Wijziging Inkoopbeleid 2017 - 2021 gemeente Kapelle

 

Het college van burgemeester en wethouders van Kapelle;

overwegende dat het gelet op de afstemming van het inkoopbeleid met het mandaatbesluit en de budgethoudersregeling alsmede vanwege een efficiënte bedrijfsvoering, gewenst is een wijziging van het inkoopbeleid door te voeren;

B E S L U I T :

Vast te stellen de

W ijziging van het Inkoopbeleid 2017 – 2021 gemeente Kapelle

 

Artikel I

Het Inkoopbeleid 2017 – 2021 gemeente Kapelle wordt gewijzigd als volgt:

§4.5 komt te luiden:

4.5 Bepalen van de inkoopprocedure

De Gemeente zal - met inachtneming van de Gids Proportionaliteit bij de onderstaande bedragen de volgende procedures hanteren, tenzij blijkt dat dit niet aansluit bij het type Inkoop en het karakter van de markt waarin de Ondernemers opereren. In dat laatste geval kan de Gemeente ook kiezen voor een andere procedure, aangezien het voor bepaalde Inkopen niet te kwantificeren is in een vast bedrag.

 

*

 

Bedragen zijn exclusief BTW

Het is van belang per opdracht te bezien welke procedure het meest geschikt en proportioneel is. Bij die afweging spelen naast het hierboven genoemde schema ook nog andere zaken een rol, te weten de transactiekosten van de aanbestedende dienst en de inschrijvende partijen, de marktsamenstelling (het aantal potentiële inschrijvers), de complexiteit van de opdracht en het gewenste eindresultaat.

Bij de keuze van de procedure dienen deze onderdelen daarom gemotiveerd te worden en bij twijfel afgestemd te worden met de inkoopadviseur.

De overweging wordt meegegeven om ook bij opdrachten die enkelvoudig onderhands aanbesteed mogen worden, toch meervoudig onderhands aan te besteden. Dit in het kader van proportionaliteit, roulatie van Ondernemers, de economische situatie en in het kader van de Aanbestedingswet dient hierbij de keuze van de aanbestedingsprocedure en keuze Ondernemer gemotiveerd te worden.

Een belangrijk aspect is het afsluiten van raamovereenkomsten. De gemeente kan overwegen raamovereenkomsten af te sluiten voor soortgelijke opdrachten die gebundeld kunnen worden en die door eenzelfde leverancier / markt uitgevoerd kunnen worden. Dit leidt tot een afname van administratieve handelingen en kleine meervoudige en enkelvoudige onderhandse aanbestedingen. Eveneens leidt het tot duidelijke vastgestelde financiële en contractuele voorwaarden.

Raamovereenkomsten mogen in principe niet langer dan 4 jaar (inclusief opties tot verlenging) gegund worden. Alleen in bijzondere omstandigheden kan een raamovereenkomst voor langer dan 4 jaar worden aangegaan. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn in een branche waarbij het afschrijven van producten over een langere tijd gebruikelijk is. Uitzonderingsgevallen moeten deugdelijk gemotiveerd zijn voorafgaand bij het inkooptraject.

 

Niet reguliere inkoop

Voor Inkoop onder een bedrag van € 10.000 behoeft er geen gereguleerde inkoopprocedure doorlopen te worden. In deze gevallen wordt er volstaan met een bestelbon of factuur. Er is sprake van rechtstreekse gunning.

Enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag

De Gemeente vraagt aan één Ondernemer een Offerte.

 

Meervoudig onderhandse Offerteaanvraag

De Gemeente vraagt ten minste aan drie Ondernemers en ten hoogste aan vijf Ondernemers een Offerte.

 

Nationaal aanbesteden

Onder de (Europese) drempelbedragen zal de Gemeente nationaal aanbesteden. De Gemeente zal voorafgaand aan de opdrachtverlening een aankondiging plaatsen.

 

Europees aanbesteden

Boven de (Europese) drempelbedragen zal de Gemeente in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving.

 

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021.

 

Kapelle, 17 november 2020

Burgemeester en wethouders van Kapelle,

de secretaris de burgemeester

mr. A.J. van den Berge A.T.M. Naterop

 

 

 

Naar boven