Gemeente Lansingerland - beleidsregel kermis

KERMIS

Voor de kermis passen we de volgende definitie toe: Een kermis is een verzameling rondtrekkende attracties en kramen in de openlucht dat ter vermaak van het volk dient. De kermis is een internationaal bekend begrip en trekt mensen uit alle milieus, met verschillende culturele achtergronden en van alle leeftijden aan.

Nog steeds zijn het vaak families die al generaties meedraaien en die ieder jaar voor een x-aantal dagen met hun attracties neerstrijken in een dorp of stad. Toch is de samenleving om hen heen snel aan het veranderen. Landelijk is de tendens dat de kermis steeds meer moet concurreren met andere manieren van vrijetijdsbesteding, waaronder nadrukkelijk festivals. Het wordt steeds minder vanzelfsprekend dat er bezoekers naar de kermis komen. De tijd dat iemand een kermis organiseerde, een paar borden ophing en er vanzelf mensen kwamen is dan ook voorbij. Landelijk is de tendens dat zowel gemeenten als haar inwoners graag de kermis willen behouden. Het zijn namelijk evenementen die zorgen voor vermaak, cohesie en samenhorigheid.

Uitgangspunten

Aantal

Alhoewel een kermis een positieve bijdrage levert aan de versterking en verbetering van het woon- en leefklimaat kan een kermis ook voor overlast zorgen bij bewoners, winkels en bedrijven. Bovendien moet er ruimte overblijven voor het organiseren van andere evenementen. In Lansingerland is daarom per kalenderjaar ruimte voor maximaal één kermis.

Kermisperiode en duur

Uitgangspunt is dat de kermis jaarlijks plaatsvindt in de maand April en duurt in beginsel maximaal vier dagen aaneengesloten. De dagen waarop de kermis kan plaatsvinden zijn woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag.

Openingstijden

De openingstijden van de kermis op werkdagen is vanaf 13.00 uur en op zaterdag vanaf 12.00 uur. De kermis sluit op vrijdag- en zaterdagavond om 24.00 uur en de overige avonden op 22.00 uur. Uiteraard hoeft men niet tot die tijd open te blijven; voor kinderzaken is dit namelijk niet relevant. Kinderzaken dienen wel tenminste tot 20.00 uur geopend te zijn.

Op- en afbouwen 

Op- en afbouwen dient te geschieden binnen vastgestelde tijden. Dit om de overlast voor de leefomgeving tot een minimum te beperken. Op de dinsdag voorafgaand aan de opening mag om 10.00 uur worden gestart met opbouwen en uiterlijk de eerstvolgende maandag voor 10.00 uur dienen de attracties - inclusief alle toebehoren (ook rijplaten)- volledig zijn verwijderd. Deze tijden gelden ook voor de stalling van woonwagens.

Kermislocatie

De kermis wordt sinds enkele jaren op het parkeerterrein naast het zwembad de Windas gehouden. Uitgangspunt is om deze locatie te continueren. In bijlage 1, kaart kermisterrein is de begrenzing van weergegeven. Het aangewezen terrein is alleen voorbehouden aan te plaatsen attracties en bijbehorende objecten. Trailers en eventuele woonwagens dienen op enige afstand te worden gestald op een locatie die geschikt is voor het parkeren van dergelijke voertuigen.

Samenstelling kermis

Op een kermis moet sprake zijn van een gezonde balans tussen het aantal bezoekers en het aantal kermisattracties. Teveel kermisattracties zorgt voor onaantrekkelijkheid bij de kermisexploitanten en te weinig attracties voor onaantrekkelijkheid bij de bezoeker. Uitgangspunt is dat er geen twee soortgelijke kermisattracties tegelijkertijd staan en de attracties een goede mix van zowel Grootvermaak als Kindervermaak zijn.

Organisatie kermis

De mogelijkheid bestaat dat meerdere organisaties een vergunning voor de kermis aanvragen, dat wil zeggen concurrerende aanvragen indienen. Het huidige toetsingskader van de APV schept geen duidelijkheid hoe met concurrerende aanvragen moet worden omgegaan. Daarom is het noodzake-lijk om in deze beleidsregel beoordelingscriteria vast te stellen op basis waarvan een keuze kan worden gemaakt tussen concurrerende aanvragen.

Toetsingskader bij concurrerende aanvragen

De vergunningverlener spreekt de intentie uit om de vergunningaanvrager gedurende drie jaar de kermis te laten organiseren. De organisator moet daarvoor aan verschillende voorwaarden voldoen.

Evaluatie

De vergunningaanvrager moet in staat blijken een goede kermis te kunnen organiseren. Dit wordt jaarlijks getoetst aan de hand van de evaluatie van de laatste editie. Na elke editie van de kermis vindt een evaluatie plaats. Hieruit moet blijken dat:

  • De vergunninghouder een kermis heeft neergezet die van goede kwaliteit is en niet heeft geleid tot (extreme parkeer)overlast;

  • Er sprake is van een betrouwbare en ter zake kundige organisatie;

  • De organisatie in staat is gebleken afspraken na te komen en tijdig naar behoren plannen aan te leveren en ten uitvoer te brengen;

  • De organisatie professioneel knelpunten kan oppakken en naar goede oplossingen heeft gezocht.

Mocht uit de evaluatie blijken dat de organisator niet voldoende aan genoemde voorwaarden heeft voldaan, dan worden opnieuw organisaties in de gelegenheid gesteld een vergunningaanvraag te doen voor de organisatie van de kermis. Mocht zich geen andere organisator aandien, dan kan de uiterste consequentie zijn dat er geen kermis zal plaatsvinden.

De motivatie achter de intentie om een organisatie drie jaar achtereen de Kermis te laten organiseren is dat de organisatie ervaringen uit voorgaande jaren kan meenemen naar volgende edities en zo jaarlijks de kwaliteit van de kermis verhogen.

Stap 1

Jaarlijks vindt na afloop van het evenement een evaluatie plaats. Naar aanleiding van de bevindingen en naar het oordeel van de burgemeester wordt bepaald of de driejaarlijkse verbintenis wordt voortgezet. Indien de verbintenis wordt voortgezet, worden eventuele vergunningaanvragen van andere partijen afgewezen.

Na drie jaar vervalt de verbintenis en wordt aan organisatoren kenbaar gemaakt dat zij voor 1 december van het voorgaande jaar melding kunnen doen van het feit dat ze de jaarlijkse kermis willen organiseren. Alle aanvragen worden vervolgens conform de volgende stap (stap 2) beoordeeld.

Stap 2

Indien de hiervoor genoemde niet het geval is, worden de concurrerende aanvragen achtereen-volgens stapsgewijs beoordeeld aan de hand van de hierna volgende criteria.

  • A.

    De vergunningaanvraag bevat een adequaat veiligheids- en mobiliteitsplan gericht op het voorkomen van (parkeer) overlast op het terrein alsmede in de directe omgeving;

  • B.

    De vergunningaanvraag voorziet in voldoende sanitaire voorzieningen;

  • C.

    Indien A en B niet tot een keuze leidt, worden de aanvragen getoetst aan de elementen

“draagvlak” en “samenwerken”. De vergunninghouder moet over draagvlak beschikken onder de lokale ondernemingen en/of instellingen en bewoners met betrekking tot activiteiten op de kermis gericht op het betrekken van; bewoners met een beperking, sociaal economisch kwetsbare groepen en jeugd tot 12 jaar.

Wanneer geen van de aanvragen voldoet aan de onder A en B benoemde criteria dan zal geen van de aanvragen de voorkeur krijgen en is de uiterste consequentie dat er geen kermis zal plaatsvinden.

Stap 3

Wanneer bovenstaande afwegingen er in resulteren dat er nog steeds verscheidene gelijkwaardige aanvragen voor het evenement over zijn, wordt via een notariële loting een keuze tussen de concurrerende aanvragen gemaakt.

Verbod op prijzen

Het is een kermisexploitant niet toegestaan de navolgende prijzen uit te reiken:

  • speelgoedwapens die qua uiterlijk en kleurstelling lijken op een echt wapen;

  • messen;

  • bombags;

  • vuurwerk;

  • spuitbussen;

  • (zwak) alcoholische dranken.

Indien geconstateerd wordt dat één of meerdere van bovenstaande prijzen wordt uitgereikt dan is de toezichthouder bevoegd de exploitant opdracht te geven deze prijzen per direct uit de kermisattractie te verwijderen. Indien hier geen gehoor aan wordt gegeven of blijkt dat op een later tijdstip alsnog bovenstaande prijzen worden uitgereikt dan is de toezichthouder bevoegd de attractie voor de resterende duur van de desbetreffende kermis te sluiten. Het college van burgemeester en wethouders besluit vervolgens over eventuele consequenties voor navolgende jaren.

Handhaving

Voorafgaand aan- en tijdens de kermis is toezicht en handhaving belangrijk. Zowel de vergunning-houder, de kermisexploitant als de gemeente hebben hier een rol in. Hieronder is weergegeven wie verantwoordelijk is per deelgebied om toezicht te houden op het naleefgedrag. Constatering van overtredingen kan leiden tot verbaliseren en/of gevolgen hebben voor (toekomstige) vergunningverlening. Hierover besluit de burgemeester.

 

Onderwerp

verantwoordelijke

bevoegdheid

Opbouw-/afbouw en indeling kermisterrein

vergunninghouder

Gemeente

Veiligheid kermisattracties

exploitant attractie

NVWA

Publieksveiligheid en -gezondheid

vergunninghouder

Gemeente

Openingstijden kermisattracties

vergunninghouder

Gemeente

Opruimen kermisterrein

vergunninghouder

Gemeente

Openbare orde en veiligheid

vergunninghouder

Gemeente

Afwijkingsbevoegdheid

Burgemeester kan besluiten af te wijken indien blijkt dat dit beleid voor één of meerdere belanghebbenden negatieve gevolgen kan hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen.

Naar boven