Gemeenteblad van Zundert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2020, 32762 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2020, 32762 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling Budgetbeheer gemeente Zundert 2020
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zundert;
-de Organisatieregeling gemeente Zundert 2019, vastgesteld op 23 juli 2019;
-de Financiële verordening Zundert 2020, vastgesteld op 22 oktober 2019;
-het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Zundert 2020, vastgesteld op 28 januari 2020;
-inkoop en aanbestedingsbeleid gemeente Zundert 2017, vastgesteld op 8 februari 2017.
-artikel 212 van de Gemeentewet.
een geactualiseerde regeling het college van burgemeester en wethouders een passend instrument geeft, in een doorontwikkelde organisatie, om de uitvoering van de begroting te mandateren. Daarnaast draagt de regeling ertoe bij dat er geen onnodige financiële risico’s worden genomen.
1. De Regeling budgetbeheer gemeente Zundert 2020 vast te stellen;
2. Het besluit in werking te laten treden op 10 februari 2020 onder gelijktijdige intrekking van de Regeling budgetbeheer gemeente Zundert 2016.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Budget: De financiële middelen die op basis van de begroting, een afzonderlijk raadsbesluit of een besluit van het college van burgemeester en wethouders voor een bepaald jaar beschikbaar zijn gesteld inclusief de daarbij behorende doelstellingen, resultaten en/of prestaties;
Investering: Het vastleggen van vermogen in duurzame goederen waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt;
Budgethouder: Directeur en gemeentesecretaris/algemeen directeur die verantwoordelijk zijn voor de juiste besteding en beheersing van de toegekende budgetten en investeringen;
De griffier die verantwoordelijk is voor de budgetten en investeringen van de gemeenteraad;
Budgetbeheerder: Een door de budgethouder aangewezen functionaris die bevoegd is onder verantwoordelijkheid van de budgethouder (een deel van) de aan het budget verbonden taakstelling te realiseren;
Prestatieakkoordverklaarder: Functionaris die de budgethouder/budgetbeheerder ondersteunt met de uitvoering van de aan zijn budget verbonden werkzaamheden;
Verplichtingen: Het aangaan van een verplichting heeft in deze regeling twee betekenissen:
Verplichting in juridische zin
het aangaan van een bindende overeenkomst, bijvoorbeeld voor de aankoop van goederen, de levering van diensten of het toekennen van een subsidie.
Verplichting in financiële zin
het in de administratie vastleggen van een nog te ontvangen factuur vooruitlopend op de financiële transactie.
Artikel 3 Verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden budgethouder
Onder verantwoordelijkheid van de budgethouder wordt de op het taakveld of project betrekking hebbende verplichting in financiële zin (> € 5.000 ex btw) in de financiële administratie vastgelegd zodat de actuele stand van de aangegane verplichtingen ten opzichte van het totale toegekende budget direct blijkt;
Artikel 5 Verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden prestatiehouder (PAV-er)
De PAV-er beoordeelt en documenteert, onder verantwoordelijkheid van de budgetbeheerder, of de levering, dienst of werk ook daadwerkelijk conform de afspraken is geleverd/opgeleverd.
Artikel 6 Over-/onderschrijdingen
a. Indien overschrijdingen worden verwacht, moeten deze worden gecompenseerd zonder dat een beroep wordt gedaan op de algemene dekkingsmiddelen. Compensatie is mogelijk:
- binnen een taakveld met goedkeuring van de budgethouder, mits alle prestaties die gekoppeld zijn aan het budget waarmee wordt gecompenseerd, worden gerealiseerd
- binnen een programma met goedkeuring van het college van burgemeester en wethouders met dezelfde restrictie
- binnen de netwerkbegroting met goedkeuring van de Gemeenteraad;
b. De voorstellen voor compensatie binnen de netwerkbegroting worden via de bestuursrapportages de Gemeenteraad aangeboden. Van de compensatie wordt te allen tijde een gemotiveerde onderbouwing gegeven.
c. Voor over- en onderschrijdingen > 25.000 geldt dat deze steeds tijdig in de bestuursrapportages worden gemeld en toegelicht.
d. Op grond van een “brandzaak” wordt in uitzonderingsgevallen het college van burgemeester en wethouders gemachtigd, zonder voorafgaand raadsbesluit, de belangen van de gemeente, naar de inzichten op dat moment, zo goed mogelijk te behartigen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-32762.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.