Gemeenteblad van Heumen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heumen | Gemeenteblad 2020, 342442 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heumen | Gemeenteblad 2020, 342442 | Beleidsregels |
Financiële tegemoetkoming meerkosten Wmo vanaf 2021
Burgemeester en wethouders van Heumen;
gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
artikel 2.1.7 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015; en
artikel 21 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp 2020 gemeente Heumen;
Vast te stellen het Besluit Financiële tegemoetkoming meerkosten Wmo vanaf 2021.
Hoofdstuk 2. Voorwaarden, recht op een financiële tegemoetkoming
Artikel 2. Recht op een financiële tegemoetkoming
Recht op een financiële tegemoetkoming bestaat indien de belanghebbende op datum aanvraag:
Artikel 3. Deels recht op een financiële tegemoetkoming
Er is deels recht op een financiële tegemoetkoming wanneer er ook recht is op een financiële tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten via het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen(UWV). De hoogte van de Financiële tegemoetkoming via het UWV wordt in mindering gebracht op de Financiële tegemoetkoming Wmo via de gemeente Heumen.
In bijzondere gevallen kan ten gunste van de belanghebbende gemotiveerd van deze regeling worden afgeweken.
De beleidsregel kan worden aangehaald als ‘Beleidsregels Financiële tegemoetkoming meerkosten Wmo vanaf 2021’.
De ‘Beleidsregel Financiële tegemoetkoming meerkosten Wmo 2021’ treedt in werking de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad van de Gemeente Heumen op de website van de overheid Externe link: www.officiëlebekendmakingen.nl.
Op datzelfde moment wordt de ‘Beleidsregel Financiële Tegemoetkoming meerkosten Wmo 2020’ ingetrokken.
In artikel 2.1.7 Wmo 2015 is bepaald dat gemeenten aan personen met een beperking of chronisch psychische of psychosociale problemen die daarmee verband houdende aannemelijke meerkosten hebben een tegemoetkoming kunnen verstrekken ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en de participatie. Het verstrekken van deze financiële tegemoetkoming is een keuze, dus geen verplichting.
Keuze gemeente Heumen : een financiële tegemoetkoming ten behoeve van de inwoners van de gemeente Heumen die behoren tot de doelgroep.
Deze financiële tegemoetkoming is vastgelegd in de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Heumen 2020.
De tegemoetkoming in de meerkosten wordt door het college verstrekt, op grond van artikel 2.1.7 Wmo 2015.
Gemeenten zijn vrij in het stellen van aanvullende criteria op basis waarvan inwoners recht hebben op een tegemoetkoming. Zo mag een gemeente voor de aanspraak op een gemeentelijke tegemoetkoming inkomensgrenzen stellen. De inkomensgrenzen mogen hoger liggen dan die bij de bijzondere bijstand. Gemeenten kunnen hiermee specifiek voor personen met een beperking of chronisch probleem en met een inkomen boven het sociaal minimum in het kader van de Wmo 2015 een categoriale regeling treffen waarmee een tegemoetkoming wordt verstrekt.
Keuze gemeente Heumen vanaf 1 januari 2021 voor inwoners van de gemeente Heumen met een maximale inkomensgrens van 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.
Het dagelijks leven voor mensen met een chronische ziekte en/of beperking is vaak duurder dan voor anderen. De extra kosten die leven met een chronische ziekte en/of beperking meebrengt worden ook wel ‘meerkosten’ genoemd. We maken onderscheid in directe meerkosten en verborgen meerkosten.
Voorbeelden van directe meerkosten zijn:
Voorbeeld van verborgen meerkosten zijn:
Samenhang met andere regelingen
De CAZ Heumen, voor inwoners met een inkomen tot 130% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm, richt zich met name op compensatie van medische kosten.
De Financiële tegemoetkoming Wmo is voor inwoners met een inkomen tot 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm, waarbij de kostendelersnorm buiten beschouwing blijft, is geen maatwerkvoorziening en wordt naast en in samenhang met het al bestaande gemeentelijke instrumentarium voor ondersteuning verstrekt.
Een inwoner die arbeidsongeschikt is en daardoor geen verdiencapaciteit heeft kan een aanvraag indienen voor een financiële tegemoetkoming, maar de financiële tegemoetkoming vanuit het UWV is daarbij wel een voorliggende voorziening. Dat betekent dat een (jaarlijkse) vergoeding vanuit het UWV volledig in mindering wordt gebracht op de Financiële tegemoetkoming meerkosten Wmo vanaf 2021 (artikel 3).
De Financiële tegemoetkoming meerkosten Wmo is expliciet bedoeld als aanvullende financiële ondersteuning en richt zich op compensatie van de meerkosten waar inwoners die leven met een chronische ziekte en/of (langdurige) beperking mee te maken hebben. Als vastgesteld is dat iemand belanghebbende is zijn er geen bewijsstukken nodig van de aanmerkelijke meerkosten voor de tegemoetkoming.
Zijn de meerkosten hoger dan € 250 per jaar, dan kan aanvrager een beroep doen op de bijzondere bijstand. In deze situatie dient de aanvrager wel aan te tonen dat er meerkosten zijn in bepaald kalenderjaar en dat de meerkosten boven de € 250 zijn.
Bij een aanvraag bijzondere bijstand vindt ook een toets van de noodzaak van de kosten plaats.
De Financiële tegemoetkoming meerkosten Wmo is voorliggend op de bijzondere bijstand (art.15 PW).
Artikel 1. Begripsomschrijving
Bij de term chronisch zieken is sprake van een grote verscheidenheid aan aandoeningen.
In het algemeen worden chronische ziekten omschreven als irreversibele aandoeningen zonder uitzicht op volledig herstel en met een relatief lang ziekteduur. We onderscheiden vier typen chronische ziekten:
Bij kinderen wordt een ziekte beschouwd als chronisch als:
Artikel 2. Recht op een financiële tegemoetkoming
Een aantal cliënten, waaronder inwoners met een indicatie Beschermd Wonen en inwonende personen met een beperking die voldoen aan de gestelde voorwaarden, vielen conform eerdere beleidsregels (2015) abusievelijk ‘buiten de boot’. Zij bewonen niet een zelfstandige woonruimte, maar vallen wel degelijk onder de verantwoordelijkheid van gemeenten (Wmo).
Zie verder ook de toelichting in artikel 4.
Een voorbeeld van de meerkosten die er zijn als gevolg van het leven met een chronische ziekte en/of beperking is bijvoorbeeld de kosten van personenalarmering.
Artikel 3. Deels recht op een financiële tegemoetkoming
In september van elk jaar betaalt het UWV de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten aan mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn. Het UWV hanteert 1 juli als peildatum. Deze tegemoetkoming arbeidsongeschikten wordt toegekend wanneer iemand recht heeft op een arbeidsongeschiktheidsuitkering van UWV (WAO-, WIA-, Wajong- of WAZ- uitkering) en 35% of meer arbeidsongeschikt is. Deze tegemoetkoming wordt tegelijk met de betaling van de uitkering in de maand september, soms oktober, uitgekeerd via het UWV of soms via de werkgever.
Wanneer recht bestaat op de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten wordt hetzelfde bedrag in mindering gebracht op de Financiële tegemoetkoming die via de gemeente Heumen kan worden ontvangen.
Artikel 4. Bijzondere situatie
In artikel 2 lid 2 sub C staat: “Een aantal cliënten, waaronder inwoners met een indicatie Beschermd Wonen en inwonende personen met een beperking die voldoen aan de gestelde voorwaarden, vielen conform eerdere beleidsregels (2015) abusievelijk ‘buiten de boot’.”
Een minderjarig kind die tot een gezin behoort (en dus bij zijn ouders woont) kan eventueel ook recht hebben op de regeling. Zodra die meerderjarig is, is de situatie van deze aanvrager immers niet anders (behalve een zelfstandig inkomen, eigen zorgverzekering etc., dat wat voor andere aanvragers ook geldt en waaraan getoetst wordt). Er is dan vrijwel altijd (nog) sprake van een van de genoemde zaken in artikel 2 sub E t/m I en overigens blijven ouders ook onderhoudsplichtig.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-342442.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.