Informatieve artikelen gemeente Bladel, week 51 - 2020

 

Gedeeltelijke lockdown ook tijdens feestdagen

Het aantal coronabesmettingen blijft te hoog. De druk op de zorg neemt nog maar weinig af. Dagelijks worden nog gemiddeld 24 mensen op de intensive care opgenomen. Daarom moeten we de gedeeltelijke lockdown blijven voortzetten, ook tijdens de feestdagen. Het is niet anders. Hoe graag we ook meer zouden willen doen, het virus laat dat nu nog niet toe. Door afstand te houden en het aantal contacten te beperken, beschermen we elkaar tegen het coronavirus.

Dit betekent dat er thuis nog steeds maximaal drie personen per dag op bezoek kunnen komen. De horeca blijft gesloten. Volwassenen sporten alleen op anderhalve meter afstand. Er blijft een dringend advies om thuis te werken, tenzij het echt niet anders kan. En we reizen niet naar het buitenland, tenzij strikt noodzakelijk.

Feestdagen

De feestdagen zullen we in kleine en huiselijke kring doorbrengen. Maar met wat creativiteit en vindingrijkheid kunnen we tijdens de feestdagen toch bij elkaar te zijn. Bijvoorbeeld door op verschillende dagen in kleine groepjes bij elkaar te komen, of met een digitale verbinding samen te eten.

Tijdens de feestdagen is het extra belangrijk dat we de basismaatregelen blijven naleven. We houden anderhalve meter afstand van mensen uit een ander huishouden, ook aan tafel of tijdens de viering. Kies waar mogelijk voor de plek met de meeste ruimte, zodat je makkelijker afstand kunt houden. We wassen vaak onze handen, bijvoorbeeld als je ergens binnenkomt of voor je gaat eten. En bij klachten, hoe mild ook, blijven we thuis, gaan niet naar buiten of bij anderen op bezoek en we laten ons testen. Wie besmet is, roept hulp in van anderen. Bijvoorbeeld voor boodschappen en andere klusjes, zodat de besmette persoon thuis kan blijven.

Ook bij de voorbereidingen op de feestdagen is dat van belang. Doe gericht inkopen, winkel ’s ochtends of doordeweeks en ga alleen. Gemeenten en winkeleigenaren nemen maatregelen die mensen helpen om zich aan de regels te houden en drukte te beperken.

Veranderingen

Curaçao heeft met ingang van 8 december een oranje reisadvies vanwege corona. Dit betekent dat reizen naar Curaçao wordt afgeraden. Wie terugkomt uit Curaçao gaat in thuisquarantaine.

Vanaf 17 december mogen topsporters in de topsportcompetities weer trainen en wedstrijden spelen. Voor hen is de nationale competitie belangrijk om aansluiting te houden bij de internationale top. Tijdens het sporten geldt de afstandsmaatregel niet en zij mogen in dit uitzonderlijke geval ook met meer dan vier personen sporten en met meer dan 30 personen in één ruimte zijn. Voetballers in de Eredivisie en Eerste divisie en topsporters met een status op aangewezen topsportlocaties mochten al trainen en wedstrijden spelen.

Vooruitblik

Tegelijkertijd kijkt het kabinet naar wat wel mogelijk is in de toekomst. Het kabinet wil vanaf half januari gecontroleerde experimenten houden met publiek bij sportwedstrijden en bij theater en zakelijke congressen. Doel is om te onderzoeken hoe we dergelijke evenementen zo veilig mogelijk kunnen inrichten zodra daar weer ruimte voor is.

Vaccineren

Er is een eerste indeling gemaakt van wie bij de start van de coronavaccinatie welk type inenting krijgt en op welke locaties deze vaccins worden toegediend. Zorgmedewerkers van verpleeghuizen ontvangen als eerste een oproep. Deze groep wordt gevaccineerd op circa 30 priklocaties, die de GGD verspreid over het land gaat inrichten. Na de medewerkers van verpleeghuizen volgen de medewerkers uit de gehandicaptenzorg en thuiszorg. Parallel aan het vaccineren van de genoemde zorgmedewerkers wordt ook zo snel mogelijk gestart met het inenten van bewoners van verpleeghuizen en instellingen voor mensen met een verstandelijke beperking. Deze groepen krijgen de vaccinatie in hun eigen woonomgeving. Iedereen die betrokken is bij de voorbereidingen zet alles op alles om zo vroeg mogelijk in januari de eerste prik te kunnen zetten.

Steunmaatregelen en aandacht voor elkaar

Het virus en de maatregelen hebben forse impact op de samenleving en delen van de economie. Daarom ondersteunt het kabinet ondernemers en werkenden met het steun en herstelpakket. Over de laatste aanpassingen aan de steunmaatregelen geven de ministers van Economische Zaken en Klimaat, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de minister van Financiën 9 december een nadere toelichting.

Juist tijdens de decembermaand is het van belang om wat extra naar elkaar om te kijken. Vooral mensen die zich eenzaam voelen of mensen die het lastig vinden om te gaan met de gedeeltelijke lockdown, hebben in deze periode extra behoefte aan een telefoontje, bezoek of kaartje. De campagne ‘Aandacht voor Elkaar’ verzamelt initiatieven uit het hele land en verspreidt verhalen die ook anderen kunnen inspireren om iets extra’s te doen voor de mensen om ons heen. Zie de website: www.aandachtvoorelkaar.nl voor meer informatie.

 

Een bijzonder verhaal: de schoonvader van Ad

Op maandagochtend 5 oktober kreeg ik op mijn werk (Catharinaziekenhuis Eindhoven) van mijn teamleider te horen dat er twee collega’s positief getest waren op het coronavirus. Bij de minste of geringste klachten zou er getest worden. Een andere collega wist te vertellen dat ze lichte keelpijn en een hoestje had, maar dat had ik dus ook. Mijn teamleider besloot daarop dat we getest moesten worden. In de zorg ben je snel aan de beurt en op dinsdagochtend ben ik in het Catharinaziekenhuis getest. Omstreeks 22.00 uur werd ik gebeld door de GGD: positief!

Wow, die had ik even niet aan zien komen. Meteen hebben we meer uitleg gekregen over quarantaine etc. Ik moest ook afstand houden van mijn gehandicapte vrouw die linkszijdig verlamd is, erg lastig. Mijn vrouw vertelde echter dat zij dezelfde klachten had. Bij overleg met de GGD op woensdag, zeiden zij dat mijn vrouw ook getest moest worden.

Wat meespeelde was dat haar dementerende vader in het verpleegtehuis snel achteruit ging. Sinds Hemelvaart 2019 is mijn schoonvader daar opgenomen in een gesloten afdeling. Aanvankelijk (en logisch) vond hij dat verschrikkelijk. In augustus 2020 kreeg hij de diagnose longkanker en dit ging sneller achteruit dan gedacht. De tijd drong dus voor mijn vrouw om zo snel mogelijk getest te kunnen worden. Ik heb nog geprobeerd of ze ook in het Cathrien getest kon worden, maar dit is niet gelukt. Op vrijdag 9 oktober kon ze pas getest worden in Eindhoven. Op de uitslag heeft zij uiteindelijk 52 uur moeten wachten: ook positief.

Er volgde een week van quarantaine. Ik had steeds milde klachten maar met mijn vrouw ging het vrijdag/zaterdag (10/10) steeds slechter. Zaterdag: hoge koorts en lastige ademhaling. Ik was al een scenario aan het bedenken om haar in het ziekenhuis te krijgen, omdat je met weekendartsen ook niet weet hoe het loopt. Het ging gelukkig zondag ietsje beter en die trend zette zich voort.

Op mijn werk waren inmiddels in totaal al 8 personen (van de 100) positief getest. Daarom werd besloten om iedereen te gaan testen, wat uiteindelijk resulteerde in 13 positieve collega’s.

Met mijn schoonvader ging het steeds slechter en mijn vrouw was echt niet welkom in dit verzorgingstehuis - wat overigens wel terecht is. Eigenlijk moest zij 24 uur klachtenvrij zijn, maar na 12 uur klachtenvrij mocht ze, weliswaar volledig ingepakt, op bezoek bij haar vader op zaterdag 17 oktober. Zij heeft toen nog een redelijk goede conversatie kunnen voeren met haar vader. Dinsdag is zij nog met mijn oudste dochter geweest (ik was nog niet klachtenvrij), maar toen heeft hij alleen maar geslapen.

Woensdagnacht omstreeks 00.30 uur is hij volgens de verpleging rustig ingeslapen. Ik ben ’s nachts samen met zijn vriendin en mijn vrouw nog naar het verzorgingshuis gegaan om een laatste afscheid te nemen. Ik had inmiddels van mijn bedrijfsarts te horen gekregen dat ik niet meer “besmettelijk” was. Op 26 oktober hebben wij hem met een mooie dienst in een klein gezelschap een waardig afscheid kunnen verzorgen.

Al met al hebben we dit hele gebeuren toch nog naar tevredenheid af kunnen sluiten.

 

Ook tijdens de feestdagen NIX18. Hoe pak jij dat aan?

De feestdagen staan weer voor de deur. Dit jaar zullen kerst en oud en nieuw er anders uitzien dan we gewend zijn, maar nog steeds is het belangrijk om afspraken met je kind te maken over het drinken van alcohol. NIX18, geen alcohol voordat je kind 18 jaar is. Maar hoe pak je dat aan?

Het is nooit te laat om met je kind in gesprek te gaan over alcoholgebruik, maar het beste is om het er al vroeg over te hebben. Uit onderzoek blijkt dat als ouders duidelijke afspraken maken met hun kind, kinderen gemiddeld op een latere leeftijd starten met drinken en ook minder gaan drinken. Als ouder heb je dus wel degelijk een grote invloed!

NIX is echt NIX

Het is belangrijk om je als ouder ook écht te houden aan de afspraak die je maakt. NIX18 is dus ook echt NIX18. Tijdens de feestdagen kan dat extra lastig zijn, maar als je het drinken van alcohol af en toe toestaat, geef je het signaal af dat drinken er tijdens de feestdagen nou eenmaal bij hoort. Op deze manier verlaag je voor je kind de drempel om op een ander moment óók alcohol te drinken. Overtreed je kind de afspraak? Blijf er dan over praten. Verplaats je in je kind, maar vertel waarom je toch blijft vasthouden aan NIX18. De hersenen zijn namelijk nog vol in ontwikkeling, waardoor je kind extra risico loopt met het drinken van alcohol. Daarom is het beter om te wachten tot 18 jaar.

Steun elkaar

Gaat je kind tijdens de feestdagen naar vrienden? Ook dan is het belangrijk om een duidelijke afspraak te maken: NIX18. Het kan helpen om contact op te nemen met andere ouders. Als ouders kun je elkaar op deze manier steunen om de NIX18-afspraak vol te houden.

Ben je benieuwd naar meer tips over de afspraak van NIX? Kijk dan eens op www.nix18.nl.

 

Gemeenteberichten gemeente Bladel vanaf januari in PC55

Mist u in januari de vertrouwde, wekelijkse gemeenteberichten van de gemeente Bladel in de Kempenaer? Kijk dan in de PC55! Vanaf januari 2021 staan de gemeenteberichten van de gemeente Bladel namelijk niet meer in de Kempenaer. In plaats daarvan zullen de gemeenteberichten in de PC55 gepubliceerd worden. Dit betekent dat de gemeenteberichten vanaf januari iets later in de week in uw brievenbus zullen vallen: de PC55 wordt bezorgd op vrijdag en zaterdag.

De gemeenteberichten in de PC55 behouden dezelfde opmaak. Ze zullen er dus hetzelfde uitzien, alleen staan ze in een andere krant. Op deze manier kunt u de gemeenteberichten blijven lezen op de manier waarop u gewend bent. Voor meer informatie over de PC55 kunt u kijken op hun website: www.pc55.nl. Heeft u vragen over de overstap van de Kempenaer naar de PC55? Stuur dan een e-mail naar voorlichting@bladel.nl of bel naar (0497) 361 636.

 

Bent u gedupeerde van de toeslagaffaire kinderopvangtoeslag?

Behoort u tot de enkele duizenden onschuldige Nederlanders die geldproblemen hebben, omdat ook u ten onrechte bent beschuldigd van fraude met kindertoeslagen? Heeft u schulden opgebouwd, bent u uw huis of baan kwijtgeraakt en wellicht ziek geworden? Geen nood! Gelukkig is er nu het Meldpunt Vroegsignalering.

Wij zijn er voor u

Als gemeente Bladel gaan we ouders helpen die ernstig in de problemen zijn gekomen door de zaak met de kinderopvangtoeslag. Wethouder Davy Jansen: “We zijn blij dat we een helpende hand kunnen bieden als gemeente. Bij het meldpunt van de Kempengemeenten/gemeente Bladel kunt u terecht met vragen en problemen die zijn veroorzaakt door de kindertoeslagenzaak. De sociaal raadslieden helpen u verder en vertellen u meer over de mogelijkheden.”

Neem contact op met het Meldpunt

Dus bent u een van die ouders die slachtoffer is geworden van deze zaak? En heeft u hierdoor op dit moment nog (financiële) problemen? Neem dan contact op met het Meldpunt Vroegsignalering door het sturen van een e-mail naar vroegsignalering@kempengemeenten.nl. Indien u een slachtoffer van fraudeverdenking met de kinderopvangtoeslag kent, wordt het op prijs gesteld als u deze informatie deelt met hem/haar.

 

Straatnaambord ter ere van oorlogssoldaat Jan Balduk onthuld

Op woensdagmiddag 9 december onthulde wethouder Fons d’Haens van de gemeente Bladel samen met Astrid van den Broek, nabestaande van de heer Jan Balduk een straatnaambord in Hoogeloon ter ere van laatstgenoemde. Balduk werd in de vooravond van de Tweede Wereldoorlog door oorlogsgeweld om het leven gebracht.

Nu al stilstaan

Wethouder d’Haens: ”We willen tijdens de bouw al even stilstaan bij deze bijzondere straatnaam in Plan Akkerstraat. Wat fijn dat dit kan in het bijzijn van enkele familieleden van Jan Balduk en enkele genodigden.”

De wethouder onthulde de straatnaam samen met de 89-jarige nabestaande Jan van der Looij. Met het oog op de coronamaatregelen was slechts een aantal personen aanwezig. Namens het plaatselijke 4 mei comité waren secretaris Van de Pas en de heer Brok aanwezig. Ook de heemkundekring ’t Loons Heem was aanwezig. Het straatnaambord is geplaatst in het nieuwbouwplan Plan Akkerstraat te Hoogeloon.

Tragedie

Ook de andere straatnaamborden in dit nieuwbouwplan, ‘Sterakkers’ en ‘Verzetshelden’, zijn besteld en worden binnenkort geplaatst. Bij de Jan Baldukstraat werd echter extra stilgestaan. Balduk werd voor dienst opgeroepen en gaat bij de infanterie te Vreeswijk. Zijn compagnie is gelegerd in de Hollandse Waterlinie als op 10 mei 1940 de oorlog uitbreekt. Nadat Rotterdam werd gebombardeerd, capituleert de Nederlandse regering. Zodra dit bericht de Nederlandse soldaten bereikt, gaat een van hen volledig door het lint en verschanst zich op de dijk van waar hij schiet op alles dat beweegt. Balduk wordt onverwachts neergeschoten. De Hoogeloonenaar overleed ter plekke op 31-jarige leeftijd en laat zijn pasgetrouwde vrouw achter.

50 woningen

Plan Akkerstraat voorziet Hoogeloon van 50 woningen. Daarnaast hebben 12 perceeleigenaren de mogelijkheid om in hun achtertuin, aansluitend op het plan, één of enkele woningen te bouwen. Er is zo in dit plan de mogelijkheid om ruim 70 woningen te ontwikkelen.

Fijn wonen en leven in Hoogeloon

D’Haens: ”De gemeente Bladel zorgt dat Hoogeloon klaar is voor de toekomst om er fijn te kunnen blijven wonen en leven. Met minder wateroverlast en beter voorbereid op periodes waarin het erg droog is vanwege weinig regenval en op temperaturen van boven de 30 graden. Zo blijft hierdoor fijn wonen en leven in Hoogeloon.”

De gemeente gaat aan de slag

Bij het bouwrijp maken van dit Nieuwbouwplan is flink ingezet om het plan ‘waterrobuust’ in te richten. Het klimaat verandert. Door bijvoorbeeld stevige regenbuien in combinatie met de oude riolering ontstaat er regelmatig wateroverlast in Hoogeloon. Ook krijgen we steeds meer te maken met extreme droogte en hitte, zo weten we uit ervaring van de laatste drie jaren. Dit heeft gevolgen voor bijvoorbeeld de waterkwaliteit, heeft effect op de gezondheid van mensen etc. Om wateroverlast in de toekomst beter te voorkomen en schoon en voldoende water te blijven houden, zijn aanpassingen in de openbare ruimtes noodzakelijk. Naast het vervangen van de oude riolering, plant de gemeente Bladel meer bomen. De omgeving wordt ook veiliger en fijner voor fietsers en voetgangers omdat voetpaden worden aangepast en er meer ruimte is voor fietsers.

 

Vervangen bomen Kranenberg/De Hoeve

De gemeente verzorgt de aanleg en het onderhoud van het openbaar groen in de gemeente. Denk aan plantsoenen, openbare groenstroken met bomen, groen- en bloembakken en bermen en parken.

Onlangs is gebleken dat de Amerikaanse eiken naast de Kranenberg/De Hoeve steeds meer gebreken beginnen te vertonen. De conditie van de bomen gaat jaarlijks achteruit. Dit betekent meer dood hout en bomen die aan het afsterven zijn. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Om er voor te zorgen dat Kranenberg/De Hoeve weer een mooie, uniforme laan wordt, heeft de gemeente Bladel besloten om de bomen binnen vier jaar te vervangen.

De rij bomen ten noorden van de rijbaan wordt als eerste komend jaar vervangen. Daarna, in het seizoen 2022-2023, is de rij aan de zuidzijde aan de beurt. Zo is de overlast en het effect op de omgeving minimaal.

Biodiversiteit

De verschillende soorten dieren en planten houden elkaar in balans. Dit vindt gemeente Bladel erg belangrijk.

Daarom worden, voor een goede biodiversiteit, de Amerikaanse eiken vervangen door twee soorten linden en een esdoornsoort. Beide soorten zijn erg waardevol voor allerlei insecten, waaronder ook veel bijensoorten. De laatste jaren zijn er op de open plekken al bomen tussen geplant. Deze bomen verplanten we naar een vogelakker zodat hier meer schuilgelegenheid komt voor vogels en insecten.

Start werkzaamheden

Vanaf 11 januari wordt met de werkzaamheden gestart. Als eerste worden de Amerikaanse eiken aan de noordzijde gerooid. Vervolgens wordt de grond behandeld, zodat de nieuwe bomen goed geplant kunnen worden.

Om de werkzaamheden veilig te laten verlopen, wordt gedurende vier weken de Kranenberg/De Hoeve afgesloten voor al het auto- én fietsverkeer. Er is een omleiding ingesteld die men in de tussentijd kan volgen. Zodra de werkzaamheden zijn afgerond, wordt de weg weer vrijgegeven. Heeft u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar info@bladel.nl of bel naar (0497) – 361 636.

 

Gewijzigde openingstijden gemeentehuis

Op donderdag 24 december en donderdag 31 december 2020 is het gemeentehuis vanaf 12.00 uur gesloten.

Op maandag 4 januari 2021 is het gemeentehuis later open dan gebruikelijk is. U kunt deze dag vanaf 10.30 uur in het gemeentehuis terecht.

 

Raadsvergadering op 17 december 2020

De gemeenteraad vergadert op donderdag 17 december 2020. Deze vergadering is openbaar, begint om 19.30 uur en vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis te Bladel. In verband met COVID-19 wordt publiek en pers verzocht de vergaderingen te volgen via www.bladel.nl/gemeenteraad. Hier kunt u ook de agenda en vergaderstukken inzien.

De volgende raadsvoorstellen worden besproken:

• Juryrapport woongedeelte Egyptische Poort;

• Wijziging APV;

• Najaarsnota 2020;

• Belastingen- en tarievenmaatregelen 2021;

• 3e begrotingswijziging 2021.

Spreekrecht voor burgers

Als burger kunt u tijdens de vergadering inspreken op geagendeerde voorstellen. U kunt dan in maximaal vijf minuten de raadsleden informeren. Een verzoek om spreekrecht meldt u vóór de vergadering bij de griffier via griffie@bladel.nl of tel.nr. (0497) 361 636.

 

Bladbakken worden weer verwijderd

De meeste bomen hebben hun bladeren inmiddels verloren. Daarom worden de gemeentelijke bladbakken vanaf maandag 21 december 2020 weer verwijderd.

 

Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente Bladel

Werk: Vervangen van bomen, Kranenberg Casteren, De Hoeve Netersel. De weg is tijdens deze periode afgesloten, er is een omleidingsroute ingesteld.

Periode: week 2 t/m week 5 -2021

Uitvoering: Idverde Realisatie BV ( Veldhoven)

 

Werk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting Bleijenhoek.

Periode: week 37-2020 t/m 40-2021

Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel).

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.

Naar boven