Gemeenteblad van Brummen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Brummen | Gemeenteblad 2020, 338328 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Brummen | Gemeenteblad 2020, 338328 | Overige besluiten van algemene strekking |
NOTA RESERVES EN VOORZIENINGEN GEMEENTE BRUMMEN
DE RAAD VAN DE GEMEENTE BRUMMEN,
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 november 2020 met kenmerk D342549;
Gelet op artikel 212, eerste lid van de Gemeentewet;
Gezien het advies van de Auditcommissie van 29 september en 10 november 2020;
1. De Nota reserves en voorzieningen gemeente Brummen (D343297) vast te stellen met inachtneming van de volgende punten:
a. De weerstandreserve en vrije reserve op te heffen en de algemene reserve (samenvoeging) van de weerstandsreserve en vrije reserve) in te stellen;
b. De behoedzaamheidsreserve in te stellen;
c. De bestemmingsreserve Bovenwijkse Voorzieningen op te heffen;
d. De dotatie aan de reserve recreatie en toerisme jaarlijks op een door de raad nader te bepalen % van de toeristenbelasting vast te stellen in de begroting.
Voor u ligt de nota reserves en voorzieningen.
De regels voor reserves en voorzieningen staan in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
De gemeente kan aanvullende regels stellen en doet dit ook, namelijk in de Financiële verordening en de nota reserves en voorzieningen.
De nota geeft het kader weer voor het instellen, muteren en opheffen van reserves en voorzieningen.
De huidige nota reserves en voorzieningen dateert van 2018 (kenmerk Z003031 / D283683) en wordt geactualiseerd met deze nota. De nota reserves en voorzieningen treedt, met terugwerkende kracht, in werking op 1 januari 2020. De nota reserves en voorzieningen uit 2018 wordt ingetrokken.
2. ONDERSCHEID RESERVES EN VOORZIENINGEN
Het belangrijkste verschil tussen reserves en voorzieningen is dat de raad bij reserves een grote vrijheid heeft om de bestemming te wijzigen. De reserves behoren daarmee tot het eigen vermogen. Bij voorzieningen is deze beleidsvrijheid er niet. Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen.
Schematisch ontstaat het volgende beeld:
Het woord “voorzieningen” wordt in het dagelijkse gebruik vaak verschillend gebruikt.
Twee betekenissen zijn nu van belang. De ene betekenis loopt via de actiefkant van de balans, de andere via de passiefkant. Bij de actiefkant hebben we het dan over risico’s die de waarde van een specifiek aan te wijzen actiefpost nadelig kan beïnvloeden. We hebben het dan over de voorziening dubieuze debiteuren en de voorziening risico’s bouwgrondexploitatie. Deze voorzieningen zijn niet opgenomen in deze nota.
De voorzieningen aan de passiefkant treft u wel in de nota aan. Deze voorzieningen zijn in feite correcties op het eigen vermogen en zijn niet toe te wijzen aan een specifieke activapost. Ze zijn nodig als dekking voor kosten van aangegane verplichtingen en of risico’s. Om deze reden staan deze voorzieningen wel op de passiefkant van de balans, maar vallen ze onder het vreemd vermogen in plaats van het eigen vermogen.
De reserves kennen, op basis van artikel 43 BBV, de volgende onderverdeling:
Deze tweedeling wordt in alle Planning & Control documenten gehanteerd. Bij de jaarstukken wordt het rekening saldo van het voorgaand jaar onder de reserves apart inzichtelijk gemaakt.
De algemene reserve vormt het vrij besteedbare eigen vermogen en kent geen specifieke
bestemming. In Brummen hanteren we sinds 2020 nog één algemene reserve. De oude
onderverdeling van de Algemene Reserve in twee delen, namelijk de weerstandsreserve en de vrije reserve (VR) komt te vervallen. Het hanteren van één reserve komt de transparantie en duidelijkheid ten goede.
Een bestemmingsreserve is eigen vermogen waar de raad een gerichte bestemming aan heeft gegeven. De bestemming kan bij raadsbesluit gewijzigd worden. Belangrijk is dat bestemmingsreserves niet negatief mogen staan. Een negatief eigen vermogen toont zich via de algemene reserve.
Artikel 44 BBV bepaalt de wijze waarop voorzieningen worden gevormd.
2.2 Functies reserves en voorzieningen
Reserves en voorzieningen kennen een aantal functies die hieronder worden toegelicht.
Reserves kunnen worden gebruikt als eigen financieringsmiddel omdat ze onderdeel uitmaken van het
totale vermogen van de gemeente.
Er wordt een “spaarpot” gecreëerd om onvoorziene toekomstige uitgaven op te kunnen vangen en
bestaande risico’s te kunnen dekken.
Bestemmingsreserves hebben een bestedingsfunctie.
Er is sprake van een inkomensfunctie als er structureel gelden aan reserves worden onttrokken ter
dekking van structurele lasten, bijvoorbeeld zoals bij de reserve recreatie en toerisme.
Reserves en voorzieningen kunnen worden gevormd om tarieven of baten en lasten over de jaren heen gelijkmatig te verdelen. Pieken en dalen in de exploitatie kunnen zodoende worden vermeden. Ongewenste schommelingen in tarieven die aan derden in rekening worden gebracht kunnen door middel van een egalisatiereserve worden opgevangen.
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
Voorzieningen voor de verplichtingen, verliezen en risico’s zijn qua tijdstip en omvang onzeker, maar de
omvang is redelijkerwijs wel te schatten.
Voorzieningen waarvoor heffing wordt geheven
Voorzieningen waarvoor een heffing wordt geheven hebben een egalisatiefunctie.
Het instellen van een reserve vindt plaats met een raadsbesluit.
het specifieke doel waarvoor de reserve wordt gevormd;
de gewenste of noodzakelijke, minimale en/of maximale omvang;
de wijze van het doen van stortingen en onttrekkingen (structureel of incidenteel);
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve mogen gedurende het jaar plaatsvinden op basis van het betreffende doel van de reserve. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve moeten zijn gedekt door een raadsbesluit. Dit kan expliciet bij resultaatbestemming in het kader van de jaarrekening of de bestuursrapportages, maar ook vooraf bij de vaststelling van de begroting. Deze besluiten moeten tijdig via een begrotingswijziging zijn verwerkt.
Vanaf begrotingsjaar 2021 is het college gemachtigd om tot een bedrag van telkens € 25.000 uitgaven te doen, die gedekt worden uit een bestemmingsreserve. De uitgaven moeten passen in het kader van de doelstelling van deze reserve. Het college legt over deze uitgaven achteraf in een bestuursrapportage of jaarstukken verantwoording af.
De reserve wordt opgeheven op het moment wanneer het doel vervalt of wanneer de vastgestelde einddatum is verstreken. Het saldo van de bestemmingsreserve valt vrij en toegevoegd aan de algemene reserve. Het opheffen van een reserve kan alleen door een raadsbesluit.
Uitgangspunt van beleid is om het aantal reserves zo beperkt mogelijk te houden. In beginsel betekent dit dat er alleen een algemene reserve is en een beperkt aantal duidelijk geformuleerde bestemmingsreserves.
Voorzieningen worden ingesteld om aan een reeds bekende verplichting te kunnen voldoen. De hoogte van deze verplichting is van tevoren vast te stellen. Waar bij reserves de toevoegingen en onttrekkingen via de resultaatbestemming plaatsvinden. Is dat bij voorzieningen anders. De vorming van een voorziening gebeurt ten laste van de exploitatie. Onttrekkingen aan de voorzieningen komen niet ten laste van de exploitatie, maar direct ten laste van de gevormde voorziening. Concreet betekent dit dat de raad door het toevoegen van bedragen aan voorzieningen, instemt met deze voorzieningen en daarmee ook met de aanwending.
In de begroting en de jaarstukken wordt de raad geïnformeerd over de uitvoering van de betreffende activiteiten. Indien een verplichting wegvalt, vallen de nog resterende middelen vrij ten gunste van de exploitatie. Dit heeft een positief effect op het rekeningresultaat. Mocht de hoogte van de verplichting alsnog hoger zijn dan eerder verwacht, komt de verhoging via het rekeningresultaat ten laste van de algemene reserve.
Iedere voorziening moet de omvang hebben van de betreffende verplichting of het betreffende risico. De voorziening mag dus niet groter of kleiner zijn.
Beheersplannen zijn een instrument om het niveau van een onderhoudsvoorziening te bepalen. Deze hebben vooral betrekking op het periodiek terugkerend onderhoud van kapitaalgoederen, zoals wegen, groen, riolering en gebouwen. Met het onderhoud van kapitaalgoederen is een substantieel deel van de begroting gemoeid. Een helder en volledig inzicht is daarom van belang voor een goed inzicht in de financiële positie.
4. OVERZICHT RESERVES EN VOORZIENINGEN
Egalisatie van de kosten/tarieven van de huishoudelijke afvalverwijdering. |
|
De reserve wordt ingezet om meerjarig een gelijkmatige tariefstelling te hanteren. |
|
Voorziening voor pensioenverplichtingen van pensioengerechtigde wethouders die per 31 december 2009 de pensioenleeftijd nog niet hebben bereikt. |
|
Voorziening ter dekking van de kosten van WW uitkeringen van werknemers. |
|
Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie. Als overheidswerkgever zijn wij voor het ambtelijk personeel eigen |
|
Voorziening voor de kosten van de nog te verkopen gronden van het afgesloten deel grondexploitatie Elzenbos. |
|
Voorziening ter dekking van de kosten van groot onderhoud van gemeentelijk onroerend goed. |
|
De voorziening wordt jaarlijks gevoed op basis van het actuele beheersplan. |
|
Voorziening ter dekking van diverse (aanleg)kosten in het project. |
|
Vanuit de bouwgrondexploitatie Elzenbos is een bijdrage aan dit project geleverd. |
|
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-338328.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.