Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2020, 338011 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2020, 338011 | Verordeningen |
Wijzigingsbesluit Winkeltijdenverordening gemeente Schiedam 2017
De raad van de gemeente Schiedam;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d.; 15 december 2020; nr. 20VR075
gelet op artikel 3 van de Winkeltijdenwet en artikel 149 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de raadscommissie;
besluit vast te stellen de volgende wijziging van de “Winkeltijdenverordening gemeente Schiedam 2017”.
De Winkeltijdenverordening gemeente Schiedam wordt gewijzigd als volgt:
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Schiedam in zijn openbare vergadering van 15 december.
de griffier,
J. W. Scherpenzeel
de voorzitter,
C.H.J. Lamers
Bijlage 1: TOELICHTING WINKELTIJDENVERORDENING Schiedam 2017
Op 1 juli 2013 is de gewijzigde Winkeltijdenwet in werking getreden. Op grond van de
Winkeltijdenwet blijven de wettelijke verboden om winkels op zon- en feestdagen en op werkdagen
vóór 06:00 uur en na 22:00 uur open te stellen, op voorhand bestaan.
Een gemeente kan nu echter, op grond van de gewijzigde wet, zelf bepalen of- en in hoeverre- zij
vrijstelling of ontheffing verleent van deze verboden.
Deze bevoegdheid van een gemeente is in de wet zo ruim gesteld dat zowel complete handhaving
van de verboden als het volledig terzijde stellen daarvan tot de mogelijkheden behoort. Hetzelfde
geldt voor alle opties die daartussen zitten.
De uitzonderingsbepalingen, zoals de toerismebepaling en de avondwinkelbepaling zijn komen te vervallen.
In deze geactualiseerde verordening is tegemoet gekomen aan de brede wens om een zo groot
mogelijke vrijstelling van de wettelijke verboden vast te stellen. In de toelichting bij artikel 2
“Algemene Vrijstelling” wordt deze keuze nader toegelicht.
Voor de omschrijving van het begrip “feestdagen” is aansluiting gezocht bij de tekst van de wet. De in
de wet genoemde feestdagen zijn overgenomen in de verordening om een zo ruim mogelijk
vrijstellingskader te verwezenlijken. De wet, en dus ook de verordening, noemt de feestdagen
“Eerste Paasdag” en “Eerste Pinksterdag” niet omdat deze dagen altijd zondagen zijn. De dagen
“Koningsdag” en “Bevrijdingsdag (5 mei)” zijn in de wet niet aangemerkt als feestdagen. Indien
“Koningsdag” op een zondag valt dan wordt deze dag op een zaterdag gevierd. Het is aan iedere
winkelier dan zelf om te bepalen of men op deze dagen geopend wil zijn.
Artikel 2. Algemene vrijstelling.
Zoals in de algemene toelichting reeds werd gesteld, wordt de bevoegdheid van een gemeente zo
ruim dat het volledig terzijde stellen van de verboden tot de mogelijkheden behoort.
Omdat het zeer aannemelijk is dat in algemene zin de zo ruim mogelijke openingstijden een positief
effect heeft op het economisch functioneren van de stad, is gekozen voor een ruim
openstellingsregime op grond van de aan dit uitgangspunt gerelateerde aspecten.
Op grond van deze motieven is in de Winkeltijdenverordening een vrijstelling opgenomen van de in
artikel 2, eerste lid, onder a en b, opgenomen verboden om tussen 09:00 en 18:00 uur op zon- en
feestdagen een winkel voor het publiek geopend te kunnen hebben. Een dergelijke tijdspanne van
openstelling van winkels voorziet in een ruime behoefte om structurele openstelling mogelijk te
De algemene vrijstelling van de van de in artikel 2, eerste lid, onder a en b, opgenomen verboden om tussen 09:00 en 18:00 uur op zon- en feestdagen een winkel voor het publiek geopend te kunnen hebben geldt voor supermarkten (een winkel met een minimale oppervlakte van 500 m2, gericht op de dagelijkse artikelensector (levensmiddelen), niet zijnde kleinschalige speciaalzaken) ruimer dan voor andere winkels. Op deze manier zal het voorzieningenniveau van de stad op zon- en feestdagen op peil zijn, maar zal de kans op overlast en/of misstanden niet sterk worden vergroot. Deze supermarkten bevinden zich namelijk op voldoende afstand van woonhuizen en bieden voldoende parkeergelegenheid om de woon- en leefsituatie, de veiligheid of de openbare orde in de wijken niet te verstoren.
Artikelen 3 en 6. Openstelling avondwinkels op werkdagen en op zon- en feestdagen.
Deze artikelen sluiten in combinatie aan op de huidige situatie. Door middel van de vaststelling door
het college van Nadere Regels wordt de verlening van de ontheffing aan supermarkten en levensmiddelenwinkels verder ingevuld.
Bij de afweging om een dergelijke ontheffing te verlenen, vindt een beoordeling plaats of de woon- of
leefsituatie, de veiligheid of de openbare orden in de omgeving van de winkel niet op
ontoelaatbare wijze wordt beïnvloed door de openstelling van de specifieke winkel.
Slijterijen (vaak gelieerd aan een levensmiddelenwinkel of supermarkt) kunnen geen gebruik maken van de
ontheffingsmogelijkheid om te voorkomen dat er zwaar alcoholische drank wordt verkocht en het
gebruik ervan in een openbaar gebied plaatsvindt.
Artikel 4. Speciale verkoopacties op werkdagen.
Een dergelijke ontheffing kan worden verleend in het kader van speciale verkoopacties. Speciale
verkoopacties zijn bijvoorbeeld de openstelling van winkels ten behoeve van de wereldwijde uitgave
van een boek, mobiele telefoon of game of daarmee vergelijkbare acties.
Artikel 5. Bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard op zon- en feestdagen.
Van dit artikel kan in bijzondere situaties gebruik worden gemaakt indien er reden is om af te wijken
van de vastgestelde openingstijden op zon- en feestdagen. Bij het verkrijgen van een ontheffing zal
moeten worden aangetoond dat de gelegenheid die als reden voor de aanvraag dient, bijzonder is.
Hierbij kan worden gedacht aan activiteiten die, onafhankelijk van de openstelling van een winkel,
zelfstandig publiek trekken (groot publiekaantrekkend evenement) . De hierdoor gegenereerde
publiekstroom kan voor ondernemers aanleiding zijn om een aanvraag voor openstelling in te
Ook bestaat er de mogelijkheid om ontheffing te verlenen voor specifieke winkels of winkelcentra in
het geval het een bestaansjubileum of een opening betreft.
Deze artikelen spreken voor zich.
Dit vervallen artikel uit het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet is opgenomen in de
Winkeltijdenverordening vanwege de relevantie voor de Schiedamse situatie om aldus tegemoet te
komen aan openstelling van winkels op in het artikel genoemd tijdstip.
Vanwege de ruime algehele vrijstelling in artikel 2 van de verordening is overname van meerdere
artikelen uit het Vrijstellingenbesluit overbodig.
Artikel 11. Toezicht & Handhaving
Indien lid 1 en 2 van dit artikel worden toegepast is artikel 6:2 uit de Algemene Plaatselijke
Indien lid 3 van dit artikel wordt toegepast zijn de leden 2 t/m 7 van artikel 2:41A uit de Algemene
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-338011.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.