Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 in verband met het aanscherpen van de milieuzone voor dieselvrachtauto’s en -autobussen naar emissieklasse 6 met ingang van 2022 (Wijzigingsbesluit ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 (aanscherping milieuzone vrachtauto en autobus))

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 87 van het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

 

besluit:

 

Artikel I  

Het ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    In artikel 1 wordt na ‘3.500 kg’ ingevoegd een witregel, aansluitend ‘Besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer.’ en een witregel.

  • b.

    In artikel 1 wordt na ‘commercieel personenvervoer’ ingevoegd een witregel, aansluitend

    Openbaar vervoer: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig.’ en een witregel.

  • c.

    Aan artikel 3 wordt een lid toegevoegd, luidende:

    • 3.

      Een dagontheffing op grond van dit artikel kan worden aangevraagd tot en met uiterlijk 31 december 2021.

  • d.

    Na artikel 3 worden twee nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:

    Artikel 3a – Dagontheffing voor vrachtauto’s

    • 1.

      Voor een vrachtauto met emissieklasse 5 kan maximaal twaalfmaal per kalenderjaar een dagontheffing worden aangevraagd.

    • 2.

      De dagontheffing wordt per kenteken verleend, telkens voor de duur van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06:00 uur de volgende dag.

  • Artikel 3b – Dagontheffing voor besloten busvervoer

    • 1.

      Voor een autobus met emissieklasse 5 die wordt ingezet voor besloten busvervoer kan maximaal twaalfmaal per kalenderjaar een dagontheffing worden aangevraagd.

    • 2.

      De dagontheffing wordt per kenteken verleend, telkens voor de duur van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06:00 uur de volgende dag.

  • e.

    In artikel 9, tweede lid, vervalt ‘vrachtauto of’.

  • f.

    Aan artikel 9 wordt een lid toegevoegd, luidende:

    • 6.

      Een ontheffing voor een autobus op grond van dit artikel kan worden aangevraagd tot en met uiterlijk 31 december 2021.

  • g.

    In de toelichting bij artikel 9 vervalt ‘vrachtauto’s en’.

  • h.

    Na artikel 9 worden twee nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:

    Artikel 9a – Ontheffing in verband met de levertijd van een vervangende dieselvrachtauto

    • 1.

      Voor een vrachtauto die niet aan de toelatingseisen van de milieuzone voldoet, kan het college een ontheffing verlenen, indien dit voertuig vervangen wordt door een vrachtauto met emissieklasse 6 of een emissieloos voertuig dat nog niet geleverd is.

    • 2.

      Bij de aanvraag dient ten minste een bewijs van aankoop in de vorm van een opdrachtbevestiging, met de verwachte levertijd van het aangekochte voertuig, te worden overgelegd.

    • 3.

      Indien de ontheffingsaanvraag wordt ingediend voor een leasevoertuig, dan dient de leaseperiode langer te zijn dan een jaar.

    • 4.

      De ontheffing wordt verleend voor de duur van de levertijd plus één maand, met een maximum van twaalf maanden.

  • Artikel 9b – Ontheffing in verband met de levertijd van een vervangende autobus

    • 1.

      Voor een autobus die wordt ingezet voor besloten busvervoer en niet aan de toelatingseisen van de milieuzone voldoet, kan het college een ontheffing verlenen, indien dit voertuig vervangen wordt door een autobus met emissieklasse 6 of een emissieloos voertuig dat nog niet geleverd is.

    • 2.

      Voor een autobus die wordt ingezet voor het openbaar vervoer en niet aan de toelatingseisen van de milieuzone voldoet, kan het college een ontheffing verlenen, indien dit voertuig vervangen wordt door een autobus met emissieklasse 6 of een emissieloos voertuig dat in verband met een nog lopende aanbestedingsprocedure nog niet geleverd is.

    • 3.

      Bij een aanvraag als bedoeld in het eerste lid dient ten minste een bewijs van aankoop in de vorm van een opdrachtbevestiging, met de verwachte levertijd van het aangekochte voertuig, te worden overgelegd.

    • 4.

      Indien een ontheffingsaanvraag op grond van dit artikel wordt ingediend voor een leasevoertuig, dan dient de leaseperiode langer te zijn dan een jaar.

    • 5.

      Een eerste ontheffing op grond van dit artikel loopt af op uiterlijk 1 juli 2023.

    • 6.

      Op aanvraag kan een op grond van dit artikel verleende ontheffing niet meer dan twee keer worden verlengd voor telkens maximaal één jaar.

  • i.

    Na artikel 11 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

    Artikel 11a – Ontheffing voor besloten busvervoer in verband met bijzondere omstandigheden

    • 1.

      Voor een autobus die wordt ingezet voor besloten busvervoer met emissieklasse 4 of hoger kan een ontheffing worden aangevraagd door een onderneming die beschouwd kan worden als hoofdgebruiker, indien wordt aangetoond dat bijzondere omstandigheden dit noodzakelijk maken.

    • 2.

      Er is sprake van bijzondere omstandigheden als:

      • a)

        er geen alternatieven zijn, én

      • b)

        de investeringssom thans buitenproportioneel is in verhouding tot het doel van de milieuzone, of

      • c)

        b) niet van toepassing is, maar de continuïteit van de onderneming wordt bedreigd, gelet op alle omstandigheden van het geval.

    • 3.

      Een ontheffing op basis van het tweede lid, onder c, kan maximaal drie keer worden verleend voor telkens maximaal één jaar.

    • 4.

      Bij iedere aanvraag op grond van dit artikel moet worden aangetoond dat sprake is van omstandigheden als bedoeld in het tweede lid.

    • 5.

      Autobussen (aanschaf, lease, huur) van ondernemingen die zich na 8 december 2020 in het gebied van de milieuzone hebben gevestigd, komen niet in aanmerking voor een ontheffing.

    • 6.

      Autobussen met een datum tenaamstelling na 8 december 2020 van ondernemingen gevestigd in het gebied van de milieuzone komen niet in aanmerking voor een ontheffing.

    • 7.

      Aanvragen van ondernemingen die een maand na publicatiedatum van dit ontheffingenbeleid hun werkzaamheden in Amsterdam zijn begonnen met een autobus worden in ieder geval afgewezen.

  • j.

    Artikel 15, zevende lid, komt te luiden:

    • 7.

      Ontheffingen verleend op basis van de artikelen 3a, 3b, 9a, 9b en 11a treden niet eerder in werking dan op 1 januari 2022. 

Artikel II  

Dit beleid treedt in werking met ingang van 1 juni 2021

Artikel III  

Dit beleid wordt aangehaald als (Wijzigingsbesluit ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 (aanscherping milieuzone vrachtauto en autobus))

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 december 2020

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

TOELICHTING  

 

ALGEMEEN DEEL

 

Op 1 oktober 2019 is het Actieplan schone lucht vastgesteld. Hierin beschrijft het college op hoofdlijnen hoe Amsterdam van nu tot 2030 toewerkt naar schonere lucht. Om dit te bereiken neemt het college verschillende maatregelen van faciliterende, stimulerende en regulerende aard. Alle maatregelen in het Actieplan Schone Lucht zorgen er samen voor dat Amsterdam zo snel mogelijk voldoet aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. De ambitie van Amsterdam gaat echter verder en richt zich op het halen van de advieswaarden van de World Health Organization (WHO) in 2030.

 

In het Actieplan is aangekondigd dat het Rijk, met het oog op het voorkomen van een lappendeken van verschillende gemeentelijke regelingen, werkt aan een landelijke harmonisatieregeling voor milieuzones die op dat moment nog niet definitief was.

 

Een van de maatregelen die is opgenomen in het Actieplan is de aanscherping van de milieuzone voor dieselvrachtauto’s naar emissieklasse 6 per 2022. Daarnaast is in het Actieplan opgenomen dat het Rijk in het kader van de harmonisatie van milieuzones mogelijk een milieuzone voor autobussen wil invoeren met dezelfde toegangseisen als voor vrachtauto’s en dat als dit definitief is, de plannen voor autobussen hierop aangepast worden.

 

Op 29 oktober 2019 is door het Rijk het besluit harmonisatie milieuzones genomen.

 

Op grond van deze landelijke harmonisatieregeling moeten gemeenten met een milieuzone voor dieselvrachtauto’s en -autobussen deze bij besluit tot voortzetting per januari 2022 aanscherpen naar emissieklasse 6. Dieselvrachtauto’s en -autobussen met een emissieklasse 5 of lager hebben vanaf dat moment geen toegang meer tot de milieuzone.

Met het oog op een verdere verbetering van de luchtkwaliteit kiest het college voor voortzetting en daarmee aanscherping van de milieuzone voor dieselvrachtauto’s en -autobussen per 2022.

 

De impact van de coronacrisis op de touringcarsector en de verduurzamingsstrategie richting uitstootvrij in 2025 binnen het openbaar vervoer hebben ertoe geleid dat het financieel niet haalbaar is om te investeren in een voertuig met een emissieklasse 6 in 2022. Gelet hierop is in nauwe afstemming met de betrokken sectoren gekeken naar noodzakelijk flankerend beleid in de vorm van (tijdelijke) ontheffingen. Naar aanleiding van de gedane marktconsultatie is gebleken dat de impact van corona op de logistieke sector in de volle breedte op dit moment beperkt lijkt en dat de in 2022 gestelde eisen bovendien al geruime tijd bekend zijn binnen deze sector.

 

Naar aanleiding van het bovenstaande dient het ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 te worden gewijzigd en uitgebreid.

 

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

 

Artikel I, aanhef en onder d:

Voor vrachtauto’s en autobussen die worden ingezet voor besloten busvervoer met een emissieklasse 5 waarmee slechts incidenteel in de milieuzone wordt gereden, kan door ondernemers per kenteken maximaal 12 keer per jaar een dagontheffing worden aangevraagd. Dit voorkomt dat een bedrijf voor incidentele bezoeken aan de milieuzone moet gaan investeren in een nieuw voertuig.

 

Artikel I, aanhef en onder h:

Deze ontheffingsmogelijkheid voor vrachtauto’s is een voortzetting van al bestaand ontheffingenbeleid. Voor vrachtauto’s die niet voldoen aan de toegangseisen van de milieuzone, maar die worden vervangen door vrachtauto’s die wel voldoen (emissieklasse 6) of schoner zijn, kan ter overbrugging van de leveringsperiode van deze voertuigen een ontheffing worden verleend voor maximaal twaalf maanden.

 

Voor autobussen die niet voldoen aan de toegangseisen van de milieuzone, maar die worden vervangen door autobussen die wel voldoen (emissieklasse 6) of schoner zijn, kan ter overbrugging van de leveringsperiode van deze voertuigen een ontheffing worden verleend tot uiterlijk 1 juli 2023.

 

Ten aanzien van autobussen geldt dat de ontheffing op aanvraag maximaal twee keer kan worden verlengd met telkens maximaal één jaar.

 

Artikel I, aanhef en onder i:

Voor de beoordelingsstappen in het kader van deze ontheffing wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 11, nu deze nagenoeg gelijk zijn.

 

Specifiek gelden bij de beoordelingsstappen de volgende specifieke punten.

 

Dat er voor de vervoerder van personen geen alternatieven zijn kan worden aangetoond met documenten (bijvoorbeeld een planning in combinatie met een overzicht van de kentekens van alle voertuigen die behoren tot het wagenpark) waaruit blijkt dat het noodzakelijk is om met het voertuig waarvoor ontheffing is aangevraagd in de milieuzone te rijden en er geen schonere mogelijkheden zijn.

 

Een investering wordt bijvoorbeeld als buitenproportioneel gezien in het geval van een speciaal ingerichte autobus die nieuw of gebruikt € 500.000,- kost en waarbij de gebruiker 15 keer per jaar in de milieuzone moet zijn.

 

Ten aanzien van de vraag of de continuïteit van de onderneming wordt bedreigd, wordt onder meer gekeken naar de met het voertuig gerealiseerde omzet in de milieuzone in verhouding tot de totale omzet.

 

Naar boven