Titel 1
|
Algemene dienstverlening
|
|
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
|
|
1.1.1
|
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie partnerschap dan wel bij de omzetting van een partnerschapsregistratie naar een huwelijk voor het gebruik maken van de trouwzaal, op andere tijd of wijze dan op grond van de Wet rechten burgerlijke stand 1879 voor kosteloze voltrekking/registratie is bepaald:
|
|
1.1.1.1
|
Bij voltrekking in de trouwzaal aan de Middenhof 2 te De Goorn op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur
|
€ 295,20
|
1.1.1.2
|
Buiten kantooruren van het bureau van de burgerlijke stand
|
€ 474,30
|
1.1.1.3
|
Zon- en feestdagen
|
€ 716,80
|
1.1.2
|
Het tarief bedraagt indien de voltrekking van het huwelijk of partnerschapregistratie plaatsvindt als een ‘huwelijk zonder ceremonie” op maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 16.00 uur en op vrijdag tussen 9.00 en 11.30 uur.
|
€ 104,25
|
1.1.3
|
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
|
|
1.1.3.1
|
een trouwboekje of partnerschapboekje
|
€ 31,65
|
1.1.4
|
Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek van betrokkene door een medewerker van de afdeling Burgerzaken tijdens diensttijd bij een huwelijk of registratie van een partnerschap als getuige op te treden
|
€ 36,90
|
1.1.5
|
Het tarief bedraagt voor de benoeming voor één dag van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ten behoeve van het sluiten van een huwelijk dan wel een geregistreerd partnerschap
|
€ 104,25
|
1.1.6
|
Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier
|
€ 18,45
|
1.1.7
|
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
|
|
1.2
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.2.1
|
van een nationaal paspoort:
|
|
1.2.1.1
|
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
|
€ 74,75
|
1.2.1.2
|
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
|
€ 56,55
|
1.2.2
|
van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):
|
|
1.2.2.1
|
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
|
€ 74,75
|
1.2.2.2
|
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
|
€ 56,55
|
1.2.3
|
van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):
|
|
1.2.3.1
|
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
|
€ 74,75
|
1.2.3.2
|
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
|
€ 56,55
|
1.2.4
|
van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen
|
€ 56,55
|
1.2.5
|
van een Nederlandse identiteitskaart.
|
|
1.2.5.1
|
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
|
€ 64,00
|
1.2.5.2
|
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd 18 jaar nog niet heeft bereikt
|
€ 32,90
|
1.2.6
|
voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van
|
€ 50,90
|
1.2.7
|
voor het bezorgen van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5.2 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van
|
€ 4,95
|
|
|
|
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
|
|
1.3.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs
|
€ 41,00
|
1.3.2
|
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen
|
€ 5,05
|
1.3.3
|
Het tarief wordt verhoogd voor het verstrekken van een rijbewijs na vermissing met
|
€ 21,05
|
1.3.4
|
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met
|
€ 34,10
|
1.3.5
|
Voor het bezorgen van de in de onderdelen 1.3.1 tot en met 1.3.4 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van
|
€ 4,95
|
|
|
|
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen (BRP)
|
|
1.4.1
|
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.
|
|
1.4.2
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.4.2.1
|
tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking
|
€ 6,35
|
1.4.3
|
In afwijking van het voorgaande bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen
|
€ 7,80
|
1.4.4
|
Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een overzicht van zijn of haar persoonslijst (tweede verzoek)
|
€ 6,30
|
1.4.5
|
Het tarief bedraagt ter zake van het afgeven van een bewijs van als ingezetene ingeschreven staan in de Basisregistratie personen, per afgegeven bewijs
|
€ 6,30
|
1.4.6
|
Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van het burgerservice-nummer (tweede verzoek)
|
€ 6,30
|
1.4.7
|
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier
|
€ 18,25
|
.
|
|
|
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
|
|
1.5
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet
|
€ 6,30
|
|
|
|
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
|
|
|
Vervallen
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
|
|
1.7.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
|
|
1.7.1.1
|
een afschrift van de gemeentebegroting
|
€ 36,90
|
1.7.1.2
|
een afschrift van de gemeenterekening
|
€ 36,90
|
1.7.2
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.7.2.1
|
tot het verstrekken van:
|
|
1.7.2.1.1
|
een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina
|
€ 0,20
|
1.7.2.1.2
|
een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina
|
€ 0,20
|
1.7.2.2
|
tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:
|
€ 36,90
|
1.7.2.2.1
|
bij afhalen of digitaal verzonden
|
€ 15,80
|
1.7.3
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.7.3.1
|
tot het verstrekken van:
|
|
1.7.3.1.1
|
een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina
|
€ 0,20
|
1.7.3.1.2
|
een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina
|
€ 0,20
|
1.7.3.2
|
tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:
|
|
1.7.3.2.1
|
op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie
|
€ 26,40
|
1.7.3.2.2
|
bij afhalen of digitaal verzonden
|
€ 6,40
|
1.7.5
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
|
|
1.7.5.1
|
een afschrift van een gemeentelijke verordening per pagina
|
€ 0,20
|
1.7.5.2
|
Het tarief voor het verstrekken van kopieën, uittreksels en samenvattingen op verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur bedraagt per bladzijde:
|
|
|
in formaat A4 of kleiner
|
€ 0,20
|
|
in formaat A3
|
€ 0,35
|
|
in formaat A2
|
€ 1,60
|
|
in formaat A1
|
€ 2,75
|
|
in formaat A0
|
€ 5,75
|
|
|
|
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
|
|
1.8.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.8.1.1
|
tot het verstrekken van een kopie (analoog of digitaal) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart:
|
|
1.8.1.1.1
|
in formaat A4 of kleiner, per bladzijde
|
€ 0,20
|
1.8.1.1.2
|
in formaat A3
|
€ 0,35
|
1.8.1.1.3
|
in formaat A2
|
€ 1,60
|
1.8.1.1.4
|
in formaat A1
|
€ 2,75
|
1.8.1.1.5
|
in formaat A0
|
€ 5,75
|
|
|
|
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
|
|
1.9
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.9.1
|
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag
|
€ 41,35
|
1.9.2
|
tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (BRP)
|
€ 6,25
|
1.9.3
|
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening
|
€ 6,20
|
|
|
|
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
|
|
1.10.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
|
|
1.10.1.1
|
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, prijs per bladzijde is gelijk aan de tarieven als bedoeld in 1.7.5.2
|
€ 0,20
|
1.10.1.2
|
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk
|
€ 5,30
|
|
|
|
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
|
|
|
niet van toepassing
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
|
|
1.12
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.12.1
|
tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet
|
€ 47,45
|
1.12.2
|
tot verlening van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet
|
€ 10,55
|
|
|
|
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
|
|
|
niet van toepassing
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
|
|
|
Vervallen
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
|
|
|
Vervallen
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 16 Kansspelen
|
|
1.16.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:
|
|
1.16.1.1
|
voor een periode van twaalf maanden voor elke speelautomaat
|
€ 58,90
|
1.16.1.2
|
voor een periode van twaalf maanden voor elke loterij
|
€ 15,80
|
|
|
|
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
|
|
|
niet van toepassing
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
|
|
1.18.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingbesluit, als bedoeld in de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden.
|
|
1.18.1.1
|
indien het betreft tracés tot 250 m1
|
€ 270,88
|
1.18.1.2
|
indien het betreft een tracé vanaf 250 tot 1500 m1
|
€ 322,55
|
1.18.1.3
|
indien het betreft een tracé vanaf 1500 tot 5000 m1
|
€ 425,88
|
1.18.1.4
|
indien het betreft een tracé vanaf 5.000 m1, wordt het tarief per 500 m1 tracélengte bepaald op
|
€ 42,59
|
1.18.2
|
indien het betreft het in behandeling nemen van een graafmelding tot 25 m1
|
€ 87,04
|
1.18.3
|
indien met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen gemeente en de netbeheerder of de gemeente, andere beheerders van openbare gronden en de netbeheerder, wordt het tarief genoemd in artikel 1.18.1 verhoogd met:
|
€ 310,00
|
1.18.4
|
indien met betrekking tot een aanvraag onderzoek naar de status van de kabel en/of leiding plaatsvindt, wordt het in 1.18.1 genoemde bedrag verhoogd met de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de netbeheerder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
|
|
1.18.5
|
indien een begroting als bedoeld in 1.18.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag pas in behandeling genomen nadat de uitgebrachte begroting is geaccordeerd
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
|
|
|
Parkeerkaarten
|
|
1.19
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.19.1
|
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
|
€ 31,65
|
1.19.2
|
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen
|
€ 31,65
|
1.19.3
|
voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) (ongeacht positief of negatief)
|
€ 40,85
|
1.19.4
|
voor het afgeven van een vervangende gehandicaptenparkeerkaart als gevolg van verlies/vermissing
|
€ 18,45
|
|
|
|
|
Individuele gehandicaptenparkeerplaatsen
|
|
1.19.5
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.19.5.1
|
voor het inrichten van een individuele gehandicaptenparkeerplaats conform artikel 18 van de WVW 1994, het BABW en het RVV 1990 door het aanbrengen van het bord E6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met daaronder een onderbord met kenteken
|
€ 119,40
|
1.19.5.2
|
voor het wijzigen van een onderbord (kenteken)
|
€ 23,75
|
1.19.5.3
|
voor de plaatsing van het bord E6 met onderbord en kenteken in verband met een verhuizing (na een nieuwe beoordeling)
|
€ 79,10
|
1.19.6
|
Voor het afgeven van een vergunning voor het parkeren op belanghebbendenplaatsen ingevolge artikel 3, lid 1 van de Parkeerverordening
|
€ 36,90
|
|
|
|
Hoofdstuk 20 Diversen
|
|
1.20.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.20.1.1
|
tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een openbare vermakelijkheid
|
|
1.20.1.2
|
voor het verlenen van een vergunning op grond van artikel 2.10 van de APV Koggenland voor voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg (bijv reclameborden)
|
€ 26,35
|
1.20.1.3
|
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de persoonsregistraties (stb 1988, 665)
|
€ 4,75
|
1.20.2
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
|
|
1.20.2.1
|
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
|
|
|
per pagina op papier van A4-formaat
|
€ 0,20
|
|
per pagina op papier van A3 formaat
|
€ 0,35
|
|
per pagina op papier van A2 formaat
|
€ 1,65
|
|
per pagina op papier van A1 formaat
|
€ 2,70
|
|
per pagina op papier van A0 formaat
|
€ 5,75
|
1.20.3
|
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
1.20.3.1
|
tot het verkrijgen van inlichtingen over planologische en/of milieu aspecten van terreinen of gebouwen
|
€ 26,35
|
1.20.3.2
|
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.28 van de APV Koggenland
|
€ 52,75
|
1.20.4
|
tot het verkrijgen van een urgentieverklaring als woningzoekende
|
€ 53,70
|
|
|
|
|
|
|
Titel 2
|
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
|
|
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
|
|
2.1.1
|
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
|
|
2.1.1.1
|
aanlegkosten:
|
|
|
de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt.2012, 1567), voor het uit te voeren werk, OF het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten, die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of de werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;
|
|
.
|
|
|
2.1.1.2
|
bouwkosten:
|
|
|
de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische nstallatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt.2012, 1567), voor het uit te voeren werk, OF het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten, die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;
|
|
|
|
|
2.1.1.3
|
Indien de bouwkosten niet of niet conform de daadwerkelijke bouwkosten wordt opgegeven, wordt voor de vaststelling van de bouwsom en het bepalen van de leges de meest recente uitgave van het boek Basisbedragen Gebouwen gebruikt van het Nederlands Bouwkosten Instituut (NBI).
|
|
|
|
|
|
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
|
|
2.1.2
|
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
|
|
2.1.3
|
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
|
|
2.2
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
2.2.1
|
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project danwel om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning in het kader van de Wabo vergunbaar is
|
€ 184,55
|
2.2.2
|
Indien met betrekking tot het vooroverleg en/of de beoordeling van de conceptaanvraag een advies nodig is van de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit, wordt het tarief voorafgaand aan het in behandeling nemen daarvan verhoogd met het bedrag zoals door de adviescommissie voor ruimtelijke kwaliteit in rekening wordt gebracht. (zie artikel 2.2.2.1, 2.2.2.2, 2.2.2.3 en 2.2.2.4)
|
|
|
|
|
2.2.2.1
|
Het tarief voor reguliere adviezen (op basis van bouwsom of bestede tijd) plan behandeling:
|
|
2.2.2.1.1
|
Advies bij bouwsom tot € 20.000
|
€ 40,00
|
2.2.2.1.2
|
Advies bij bouwsom vanaf € 20.000 percentage bouwsom
|
0,25%
|
2.2.2.1.3
|
Advies zonder bouwsom; o.b.v. tijd, omrekening naar commissietarief per uur
|
€ 440,00
|
2.2.2.1.4
|
Maximum tarief per behandeld bouwplan
|
€ 2.250,00
|
2.2.2.1.5
|
Korting op adviestarief bij vooroverleg door WZNH supervisor
|
50%
|
|
|
|
2.2.2.2
|
Advies tegen vast tarief
|
|
2.2.2.2.1
|
Advies voor reclame-objecten
|
€ 75,00
|
2.2.2.2.2
|
Advies voor sloopvergunningen
|
€ 100,00
|
2.2.2.2.3
|
Adviezen voor handhavingszaken/excessenregeling
|
€ 150,00
|
|
|
|
2.2.2.3
|
Monumentenadviezen WZNH Erfgoedcommissie
|
|
2.2.2.3.1
|
Behandeling in WZNH Erfgoedcommissie: o.b.v. tijd, omrekening naar uurtarief
|
€ 440,00
|
|
|
|
2.2.2.4
|
Overige advisering op basis van bestede tijd; Basis uurtarieven WZNH
|
|
2.2.2.4.1
|
Secretariaat-beleidscoördinator
|
€ 85,00
|
2.2.2.4.2
|
WZNH adviseur/commissielid
|
€ 120,00
|
2.2.2.4.3
|
Projecttarief WZNH adviseur
|
€ 100,00
|
2.2.2.4.4
|
Previsoren, supervisoren, leden kwaliteitsteams
|
€ 120,00
|
2.2.2.4.5
|
Adviseur bij second opinions
|
€ 120,00
|
|
|
|
2.2.2.5
|
Archeologie West-Friesland
|
|
2.2.2.5.1
|
Indien in het kader van vooroverleg en/of beoordeling van de conceptaanvraag een advies nodig is van Archeologie West-Friesland, bedraagt het tarief
|
€ 104,26
|
|
|
|
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
|
|
2.3
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
|
|
|
|
|
2.3.1
|
Bouwactiviteiten
|
|
2.3.1.1
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
|
|
2.3.1.1.1
|
indien de bouwkosten minder dan € 1.500 bedragen:
|
€ 105,41
|
2.3.1.1.2
|
indien de bouwkosten € 1.500 tot € 5.000 bedragen:
|
€ 210,81
|
2.3.1.1.3
|
indien de bouwkosten € 5.000 tot € 10.000 bedragen:
|
€ 316,22
|
2.3.1.1.4
|
indien de bouwkosten € 10.000 tot € 200.000 bedragen:
|
2,5% van de bouwkosten met een minimum van € 400
|
2.3.1.1.5
|
indien de bouwkosten € 200.000 tot en met 500.000 bedragen:
|
2,2% van de bouwkosten met een minimum van € 5.500
|
2.3.1.1.6
|
indien de bouwkosten € 500.000 tot en met 1.000.000 bedragen:
|
2,1% van de bouwkosten met een minimum van € 11.000
|
2.3.1.1.7
|
indien de bouwkosten boven de € 1.000.000 bedragen:
|
2,0% van de bouwkosten met een minimum van € 20.000
|
2.3.1.1.8
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de bouw van een zonnepark
|
0,5% van de bouwkosten
|
|
|
|
|
Adviescommissie ruimtelijke kwaliteit (Welstandscommissie)
|
|
2.3.1.2
|
Indien met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning een ruimtelijk advies nodig is van de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit, wordt het tarief voorafgaand aan het in behandeling nemen daarvan verhoogd met het bedrag zoals omschreven in de hoofdstukken 2.2.2.1, 2.2.2.2, 2.2.2.3 en 2.2.2.4.
|
|
|
|
|
|
Beoordeling bodemrapport
|
|
2.3.1.3
|
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:
|
|
2.3.1.3.1
|
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport
|
€ 158,10
|
2.3.1.3.2
|
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport
|
€ 158,10
|
|
|
|
|
Verplicht advies agrarische commissie
|
|
2.3.1.4
|
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:
|
|
2.3.1.4.1
|
standaardadvies bestaande bedrijven
|
€ 870,00
|
2.3.1.4.2
|
inzake nieuwe vestigingen en/of beoordeling van een bedrijfsplan
|
€ 1.030,00
|
2.3.1.4.3
|
waarbij de agrarische commissie wordt verzocht ook uitspraken van een commissie voor bewaar en beroep en/of gerechtelijke uitspraken te betrekken
|
€ 1.085,00
|
2.3.1.4.4
|
nadere adviezen op eerder uitgebrachte adviezen
|
€ 520,00
|
2.3.1.4.5
|
second opinion
|
€ 1.350,00
|
|
|
|
|
Achteraf ingediende aanvraag
|
|
2.3.1.5
|
Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.3 en/of 2.3.7 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit verdubbeld.
|
Vervallen
|
|
|
|
|
Beoordeling aanvullende gegevens
|
|
2.3.1.6
|
5% van de op basis van artikel 2.3.1.1 geheven leges met een minimum van € 25,00 en een maximum van € 250,00
|
5%
|
|
|
|
2.3.2
|
Aanlegactiviteiten
|
|
2.3.2.1
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:
|
|
2.3.2.1.1
|
Indien de aanlegkosten minder dan € 25.000 bedragen:
|
€ 263,52
|
2.3.2.1.2
|
Indien de aanlegkosten € 25.000 tot € 50.000 bedragen:
|
€ 474,32
|
2.3.2.1.3
|
Indien de aanlegkosten € 50.000 tot en met € 100.000 bedragen:
|
€ 737,84
|
2.3.2.1.4
|
Indien de aanlegkosten boven de €100.000 bedragen:
|
€ 1.264,86
|
2.3.2.1.5
|
Indien ten behoeve van de aanvraag om een omgevingsvergunning een advies van een landschapsdeskundige wordt gevraagd bedraagt het tarief:
|
€ 368,92
|
2.3.2.1.6
|
Indien in het kader van een aanvraag om een omgevingsvergunning een advies van Archeologie West-Friesland wordt gevraagd bedraagt het tarief:
|
€ 105,41
|
|
|
|
|
Beoordeling akoestisch rapport of verkrijgen besluit tot hogere grenswaarde
|
|
2.3.2.2
|
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag voor:
|
|
2.3.2.2.1
|
het in behandeling nemen van een verzoek ter verkrijging van een besluit tot hogere grenswaarde in het kader van de Wet geluidhinder, voor zover dit voor het vaststellen van een bestemmingsplan of wijzigingsplan of het verlenen van een omgevingsvergunning waarbij artikel 2.12, eerste lid, onder 2º of 3º van de Wabo wordt toegepast, nodig is.
|
€ 158,10
|
2.3.2.2.2
|
de beoordeling van een akoestisch rapport
|
€ 158,10
|
|
|
|
2.3.3
|
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:
|
|
2.3.3.1
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):
|
€ 210,81
|
2.3.3.2
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):
|
€ 210,81
|
2.3.3.3
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):
|
€ 3.162,18
|
2.3.3.4
|
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):
|
€ 527,03
|
2.3.3.5
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):
|
€ 527,03
|
2.3.3.6
|
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):
|
€ 3.689,21
|
2.3.3.7
|
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
|
€ 3.689,21
|
2.3.3.8
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):
|
€ 527,03
|
2.3.3.9
|
indien voor een bouwactiviteit een hogere waarde procedure noodzakelijk is op grond van de Wet Geluidshinder
|
€ 158,10
|
|
|
|
2.3.4
|
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
|
|
2.3.4.1
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):
|
€ 263,52
|
2.3.4.2
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):
|
€ 263,52
|
2.3.4.3
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):
|
€ 3.689,21
|
2.3.4.4
|
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)
|
€ 527,03
|
2.3.4.5
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):
|
€ 527,03
|
2.3.4.6
|
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):
|
€ 3.689,21
|
2.3.4.7
|
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
|
€ 3.689,21
|
2.3.4.8
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):
|
€ 527,03
|
|
|
|
2.3.5
|
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
|
|
2.3.5.1
|
Categorie 1, zijnde 1 t/m 100m2
|
€ 527,03
|
2.3.5.2
|
Categorie 2, zijnde 101 t/m 500m2
|
€ 371 verhoogd met € 1,56 per m2
|
2.3.5.3
|
Categorie 3, zijnde 501 t/m 2.000m2
|
€ 867 verhoogd met € 0,59 per m2
|
2.3.5.4
|
Categorie 4, zijnde 2.001 t/m 5.000m2
|
€ 1.760 verhoogd met € 0,14 per m2
|
2.3.5.5
|
Categorie 5, zijnde 5.001 t/m 50.000m2
|
€ 2.320 verhoogd met € 0,03 per m2
|
2.3.5.6
|
Categorie 6, zijnde meer dan 50.000m2
|
€ 3.540 verhoogd met € 0,01 per m2
|
2.3.5.7
|
Indien een aanvraag om ontheffing of vergunning tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken of geweigerd, worden de volgens de in artikel 2.3.5.1. tot en met 2.3.5.6 berekende leges, met 50% verminderd
|
|
2.3.5.8
|
Ten behoeve van een inrichting die maximaal vier werken in gebruik zal zijn en indien de gebruiksoppervlakte van de inrichting:
|
|
2.3.5.8.1
|
ten hoogste 100m2 bedraagt
|
€ 14,74
|
2.3.5.8.2
|
van 100 m2 tot 500m2 bedraagt
|
€ 42,17
|
2.3.5.8.3
|
boven de 500m2 bedraagt
|
€ 63,23
|
|
|
|
2.3.6
|
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
|
|
2.3.6.1
|
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of artikel [14] van de Erfgoedverordening 2012 Gemeente Koggenland, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:
|
|
2.3.6.1.1
|
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:
|
€ 210,81
|
2.3.6.1.2
|
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:
|
€ 210,81
|
.
|
|
|
2.3.7
|
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht
|
|
2.3.7.1
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:
|
€ 158,10
|
|
|
|
|
Aanleggen of veranderen weg
|
|
2.3.8
|
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wabo in samenhang met [de provinciale wegenverordening OF het provinciaal wegenreglement] of artikel [2:11] van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:
|
€ 158,10
|
|
|
|
2.3.9
|
Uitweg/inrit
|
|
|
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met [de provinciale wegenverordening OF het provinciaal wegenreglement] [of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening], bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:
|
€ 158,10
|
|
|
|
2.3.10
|
Kappen
|
|
|
Vervallen
|
|
|
|
|
2.3.12
|
Projecten of handelingen in het kader van de Natura 2000-activiteiten
|
|
2.3.12.1
|
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit ruimtelijke ordening (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:
|
€ 158,10
|
|
|
|
2.3.13
|
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
|
|
.
|
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:
|
€ 158,10
|
|
|
|
2.3.14
|
Andere activiteiten
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:
|
|
2.3.14.1
|
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:
|
€ 158,10
|
2.3.14.2
|
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
|
€ 158,10
|
2.3.14.2.1
|
als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;
|
|
2.3.14.2.2
|
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
|
|
|
|
|
2.3.15
|
Omgevingsvergunning in twee fasen
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
|
|
2.3.15.1
|
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven krachtens artikel 2.3.1.1 voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
|
75%
|
2.3.15.2
|
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven krachtens artikel 2.3.1.1 voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft;
|
50%
|
|
|
|
2.3.16
|
Advies
|
|
2.3.16.1
|
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
|
|
2.3.16.2
|
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
|
|
2.3.16.3
|
Indien ten behoeve van de aanvraag om een omgevingsvergunning een advies van een ervenconsulent wordt gevraagd bedraagt het tarief:
|
€ 790,54
|
|
|
|
2.3.17
|
Verklaring van geen bedenkingen
|
|
2.3.17.1
|
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:
|
|
2.3.17.1.1
|
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:
|
€ 527,03
|
2.3.17.1.2
|
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
|
|
2.3.17.2
|
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 4 Vermindering
|
|
Vervallen
|
|
|
.
|
|
|
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
|
|
2.5.1
|
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
|
|
|
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.
|
|
|
de teruggaaf bedraagt:
|
|
2.5.1.1
|
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan
|
75%
|
.
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
|
|
2.5.1.2
|
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan
|
50%
|
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
|
|
2.5.1.3
|
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan
|
40%
|
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
|
|
2.5.2
|
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, planologische-, aanleg- of sloopactiviteiten
|
|
|
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:
|
25%
|
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
|
|
2.5.3
|
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, planologische-, aanleg- of sloopactiviteiten
|
|
2.5.3.1
|
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
|
40%
|
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
|
|
2.5.3.2
|
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.
|
|
2.5.3.3
|
Indien een aanvraag van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloop-activiteiten voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7, niet in behandeling kan worden genomen, bedraagt de teruggaaf:
|
90%
|
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
|
|
|
|
|
2.5.4
|
Minimumbedrag voor teruggaaf
|
|
|
Vervallen
|
|
|
|
|
2.5.5
|
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen
|
|
|
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 6 Vervallen
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
|
|
|
|
|
2.7
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:
|
€ 79,03
|
.
|
|
|
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
|
|
2.8.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening
|
€ 10.013,55
|
2.8.2.
|
Het tarief onder 2.8.1 wordt verlaagd met € 6.000,-- indien door aanvrager bij de aanvraag een voorontwerp van een bestemmingsplan wordt ingediend en deze is voorzien van een volledige en goede ruimtelijke onderbouwing
|
|
2.8.3
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a. van de Wet ruimtelijke ordening (binnenplanse wijziging)
|
€ 3.162,18
|
.
|
|
|
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
|
|
2.9
|
Vervallen
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel 3
|
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
|
|
Hoofdstuk 1 Horeca
|
|
3.1.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet
|
€ 368,92
|
3.1.2
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet
|
€ 36,91
|
3.1.3
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet
|
€ 26,32
|
3.1.4
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging van een aanhangsel zoals artikel 29 lid 2 Drank en Horecawet
|
€ 52,71
|
3.1.5
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het sluitingsuur
|
€ 21,06
|
|
|
|
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
|
|
3.2.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:
|
|
3.2.1.1
|
de categorie regulier per evenement
|
€ 0,00
|
3.2.1.2
|
de categorie aandacht / risico per evenement
|
€ 131,73
|
3.2.1.3
|
de categorie aandacht/ risico bij een aanvraag meerdere jaren (max.5)
|
€ 316,22
|
|
|
|
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
|
|
|
niet van toepassing
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
|
|
|
niet van toepassing
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 5 Marktplaatsen
|
|
3.5.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:
|
|
3.5.1.1
|
een standplaatsvergunning op of aan de openbare weg of openbare grond met de bedoeling goederen of waar te verkopen of te verhuren:
|
€ 52,71
|
|
|
|
Hoofdstuk 6 Winkeltijdenwet
|
|
3.6.1
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
|
|
3.6.1.1
|
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet
|
€ 47,43
|
|
|
|
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
|
|
3.7
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
|
€ 105,41
|
3.7.2
|
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot registratie in het Landelijk Register Kinderopvang van gastouder (ongeacht TKA en/of TKB inspectie; ongeacht de opvang plaatsvindt op adres van gastouder of vraagouder
|
€ 231,87
|
3.7.3
|
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot registratie in het Landelijk Register Kinderopvang van gastouderbureau, kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang
|
€ 579,73
|