Gemeenteblad van Westvoorne
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westvoorne | Gemeenteblad 2020, 343275 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westvoorne | Gemeenteblad 2020, 343275 | Overige besluiten van algemene strekking |
Gemeente Westvoorne – integraal veiligheidsplan 2019-2022
Veiligheid is één van de kerntaken van de lokale overheid. Gemeenten hebben met
verschillende veiligheidsvraagstukken te maken, van woonoverlast tot jeugdcriminaliteit, van verkeersoverlast tot ondermijnende criminaliteit.
Effectieve inzet op het veiligheidsdomein vereist keuzes – keuzes over prioriteiten, instrumenten en samenwerking met veiligheidspartners. Deze keuzes worden bij voorkeur vastgelegd in een gedegen Integraal Veiligheidsplan (IVP). Door het opstellen van een IVP geeft de gemeente Westvoorne invulling aan haar regierol op het veiligheidsdomein.
Daarbij hecht de gemeente Westvoorne groot belang aan het veiligheidsgevoel van haar inwoners, ondernemers en bezoekers. Een prettige en veilige woon- en leefomgeving creëren is daarom één van de prioriteiten. Om deze prioriteit te realiseren, zoekt de gemeente actief de verbinding met inwoners, ondernemers en bezoekers. Daarbij is veiligheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Overheid, inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen moeten continue investeren in veiligheid. Door naar hen en naar partners als de politie, de veiligheidsregio en het openbaar ministerie te luisteren en met hen samen te werken, werkt de gemeente actief aan het realiseren van integraal en breed gedragen beleid.
Om uiting te geven aan deze integrale manier van samenwerken heeft de gemeente Westvoorne, in samenspraak met de gemeente Brielle en Hellevoetsluis besloten om een IVP te schrijven. Dit nieuwe veiligheidsbeleid is opgezet vanuit een brede reikwijdte. Er is eerst een analyse uitgevoerd van de veiligheidsopgaven en lopende aanpak op hoofdonderdelen van het integrale veiligheidsterrein. Op basis daarvan is de veiligheidsanalyse met daarin de prioriteiten en strategische thema’s door de gemeenteraad vastgesteld. Na de vaststelling van de veiligheidsanalyse is het beleid verder opgebouwd, in nauwe samenwerking met de veiligheidspartners.
De prioriteiten voor de periode 2019 - 2022 in het IVP zijn de thema’s waarop we komende jaren stappen willen zetten – op deze prioriteiten is verdere terreinwinst mogelijk én nodig. We intensiveren de aanpak en gaan daarbij innoverend te werk. Onze ‘overige thema’s’ zijn
eveneens van belang maar behoeven geen bijzondere doorontwikkeling of intensivering. Ze hebben een op dit moment een doorlopend karakter.
Met dit Integraal Veiligheidsplan beschikken we over een actueel visiedocument dat richting geeft aan onze inzet in komende jaren. We blijven kritisch op de effectiviteit van onze koers, stellen gaandeweg bij waar nodig.
De inwoners en ondernemers zijn nadrukkelijk betrokken bij de totstandkoming van dit beleid. Inwoners en ondernemers zijn bevraagd, onder andere via een enquête (Burgerpanel), tijdens diverse pop-up momenten, in het kader van Keurmerk Veilig Ondernemen en op andere momenten.
De resultaten van deze enquête en gesprekken zijn in verschillende stappen van het proces benut. Deze aanpak leidt tot een krachtig, scherp beleid én weerspiegelt de rode draad van dit beleid: veiligheid is per definitie een coproductie - een coproductie van samenleving, gemeente en partners.
1.2 Methodische verantwoording
Integraal veiligheidsbeleid is beleid dat alle veiligheidsvelden bestrijkt en alle onderdelen van
veiligheid bijeen brengt in één beleidsnota, waarbij alle partners in veiligheid gezamenlijk proberen te komen tot een veiligere samenleving. Het komen tot een integraal veiligheidsbeleid is een uitgebreid proces. Voor het opstellen van het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 is de methode Kernbeleid Veiligheid van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gevolgd. Kernbeleid Veiligheid helpt gemeenten bij het opstellen van een strategische visie, het selecteren van prioriteiten, het coördineren van de samenwerking met ketenpartners en geeft richtlijnen voor de organisatorische borging van het beleid. Daarnaast worden in een uitvoeringsplan de hoofdlijnen van beleid vertaald in concrete acties, taakverdeling en termijnen. Het centrale onderdeel van de methode is een stappenplan dat bestaat uit de volgende onderdelen:
Het begrip integrale veiligheid is heel breed. Binnen de methode Kernbeleid Veiligheid is dit begrip opgedeeld in vijf veiligheidsvelden die elk bestaan uit een aantal veiligheidsthema's. Aan de hand van deze veiligheidsvelden is het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 opgesteld.
Het integrale veiligheidsterrein omvat vijf ‘veiligheidsvelden’ met daarbinnen
Veilige woon- en leefomgeving: Veiligheid en leefbaarheid in de alledaagse woon- en leefomgeving, in de wijk, de buurt en de straat. Hoofdthema’s zijn sociale kwaliteit, fysieke kwaliteit, objectieve veiligheid en subjectieve veiligheid (veiligheidsgevoel). Bij sociale kwaliteit gaat het vooral om de thema’s woonoverlast, alcohol- en drugsoverlast, overlast verwarde personen. Bij fysieke kwaliteit om vernielingen en verloedering/zwerfvuil. Bij objectieve veiligheid om verschillende vormen van vermogens- en geweldscriminaliteit zoals woninginbraak, auto-inbraak, fietsendiefstal, diefstal van motorvoertuigen, straatroof, bedreiging, mishandeling, huiselijk geweld.
In dit hoofdstuk wordt het strategische kader uitgewerkt waarbinnen het integraal veiligheidsbeleid is opgesteld. Onderwerpen die behandeld worden zijn de uitgangspunten, strategische doelstellingen en prioriteiten.
Bij het opstellen en uitvoeren van het integraal veiligheidsbeleid worden de volgende
De gemeente voert de regie over het integrale veiligheidsbeleid. De uitvoering is een opgave voor vele partners, zowel intern als extern. Binnen de gemeente Westvoorne ligt deze regie bij de beleidsmedewerkers Openbare Orde en Veiligheid, binnen het team Openbare Orde, Welzijn en Onderwijs. De uitvoering spreidt zich echter uit over alle beleidsvelden.
De verantwoordelijkheid van veiligheid ligt niet alleen bij de gemeente. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeente en nog vele andere partners. Veiligheid is een coproductie van meerdere partijen en waar mogelijk zijn andere partijen bij de totstandkoming van het veiligheidsbeleid betrokken zoals de politie en de brandweer.
Van alle veiligheidspartners zijn inwoners en ondernemers partners die het verschil kunnen maken, individueel maar zeker ook in groepsverband. Door veel en duidelijk te communiceren worden zij gewezen op wat zij kunnen doen om de eigen veiligheid en die van de gemeente als geheel te promoten en te waarborgen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om voorlichting over inbraakmaatregelen, het doen van aangifte, het signaleren en melden van strafbare feiten en deelnemen aan WhatsAppgroepen. De Inwoners van de gemeente Westvoorne zijn door middel van het burgerpanel betrokken bij het samenstellen van de prioriteiten van het veiligheidsbeleid. Ook na het vaststellen van de prioriteiten, zijn inwoners en ondernemers gevraagd mee te denken bij het opstellen van het Integraal Veiligheidsplan.
Veel vraagstukken die betrekking hebben op openbare orde en veiligheid gaan verder dan de eigen gemeentegrenzen. Er vindt daarom voortdurend afstemming plaats met de andere gemeenten op Voorne-Putten en met de overige gemeenten die binnen het politiedistrict Zuidwest (Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, Nissewaard, Brielle, Hellevoetsluis en Goeree Overflakkee) vallen. Hieronder valt ook crisisbeheersing en bevolkingszorg. Verder kan een beleidslijn van een gemeente invloed hebben op de veiligheid in buurgemeenten. Wanneer streng beleid in de ene gemeente gevolgd wordt, kan dit leiden tot een “waterbedeffect” bij de omliggende gemeenten.
2.2 Strategische doelstellingen
Het college van B&W heeft in het collegeprogramma 2018-2022 het volgende opgenomen als samenvatting van wat het college wil bereiken op het gebied van openbare orde en veiligheid: “Veiligheid is een belangrijke pijler om met plezier te kunnen wonen, werken en recreëren in Westvoorne. Inwoners worden meer betrokken bij de leefbaarheid en veiligheid in de gemeente. De gemeente neemt duidelijke regie op de veiligheid met lokale prioriteiten en tijdige interventies. Ook bereidt de gemeente zich continu goed voor op risico’s binnen de regio in samenwerking met partners uit de veiligheidsketen en omliggende gemeenten. BOA’s worden efficiënt en zichtbaar ingezet.”
De basis voor het collegeprogramma ligt in het samenwerkingsprogramma ‘De toekomst in het
vizier’. Hierin staat: “Veiligheid in al zijn facetten is van levensbelang in onze samenleving. Een veilige samenleving heeft te maken met aandacht voor elkaar en tijdige interventies. Dat betekent bij burenruzies en conflicten beschikken over een breed palet aan interventie- en steunmogelijkheden. Buurtbemiddeling en mediation zijn passende instrumenten met een laagdrempelig karakter. Preventieve maatregelen dragen bij aan een veilige leefomgeving. Daarbij gaat het onder meer om de verlichting en de inrichting van de straat en het groen. Buurtpreventie en sociaal alarm (WhatsApp- groepen) zijn laagdrempelig en hebben een duidelijke functie die aandacht en steun verdient.”
Bovenstaande heeft het college van B&W concreter gemaakt in onderstaande doelstellingen:
In 2019 heeft een veiligheidsanalyse van de gemeente Westvoorne plaatsgevonden. De
veiligheidsanalyse geeft weer wat de belangrijkste actuele veiligheidsvraagstukken in de gemeente Westvoorne zijn en welk beleid nu wordt gevoerd op het gebied van openbare orde en veiligheid. Voor de totstandkoming van de veiligheidsanalyse zijn verschillende veiligheidspartners gevraagd een bijdrage te leveren zoals onder andere de politie, de VRR, bureau Halt, DCMR en diverse interne beleidsmedewerkers van onder andere VROM en Welzijn (jeugd). Ook zijn de Inwoners betrokken bij het opstellen van de veiligheidsanalyse door middel van het burgerpanel. Het uiteindelijke doel van de veiligheidsanalyse is, naast inzicht krijgen in de belangrijkste veiligheidsvraagstukken, komen tot de prioriteiten voor de komende jaren.
Op basis van de brede inventarisatie heeft de Raad op 22 mei 2019 binnen de veiligheidsvelden drie veiligheidsprioriteiten vastgesteld. Het betreft de volgende prioriteiten in willekeurige volgorde:
De aanpak van High Impact Crimes is een blijvend onderwerp van aandacht voor de gemeente
Westvoorne en haar partners. High Impact Crimes (HIC) is een verzamelnaam voor delicten als woninginbraken, overvallen, straatroven en geweldsmisdrijven. Deze delicten hebben veel overeenkomsten zowel qua aard als qua dadergroepen en aanpak. De impact van HIC-delicten is groot. Niet alleen voor het slachtoffer, maar ook voor de directe omgeving. Inbreuk op iemands
fysieke integriteit en zijn bezit is zeer ingrijpend. Het veiligheidsgevoel in de maatschappij kan door High Impact Crimes worden aangetast.
Hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
Van groot belang voor de HIC-aanpak is de strategische inzet van een mix van dadergerichte,
slachtoffergerichte, preventieve en repressieve maatregelen. De bestrijding van high impact crimes is alleen succesvol als alle partners samenwerken; politie, gemeenten, ondernemers en inwoners.
Westvoorne is met name gevoelig voor woning- en bedrijfsinbraken. Om de slachtofferkans te verkleinen worden inwoners en ondernemers actief betrokken bij de preventieve aanpak van deze problematiek. Zij worden bewust gemaakt van de mogelijkheden die zij zelf hebben om preventieve maatregelen te nemen. Onderdeel hiervan is het actief stimuleren en faciliteren van de WhatsAppgroepen binnen de gemeente. Door intensieve samenwerking met politie, OM, inwoners en ondernemers willen we woning- en bedrijfsinbraken voorkomen en de pakkans van daders vergroten.
In de preventieve en repressieve aanpak van HIC, wordt samengewerkt met de politie, de BOA’s,
het Openbaar Ministerie, maar ook inwoners en ondernemers hebben een belangrijke rol in de aanpak. Hierbij sluit de gemeente aan bij meerjarenbeleidsplan ‘Strategische thema’s veiligheid
2019 – 2022’ van de politieregio Rotterdam Rijnmond. De aanpak van HIC komt eveneens terug in het toezicht- en handhavingsplan van de BOA’s van de gemeente Westvoorne.
2.3.2 Versterken sociale kwaliteit
Het versterken van de sociale kwaliteit is binnen Westvoorne onder te verdelen in drie
subthema’s; problematiek rondom personen met verward gedrag, het tegengaan van middelengebruik door jongeren en het verhogen van sociale cohesie.
Hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
Het vraagstuk van personen met verward gedrag is van alle tijden maar de laatste jaren neemt het aantal meldingen landelijk toe. Ook in deze tijd van individualisering kunnen mensen onopgemerkt vereenzamen, in de war raken en verwijderd raken van de samenleving. Personen met verward gedrag krijgen veelal te maken met meervoudige problematiek. Denk hierbij aan schulden, werkloosheid, verlies van sociale contacten, et cetera. Door omstandigheden kan de situatie ontstaan dat zij eenmalig of chronisch in de problemen komen, grip op hun leven verliezen en daardoor (woon)overlast veroorzaken. Dit vraagt om maatwerk: een integrale en persoonsgerichte aanpak. Een aanpak die uitgaat van de persoon met verward gedrag en de directe omgeving.
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport , Justitie en Veiligheid en de Vereniging Nederlandse Gemeenten willen dat er betere ondersteuning, zorg en opvang komt. Om dat te bereiken hebben gemeenten een regierol om te komen tot een sluitende aanpak.
In het Voornse plan van aanpak personen met verward gedrag zijn de lokale en regionale acties per bouwsteen benoemd en inhoudelijk toegelicht. Daarnaast wordt ten aanzien van de lokale acties aangegeven hoe en met welke ketenpartners de uitvoering plaatsvindt. Het gaat hierbij om te komen tot een sluitende aanpak. Daarbij zijn bestaande processen in kaart gebracht en nieuwe initiatieven onderzocht.
De problematiek van de verwarde personen hangt ook samen met ontwikkelingen in andere domeinen. Daarnaast zijn de landelijke ontwikkelingen van belang voor de (toekomstige) mogelijkheden om de problemen rondom verward gedrag aan te pakken.
Per 1 januari 2020 wordt de Wet BOPZ vervangen door de Wet verplichte GGZ. Deze wet heeft
raakvlakken met de aanpak personen met verward gedrag omdat de omwonenden of familie een melding kan maken van iemand die verplichte GGZ nodig heeft. Daarnaast moet de gemeente zorgen voor een verkennend onderzoek en als de burgemeester een crisismaatregel gaat opleggen dient de persoon eerst gehoord te worden. De Wet Zorg en Dwang regelt het gedeelte van de BOPZ waarin ouderen met dementie en gehandicapten onvrijwillige zorg ontvangen.
Vanuit de regio zijn er verschillende samenwerkingsverbanden die betrokken zijn bij het onderwerp;
Verschijnselen die binnen dit thema vallen zijn de overlast van alcohol- en drugsgebruik in de openbare ruimte en bijvoorbeeld in het uitgaansgebied en in uitgaansgelegenheden.
Het drank- en drugsgebruik kan in verband staan met geweld, vernielingen, geluidsoverlast. De beheersing daarvan is een belangrijke opgave van de gemeente. Een ander aspect speelt daarbij ook een belangrijke rol: de gezondheidsrisico’s van (overmatig) alcohol- en drugsgebruik. Hoewel de cijfers over het algemeen een positief beeld laten zien, wordt door de interne en externe partners aangegeven dat men zich ernstig zorgen maakt over het middelengebruik (alcohol en drugs) onder jongeren (en ouderen). Ook vanuit het burgerpanel komen deze signalen. Men spreekt over drugshandel en drugsgebruik in de openbare ruimte.
Er wordt samengewerkt met de politie, de BOA’s, Push, Youz, (school)maatschappelijk werk, de
jeugdgezondheidszorg en het Zorg- en veiligheidshuis. Investeren in preventie is van belang om grotere problemen te voorkomen en de kosten in de jeugdhulp op termijn te laten dalen. In het Beleidsplan Sociaal Domein 2019-2023 wordt de noodzaak van snelle signalering en preventie ook onderschreven.
De sociale cohesie tussen de Inwoners is in de Veiligheidsmonitor door middel van stellingen onderzocht. Hieruit blijkt dat de gemeente Westvoorne over het algemeen beter scoort dan het regionale gemiddelde. Een goede sociale cohesie heeft invloed op de zelfredzaamheid (eigen netwerk) en veiligheidsgevoel van mensen. Vanuit de interne en externe partners is tijdens de startbijeenkomst aangegeven dat door de veranderende samenstelling van inwoners, de sociale cohesie in sommige buurten afneemt.
Er wordt samengewerkt met: vrijwilligersorganisaties op diverse terreinen zoals op het gebied
van sport, kunst en cultuur, zorg en welzijn, jongeren, ouderen. Tevens wordt er samengewerkt met maatschappelijke partners zoals PUSH, Service Bureau Ouderen, stichting MEE, bibliotheek etc.
Binnen Westvoorne zijn diverse projecten; het ‘project Fijn’ je te Zien en het project
‘Buurtbemiddeling’. Daarnaast zijn er binnen Westvoorne veel WhatsAppgroepen actief.
Op dit gebied zijn twee notities geschreven; de beleidsregel ‘ondersteuning buurtinitiatieven ter bevordering van de sociale samenhang’ en het plan van aanpak ‘Eenzaamheid’. Daarnaast zijn er andere methoden om ouderen te benaderen.
Ondermijnende criminaliteit wordt gezien als de als de motor achter de aangifte criminaliteit.
Hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
Bij dit thema gaat het om vormen van georganiseerde criminaliteit die zich manifesteren
in gemeenten en op het gemeentelijk grondgebied, met mogelijk een bedreigende uitstraling naar de (woon)omgeving. Denk aan drugsgerelateerde criminaliteit, mensenhandel, witwassen en vastgoedfraude, Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s). Mogelijk dat de fenomenen zich concentreren op bepaalde locaties zoals recreatieparken, bedrijventerreinen, buitengebied, waarbij deze locaties aangewezen kunnen zijn als zgn. ‘handhavingsknelpunten’. Er kan in verschillende opzichten sprake zijn van verbindingen en wisselwerking met de lokale samenleving . De betreffende groepen en personen maken wellicht in bepaalde mate gebruik (misbruik) maken van gemeentelijke voorzieningen en beschikkingen (vergunningen en aanbestedingen). Sprake kan zijn van verweving van de onder- en bovenwereld.
Van belang is om de informatiepositie van de gemeente te verbeteren. De awareness bij ambtenaren die veelvuldig contact hebben met inwoners en ondernemers moet verhoogd worden, maar ook de externe awareness van inwoners en ondernemers moet worden gestimuleerd. Hierbij wordt onder andere aandacht gevraagd voor signalen met betrekking tot hennepteelt, de aanpak van OMG’s en de informatiepositie met betrekking tot recreatieparken en jachthavens. Door een effectieve wisselwerking met de maatschappelijke omgeving wordt de informatiepositie sterk vergroot en kan er in een vroeg stadium geïntervenieerd worden.
Nieuwe activiteiten: Er wordt actief uitvoering geven aan het programma Ondermijning. |
Er wordt samengewerkt met politie, OM, RIEC, omliggende gemeenten,inwoners en
ondernemers. In 2018 is het Programma Ondermijning Voorne en het uitvoeringsprogramma Ondermijning vastgesteld. Daarnaast is ondermijning ook als strategisch thema opgenomen in het meerjarenbeleidsplan ‘Strategische thema’s veiligheid 2019 – 2022’ van de politieregio Rotterdam Rijnmond.
2.4.1. Verbinding Zorg en Veiligheid
De oorzaken en gevolgen van complexe problemen lopen vaak door elkaar heen. Een integrale
aanpak (straf, bestuur en zorg) van de problematiek waarbij de gemeente de regie voert is noodzakelijk. Op 1 januari 2020 wordt de huidige Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) vervangen door de Wet verplichte GGZ (WvGGZ). In tegenstelling tot de wet BOPZ staat bij de WvGGZ de zorg voor psychiatrische patiënten centraal in plaats van verplichte opvang. Daarnaast hoeft de zorg binnen de WvGGZ niet plaats te vinden in een GGZ- instelling, maar kan ook ambulant plaatsvinden. In samenwerking met de andere gemeenten op Voorne wordt invulling gegeven aan de implementatie van de nieuwe wet.
Hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
Binnen Westvoorne zijn diverse inwoners die te maken hebben met een opeenstapeling van
persoonlijke problemen: psychische klachten, verstandelijk beperkingen, verslaving e.d. Deze mensen zijn vaak het slachtoffer van misbruik en criminaliteit, of veroorzaken zelf overlast en veiligheidsproblemen. Met het oog op goede ondersteuning en zorg én in het belang van veiligheid en leefbaarheid is het van groot belang dat zorgprofessionals in het gebiedsteam goed samenwerken met hun veiligheidspartners.
De integrale aanpak van problematische personen en gezinnen wordt geïntensiveerd, waarbij
‘integraal’ staat voor maatwerkcombinaties van zorg-, veiligheids- en bestuurlijke maatregelen. Dit gebeurt zowel lokaal als regionaal. Bij keten-overstijgende vraagstukken en casuïstiek werken de zorgregisseur en de veiligheidsregisseur intensief samen met politie en zorgpartners.
Er wordt gebruik gemaakt van ‘Dwang en drang’. Drang door interventies te plegen om een inwoner of gezin te bewegen om zorg, hulp of ondersteuning te aanvaarden om uit de (strafrechtelijke of andere) problemen te blijven of komen. Indien nodig dwang door het toepassen van dwangmaatregelen waarmee een inwoner kan worden gedwongen zijn criminele of overlastgevende gedrag aan te passen. Dit kan via juridische instrumenten die gemeenten of ketenpartners kunnen gebruiken, zoals een groepsverbod of tijdelijk huisverbod. Dergelijke interventies kunnen bijvoorbeeld worden toegepast in het kader van de Persoonsgerichte aanpak (PGA).
Binnen de aanpak van problematische personen/gezinnen wordt intensief samengewerkt met
het Zorg- en Veiligheidshuis. Het Zorg- en Veiligheidshuis Rotterdam-Rijnmond (ZVHRR) is een samenwerkingsverband van organisaties uit de bestuurlijke-, straf-, civiele- en zorgketen. Onder één dak werken zij samen aan de persoonsgerichte aanpak van mensen/gezinnen met “complexe problematiek”, zoals ernstig overlastgevende personen en/of verdachten van strafbare feiten bij wie sprake is van ernstige en hardnekkige multiproblematiek.
Het plan van aanpak personen met verward gedrag en de nieuwe WvGGZ wetgeving hebben betrekking op vraagstukken die opereren op het snijvlak van zorg en veiligheid. In het plan van aanpak personen met verward gedrag zijn bouwstenen opgenomen waarin partners in de keten samenwerken om escalatie te voorkomen. Voor de implementatie van de WvGGZ per 1 januari
2020 wordt samen met partners en gemeenten in de regio invulling gegeven aan de
implementatie van de wet. Op deze manier wordt samengewerkt om de kwetsbare inwoners van de juiste zorg te voorzien en de veiligheid van de omwonenden te waarborgen.
De Wet forensische zorg treedt 1 januari 2020 in werking. Op grond van deze wet kunnen strafrechters eenvoudiger verplichte zorg opleggen aan bijvoorbeeld gedetineerden met een psychische stoornis, zowel tijdens als na hun gevangenisstraf.
2.4.2 Veiligheid in de omgevingsvisie en het omgevingsplan
De nieuwe omgevingswet heeft als doel het bereiken en in stand houden van een gezonde en
veilige leefomgeving. In het IVP worden bepaalde uitgangspunten op het gebied van fysieke veiligheid vastgelegd, zodat deze meegenomen kunnen worden bij het opstellen van een omgevingsvisie of –plan.
Het bieden van een veilige leefomgeving gaat onder andere over:
Hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
Veilig leven-activiteiten van de VRR worden gesteund en gestimuleerd. Senioren die langer thuis
wonen zijn hierbij een belangrijke doelgroep. Deze doelgroepen vallen onder de noemer
‘verminderd zelfredzamen’. Samen met de afdeling Veilig Leven van de VRR wordt gewerkt aan het vergroten van de veiligheid van deze doelgroep. Dat gaat verder dan brandveiligheid, maar gaat ook over het vergroten van de zelfredzaamheid in het algemeen. Dit gebeurt onder andere door voorlichting te geven, te zorgen voor meer bewustwording en het geven van handelingsperspectieven.
Ontwikkelingen op het gebied van de energietransitie en duurzaamheid worden gestimuleerd,
hierbij wordt aan de voorkant een goede risicoafweging gemaakt.
De VRR wordt betrokken bij de advisering op dit thema en informatie wordt met hen gedeeld, zodat zij zich hier in het repressieve optreden op kunnen voorbereiden.
Verschillende sectoren en teams van de gemeente (h)erkennen fysieke veiligheidsaspecten bij nieuwe ontwikkelingen, aanpassingen en zetten in op een meer integrale aanpak van fysieke veiligheid. Daarbij worden relevante partners, zoals de VRR en de DCMR, aan de voorkant betrokken. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen worden getoetst op gebiedsgerichte streefbeelden voor de veilige leefomgeving. Inwoners worden betrokken bij en geïnformeerd over risico’s in hun omgeving en welke maatregelen zij moeten nemen bij calamiteiten.
Op basis van een risicogerichte benadering wordt een plan van aanpak ‘bluswater en Bereikbaarheid’ opgesteld. Door de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is er een handleiding bluswater en bereikbaarheid opgesteld.
Er wordt samengewerkt met de gemeente, de VRR en de DCMR. Daarnaast wordt ook
samenwerkt met inwoners, ondernemers en zorginstellingen. In 2018 is het concept Omgevingsplan buitengebied Westvoorne opgesteld, hierbij is intensief samengewerkt met Brielle.
In dit hoofdstuk wordt per veiligheidsveld aangeven welke thema’s belangrijk zijn voor de gemeente Westvoorne. Per thema wordt aangegeven welke activiteiten nu worden uitgevoerd en welke activiteiten eventueel aanvullend worden gedaan in de jaren 2019-2022. De prioriteiten en strategische thema’s zijn in de paragrafen 2.3 en 2.4 verder uitgewerkt.
3.1 Veilige woon- en leefomgeving
Het thema veilige woon- en leefomgeving bundelt veiligheidsthema’s die direct met de
alledaagse kwaliteit van wonen en leven in buurten en wijken te maken hebben. De onveiligheid binnen dit veld heeft een heel herkenbaar karakter. Het gaat om verschijnselen waar iedereen mee te maken kan krijgen en die o.a. in de veiligheidsrapportages worden gemeten.
De sociale kwaliteit van een buurt, wijk, kern wordt sterk beïnvloed door ‘intermenselijke
relaties’. Belangrijke ‘positieve’ aspecten zijn betrokkenheid van Inwoners bij de buurt, de kwaliteit van sociale netwerken, informele sociale controle, samenredzaamheid, e.d. De sociale kwaliteit kan onder druk komen te staan door verschijnselen als woonoverlast, burengerucht, overlast ‘verwarde personen’, multiprobleemgezinnen/-huishoudens, overlast door illegale bewoning, intimiderende buurtInwoners (zgn. ‘onaantastbaren’), drank- en drugsoverlast, prostitutie. Begrippen verwant aan ‘sociale kwaliteit’ zijn bijv. ‘veerkracht’ en ‘vitaliteit’ van de buurt.
Dit is benoemd als een prioriteit binnen het Integraal veiligheidsplan en is uitgewerkt in paragraaf 2.3.2.
De fysieke kwaliteit van een buurt, wijk, kern heeft betrekking op fysieke kenmerken van de
woonomgeving: in het bijzonder de inrichting, het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. Het gaat bij dit thema om de vraag: hoe staat de openbare ruimte erbij? Hoe prettig is het wonen in de buurt gegeven die fysieke kwaliteit? Aspecten zijn onderhoud van groen, aanpak zwerfvuil, verlichting van achterpaden e.d.. Inbreuk op de fysieke kwaliteit zijn onder meer vernielingen, graffiti, zwerfvuil en andere tekenen van verloedering. Het kan onder andere leiden tot verpaupering van de openbare ruimte en aantasting van het woongenot van burgers. Bovendien brengt het herstellen van de schade enorme kosten met zich mee. De maatschappelijke impact van deze vormen van inbreuk op de fysieke kwaliteit is groot. Hierdoor
wordt de subjectieve veiligheid van inwoners sterk beïnvloed. Er zal vooral geïnvesteerd worden in het continueren van het huidige beleid.
De scheidslijn tussen geregistreerd aantal vernielingen in de buitenruimte en het geregistreerd aantal misdrijven vandalisme/baldadigheid (bij Veiligheidsveld jeugd benoemd) is dun, maar laat over alle aspecten al jaren een gelijkblijvend beeld zien.
Fysieke verloedering bestaat uit vier overlastvormen, te weten: ‘rommel op straat’,
‘straatmeubilair, zoals vuilnisbakken, bankjes of bushokjes, dat vernield is’, ‘bekladde muren of gebouwen’, en ‘hondenpoep op de stoep, straat of in de perken’.
Bij objectieve veiligheid gaat het om verschillende vormen van vermogens- en
geweldscriminaliteit die zich in de alledaagse woon- en leefomgeving van Inwoners kunnen voordoen. Het betreft zowel ‘veel voorkomende’ als ‘high impact’-criminaliteit. Vermogenscriminaliteit is onder andere woninginbraken, kelderboxinbraken, auto-inbraken, fietsendiefstal, diefstal motorvoertuigen, zakkenrollerij en straatroof.
Geweldscriminaliteit bestaat onder andere uit bedreigingen, mishandelingen, openlijke geweldpleging, huiselijk geweld. Bij vermogenscriminaliteit is aandacht voor het eventuele georganiseerde karakter van belang.
De aanpak van woninginbraken heeft zowel bij de politie als bij de gemeente de afgelopen jaren veel aandacht gehad en regionaal gezien niet zonder resultaat. Het aantal inbraken in woningen blijft echter, zeker ten opzichte van de regio, in Westvoorne hoog.
Het ‘veiligheidsgevoel’ van Inwoners in hun eigen woonbuurt: hoe vaak voelt men zich onveilig,
welk rapportcijfer geeft men de veiligheid van de buurt? Het gaat hier om het ‘generieke’ veiligheidsgevoel, dus niet gekoppeld aan bijvoorbeeld het uitgaansgebied of een andere locatie binnen de gemeente. De cijfers van de politie geven een beeld van het aantal misdrijven en incidenten in de gemeente, maar kunnen geen beeld geven over hoe de inwoners de veiligheid
in de gemeente ervaren. Om het veiligheidsbeleid beter op de wensen van de inwoners af te kunnen stemmen is inzicht in de subjectieve veiligheid van groot belang.
Geweldsdelicten veroorzaken een negatief veiligheidsgevoel. Niet alleen bij de slachtoffers maar ook in de directe omgeving van slachtoffers.
Nieuwe technieken, diensten en aanbieders vergroten de maatschappelijke afhankelijkheid van internet en ICT-middelen. Dit biedt kansen, maar brengt ook bedreigingen en kwetsbaarheden met zich mee.
3.2 Bedrijvigheid en veiligheid
Onder bedrijvigheid wordt zowel de winkelgebieden als bedrijventerreinen verstaan. In de
winkelgebieden kunnen zich verschillende vormen van onveiligheid voordoen. Het gaat daar bijvoorbeeld om winkeldiefstal en zakkenrollerij maar ook om jongerenoverlast, vernielingen en de mate van brandveiligheid van de gebouwen (voldoet het gebouw aan het bouwbesluit). Daarnaast kunnen zwerfvuil en andere tekenen van verloedering tot subjectieve onveiligheid (onveiligheidsgevoelens) leiden. Onveiligheid op bedrijventerreinen kent eveneens zowel sociale (gericht op de maatschappij) als fysieke (gericht op de tastbare omgeving) aspecten: bedrijfsinbraak, diefstal en vernieling aan de ene kant en aan de andere kant inrichting en onderhoud van de terreinen, verkeersveiligheid en brandveiligheid (‘externe veiligheid’ ofwel
veiligheid rond inrichtingen en vervoer gevaarlijke stoffen wordt apart behandeld onder veiligheidsveld 'fysieke veiligheid').
3.2.2 Veilige bedrijventerreinen
De bedrijventerreinen in Westvoorne hebben het keurmerk Veilig Ondernemen
Bedrijventerreinen. De bedrijventerreinen zijn gevoelig voor bedrijfsinbraken en er is niet altijd zicht op de (illegale) activiteiten die plaatsvinden op de bedrijventerreinen.
Uitgaansvoorzieningen hebben enerzijds een positief effect op de veiligheid: het culturele en
sociale klimaat varen er wel bij. Ook zijn er economische voordelen. Maar er kunnen zich ook veiligheidsproblemen rond uitgaansvoorzieningen voordoen, zoals geweld, overlast en vernielingen. De horeca in Westvoorne wordt, zeker in de zomermaanden goed bezocht. De hoeveelheid klachten over de horeca is niet verontrustend, politie en BOA’s houden toezicht, controleren en handhaven indien nodig.
Evenementen, zeker de grootschalige, kunnen behoorlijke veiligheidsrisico’s opleveren.
De organisator is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn evenement, de gemeente moet de juiste voorwaarden stellen en deze handhaven. De risico’s zijn met name gelegen in geweld, overlast, vernieling, brandveiligheid en crisisbeheersing. Daarnaast zijn er mogelijke dwarsverbanden met de aanpak georganiseerde criminaliteit. Er zijn de laatste jaren geen openbare orde problemen of grootschalige geluidsoverlast met betrekking tot evenementen geconstateerd.
Dit thema heeft betrekking op de onveiligheid die zich kan voordoen in en rond
recreatiegebieden zoals strand- en duingebied, natuurgebieden, recreatieplassen en op en rond toeristische verblijfslocaties zoals campings, bungalowparken en jachthavens. De risico’s betreffen bijvoorbeeld beroving, diefstal uit/van vaartuigen, inbraak, geweld, overlast, vernieling. Ook kan het gaan om concentraties van ‘minder zichtbare’ vormen van criminaliteit, waarbij niet zozeer toeristen rechtstreeks het slachtoffer zijn. Bepaalde locaties kunnen een knooppunt van verschillende vormen van georganiseerde criminaliteit (drugsgerelateerd,
heling, mensenhandel) vormen. Westvoorne is een toeristische gemeente met in de zomermaanden volle campings en hotels. Dit levert geen grote zichtbare veiligheidsproblemen op. In de wintermaanden is er minder zicht op de jachthavens en recreatieparken en degenen die daar verblijven.
Het is belangrijk dat de jeugd binnen Westvoorne veilig kan opgroeien. Daarom is beleid
ontwikkeld op het gebied van onderwijs en gezondheid. Net als andere leeftijdsgroepen kan ook jeugd overlast veroorzaken en zich niet altijd gedragen zoals van hen verwacht wordt. Voorbeelden hiervan zijn o.a. overlastgevende jeugdgroepen en alcohol- en drugsgebruik onder jongeren.
3.3.1 Jeugdoverlast en -problematiek
Dit thema heeft betrekking op overlast van jongeren, vaak in groepsverband. Het kan gaan om
‘mildere’ vormen van overlast, maar ook om zwaardere vormen (‘echte’ overlastgevende groepen). Het uit zich bijvoorbeeld door geluidsoverlast, intimiderend aanwezig zijn, zwerfvuil achterlaten en soms ook om vernielingen en andere vormen van kleine criminaliteit. Kenmerkend voor de minder zware groepen is dat ze in principe goed aanspreekbaar en corrigeerbaar zijn door de omgeving. Bij de zwaardere vormen is er meer ‘eigen systeem’ (hiërarchie) in de groepen en zijn ze lastiger te corrigeren. Ook is er veelal (lichte) criminaliteit
in het spel. Op preventief gebied (om overlast te voorkomen) is er inzet van de buurtsportcoach en hoogstwaarschijnlijk per januari 2020 een JOGG-regisseur.
3.3.2 Jeugdcriminaliteit, individuele probleemjongeren
Hier staan de individuele probleemjongeren centraal. Het gaat om jongeren met problemen op
meerdere leefgebieden die niet zelden ook ‘veelpleger’ zijn. Ze vormen mogelijk de harde kern van problematische jeugdgroepen, soms zelfs criminele jeugdgroepen. Het betreft bij uitstek zgn. ‘complexe casuïstiek’ die een integrale persoonsgerichte aanpak behoeven. Verschillende netwerken zijn binnen gemeente Westvoorne geïntegreerd in het gebiedsteam. Hierbij wordt samengewerkt met Hellevoetsluis. In het gebiedsteam worden onder andere individuele casussen van jongeren met problemen op meer dan één leefgebied besproken om vervolgens afspraken te maken over eventuele interventies.
3.3.4 Veilig in en om de school
De jeugd kan dader en slachtoffer zijn van onveiligheid thuis, in de buurt, bij het uitgaan maar
ook op school. Mogelijke veiligheidsproblemen op en rond scholen zijn pesten, geweldpleging, diefstal, overlast (voor omwonenden), vernielingen en verkeersonveiligheid (zie 3.4.1).
Binnen dit veiligheidsveld vallen veiligheidsthema's als verkeersveiligheid, brandveiligheid,
externe veiligheid en crisisbeheersing. Met deze fysieke veiligheidsthema's wordt bedoeld dat dit veiligheidsveld exclusief draait om de fysieke veiligheidsrisico's en niet om sociale veiligheid. De (technische) inrichting en het gebruik van de openbare ruimte kunnen onveilige situaties veroorzaken. Het is de bedoeling dat de fysieke veiligheid vanuit verschillende invalshoeken wordt bevorderd en dat dit wordt geoptimaliseerd.
Verkeersveiligheid heeft betrekking op de veiligheid van verkeersdeelnemers in het algemeen,
voor specifieke doelgroepen en in bepaalde gebieden (woongebied, scholen, winkelgebied e.d.). Deze veiligheid wordt beïnvloed door fysieke factoren (infrastructuur) en het rijgedrag van verkeersdeelnemers. Onderscheiden kunnen worden objectieve verkeersveiligheid,
subjectieve verkeersveiligheid en verkeers- en parkeeroverlast.
Dit thema heeft enerzijds betrekking op de ontwerptechnische en gebruikstechnische
brandveiligheid van bepaalde soorten gebouwen (zoals woongebouwen en gebouwen met horecabestemming) en anderzijds op de voorwaarden voor effectieve repressie. Om de brandveiligheid te borgen houden gemeente en brandweer toezicht op proactie en preventie en
geven zij voorlichting aan doelgroepen (maatschappelijke awareness en betrokkenheid). Daarnaast prepareert de brandweer zich op de bestrijding (repressie) van branden.
Bij dit thema staan de risico’s van gevaarlijke stoffen centraal. Gevaarlijke stoffen
worden opgeslagen en/of bewerkt in inrichtingen en vervoerd via weg, water, spoor, lucht en buisleidingen. Te onderscheiden zijn het ‘groepsrisico’ (GR) en het ‘plaatsgebonden risico’ (PR). In beide gevallen gaat het om de ‘naar buiten gerichte’ (ofwel externe) veiligheidsrisico’s van de gevaarlijke stoffen.
De ligging van de gemeente, maar ook de mogelijkheid van een ongeval met een wegtransport met gevaarlijke stoffen maakt de gemeente kwetsbaar. Ook de actuele ontwikkelingen op het gebied van de energietransitie en de klimaatadaptatie brengen nieuwe veiligheidsrisico’s met zich mee.
3.4.4 Rampenbestrijding en crisisbeheersing
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en
geneeskundige hulpverlening (Wet veiligheidsregio’s en Besluit veiligheidsregio’s) maar zijn verplicht deze taken te laten uitvoeren door de veiligheidsregio, met uitzondering van het
onderdeel bevolkingszorg (de zgn. ‘Oranje Kolom’) van de crisisbeheersingsorganisatie. Dit onderdeel wordt door de gemeente zelf op peil gebracht en gehouden.
De gemeente Westvoorne is, zo goed als mogelijk, voorbereid op een ramp of crisis en is zich bewust van de mogelijke gevaren in en in de omgeving van de gemeente. De gemeente Westvoorne en de gemeente Brielle vormen samen één crisisorganisatie. De deelnemers aan deze crisisorganisatie en de gemeentelijke bestuurders worden jaarlijks opgeleid, getraind en geoefend.
3.5.1 Polarisatie en radicalisering
Bij dit thema gaat het om ideologische groepen en stromingen personen in de samenleving
die dermate zijn geradicaliseerd, dat zij door hun wijze van handelen of door hun uitingen zorgen voor maatschappelijke spanningen. Deze spanningen kunnen invloed hebben op de algemene veiligheid (bij toepassen van geweld) of het veiligheidsgevoel van de burgers wanneer zij een bedreiging vormen of kunnen gaan vormen voor de veiligheid. Sprake kan zijn van dreigend geweld.
Deze groepen vergroten de polarisatie in de samenleving, en zetten daarmee het sociaal weefsel onder druk. Stromingen die op die manier kunnen radicaliseren zijn bijvoorbeeld: rechts- extremisme, islamisme/jihadisme, dierenrechtenradicalisme, asielrechtenradicalisme, links- extremisme.
3.5.2 Georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit
Bij dit thema gaat het om vormen van georganiseerde criminaliteit die zich manifesteren
in gemeenten en op het gemeentelijk grondgebied, met mogelijk een bedreigende uitstraling naar de (woon)omgeving. Dit thema is een prioriteit binnen het integraal veiligheidsplan, zie paragraaf 2.3.3.
3.5.3 Veilige publieke taak (VPT)
Werknemers met een publieke taak worden regelmatig geconfronteerd met agressie en geweld
bij het uitoefenen van hun taak. Denk aan verpleegkundigen, politiemensen, gemeentelijke handhavers en leraren, medewerkers van gemeenteloketten. Maar ook politieke ambtsdragers zoals raadsleden, burgemeesters en wethouders. De maatschappelijke omgeving kan zich intimiderend, bedreigend, soms letterlijk gewelddadig opstellen. Dit is onacceptabel, om meerdere redenen. Het functioneren van de man of vrouw zelf wordt erdoor beïnvloed. De uitvoering van publieke taken heeft ervan te lijden. De integriteit en ‘goed bestuur’ komen onder druk te staan. Het vertrouwen in de overheid kan aangetast raken (- staat de overheid nog wel voor robuuste uitvoering van haar taken?). En bij gedogen van het geweld groeit de
‘onaantastbaarheid’ van daders. Agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak hebben een ondermijnend effect op de overheid en moeten stevig aangepakt en zoveel mogelijk voorkomen worden.
Gemeenten zijn, net als andere (overheids-)organisaties, kwetsbaar als het gaat om de (digitale)
dienstverlening - met name het veilig en beveiligd uitvoeren van deze dienstverlening - en het beheer van persoonsgegevens. Als de overheid de digitale beveiliging hiervan niet voldoende
kan borgen, is het vertrouwen in de overheid in het geding. Ook kan het de fysieke veiligheid van burgers en organisaties in gevaar brengen; bijvoorbeeld als besturingssystemen van sluizen
Binnen Westvoorne neemt men de verantwoordelijkheid als het gaat om de omgang met, en beveiliging van persoonsgegevens serieus, zowel op het informatiebeveiligings- als privacyvlak. De gemeente voldoet aan de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) en aan de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG).
3.5.5 Ambtelijke en bestuurlijke integriteit
Schending van integriteit kan samenhangen met belangenverstrengeling maar ook het gevolg
zijn van ‘niet-intentionele’ verrommeling van processen. In dit laatste geval ontstaat de integriteitschending min of meer ‘per ongeluk’. Integriteitschendingen kunnen gevolgen hebben voor de lokale veiligheid doordat bijvoorbeeld fysiek gevaarlijke situaties ontstaan of in stand blijven (vergunning voor onveilige gebouwen of bedrijfsvoering), criminele groepen bewegingsruimte krijgen (onvolkomen BIBOB-procedures) of ambtenaren of bestuurders kwetsbaar worden voor verdere aantastingen van hun integriteit.
4. Coördinatie en verantwoording
4.1 Ambtelijke en bestuurlijke coördinatie
De ambtelijke coördinatie over het IVP 2019-2022 is belegd bij de beleidsmedewerkers openbare
orde en veiligheid (OOV) binnen het team OWO. Zij initiëren en onderhouden de benodigde verbindingen met andere teams en sectoren binnen de gemeentelijke organisatie en met externe partners. Zij sturen inhoudelijk de BOA’s aan.
De beleidsmedewerkers OOV regisseren in brede zin de implementatie van het IVP, interveniëren bij knelpunten in de aanpak en pakken nieuwe veiligheidsvraagstukken op. Zij informeren en adviseren de portefeuillehouder over relevante ontwikkelingen rond het IVP. De bestuurlijke coördinatie van het veiligheidsbeleid ligt bij de portefeuillehouder. De voortgang van het IVP wordt periodiek besproken in de driehoek (politie, OM, gemeente).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-343275.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.