Gemeenteblad van Steenbergen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2020, 331426 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2020, 331426 | Beleidsregels |
Beleidsregels evenementen gemeente Steenbergen
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen en
De burgemeester van Steenbergen, ieder voor zover hun bevoegdheid reikt,
Overwegende dat het college en de burgemeester, ieder voor zover hun eigen bevoegdheid reikt, de "nadere regels evenementen 2018-2023" hebben vastgesteld op 20 februari 2018 (BM1800494);
Overwegende dat het college en de burgemeester deze "nadere regels evenementen 2018-2023" hebben ingetrokken bij besluit van 8 december 2020;
Overwegende dat het college en de burgemeester met dit besluit de "beleidsregels evenementen Steenbergen" wensen vast te stellen;
Gelet op artikelen 2:24 tot en met 2:26 van de Algemene plaatselijke verordening;
Gelet op de “Kaderstellende nota evenementen gemeente Steenbergen 2018-2023”, vastgesteld door de gemeenteraad op 30 november 2017;
Besluiten vast te stellen, geldend vanaf de dag na bekendmaking hiervan:
Artikel 1 Vergunningvrij evenement (categorie 0)
De burgemeester kan binnen 5 dagen na ontvangst van de melding besluiten het organiseren van het klein evenement te verbieden dan wel nadere voorwaarden te verbinden aan de melding, indien daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt. De onder 1.5 genoemde risicoscan is een onderdeel van deze afweging.
Artikel 2 Vergunningplichtige evenementen
Vergunningplichtige evenementen worden onderverdeeld in drie categorieën. Deze indeling vindt plaats nadat een risicoscan is uitgevoerd. Bij de risicoscan worden factoren meegewogen die inzicht geven in het activiteitenprofiel, het publieksprofiel en het ruimtelijk profiel. Hierbij worden onder andere de volgende factoren meegewogen:
Een regulier evenement is een evenement waarbij het (zeer) onwaarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken
De organisator dient een tekening en een programmering of activiteitenoverzicht in te dienen. Indien dit niet wordt ingediend, kan de evenementenvergunning worden geweigerd, omdat geen beoordeling kan plaatsvinden of de belangen van openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu zijn gewaarborgd.
Een evenement met verhoogde aandacht is een evenement waarbij het mogelijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.
De organisator moet een draaiboek en calamiteitenplan indienen. Als dit niet wordt ingediend, kan de evenementenvergunning worden geweigerd, omdat geen beoordeling kan plaatsvinden of de belangen van openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu zijn gewaarborgd.
Een risico-evenement is een evenement waarbij het (zeer) waarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.
De organisator moet een draaiboek en calamiteitenplan indienen. Als dit niet wordt ingediend, kan de evenementenvergunning worden geweigerd, omdat geen beoordeling kan plaatsvinden of de belangen van openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu zijn gewaarborgd.
Artikel 4 Procedure aanvraag evenementenvergunning
Organisatoren dienen voor 1 november de evenementen voor het komende jaar aan te melden bij het Evenementen Platform Steenbergen (hierna te noemen: “EPS”). Bij het signaleren van gelijktijdige evenementen, waarvan het niet wenselijk is om deze gelijktijdig te laten plaatsvinden, treedt het EPS in overleg met de organisatoren om te komen tot een goede spreiding van de evenementen. Het EPS communiceert deze evenementenkalender naar de lokale media en naar de gemeente voor 1 december, zodat op verschillende informatiekanalen gebruik wordt gemaakt van dezelfde evenementenkalender.
Organisatoren van jaarlijks terugkerende evenementen krijgen ongeveer 6 maanden voor de datum van het evenement een vooringevuld aanvraagformulier digitaal toegezonden. Wijzigingen ten opzichte van het voorgaande jaar kunnen hierop worden aangegeven en vervolgens kan de evenementenvergunning middels dit vooringevulde formulier worden aangevraagd.
De plattegrond dient te voldoen aan de “Voorschriften voor indiening plattegronden” zoals opgesteld door de Brandweer Midden- en West-Brabant. Deze voorschriften zijn als bijlage 3 bij deze nadere regels gevoegd. Op de plattegrond staat tevens vermeld de personen, verenigingen en bedrijven welke tijdens het evenement een standplaats innemen.
Ten aanzien van evenementenvergunningen die als schaars aan te merken zijn, gelden nadere eisen ten aanzien van de inschrijving en de toewijzing hiervan. Met betrekking tot circussen, kermissen, en schuurfeesten is dit geregeld onder artikel 14 respectievelijk 15 respectievelijk 16. Overige schaarse evenementenvergunningen worden verleend aan de hand van de volgorde van de datum van ontvangst van de aanvraag.
Artikel 6 Regels ten aanzien van alle evenementen
Op grond van de Zondagswet is het verboden op zondag in de nabijheid van kerken zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, waardoor de godsdienstuitoefening wordt gehinderd, dan wel gerucht te verwekken dat op een afstand van meer dan 200 meter van het punt van verwekking hoorbaar is. Daarnaast is het verboden voor 13:00 uur openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven dan wel daaraan deel te nemen. De burgemeester kan ontheffing verlenen van deze verboden.
De organisator is verplicht te allen tijde ambtenaren van politie en de gemeente Steenbergen alsmede de brandweer toe te laten tot het evenemententerrein en de voorschriften op te volgen die door deze personen in het belang van de openbare orde, de veiligheid, gezondheid en/of goede zeden worden gegeven.
De organisator zorgt voor de noodzakelijke maatregelen ten aanzien van de tot het evenement behorende inrichtingen, uitstallingen en kramen om de veiligheid van het publiek te waarborgen. De organisator dient erop toe te zien dat tuien van kramen geen gevaarlijke situaties opleveren voor het (voetgangers)verkeer.
Indien het evenement geen doorgang zal vinden of indien de begin- en/of eindtijden zullen worden gewijzigd, dient organisator tenminste 10 dagen voor het plaatsvinden van het evenement de wijkagent politieteam Zeeland West-Brabant, telefoon 0900 8844 alsmede een medewerker van de afdeling Publiekszaken van de gemeente Steenbergen (14 0167) hiervan in kennis te stellen.
Indien het evenement plaatsvindt op een terrein dat in eigendom is van de gemeente Steenbergen, dient binnen 24 uur na afloop van het evenement al het afval te zijn verwijderd en dient het evenemententerrein schoon opgeleverd te worden. Onder schoon opleveren wordt ook verstaan het vrij maken van de door de organisator geplaatste afvalbakken en sanitaire voorzieningen. Indien de organisator hiermee in gebreke blijft, zullen de kosten van het schoonmaken van het terrein in rekening worden gebracht bij de organisator.
Op grond van artikel 3.1 van de Wet Natuurbescherming 2017 geldt een algemene zorgplicht. Deze zorgplicht houdt in dat nadelige gevolgen voor flora en fauna zoveel mogelijk moeten worden voorkomen. De zorgplicht geldt voor iedereen en voor alle planten en dieren, beschermd of niet. Activiteiten tijdens evenementen mogen niet schadelijk zijn voor de (beschermde) soorten. Daarnaast moet vooruitlopend op de activiteiten aan en rondom de bomen een check plaatsvinden op aanwezigheid van (broedende) vogels. Als er sprake is van nadelige gevolgen voor flora en fauna, kan het zijn dat er een ontheffing nodig is van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 3.3 van de Wet Natuurbescherming 2017.
Indien het evenement plaatsvindt in de omgeving van een Natura 2000-gebied, kan het zo zijn dat hiervoor een ontheffing nodig is van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 2.7 van de Wet Natuurbescherming 2017. Hiervan is sprake als de activiteiten de kwaliteit van de natuurlijke habitats of de habitats van soorten in dat gebied kunnen verslechteren of een significant verstorend effect kunnen hebben op de soorten waarvoor dat gebied is aangewezen.
Om te kunnen beoordelen of het evenement negatieve effecten op de flora en fauna dan wel op de instandhouding van natuurlijke habitats van soorten in een Natura 2000-gebied heeft, kan de burgemeester de verplichting opleggen om een ecologische quickscan uit te voeren. Indien uit de quickscan blijkt dat er sprake is van negatieve effecten, zal de burgemeester slechts een evenementenvergunning verlenen indien de organisator over een ontheffing van de Wet Natuurbescherming 2017 van Gedeputeerde Staten beschikt.
Ten aanzien van het gebruik van glas- en vaatwerk bepaalt artikel 2.33a van de APV dat het gebruik hiervan tijdens evenementen verboden is. De organisator kan van dit verbod ontheffing vragen bij de burgemeester. De burgemeester weegt hierbij het belang van het gebruik van glas- en vaatwerk af tegen de belangen van openbare orde en veiligheid.
Op grond van het “Aanwijzingsbesluit verboden drankverbruik 2016” is het verboden om op openbare plaatsen in de bebouwde kommen van de gemeente Steenbergen alcoholhoudende drank te gebruiken of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank alsmede al dan niet leeg glaswerk, bij zich te hebben.
Indien er sprake is van wegafsluitingen, omleidingsroutes, parkeerroutes of andere verkeersaangelegenheden, dient er bij de aanvraag om een evenementenvergunning een verkeersplan en/of parkeerplan te worden gevoegd. Deze worden door de burgemeester ter advisering aan de politie voorgelegd. De burgemeester kan bepalen dat de organisator het verkeersplan en/of parkeerplan dient aan te passen.
In het verkeersplan is opgenomen hoeveel verkeersregelaars er aanwezig zullen zijn gedurende het evenement. De burgemeester benoemt op grond van artikel 56 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer de benodigde verkeersregelaars. De organisator meldt de verkeersregelaars aan via www.verkeersregelaarsexamen.nl.
Indien het college gevraagd wordt wegen (rijbanen) af te sluiten voor het houden van een evenement, prevaleert in beginsel het belang van de bruikbaarheid van de weg en de bereikbaarheid voor hulpdiensten. Het college kan overgaan tot afsluiting van wegen ten behoeve van een evenement en weegt daarbij de volgende belangen af: de (relatieve) meerwaarde en het belang van de activiteit, de mogelijkheid om het evenement op een andere locatie te houden waarbij geen wegafsluiting is vereist, alternatieve mogelijkheden voor omwonenden om hun perceel te bereiken, de duur van het evenement, de bereikbaarheid en doorstroming en de verkeersveiligheid.
Indien er op grond van artikel 2.1 van het BBGBOP een melding brandveilig gebruik dient te worden gedaan, dienen de gegevens zoals opgenomen in artikel 2.3 van het BBGBOP te worden ingediend gelijktijdig met de aanvraag voor de evenementenvergunning. Een melding brandveilig gebruik dient te worden gedaan, indien een evenement wordt georganiseerd:
De organisator wordt in het kader van de brandveiligheid verantwoordelijk geacht voor de door standplaatshouders te gebruiken gasinstallaties. Ondeugdelijke gasinstallaties kunnen aanleiding zijn om de betreffende standplaatshouder het gebruik van gas te ontzeggen. De organisator en de standplaatshouders dienen zich te houden aan de voorschriften zoals opgenomen in paragraaf 5.2 van het BBGBOP.
Indien er buiten de periode van 31 december tot en met 1 januari professioneel evenementenvuurwerk wordt afgestoken, dient een ontheffing te worden gevraagd aan de Provincie op grond van artikel 3B.1 en 3B.4 van het Vuurwerkbesluit, waarbij de burgemeester een verklaring van geen bezwaar dient af te geven. Particulier afsteken van vuurwerk buiten de periode van 31 december tot en met 1 januari is niet toegestaan.
Voor inrichtingen, waaronder horecabedrijven, zijn de geluidsnormen opgenomen in het Activiteitenbesluit. Deze normen dienen ook bij evenementen te worden nageleefd door de betreffende inrichtingen. Op grond van artikel 4.3 van de APV kan de inrichting 12 keer per jaar een incidentele festiviteit melden bij het college, waarbij de geluidsnormen zoals opgenomen in het Activiteitenbesluit niet gelden. De geluidsnormen zoals opgenomen in artikel 4.2 lid 6 van de APV dienen wel in acht te worden genomen.
Bij evenementen die zijn geclassificeerd als risicocategorie B of C dienen professionele (gecertificeerde) beveiligers aanwezig te zijn. Er dient in beginsel 1 beveiliger per 250 te verwachten bezoekers aanwezig te zijn. In de evenementenvergunning kan, in overleg met de politie, maatwerk worden toegepast en een afwijkende eis worden opgenomen.
De burgemeester verleent maximaal één evenementenvergunning voor het houden van een circus in de kern Steenbergen per kalenderjaar, één evenementenvergunning voor het houden van een circus in Dinteloord per kalenderjaar en één evenementenvergunning voor het houden van een circus in Nieuw-Vossemeer per kalenderjaar.
Het is aan de organisator een locatie aan te dragen voor het houden van een circus, waarbij zowel de tent als de wagens op het terrein geplaatst dienen te worden. De burgemeester beoordeelt of het terrein geschikt is voor het circus dat is aangevraagd door de organisator. Onvoorziene omstandigheden of technische redenen, waaronder begrepen de totale omvang van het circus, kunnen ertoe leiden dat het terrein niet geschikt is voor het plaatsen van het circus.
Bij de aanvraag voor de evenementenvergunning dient een draaiboek te worden gevoegd, waarin wordt aangegeven op welke locatie het circus zal plaatsvinden, wat de speeldata zijn, de oppervlakte van de circustent, woonwagens, dierenstalling, diersoorten, transportmiddelen en overige toebehoren van de karavaan en de capaciteit van de circustent. Ook dient een plattegrond van de circustent, waarbij de (nood)uitgangen zijn aangegeven, te worden gevoegd bij de aanvraag.
De werkelijke kermisperiode wordt steeds vooraf gegaan door maximaal twee opbouwdagen en gevolgd door maximaal één afbreekdag. In Steenbergen mag niet eerder met de opbouw van de kermis op de Markt worden begonnen dan op woensdag na 17.00 uur voorafgaand aan de kermis. Van het stalterrein aan de IJzeren Put te Steenbergen mag vanaf dinsdag voor de kermis tot en met woensdag na de kermis gebruik worden gemaakt.
De kermisorganisator die de aanbesteding voor de duur van drie tot vijf jaren gegund heeft gekregen, vraagt jaarlijks een evenementenvergunning aan voor het organiseren van de kermis. Aan een andere organisator wordt gedurende deze drie tot vijf jaren geen evenementenvergunning verleend voor het organiseren van een kermis.
De kermisorganisator dient zorg te dragen voor een elektriciteitsvoorziening op het kermisterrein door middel van bijvoorbeeld een aggregaat voor alle kermisattracties. Het aggregaat dient geluidsarm te worden uitgevoerd. Ten behoeve van nachtstroom kan gebruik worden gemaakt, mits aanwezig, van de gemeentelijke elektriciteitsvoorziening.
De kermisorganisator dient erop toe te zien dat er alleen kermisattracties worden geplaatst die zijn gekeurd door een Keuringsinstantie (zogenoemde AKI) en waarvan de exploitant in het bezit is van een keuringscertificaat of gelijkwaardig buitenlands certificaat. De kermisorganisator levert uiterlijk 14 dagen voor de kermis een lijst aan met de identificatienummers van de attracties, zoals die zijn geregistreerd in het Register attractietoestellen en speeltoestellen (RAS).
Indien er meer aanvragen voor een evenementenvergunning voor het houden van een schuurfeest worden ontvangen dan het in artikel 16.2 genoemde maximale aantal, zal verlening van de evenementenvergunningen plaatsvinden aan de eerste ontvangen aanvragen. De datum van ontvangst van de aanvraag is hiervoor bepalend. Nadien ontvangen aanvragen worden geweigerd.
De organisator van het evenement is verplicht om zich voldoende tegen deze aansprakelijkheid te verzekeren. Daarnaast kan de organisator een ongevallenverzekering, een annuleringsverzekering en een aanvullende verzekering voor waardevolle objecten en/of extreme weersomstandigheden afsluiten. Er bestaan evenementenverzekeringen die al deze risico’s verzekeren.
Gemeentelijke terreinen en andere eigendommen worden door de organisator in dezelfde staat opgeleverd als waarin zij beschikbaar zijn gesteld. Indien er sprake is van schade of verontreiniging van het terrein dan wel de gemeentelijke eigendommen, wordt de organisator hiervoor aansprakelijk gesteld en worden de kosten van herstel en/of schoonmaak aan de organisator in rekening gebracht.
Artikel 18 Toezicht en handhaving
Daarnaast wordt toezicht op evenementen gehouden door toezichthouders en/of BOA’s. Het uitoefenen van toezicht op evenementen beoogt onveilige situaties te voorkomen, de openbare orde en veiligheid te beschermen en overlast zo veel mogelijk te beperken. Tevens beoogt het toezicht de naleving van de vergunningvoorschriften en de beleidsregels te bevorderen. De grotere evenementen worden door de toezichthouders en/of BOA’s integraal gecontroleerd met andere partners.
Gedurende evenementen wordt tevens toezicht gehouden door de toezichthouders Drank- en Horecawet ten aanzien van de naleving van de Drank- en Horecawet. Het toezicht beoogt voornamelijk een preventief effect te hebben, maar bij (structurele) overtredingen waarschuwingen en/of bestuurlijke boetes opgelegd.
Bij het constateren van niet-naleving van de vergunningvoorschriften en/of deze beleidsregels, worden de nodige handhavingsmaatregelen genomen, zoals opgenomen in het geldende Handhavingsbeleidsplan, het daarbij behorende Uitvoeringsplan Toezicht en Handhaving en de APV. Indien daartoe concrete aanleiding bestaat, kan de burgemeester besluiten het evenement direct te beëindigen.
Bij niet naleving van de voorschriften zoals opgenomen in de vergunning en/of deze beleidsregels, kan de burgemeester de evenementenvergunning van hetzelfde evenement het volgende jaar weigeren op grond van artikel 2:25a APV. Ook kan de burgemeester nadere voorschriften verbinden aan de evenementenvergunning van hetzelfde evenement in het volgende jaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-331426.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.