Gemeenteblad van Hellendoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hellendoorn | Gemeenteblad 2020, 339662 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hellendoorn | Gemeenteblad 2020, 339662 | Beleidsregels |
Nadere regels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2021
Nijverdal, 15 december 2020 Nr. 2020-033619
Burgemeester en wethouders van Hellendoorn;
Overwegende dat het wenselijk is een aantal aspecten met betrekking tot de uitvoering van de financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie in nadere regels te regelen;
Gelet op de Verordening financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2018;
Nadere regels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2021
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Voor zelfstandigen wordt niet gekeken naar het inkomen in de peilmaanden, zoals bedoeld in het eerste en tweede lid, maar is het jaarinkomen bepalend voor het recht op financiële bijdrage. Het jaarinkomen wordt aangetoond door het jaarverslag, de verlies- en winstrekening, de balans en de bijbehorende toelichting.
Deze regels kunnen worden aangehaald als Nadere regels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2021.
Toelichting Nadere regels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2021
Op grond van artikel 149 van de Gemeentewet heeft de gemeenteraad de Verordening financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2018 vastgesteld waarin een aantal regelingen als inkomensondersteuning voor de inwoners van de gemeente wordt geregeld met het doel dat alle inwoners kunnen participeren in de samenleving.
De in de verordening in het leven geroepen regelingen zijn bestemd voor alle inwoners van de gemeente Hellendoorn met een laag inkomen (met uitzondering van studenten). Het staat vast dat deze groep extra kosten heeft, die hun financiële draagkracht te boven gaat, waardoor het voor hen lastiger is om deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten.
Het doel van beide in deze verordening in het leven geroepen regelingen is het kunnen deelnemen van inwoners aan maatschappelijke activiteiten. Er is bij het stimuleren van participatie dus zeker sprake van een stimulans om geld uit te geven. Er wordt in dat kader steekproefsgewijs gevraagd naar verificatiegegevens (betaalbewijzen) om vast te kunnen stellen of het geld aan het bestemde doel is uitgegeven.
De verordening bepaalt dat het college de inkomens- en vermogensgrenzen en de omvang van het kindpakket vaststelt. In dit besluit is aansluiting gezocht bij het eerder ingezette minimabeleid. Dit brengt met zich mee dat de inkomens- en vermogensgrenzen meestijgen met de normen uit de Participatiewet.
Dit artikel bevat de verschillende begripsomschrijvingen.
Het college stelt, op grond van artikel 3 van de verordening, de inkomensgrenzen vast. Hierbij is het uitgangspunt dat de inkomensgrenzen voor het declaratiefonds gelijk zijn aan 110 procent en voor het kindpakket 120 procent van de bijstandsnorm.
Dit uitgangspunt wordt ook toegepast op de inkomensgrens voor personen die in een instelling verblijven. Het inkomen, na aftrek van de eigen bijdrage Wet langdurige zorg, is dan bepalend om in aanmerking te komen voor de regeling.
Met ingang van 1 januari 2015 is de kostendelersregeling in werking getreden. Voor de uitvoering van deze beleidsregels is het echter niet opportuun die regeling toe te passen. Immers voor deelname aan maatschappelijke activiteiten maakt het niet uit of (woon)kosten kunnen worden gedeeld. Deze lijn wordt ook voor 2021 voortgezet.
De beoordeling of de aanvrager gedurende het gehele jaar 2020 een inkomen heeft, dat lager is dan de inkomensgrens, wordt beoordeeld aan de hand van twee peilmaanden: januari 2020 en september 2020. Is het inkomen in één van die maanden hoger dan de inkomensgrens, dan behoort de belanghebbende niet tot de doelgroep.
Uitgangspunt is het netto inkomen exclusief vakantietoeslag.
Inkomen en vrijlatingen waarop op grond van de wet aanspraak bestaat, bijvoorbeeld de voorlopige teruggave inkomstenbelasting, worden overeenkomstig in ogenschouw genomen.
Voor zelfstandigen wordt niet gekeken naar het inkomen in de peilmaanden, maar is het jaarinkomen bepalend. Aan de hand van jaarstukken wordt bepaald wat het bruto inkomen is. Vervolgens wordt een netto berekening gemaakt, zoals gebruikelijk is bij de uitvoering van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004. Dit inkomen wordt vergeleken met de opstelsom van de maandbedragen.
Voor jongeren tot 27 jaar worden op grond van artikel 31, vijfde lid van de wet een aantal inkomsten niet buiten beschouwing gelaten. Het gaat om:
In voorgaande jaren werd hier ook genoemd een premie voor arbeidsinschakeling of een onkostenvergoeding vrijwilligerswerk. Deze inkomsten zijn nu weggelaten, omdat onze gemeente geen premie voor arbeidsinschakeling kent en omdat in het Uitvoeringsbesluit innovatieregeling re-integratie Participatiewet gemeente Hellendoorn is bepaald dat een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk door onze gemeente wel wordt vrijgelaten.
In beginsel is de datum van aanvraag bepalend. Is de aanvrager op de datum van aanvraag 27 jaar of ouder dan wordt het bovengenoemde inkomen buiten beschouwing gelaten.
Echter: het hele jaar kan een aanvraag worden ingediend. Dit betekent dat een aanvrager kan wachten tot hij 27 jaar wordt en dan een aanvraag indient. Het meest praktische is dan de regel dat het bovengenoemde inkomen buiten beschouwing wordt gelaten met ingang van het jaar dat de aanvrager 27 jaar wordt.
Het college stelt de vermogensgrenzen vast. Aansluiting is gezocht bij de vermogensbepalingen van de wet en met name artikel 34. Het aldus gevonden bedrag wordt verhoogd met € 5.000,00 voor een alleenstaande en een alleenstaande ouder en € 10.000,00 voor echtparen/samenwonenden.
Hierop zijn enkele aanvullingen vastgelegd:
Artikel 4 Omvang van het Kindpakket
In 2021 wordt, net als in 2020, de maximale waarde van de verstrekkingen voor kinderen gekoppeld aan hun leeftijd en niet meer aan het soort onderwijs (of peuterspeelzaal) dat gevolgd wordt.
De maximale waarde van de voorzieningen voor kinderen is afhankelijk van de leeftijd van het kind op 31 december 2021. Voor kinderen die in 2021 de leeftijd van 18 jaar bereiken, moet de aanvraag vóór de 18e verjaardag worden ingediend. Daarmee wordt aangesloten op artikel 5, eerste lid van de verordening.
Een nadere toelichting is niet nodig.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-339662.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.