Gemeenteblad van Bladel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bladel | Gemeenteblad 2020, 339146 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bladel | Gemeenteblad 2020, 339146 | Beleidsregels |
Nadere regels gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen in het peuterprogramma Bladel
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel;
gelet op de bepalingen in de Wet kinderopvang, artikel 167 van de Wet op het primair onderwijs (Wpo), de Algemene subsidieverordening welzijn gemeente Bladel 2014 en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
• Gemeenten de wettelijke verplichting hebben om voor voldoende voorzieningen te zorgen, waar kinderen met een risico op een taalachterstand (kinderen met VVE-indicatie) deel kunnen nemen aan voorschoolse educatie;
• Gemeenten een minimaal aanbod dienen te realiseren van 16 uur voorschoolse educatie per week;
• De gemeente Bladel wil dat alle kinderen, dus ook kinderen zonder VVE-indicatie, deel kunnen nemen aan een voorschoolse voorziening;
• De gemeente Bladel per 1 januari 2021 gedurende 2,5 jaar plaatsen inkoopt bij een kinderopvangaanbieder met de optie tot verlenging met één jaar;
• Deze aanbieder voldoet aan de door de gemeente gestelde eisen;
• In elke kern gemeentelijk gesubsidieerde peuterplaatsen worden aangeboden.
vast te stellen de volgende regeling:
Nadere regels gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen in het peuterprogramma Bladel 2021
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Artikel 2 Reikwijdte nadere regels en algemene voorschriften voor een gesubsidieerde plaats in het peuterprogramma
Ouders/verzorgers kunnen in aanmerking komen voor een gemeentelijke subsidieplaats in het peuterprogramma:
Doelgroepkinderen hebben recht op een peuterplaats van maximaal 16 uur verspreid over 4 dagdelen:
indien er recht is op kinderopvangtoeslag: voor de eerste twee dagdelen moet de kinderopvangtoeslag worden aangewend. Er is geen recht op het gemeentelijk gesubsidieerd peuterprogramma. Voor het derde en vierde dagdeel kan gebruik worden gemaakt van het gemeentelijk gesubsidieerd peuterprogramma. Voor deze twee dagdelen zijn daar geen kosten voor ouders aan verbonden.
indien er geen recht is op kinderopvangtoeslag: voor alle vier de dagdelen kan gebruik worden gemaakt van het gemeentelijk gesubsidieerd peuterprogramma. Voor het eerste en tweede dagdeel wordt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage gevraagd. Voor het derde en vierde dagdeel wordt aan de ouders geen kosten in rekening gebracht.
Artikel 5 Kinderopvangaanbieder
De kinderopvangaanbieder zorgt ervoor dat informatie over het kind, met toestemming van de ouders/verzorgers, wordt overgedragen aan de ontvangende basisschool wanneer het kind naar groep 1 gaat. Bij doelgroepkinderen en kinderen met behoefte aan extra zorg betreft het een zogeheten warme overdracht van voorschoolse- naar vroegschoolse educatie. Dit houdt in dat het overdrachtsformulier in een persoonlijk gesprek met de leerkracht van groep 1 wordt besproken.
De kinderopvangaanbieder voldoet aan alle wettelijke eisen die gesteld worden in de Wet OKE (Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie), Wet kinderopvang en Wet Primair Onderwijs. De kinderopvangaanbieder houdt zich ook aan de wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarnaast voldoen de beroepskrachten aan de wettelijke vereisten. De kinderopvangaanbieder stelt jaarlijks een opleidingsplan op waarin staat beschreven hoe kennis en vaardigheden in voorschoolse educatie van beroepskrachten worden onderhouden.
Artikel 7 Plaatsingsprocedure en wachtlijstbeleid
Plaatsing is afhankelijk van beschikbaarheid. Indien er geen plaats is op de gewenste locatie dan wordt er een plaats aangeboden op een andere locatie binnen de gemeente. Uiterlijk drie maanden na de startleeftijd / gewenste ingangsdatum, mits voldaan is aan de voorwaarden genoemd onder lid 1, wordt er een plaats aangeboden op de gewenste locatie.
De kinderopvangaanbieder heeft acceptatieplicht. Doelgroepkinderen krijgen voorrang indien er sprake is van een wachtlijst. Op het moment dat de kinderopvangaanbieder een kind niet kan plaatsen, meldt zij dit per ommegaande aan de ouders/verzorgers. Indien het een doelgroepkind betreft, wordt dit, na schriftelijke toestemming van de ouders/verzorgers ook gemeld aan het consultatiebureau.
De gemeente kan in individuele gevallen van één of meer bepalingen van deze nadere regels afwijken dan wel deze buiten toepassing laten, voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-339146.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.