Gemeenteblad van Gouda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2020, 342313 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2020, 342313 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda houdende regels omtrent subsidie groen- blauwe daken (Subsidieregeling groen- blauwe daken bestaande panden Gouda 2021-2023)
Het stimuleren van de aanleg van waterbergende daken op bestaande panden, die een bijdrage leveren aan de waterafvoervertragende eigenschappen in het bestaand stadsgebied in Gouda, met een nadruk op locaties die het meest gevoelig zijn voor wateroverlast.
Artikel 4 – Subsidiabele activiteiten
Het college kan een eenmalige subsidie verlenen voor de volgende maatregelen aan bestaande panden, niet zijnde nieuwbouw, binnen het bestaand stadsgebied:
Artikel 10 – Weigeringsgronden
Onverminderd artikel 11 van de Algemene subsidieverordening Gouda weigert het college subsidie te verlenen, indien:
Artikel 12 – Aanvullende verplichtingen
De subsidieontvanger dient aan de door het college met controle belaste personen toegang te verlenen tot de zaak waarvoor subsidie is gegeven alsmede alle inlichtingen en bescheiden te verstrekken die naar het oordeel van die personen noodzakelijk zijn om te beoordelen of aan de voorwaarden voor subsidieverlening is voldaan.
De noodzaak om ons aan te passen aan het veranderende klimaat wordt steeds urgenter. Klimaatadaptatie richt zich hoofdzakelijk op het voorkomen of verminderen van de effecten van hittestress, wateroverlast in verband met piekbuien, droogte en overstroming. Met name tegen hitte, piekbuien en droogte zijn kleine en grotere maatregelen te nemen door zowel de gemeente in de openbare ruimte als inwoners van de gemeente.
De gemeente wil haar inwoners en bedrijven stimuleren om maatregelen te nemen bij hun pand en hiermee wateroverlast bij piekbuien te verminderen. Met de aanleg van groene daken wordt tevens hittestress beperkt en de biodiversiteit vergroot. De gemeente stelt voor de aanleg van groene daken subsidie beschikbaar.
Er is vanuit het Gemeentelijk Rioleringsplan (GPR) 2019-2023 jaarlijks € 50.000,- door de raad beschikbaar gesteld voor een subsidieregeling die woningeigenaren en huurders stimuleert tot het treffen van deze maatregelen.
In dit artikel zijn de begrippen uitgelegd die van belang zijn om de inhoud en voorwaarden van de subsidieregeling te begrijpen.
Bestaand stadsgebied: De contouren van het bestaand stadsgebied zijn op 20 februari 2019 vastgesteld door de provincie Zuid-Holland. Die contouren zijn hier te vinden: https://staatvan.zuid-holland.nl/portfolio_page/bestaand-stads-en-dorpsgebied/
Waterbergende daken kunnen groene of blauwe daken zijn of een combinatie. Onder waterafvoervertragend verstaan we het vergroten van de tijd tussen het vallen van het hemelwater en het moment dat dit een afvoersysteem voor hemelwater zoals riool of oppervlaktewater bereikt.
Artikel 4 – Subsidiabele activiteiten
Om voor subsidie in aanmerking te komen moet het pand zijn gelegen binnen het bestaand stadsgebied van de gemeente. Buiten het bestaand stadsgebied is wateroverlast doorgaans geen grote opgave, dus hiervoor wordt geen subsidie verleend.
Een groen- en/of blauw dak leveren een zinvolle bijdrage aan de waterafvoervertraging bij neerslag. De kosten voor de aanleg van deze daken zijn aanzienlijk, terwijl de baten ook ten goede komen aan de maatschappij. Daarom verleent de gemeente subsidie voor:
Blauwe daken. Een blauw dak is een dak dat water vasthoudt door middel van waterretentiekratten en een slimme stuw. Met deze stuw kan de waterberging ingezet worden om hevige neerslag op te slaan en ook nuttig te gebruiken. Blauwe daken kunnen worden afgewerkt met beplanting/vegetatielaag: het opgevangen water kan gebruikt worden voor de waterbehoefte van de vegetatie en er zal dus minder water richting het riool afgevoerd worden. Een waterbergende laag heeft ook voordelen voor de vegetatie. Beschikbaarheid van water voor een groen dak zorgt voor meer verdamping op en een grotere biodiversiteit door een stabielere vochthuishouding.
De subsidieregeling is alleen voor bestaande panden die meer dan twee jaar geleden zijn opgeleverd, dus geen nieuwbouw. Nieuwbouw wordt uitgesloten omdat de gemeente Gouda het Convenant Klimaatadaptief bouwen heeft ondertekend waarin is vastgelegd dat bij nieuwbouw gestreefd wordt naar minder wateroverlast, meer biodiversiteit, minder hittestress, minder nadelige gevolgen van droogte en bodemdaling ten opzichte van voor de nieuwbouw. Ook heeft Gouda al in haar Structuurvisie Groen opgenomen dat bij nieuwbouw 15% openbaar groen gerealiseerd dient te worden. Klimaatadaptatie wordt bij nieuwbouw dus al voldoende geborgd.
Een nieuwe uit- of aanbouw aan een bestaand pand wordt niet als nieuwbouw beschouwd en de aanleg van een groen dak op de uit- of aanbouw komt dus in aanmerking voor subsidie.
Artikel 5 – Prioritering en aanvraagperiode
Om de subsidie zo effectief mogelijk in te zetten wordt prioriteit gegeven aan bestrijding van wateroverlast in die buurten en wijken waar dat het meest nodig is. Om te bepalen in welke buurten en wijken de aanleg van waterbergende daken het meest effectief is, is een analyse gemaakt op basis van de volgende gegevens:
locaties die in de klimaatstresstesten en risicodialogen zijn geïdentificeerd als het meest gevoelig zijn voor wateroverlast. Deze locaties zijn te raadplegen in de goudse klimaatatlas: https://gis.gouda.nl/viewer/app/Klimaatatlas;
De in dit artikel genoemde wijken zijn de meest wateroverlastgevoelige wijken, hebben relatief veel bebouwing en verharding en relatief weinig groen en oppervlaktewater. De buurten en wijken zijn op de kaart in bijlage 2 afgebeeld en zijn ook te raadplegen via https://gis.gouda.nl/viewer/app/Klimaatatlas.
Iedere eerste helft van het kalenderjaar kan alleen subsidie voor deze wijken worden aangevraagd. Aanvragen voor een pand gelegen buiten deze wijken kunnen in de tweede helft van het jaar een aanvraag indienen, indien het subsidieplafond dan nog niet is bereikt. Wordt toch eerder een aanvraag ingediend, dan zal het college deze afwijzen.
Artikel 7 – Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidie is bepaald op basis van de mate waarin de doelstellingen van de regeling worden behaald. Hoe groter de waterbergende capaciteit van het groene dak, hoe hoger de subsidie per m2. Advieskosten voor berekeningen van de draagconstructie van het dak zijn subsidiabel tot een maximum van € 250,-, mits de maatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd. Offertekosten zijn uitgesloten. Indien uit de berekeningen blijkt dat het dak niet geschikt is, wordt maximaal € 125,- vergoed voor advieskosten.
Subsidie kan worden aangevraagd door eigenaren, huurders, vereniging van eigenaren en woningbouwcorporaties voor bestaande panden vanaf twee jaar na oplevering. Een eigenaar kan zowel een particulier als een bedrijf als een school zijn (ook in de hoedanigheid van juridisch eigenaar van een schoolgebouw). Zowel grondgebonden panden als appartementen (waarbij vaak sprake is van VvE’s) komen voor subsidie in aanmerking. De subsidie is bedoeld voor derden, dus niet voor gemeentelijk vastgoed.
Artikel 9 – Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Een volledige aanvraag bevat de in dit artikel genoemde documenten en gegevens. Voor de bepaling van het subsidiebedrag is het noodzakelijk te kunnen bepalen het bepalen welk type waterbergend dak wordt aangelegd. Uit de offerte, tekening of omschrijving van de werkzaamheden moet duidelijk blijken hoe dik het substraat is en hoeveel liter water per m2 kan worden geborgen.
Voor huurders geldt een aanvullende eis, namelijk dat zij een schriftelijk akkoord van de verhuurder aanleveren.
Voor ondernemingen als bedoeld in de De-minimisverordening (Verordening 1407/2013 van 18 december 2013) geldt een aanvullende eis, namelijk dat zij een de-minimisverklaring indienen in het kader van de naleving van de staatssteunregels. Een onderneming is een entiteit die een economische activiteit uitoefent, ongeacht haar rechtsvorm en de wijze waarop zij wordt gefinancierd. Een template voor de De-minimisverklaring is vindbaar op de website van Europa-Decentraal: https://europadecentraal.nl/wp-content/uploads/2018/02/Voorbeeldverklaring-de-minimis-2016.pdf Voor woningcorporaties geldt deze verplichting niet, aangezien de gesubsidieerde activiteiten onder de DAEB vallen.
Artikel 10 – Weigeringsgronden
De aanvrager mag niet zijn gestart met de uitvoering van de maatregelen voorafgaande aan de aanvraag van de subsidie. Het is voor de gemeente, zonder buitensporige administratieve lasten, niet mogelijk om te bepalen wanneer maatregelen zijn uitgevoerd. Gedurende de verleningsfase kan uitsluitend geconstateerd worden dat een offerte voor de te nemen maatregelen recent en geldig is. In de praktijk is het echter eenvoudig om een recente en geldige offerte te verkrijgen, ook als het werkzaamheden betreft die reeds uitgevoerd zijn. De waarde van de offerte om dit te toetsen is derhalve beperkt. In de vaststellingsfase ontvangt de gemeente facturen en bewijzen dat facturen voldaan zijn. De datum van de facturen en de datum waarop de facturen voldaan zijn, zijn sterkere instrumenten om te controleren of de werkzaamheden uitgevoerd waren na het moment van de aanvraag. Als gedurende de vaststellingsfase blijkt dat bepaalde werkzaamheden al waren uitgevoerd kan de subsidie lager of nihil vastgesteld worden. De datum waarop maatregelen uitgevoerd worden geacht te zijn uitgevoerd, valt samen met die van de btw-plichtige factuur van de uitvoerende partij die betrekking heeft op de uitvoering van de te subsidiëren maatregelen. Als de aanvrager zelf de maatregelen treft, dan is de datum van de aanschaf van noodzakelijke materialen leidend. Alle kosten die voor de aanvraagdatum zijn gefactureerd, zijn niet subsidiabel. Datzelfde geldt ook voor termijnfacturen. Termijnbedragen die vóór de aanvraagdatum zijn gefactureerd, zijn niet subsidiabel.
Artikel 11 – Subsidieplafond en verdeelsleutel
De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, met dien verstande dat indien het college om nadere stukken verzoekt omdat de aanvraag incompleet is, de aanvraag pas in behandeling wordt genomen als de aanvrager een volledige aanvraag heeft ingediend. Dit is van belang op het moment dat het subsidieplafond (nagenoeg) is bereikt.
Artikel 12 – Aanvullende verplichtingen
Het ontwerp, de aanleg en instandhouding van de voorzieningen dient deugdelijk en zorgvuldig te worden uitgevoerd. Tevens dienen de maatregelen ook ten minste vijf jaar in stand te worden gehouden. Het college is bevoegd tot terugvordering van de subsidie indien niet aan deze criteria wordt voldaan. De voortdurende verplichtingen ten aanzien van het onderhoud en in stand houden van het groene dak is belangrijk voor de mate waarin Gouda is aangepast aan klimaatverandering.
Artikel 13 – Verantwoording en vaststelling
De aangeleverde betaalbewijzen kunnen bestaan uit bankrekeningafschriften en kwitanties waarop de betaalde facturen inzichtelijk zijn. Op een pinbon staan niet genoeg gegevens vermeld om de uitgaven te kunnen controleren. Pinbonnen en soortgelijke bewijzen gelden daarom niet als betaalbewijs.
Er is gekozen voor een subsidiecyclus met een verleningsbesluit, waarna de uitvoering van het project plaatsvindt en ná de vaststelling tot uitbetaling van de subsidie wordt overgegaan. De regeling voorziet derhalve niet in een subsidievoorschot. Het aanhouden van de subsidiecyclus biedt de subsidieontvanger vooraf inzicht of er voldoende budget beschikbaar is voor een subsidie van zijn/haar activiteiten en welke hoogte de subsidie bedraagt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-342313.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.