Gemeenteblad van Nieuwegein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2020, 339920 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2020, 339920 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent financiën (Financiële beheersverordening Nieuwegein 2021)
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Overheidsbedrijf: onderneming met privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid, niet zijnde een personenvennootschap met rechtspersoonlijkheid, waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon, al dan niet tezamen met een of meer andere publiekrechtelijke rechtspersonen, in staat is het beleid te bepalen of een onderneming in de vorm van een personenvennootschap, waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon deelneemt;
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het investeringskrediet in het lopende boekjaar weergegeven.
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming, de investeringen en de grondexploitatie.
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Het college kan door middel van een collegebesluit de raming van de lasten en baten van de taakvelden of producten wijzigen, mits dit niet leidt tot een wijziging van het totaal van de lasten en baten van een programma, het overzicht algemene dekkingsmiddelen en de reservemutaties. Voor bedragen beneden de € 25.000 is het college eveneens bevoegd tot wijzigingen aan te brengen in het totaal van de lasten en baten van een programma, het overzicht algemene dekkingsmiddelen en de reservemutaties, mits deze binnen de begroting budgettair neutraal kunnen worden verwerkt.
Het college informeert de raad via de tussentijdse rapportage over te verwachten verschillen in de werkelijke lasten en baten ten opzichte van de in de begroting geraamde bedragen en of wijzigingen van het geautoriseerde investeringskrediet. En doet daarbij een voorstel aan de raad voor wijziging van het budget of voor bijstelling van het beleid indien de afwijking > €25.000.
Het college is bevoegd tot het doen van uitgaven binnen de door de raad vastgestelde programma’s. De raad wordt echter vooraf geïnformeerd over het voornemen en in de gelegenheid gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen voor zover het betreft niet bij de begroting vastgestelde “afzonderlijke” verplichtingen inzake:
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Artikel 9. Waardering en afschrijving vaste activa
Vaste activa worden gewaardeerd en afgeschreven conform de uitgangspunten zoals die zijn vastgelegd in de nota “Investerings- en Afschrijvingsbeleid”.
Artikel 11. Verbonden partijen
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf verbonden partijen tenminste de verplichte onderdelen op grond van artikel 15 van het Besluit begroting en verantwoordingprovincies en gemeenten op. De beleidsrealisatie omtrent verbonden partijen is opgenomen in het bijbehorende programma.
Artikel 12. Weerstandsvermogen & risicobeheersing
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en de jaarstukken neemt het college de verplichte onderdelen op grond van artikel 11 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op. De nota “Risicomanagement & Weerstandsvermogen”, als uitvloeisel van deze verordening, bevat het beleid en nadere regels over het risicomanagement.
Artikel 13. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt de raad tenminste eens in de vier jaar de beheerplannen openbare ruimte aan. Deze plannen geven het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, water, wegen, spelen, schoon, civiele bouwwerken en weg- en straatmeubilair. De raad stelt deze plannen vast.
Artikel 16. Financieringsfunctie
Het college stelt regels op ter uitvoering van de financieringsfunctie en legt deze regels vast in een Besluit Financieringsstatuut. Het college zendt het Besluit Financieringsstatuut ter kennisneming aan de raad.
Artikel 18 Kostprijstoerekening
In de begroting wordt jaarlijks uiteengezet hoe de kosten aan programma’s en producten worden toegerekend.
Artikel 19 Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden en met welke bijbehorende activiteiten de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.
Hoofdstuk 4. Financiële organisatie en financieel beheer
Artikel 21. Verslaggeving grondbedrijf
Verslaggeving over het grondbedrijf vindt plaats conform het besluit begroting en verantwoording en de regels en uitgangspunten zoals die zijn vastgelegd in de nota Grondbeleid Nieuwegein. Hierin is onder andere vastgelegd op welke wijze voorzienbare verliezen moeten worden genomen, op welke wijze het resultaat op winstgevende complexen kan worden genomen en in welke gevallen rentebijschrijving op de boekwaarde van onderhanden werken is toegestaan.
De administratie van de gemeente is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 23. Financiële organisatie
Het college draagt zorg voor en legt zo nodig in besluiten vast:
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b van de Gemeentewet, voor de jaarlijkseinterne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de financiële beheers handelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Artikel 26 Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De “Financiële beheersverordening gemeente Nieuwegein 2015” wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt en op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-339920.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.