Gemeenteblad van Etten-Leur
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Etten-Leur | Gemeenteblad 2020, 338944 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Etten-Leur | Gemeenteblad 2020, 338944 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur houdende regels omtrent tegemoetkoming in de schade geleden door sportverenigingen, culturele verenigingen, musea, buurthuizen e.d. door de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19 II (Beleidsregel vangnetregeling kleine culturele, sociale en sportieve instellingen)
Het doel van deze regeling is organisaties die geen beroep kunnen doen op steunregelingen voor hun doorlopende lasten en personeelslasten (en dus overal buiten de boot vallen) een vangnet te bieden voor het opvangen van een deel van deze kosten. Het college beoogt daarmee het bestaande lokale sociale, culturele en sportieve netwerk dat te maken heeft met de negatieve financiële gevolgen vanwege de Coronamaatregelen zoveel mogelijk in stand te houden. Daarbij gaat het vooral om de kleinere organisaties die door situatie in de problemen zijn gekomen en hun vaste lasten niet meer kunnen betalen een helpende hand te bieden.
De tegemoetkoming is bestemd voor doorlopende lasten en/of personeelslasten. Geen tegemoetkoming wordt verstrekt voor lasten die al geheel of gedeeltelijk in aanmerking zijn of kunnen worden gebracht voor een tegemoetkoming op grond van een andere steunmaatregel. Dit betekent dus ook dat lasten die gedeeltelijk op grond van een andere steunmaatregel of een subsidie (bijv. o.g.v. NOW, TOGS, Tozo, TVL) deels worden gecompenseerd, niet tot 100% kunnen worden aangevuld.
Bij het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming houdt het college rekening met het eigen vermogen van de organisatie en/of de financiële positie van de organisatie binnen de groep van organisaties waarvan deze onderdeel uitmaakt. Lasten die uit de eigen middelen/vermogen kunnen worden betaald worden, voor wat betreft de toepassing van deze regeling, buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van deze voorwaarde houdt het college rekening met het eigen vermogen, stand van zaken per 1 januari 2020.
Artikel 4. Hoogte van de tegemoetkoming
De hoogte van de tegemoetkoming bedraagt maximaal 80% van de personeelslasten en/of maximaal 80% van de doorlopende lasten. De totale tegemoetkoming bedraagt niet meer dan maximaal € 25.000,= per organisatie (of groepsstructuur).
Het college van burgemeester en wethouders van Etten-Leur.
Dhr. drs. C. Smits
gemeentesecretaris
Mw. dr. M.W.M. de Vries
Burgemeester
Beleidsregel vangnetregeling kleine culturele, sociale en sportieve instellingen
A Gegevens aanvragende instelling/organisatie
Naam : ___________________________________________________
Postadres : ___________________________________________________
Postcode en Plaats : ___________________________________________________
Telefoon : ___________________________________________________
E-mailadres : ___________________________________________________
Website (indien van toepassing) : _______________________________________
Bankrekeningnummer* : _______________________________________
Rechtspersoonlijkheid (verplicht) : _______________________________________
KvK nummer : _______________________________________
Ingeschreven bij de KvK sinds : _______________________________________
*) Bankrekening moet op naam staan van de aanvragende instelling/organisatie.
B Gegevens (bevoegde) contactpersoon
Naam + voorletters (of -naam) : _____________________________________________
Voorletters : _____________________________________________
Functie : _____________________________________________
E-mailadres : _____________________________________________
Telefoonnummer : _____________________________________________
Telefonisch bereikbaar op (dagen/tijdstippen): ________________________________________
Namens de bovengenoemde instelling/organisatie verzoek ik u om een subsidie te verlenen op grond van de Beleidsregel vangnetregeling kleine culturele, sociale en sportieve instellingen voor de volgende kosten (aankruisen wat van toepassing is):
( ) personele lasten ( ) doorlopende lasten
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Namens de bovengenoemde instelling/organisatie verklaart/verklaren ondergetekende(n):
De instelling/organisatie verklaart er bovendien van op de hoogte te zijn dat van fraude of misbruik van de Beleidsregel vangnetregeling kleine culturele, sociale en sportieve instellingen door de gemeente aangifte kan worden gedaan bij de politie.
Vermeld hieronder (duidelijk leesbaar) de volledige naam/namen en handtekening(en) van de persoon/personen die deze aanvraag mogen indienen:
In artikel 1 worden de begrippen gedefinieerd.
Alleen verenigingen of stichtingen die op de genoemde gebieden in Etten-Leur (aantoonbaar) actief zijn kunnen een beroep doen op de regeling. Zij moeten al langere tijd staan ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. In ieder geval voor 1
Onder de definitie van doorlopende lasten vallen de lasten voor gas, water of licht, belastingen en heffingen, hypotheeklasten of andere kosten gerelateerd aan leningen en verzekeringen, personele lasten en onderhoud die direct betrekking hebben op het gebruik van de accommodatie van de aanvrager. Alleen de doorlopende lasten in de periode van 1 maart 2020 tot 1 november 2020 komen in aanmerking. Huurverplichtingen vallen ook onder de definitie van doorlopende lasten.
Personele lasten zijn zowel de kosten voor personeel dat in dienst is van de organisatie als de kosten voor inhuur van personeel.
Dit artikel spreekt voor zich. Er is gekozen voor een laagdrempelige regeling met zo’n min mogelijk administratieve lasten voor de aanvrager. Er wordt geen tegemoetkoming verstrekt voor doorlopende lasten en personele lasten wanneer deze lasten reeds op grond van een andere regeling (deels) zijn gecompenseerd. Op deze manier wordt dubbelfinanciering voorkomen. Voor sportverenigingen is bijvoorbeeld al een aantal regelingen op grond waarvan zij steun kunnen vragen. Deze regeling beoogt geen aanvullende werking te hebben ten opzichte van regelingen die betrekking hebben op dezelfde soort lasten. Compensatie die op grond van een andere steunmaatregel is ontvangen kan niet met een beroep op deze beleidsregel tot 100% worden aangevuld. Dit is een vangnetregeling.
De vangnetregeling is er voor organisaties die nergens anders voor steun kunnen aankloppen. Er moet sprake zijn van een fors verlies aan omzet. Minimaal 60%. Als referentieperiode geldt de periode 1 maart 2019 – 1 november 2019.
Vereniging “X” heeft over de maanden 1 maart – 1 november 2020 te kampen met een omzetverlies van € 12.500,=. In 2019 had zij over diezelfde periode nog een omzet van € 30.000,=. De beoordeling is dan als volgt.
Periode 1: Omzet 1 maart – 1 november 2019: € 30.000,=.
Periode 2: Omzet 1 maart – 1 november 2020: € 7.500,=.
Er is sprake van een omzetverlies van € 22.500,=. Ten opzichte van de periode 1 is dit een verlies van omgerekend 75%. Vereniging “X” valt dus onder deze regeling en kan, mits aan de overige voorwaarden die op grond van de regeling zijn of worden gesteld, in aanmerking komen voor een tegemoetkoming.
Stichting “Y” heeft over de maanden 1 maart – 1 november 2020 te kampen met een omzetverlies van € 10.000,=. In 2019 had zij over diezelfde periode nog een omzet van € 50.000,=. De beoordeling is dan als volgt.
Periode 1: Omzet 1 maart – 1 november 2019: € 50.000,=.
Periode 2: Omzet 1 maart – 1 november 2020: € 40.000,=.
Er is sprake van een omzetverlies van € 10.000,=. Ten opzichte van de periode 1 is dit een verlies van omgerekend 20%. Stichting “Y” komt dus niet in aanmerking voor een tegemoetkoming op grond van deze beleidsregel.
Naast de algemene eisen/voorwaarden die in de regeling verwerkt zijn (bevat de beleidsregel ook nog aparte specifieke absolute en relatieve weigeringsgronden (artikel 3, lid 3 en 4). Is er sprake van een absolute grond dan wordt de aanvraag geweigerd. Is er sprake van een relatieve weigeringsgrond dan kan het college de aanvraag weigeren.
Als er steun wordt verleend dan gebeurt dit overeenkomstig de voorwaarden uit deze regeling, de Algemene subsidieverordening gemeente Etten-Leur 2018 en de Awb.
Als een aanvraag wordt toegewezen, bedraagt de tegemoetkoming nooit meer dan € 25.000,=. Er geldt daarnaast nog een maximum waardoor het bedrag van de tegemoetkoming uiteindelijk lager kan uitvallen. Stel dat er een tegemoetkoming wordt gevraagd van 10.000 vanwege de doorlopende lasten dan kan er een tegemoetkoming worden toegekend van maximaal € 8.000,= (=80%).
De gemeente heeft van het Rijk een aantal budgetten ontvangen waarmee zij deze beleidsregel financiert. Daarom kent de regeling een subsidieplafond. Als het budget op is, dan worden er geen tegemoetkomingen meer verstrekt. De volgorde van binnenkomst van de aanvraag (= aanvraagformulier) is bepalend voor de vraag of een aanvraag vanwege het bereiken van het subsidieplafond wordt geweigerd 1 .
Voor de aanvraag wordt een door het college vastgesteld formulier gebruikt. De aanvraag voor een tegemoetkoming kan tot 1 februari 2021 worden ingediend. Eerdere steunverzoeken in welke vorm dan ook (die per mail of op een andere manier zijn gediend, gelden niet als een aanvraag als bedoeld in deze beleidsregel). Deze organisaties moeten gebruik maken van het aanvraagformulier.
Vanwege de nood bij de getroffen ondernemingen, is er voor gekozen om gebruik te maken van een aanvraagformulier met een aantal vragen. Er worden aan de voorkant zo min mogelijk stukken opgevraagd (minimale administratieve lasten voor de ondernemer). Hierdoor blijkt snel of een aanvrager voldoet aan de regeling en kunnen aanvragen snel worden afgewikkeld. Het antwoord op de vragen is leidend of er op voorhand of pas naderhand (na de verlening van de subsidie) nog informatie wordt uitgevraagd om het recht op de subsidie definitief vast te stellen.
Het college heeft de mogelijkheid om achteraf te toetsen of de ontvanger van de tegemoetkoming daadwerkelijk aan alle voorwaarden uit de onderhavige beleidsregel heeft voldaan. Steekproefsgewijs kan de ontvanger worden gevraagd om een overzicht van de omzet te overleggen waaruit blijkt dat de organisatie in de periode van 1 maart 2020 tot 1 november 2020 een omzetverlies van minstens 60% heeft geleden. De organisatie kan dit omzetverlies aantonen aan de hand van een vergelijking van de omzetcijfers (waaronder kantineopbrengsten) in de periode van 1 maart 2019 tot 1 november 2019 en 1 maart 2020 tot 1 november 2020. Daarnaast kan de ontvanger van de tegemoetkoming worden gevraagd om alle facturen voor de doorlopende lasten op naam van de organisatie te verstrekken. Bij een factuur van boven de € 1.000 wordt tevens gevraagd om een betaalbewijs, waaruit blijkt dat de organisatie de factuur heeft betaald. De steekproef zal plaatsvinden in de loop van 2021. Indien uit de controle blijkt dat de tegemoetkoming niet in overeenstemming met deze beleidsregel is verstrekt, kan de tegemoetkoming die ten onrechte is uitbetaald, worden teruggevorderd van degene aan wie is uitbetaald. Dit zal het geval zijn als de ontvanger van de tegemoetkoming onjuiste of onvolledige informatie heeft verschaft of de ontvanger van de tegemoetkoming wist of behoorde te weten dat het besluit tot toekenning van de tegemoetkoming anderszins onjuist was. Hierbij kan gedacht worden aan het aanleveren van een valse verklaring over het te verwachten omzetverlies of de verwachte doorlopende lasten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-338944.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.