Gemeenteblad van Pijnacker-Nootdorp
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2020, 342728 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2020, 342728 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pijnacker-Nootdorp houdende regels omtrent de ambtenaar van de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2021)
Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het advies van de afdeling d.d. 15 december 2020;
gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het Besluit Burgerlijke Stand 1994 en artikel 156 van de Gemeentewet;
het volgende Reglement burgerlijke stand gemeente Pijnacker-Nootdorp 2021 vast te stellen:
Artikel 6 - Openstelling bureau van de burgerlijke stand
Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:
Artikel 7 - Sluiting of openstelling bureau in bijzondere gevallen
Het bureau van de burgerlijke stand kan, op verzoek van een belanghebbende aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen waarop het bureau gesloten is, indien wordt aangetoond, dat met het verrichten van de werkzaamheden, gelet op het spoedeisende karakter ervan, niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.
Vastgesteld in de vergadering van 15 december 2020.
het college van Pijnacker-Nootdorp,
drs. J.P.R. Woudstra
secretaris
mw. F. Ravestein
burgemeester
Artikelsgewijze toelichting op het Reglement burgerlijke stand 2021
Het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, eerste lid BW).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand geldt het navolgende:
de ambtenaar is belast met het opnemen van akten van de burgerlijke stand en daaraan toe te voegen latere vermeldingen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand en verder met al hetgeen de instandhouding van die registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d boek 1 BW).
Hoewel het Burgerlijk Wetboek de mogelijkheid opent tot benoeming van ambtenaren van de burgerlijke stand die in dienst zijn van een andere gemeente, gaat uit praktische overwegingen de voorkeur uit naar benoeming van personen die in dienst zijn van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Ambtenaren uit een andere gemeente worden uitsluitend voor eenmalige huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie op verzoek benoemd.
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de navolgende bepalingen:
In Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek zijn geen leeftijdsvereisten of onverenigbare betrekkingen opgenomen. In principe is een ieder, mits handelingsbekwaam, benoembaar. Het staat de gemeente echter vrij om eisen te stellen. Onverminderd het daarover in het Burgerlijk Wetboek bepaalde, geldt voor benoeming tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente Pijnacker-Nootdorp, het volgende:
In artikel 3 is conform het gestelde in artikel 16, eerste lid van het Burgerlijk Wetboek vastgelegd voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. De maximale benoemingsduur is verbonden aan de duur van het gemeentelijk dienstverband. Burgemeester en wethouders kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit de periode bepalen. Eenzelfde regeling geldt voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
Als maximale periode waarvoor benoeming kan plaatsvinden geldt:
Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden op grond van het Burgerlijk Wetboek benoemd door het college. In het geval van een verzoek tot eenmalige huwelijkssluiting vindt benoeming echter plaats door het hoofd van de afdeling Ruimte, Belastingen en Gegevensbeheer die daartoe via het Mandaatbesluit bevoegd is.
Bij verzoeken om huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie op een niet gemeentelijke locatie beslist het hoofd van de afdeling Ruimte, Belastingen en Gegevensbeheer. Het verzoek wordt getoetst aan de “Uitvoeringsregeling burgerlijke stand gemeente Pijnacker-Nootdorp”, waarin de eisen waaraan een niet-gemeentelijke locatie moet voldoen zijn vastgelegd.
Het gehele grondgebied wordt aangewezen als “huis der gemeente”. Aanstaande bruidsparen of partners kunnen daardoor zelf een gewenste locatie binnen de grenzen van de gemeente Pijnacker-Nootdorp gelegen aandragen. De aangedragen locatie moet wel voldoen aan de in de “Uitvoeringsregeling burgerlijke stand in de gemeente Pijnacker-Nootdorp” vastgestelde eisen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-342728.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.