Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 340119 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 340119 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 in verband met het aanscherpen van de milieuzone voor dieselvrachtauto’s en -autobussen naar emissieklasse 6 met ingang van 2022 (Wijzigingsbesluit ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 (aanscherping milieuzone vrachtauto en autobus))
Het ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 9b – Ontheffing in verband met de levertijd van een vervangende autobus
Voor een autobus die wordt ingezet voor het openbaar vervoer en niet aan de toelatingseisen van de milieuzone voldoet, kan het college een ontheffing verlenen, indien dit voertuig vervangen wordt door een autobus met emissieklasse 6 of een emissieloos voertuig dat in verband met een nog lopende aanbestedingsprocedure nog niet geleverd is.
Op 1 oktober 2019 is het Actieplan schone lucht vastgesteld. Hierin beschrijft het college op hoofdlijnen hoe Amsterdam van nu tot 2030 toewerkt naar schonere lucht. Om dit te bereiken neemt het college verschillende maatregelen van faciliterende, stimulerende en regulerende aard. Alle maatregelen in het Actieplan Schone Lucht zorgen er samen voor dat Amsterdam zo snel mogelijk voldoet aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. De ambitie van Amsterdam gaat echter verder en richt zich op het halen van de advieswaarden van de World Health Organization (WHO) in 2030.
In het Actieplan is aangekondigd dat het Rijk, met het oog op het voorkomen van een lappendeken van verschillende gemeentelijke regelingen, werkt aan een landelijke harmonisatieregeling voor milieuzones die op dat moment nog niet definitief was.
Een van de maatregelen die is opgenomen in het Actieplan is de aanscherping van de milieuzone voor dieselvrachtauto’s naar emissieklasse 6 per 2022. Daarnaast is in het Actieplan opgenomen dat het Rijk in het kader van de harmonisatie van milieuzones mogelijk een milieuzone voor autobussen wil invoeren met dezelfde toegangseisen als voor vrachtauto’s en dat als dit definitief is, de plannen voor autobussen hierop aangepast worden.
Op 29 oktober 2019 is door het Rijk het besluit harmonisatie milieuzones genomen.
Op grond van deze landelijke harmonisatieregeling moeten gemeenten met een milieuzone voor dieselvrachtauto’s en -autobussen deze bij besluit tot voortzetting per januari 2022 aanscherpen naar emissieklasse 6. Dieselvrachtauto’s en -autobussen met een emissieklasse 5 of lager hebben vanaf dat moment geen toegang meer tot de milieuzone.
Met het oog op een verdere verbetering van de luchtkwaliteit kiest het college voor voortzetting en daarmee aanscherping van de milieuzone voor dieselvrachtauto’s en -autobussen per 2022.
De impact van de coronacrisis op de touringcarsector en de verduurzamingsstrategie richting uitstootvrij in 2025 binnen het openbaar vervoer hebben ertoe geleid dat het financieel niet haalbaar is om te investeren in een voertuig met een emissieklasse 6 in 2022. Gelet hierop is in nauwe afstemming met de betrokken sectoren gekeken naar noodzakelijk flankerend beleid in de vorm van (tijdelijke) ontheffingen. Naar aanleiding van de gedane marktconsultatie is gebleken dat de impact van corona op de logistieke sector in de volle breedte op dit moment beperkt lijkt en dat de in 2022 gestelde eisen bovendien al geruime tijd bekend zijn binnen deze sector.
Naar aanleiding van het bovenstaande dient het ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 te worden gewijzigd en uitgebreid.
Voor vrachtauto’s en autobussen die worden ingezet voor besloten busvervoer met een emissieklasse 5 waarmee slechts incidenteel in de milieuzone wordt gereden, kan door ondernemers per kenteken maximaal 12 keer per jaar een dagontheffing worden aangevraagd. Dit voorkomt dat een bedrijf voor incidentele bezoeken aan de milieuzone moet gaan investeren in een nieuw voertuig.
Deze ontheffingsmogelijkheid voor vrachtauto’s is een voortzetting van al bestaand ontheffingenbeleid. Voor vrachtauto’s die niet voldoen aan de toegangseisen van de milieuzone, maar die worden vervangen door vrachtauto’s die wel voldoen (emissieklasse 6) of schoner zijn, kan ter overbrugging van de leveringsperiode van deze voertuigen een ontheffing worden verleend voor maximaal twaalf maanden.
Voor autobussen die niet voldoen aan de toegangseisen van de milieuzone, maar die worden vervangen door autobussen die wel voldoen (emissieklasse 6) of schoner zijn, kan ter overbrugging van de leveringsperiode van deze voertuigen een ontheffing worden verleend tot uiterlijk 1 juli 2023.
Ten aanzien van autobussen geldt dat de ontheffing op aanvraag maximaal twee keer kan worden verlengd met telkens maximaal één jaar.
Voor de beoordelingsstappen in het kader van deze ontheffing wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 11, nu deze nagenoeg gelijk zijn.
Specifiek gelden bij de beoordelingsstappen de volgende specifieke punten.
Dat er voor de vervoerder van personen geen alternatieven zijn kan worden aangetoond met documenten (bijvoorbeeld een planning in combinatie met een overzicht van de kentekens van alle voertuigen die behoren tot het wagenpark) waaruit blijkt dat het noodzakelijk is om met het voertuig waarvoor ontheffing is aangevraagd in de milieuzone te rijden en er geen schonere mogelijkheden zijn.
Een investering wordt bijvoorbeeld als buitenproportioneel gezien in het geval van een speciaal ingerichte autobus die nieuw of gebruikt € 500.000,- kost en waarbij de gebruiker 15 keer per jaar in de milieuzone moet zijn.
Ten aanzien van de vraag of de continuïteit van de onderneming wordt bedreigd, wordt onder meer gekeken naar de met het voertuig gerealiseerde omzet in de milieuzone in verhouding tot de totale omzet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-340119.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.