwoners.
Artikel 3. Aanbod gemeentelijke schuldhulpverlening
De Financiële Winkel kan verschillende producten inzetten voor hulp bij schulden:
De inwoner komt via één van de volgende manieren in contact met de Financiële Winkel voor een hulpvraag bij schulden:
Een inwoner kan zijn partner of professionele/vrijwillige begeleider meenemen naar het intakegesprek. Dit is vooral aan te raden als:
Het intakegesprek is bedoeld op hulpvraag duidelijk te krijgen. De Financiële Winkel kijkt daarom naar:
De onderwerpen die tijdens het intakegesprek zijn besproken (conclusie, afspraken en adviezen) zet de Financiële Winkel in de beschikking en het plan van aanpak. De intake voor de schuldbemiddeling kan uit verschillende gesprekken bestaan.
Als een inwoner in een crisissituatie zit, komt de gemeente zo snel mogelijk in actie. Dit noemen we een crisisinterventie. In de wet staat dat er crisis is als de inwoner:
Bij een crisisinterventie neemt de consulent van de Financiële Winkel contact op met de eisende instelling of deurwaarder. Samen kijken ze wat nodig is om de crisissituatie te voorkomen. Daarna zet de consulent in overleg met de klant de acties in gang die nodig zijn.
c. Consultatie en advies aan ketenpartners
De Financiële Winkel werkt nauw samen met andere organisaties die Delftse inwoners ook hulp aanbieden bij schulden (ketenpartners). De Financiële Winkel overlegt regelmatig met de belangrijkste ketenpartners. De ketenpartners overleggen ook onderling.
d. Huisbezoek bij fysieke beperkingen
Is het voor een inwoner door lichamelijke beperkingen niet mogelijk om naar een intakegesprek op het stadskantoor te komen? Dan legt een consulent van de Financiële Winkel een huisbezoek af. Tijdens dit huisbezoek bespreekt de consulent dezelfde onderwerpen als tijdens een intakegesprek op het stadskantoor.
De gemeente vindt het belangrijk om haar burgers voor te lichten. Informatie is onder andere te vinden via:
De Financiële Winkel geeft trainingen over omgaan met geld en voorkomen van schulden.
In deze fase is het doel evenwicht te brengen in de inkomsten en uitgaven van de klant en dat evenwicht te behouden. Als dat lukt, dan is een schuldregeling mogelijk.
h. Duurzame financiële dienstverlening
Bij duurzame financiële dienstverlening is het doel om te voorkomen dat schulden verder oplopen. Er komt nog geen schuldregeling, omdat de oorzaak van de schulden door omstandigheden nog niet opgelost kan worden.
De gemeente stort elk jaar een bedrag in het Schuldhulpfonds. Als een klant persoonlijke omstandigheden heeft die de toegang of voortgang van de schulphulpverlening belemmeren, kan de Financiële Winkel uit dit noodfonds een lening geven. Natuurlijk kan dit alleen als er geen andere voorzieningen zijn waar de klant gebruik van kan maken. De klant moet de lening terugbetalen aan het eind van het traject van schuldsanering. Wordt het traject van sanering gestopt door eigen toedoen van de klant? Dan kan de Financiële Winkel de lening ook direct opeisen.
Een klant die geen bankrekening heeft, kan een betaalrekening met bankpas aanvragen. Op deze rekening kan de klant niet rood staan.
De schuld wordt in één keer afgelost. Er wordt hiervoor een lening afgesloten bij de kredietbank Den Haag. De looptijd van de lening is meestal 36 maanden.
De schulden worden afgehandeld met schuldeisers zonder dat de rechtbank erbij betrokken wordt. Het is een vrijwillige regeling. De looptijd is meestal 36 maanden.
Als een traject voor hulp bij schulden is afgelopen, biedt de Financiële Winkel maximaal zes maanden nazorg. De nazorg bestaat onder andere uit trainingen over financiën. Ook zijn er meerdere contactmomenten met de schuldhulpverlener om te bespreken hoe het gaat.
Artikel 4. Op welke manieren kan een inwoner met schulden in contact komen met de Financiële Winkel?
Artikel 5. Welke schuldeisers geven signalen bij betalingsachterstanden voor vroegsignalering?
Bepaalde bedrijven zoals woningverhuurders, zorgverzekeraars, energiebedrijven en drinkwaterbedrijven, geven aan de Financiële Winkel door als inwoners een betalingsachterstand hebben. Op de website van de gemeente Delft staan precies de namen genoemd van welke schuldeisers de gemeente deze afspraak heeft gemaakt.
Artikel 6. Wat zijn de wachttijden?
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 7. Hoe kan de inwoner een melding voor schuldhulpverlening intrekken?
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 8. Wat ontvangt de inwoner als de schuldhulpverlening wordt toegekend?
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 9. Wat zijn de verplichtingen van de klant?
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 10. Wanneer beëindigen we de schuldhulpverlening?
Bij verhuizing uit of naar een andere gemeente geldt voor de Financiële Winkel het volgende:
Artikel 11. Wanneer kunnen we de schuldhulpverlening weigeren?
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 12. Wanneer kan de hulpvrager opnieuw een traject aanvragen (recidive)?
Recidive betekent dat een inwoner opnieuw een aanvraag doet voor hulp bij schulden, nadat de Financiële Winkel hulp bij schulden heeft gestopt.
De consulent van de Financiële Winkel onderzoekt waarom een eerder traject is afgebroken. Elke situatie is anders. Daardoor kan de uitkomst per inwoner verschillen (maatwerk).
De consulent probeert te achterhalen of de inwoner iets bewust heeft gedaan of niet. Is er bijvoorbeeld sprake van enige vorm van bedrog, misleiden, verzwijgen of wist men dat een handeling onwettig was. Als de inwoner niets te verwijten valt (en er dus geen kwade opzet was), dan begint de Financiële Winkel opnieuw met de hulpverlening.
Artikel 13. Welke gegevens worden er voor de vroegsignalering en schuldhulpverlening verwerkt?
Om de taak van het geven van hulp bij schulden goed uit te kunnen voeren, heeft de Financiële Winkel volgens de Wgs de mogelijkheid om informatie te verwerken van andere afdelingen binnen de gemeente en andere (uitvoerings-)organisaties. De Financiële Winkel doet dit om een inwoner die een melding voor schuldhulpverlening heeft gedaan te ondersteunen en om zo snel mogelijk passende schuldhulpverlening te bieden. Het gaat alleen om gegevens die noodzakelijk zijn voor hulp bij schulden en om te zorgen dat deze hulp goed aansluit bij de begeleiding van andere organisaties. De Financiële Winkel ontvangt geen gegevens waarvoor een beroepsgeheim geldt.
Artikel 14. Bezwaarmogelijkheden
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 17. Intrekking oude Beleidsregels en overgangsrecht
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-343447.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.