Gemeenteblad van Harderwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harderwijk | Gemeenteblad 2020, 328880 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harderwijk | Gemeenteblad 2020, 328880 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent de tijdelijke subsidie COVID-19 ten behoeve van de lokale buurtcentra, jeugdvrijwilligersorganisatie en culturele voorzieningen (Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 gemeente Harderwijk 2020 ten behoeve van de lokale buurtcentra, jeugdvrijwilligersorganisaties en culturele voorzieningen)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;
gelet op het bepaalde in artikel 4:21 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2 en 3 van de Algemene Subsidieverordening Harderwijk 2020;
Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 gemeente Harderwijk 2020 ten behoeve van de lokale buurtcentra, jeugdvrijwilligersorganisaties en culturele voorzieningen
In deze regeling wordt verstaan onder:
jeugdvrijwilligersorganisatie: vrijwilligersorganisatie (als omschreven in artikel 1, aanhef en sub c, van de ASV) die uitdagende activiteiten aan jeugd en jongeren aanbiedt, veelal vanuit een pedagogische visie, en onderdeel is van of aangesloten is bij de organisaties beschreven in de ‘Factsheet Noodlijdende jeugd- en jongerenorganisaties als gevolg van de coronacrisis’ gedateerd 30 juli 2020;
Artikel 3. Doel van de regeling
Doel van de regeling is instandhouding van de lokale infrastructuur van buurtcentra, jeugdvrijwilligersorganisaties en culturele voorzieningen, die onder druk staat als gevolg van de coronamaatregelen.
Artikel 4. Subsidiabele activiteit
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt als (gedeeltelijke) compensatie van het nadeel dat wordt geleden vanwege de coronamaatregelen en voor zover subsidie bijdraagt aan continuering van de reguliere werkzaamheden en taken die passen binnen de oprichtingsdoeleinden van de instellingen en organisaties behorende tot de doelgroepen genoemd in artikel 5.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan de navolgende rechtspersoonlijkheid bezittende instellingen en organisaties zonder winstoogmerk die nadeel hebben geleden door de coronamaatregelen:
Artikel 6. Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal 100% van het nadeel tot een maximumbedrag van € 5.000,-.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk
in de vergadering van 8 december 2020
Het kabinet heeft financiële middelen beschikbaar gesteld om gemeenten te compenseren voor de gevolgen van de coronacrisis.
Drie recente steunmaatregelen van het kabinet betreffen compensatie voor het in stand houden van de lokale en regionale culturele infrastructuur, compensatie voor het in stand houden van jeugdvrijwilligersorganisaties en compensatie van extra uitgaven voor buurt- en dorpshuizen.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd de van het rijk verkregen middelen voor bovengenoemde doelgroepen per doelgroep op een evenwichtige wijze te verdelen.
Het kabinet heeft een bedrag beschikbaar gesteld om de 2900 lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd te compenseren voor de nadelige gevolgen van de coronacrisis (https://vng.nl/nieuws/gemeenten-geef-coronasteun-aan-lokale-jeugdorganisaties). Aanleiding hiertoe is geweest een door de sector bij het Rijk en de VNG ingediende petitie, welke heeft geleid tot een unaniem aangenomen motie. Ondersteunend daarbij is geweest de ‘Factsheet Noodlijdende jeugd- en jongerenorganisaties als gevolg van de coronacrisis’ gedateerd 30 juli 2020, waarin feitelijke informatie is verstrekt over de 2900 jeugd- en jongerenorganisaties.
Het te berekenen nadeel hangt rechtstreeks samen met de coronamaatregelen en de steunmaatregelen.
Dit betekent dat sprake kan zijn van nadeel, zonder dat sprake is van een negatief jaarresultaat. Omgekeerd kan het ook. Er kan sprake zijn van een negatief jaarresultaat, zonder dat sprake is van nadeel zoals bedoeld in deze bepaling; in dat geval zal het negatieve resultaat niet het gevolg zijn van de coronacrisis.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt als compensatie voor het nadeel dat wordt geleden door de coronamaatregelen en ten behoeve van de instandhouding als omschreven in artikel 3. Met andere woorden, de subsidie moet bijdragen aan de continuïteit van de reguliere werkzaamheden en taken van de desbetreffende instelling of organisatie. Een instelling of organisatie die al op 31 december 2019 in moeilijkheden verkeerde wordt niet gesteund, tenzij deze moeilijkheden tussen 31 december 2019 en
16 maart 2020 in voldoende mate zijn opgelost.
De subsidie wordt gelijktijdig verleend en vastgesteld (zie ook artikel 11, eerste lid, van de subsidieregeling). Hierdoor wordt geen afzonderlijke verantwoording gevraagd, zoals dat doorgaans het geval is bij een later vaststellingsmoment.
Als de som van de te verlenen subsidies per doelgroep hoger is dan het beschikbare budget (subsidieplafond) per doelgroep, worden de te verlenen subsidies gekort met het percentage van deze overschrijding.
Het subsidieplafond bedraagt € 23.000,--.
Er zijn zes aanvragers die aan alle voorwaarden voor subsidieverstrekking voldoen en ieder afzonderlijk een nadeel hebben geleden van meer dan € 5.000,--. Alle zes komen ze daarom in beginsel in aanmerking voor het maximale bedrag van € 5.000,--, wat uitkomt op een totaalbedrag van € 30.000,--.
Er is dus sprake van een tekort van € 7.000,--.
Alle aanvragers krijgen in dit voorbeeld (23.000/30.000) * € 5.000,-- = € 3.833,33.
Het subsidieplafond bedraagt € 23.000,--.
Er zijn zes aanvragers die aan alle voorwaarden voor subsidieverstrekking voldoen.
Vijf aanvragers hebben ieder afzonderlijk een nadeel geleden van meer dan € 5.000,--. Zij komen daarom in beginsel in aanmerking voor het maximale bedrag van € 5.000,--.
Eén aanvrager heeft een nadeel geleden van € 2.000,--. Hij komt daarom in beginsel in aanmerking voor een subsidiebedrag van € 2.000,--.
Wanneer geen sprake zou zijn van een subsidieplafond, zou in in totaal € 27.000,-- aan subsidie worden uitgekeerd. Er is echter een bedrag van € 23.000,-- beschikbaar, waardoor er een tekort is van € 4.000,--.
De vijf aanvragers die in beginsel recht hebben op het maximale bedrag van € 5.000,-- ontvangen in dit voorbeeld (23.000/27.000) * € 5.000,-- = € 4.259,26.
De aanvrager die in beginsel recht had op het bedrag van € 2.000,-- ontvangt in dit voorbeeld
(23.000/27.000) * € 2.000,-- = € 1.703,70.
De gevraagde beschrijvingen, berekening en verklaringen worden ingevuld op het beschikbaar te stellen aanvraagformulier.
Het beschikbare subsidiebudget (subsidieplafond) wordt niet verdeeld volgens het principe ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’, maar wordt evenredig verdeeld over alle aanvragers die voor subsidie in aanmerking komen (zie artikel 7 en de toelichting daarop). Om deze reden is er een periode vastgesteld waarbinnen aanvragen kunnen worden ingediend. Na afloop van deze periode kan worden beoordeeld of er voldoende budget is, of dat een korting op alle aangevraagde bedragen moet worden toegepast.
Hier gaat hier met name om situaties waarbij in het kader van toezicht en handhaving is vastgesteld dat de coronamaatregelen niet in acht zijn genomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-328880.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.