Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 326999 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 326999 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies (Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam)
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 - Toelating van nieuwe leden, de benoeming van wethouders en fracties
Als boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie deze aanduiding als naam. Als geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter de naam van de fractie mee. De naam moet voldoen aan de eisen uit artikel G 3, vierde lid van de Kieswet.
Hoofdstuk 3 – Voorbereiding besluitvorming in de raad
Paragraaf 1: Algemene bepalingen raadscommissies
Artikel 11: Instelling raadscommissies
De commissies zijn onder andere bevoegd tot het houden van hoorzittingen, expertmeetings, inspreekavonden, het afleggen van werkbezoeken, het organiseren van presentaties, rondetafelgesprekken, en het inschakelen van externe deskundigen, als meer dan de helft van het aantal in de raad vertegenwoordigde fracties hierom verzoekt.
Paragraaf 2: Dag en tijdstip van vergaderingen raadscommissies, oproep, agenda en stukken
Artikel 19: Aanwezigheid burgemeester, collegeleden en ambtenaren
De burgemeester en de andere leden van het college worden geacht bij de vergaderingen van de commissie aanwezig te zijn voor zover die op hun portefeuille betrekking hebben. Als de burgemeester of een lid van het college de vergadering of een deel daarvan niet kan bijwonen, stelt hij de commissiegriffier daar schriftelijk van in kennis. Dit doet hij uiterlijk binnen twee weken en ten minste vijf dagen vóór de vergadering, onder opgave van redenen.
Als de burgemeester of een lid van het college aan de beraadslaging wil deelnemen terwijl hij niet uitgenodigd is of een ambtenaar aan de beraadslaging wil laten deelnemen, dient hij daartoe ten minste vijf dagen vóór de vergadering, schriftelijk een verzoek in bij de commissievoorzitter. De commissievoorzitter beslist zo spoedig mogelijk en in elk geval twee dagen vóór de vergadering op het verzoek.
Artikel 20: Aanwezigheid toehoorders en vertegenwoordigers van de pers
Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers gedragen zich naar de aanwijzingen van de commissievoorzitter, geven geen tekenen van goed- of afkeuring en verstoren ook niet op een andere manier de orde.
Artikel 21: Oproep, agenda en stukken
De commissievoorzitter zendt de leden van de commissie ten minste twee weekenden vóór de vergadering een oproep, onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering. Tegelijkertijd wordt een kennisgeving van dag, tijdstip en plaats van de vergadering in het raadsinformatiesysteem geplaatst.
De commissievoorzitter doet voor elke vergadering een voorstel voor de agenda. Dit voorstel wordt, met de daarbij behorende stukken, tegelijkertijd met de oproep aan de leden van de commissie toegezonden en met de kennisgeving in het raadsinformatiesysteem geplaatst. Dit met uitzondering van de stukken waarop op grond van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd.
In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter, na het verzenden van de agenda, punten aan de agenda toevoegen. De commissievoorzitter deelt dit, zo veel mogelijk één weekend voor de vergadering, aan de leden van de commissie mee en zendt daarbij ook de bijbehorende stukken aan de leden van de commissie toe.
Paragraaf 3: Orde tijdens de vergadering
Ieder lid tekent, vóór hij aan de vergadering deelneemt, de presentielijst. Aan het einde van de vergadering stellen de commissievoorzitter en de commissiegriffier deze lijst door ondertekening vast.
De notulen van de vergadering worden onder zorg van de commissiegriffier opgesteld en bevatten tenminste de namen van de commissievoorzitter, de commissiegriffier en de ter vergadering aanwezige leden van de commissie en het college en overige personen die het woord hebben gevoerd en een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest.
De leden van de commissie, de commissiegriffier en de leden van het college die tijdens de vergadering het woord hebben gevoerd, kunnen een voorstel tot verandering te doen, als de notulen onjuistheden bevatten. Een voorstel tot verandering moet ten minste 24 uur vóór aanvang van de vergadering bij de commissiegriffier worden ingediend.
Artikel 26: Opening vergadering, agenda en volgorde van de onderwerpen
Een actualiteit moet uiterlijk op de maandag vóór de vergadering van de commissie vóór 13.00 uur schriftelijk bij de commissiegriffier zijn ingediend en een omschrijving van het onderwerp en de reden van spoed bevatten. De commissie beslist bij de vaststelling van de agenda of de actualiteit behandeld wordt.
Na de vaststelling van de agenda, worden de notulen vastgesteld, komt de termijnagenda, de terkennisnamelijst en de lijst met stukken van de stadsdeelcommissies aan de orde, kunnen insprekers het woord te voeren over een onderwerp dat niet is geagendeerd en worden de actualiteiten en de rondvraag behandeld. Tot slot wordt beraadslaagd over de onderwerpen.
Artikel 29: Stukken stadsdeelcommissies
De commissie beslist tijdens de vergadering of het onderwerp wordt besproken en of een reactie van het college nodig is. Als de commissie besluit het onderwerp te bespreken, doet de commissievoorzitter een voorstel voor de datum en het tijdstip van de behandeling. Als de commissie besluit dat eerst een schriftelijke reactie van het college nodig is, doet de commissievoorzitter ook een voorstel voor de termijn voor die reactie.
Bij het verdelen van spreektijd over de commissie wordt 60% evenredig over de fracties verdeeld en 40% wordt verdeeld naar rato van de grootte van de fractie. Bij wijzigingen in fracties als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder a krijgen de fracties naar rato van het aantal leden van de fracties een gedeelte van de spreektijd toegewezen van de oorspronkelijke fractie.
De commissie kan, op voorstel van de commissievoorzitter, bij aanvang of tijdens de vergadering andere regels stellen ten aanzien van de spreektijd van de leden van de commissie, de burgemeester en de leden van het college voor de gehele vergadering dan wel met betrekking tot één of meerdere agendapunten.
Artikel 37: Het woord voeren door insprekers
Insprekers spreken in de Nederlandse taal of in de gebarentaal in. Bij inspreken in de gebarentaal wordt voorzien in een tolk. Alleen onder bijzondere omstandigheden kunnen insprekers in een vreemde taal inspreken als zij zelf zorgen voor een tolk. Als dit niet mogelijk is, spant de gemeente zich in om voor een tolk te zorgen.
Artikel 38: Deelname aan de openbare beraadslaging door anderen
Als een onderwerp wordt behandeld als bedoeld in artikel 36, eerste lid van de verordening op het lokaal bestuur of artikel 29, kunnen één of meer leden van de stadsdeelcommissie aan de beraadslaging deelnemen. Een verzoek daartoe wordt alleen in behandeling genomen als het door één of meer leden van de stadsdeelcommissie of de commissie wordt gedaan en ten minste 24 uur voor de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier is ingediend.
Artikel 39: Besloten vergadering
De vergadering kan op elk ogenblik worden onderbroken door een vergadering met gesloten deuren vanwege een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur. Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet in strijd zijn met het besloten karakter van de vergadering.
De commissievoorzitter beslist wie er, in aanvulling op artikel 18, bij de besloten vergadering aanwezig mag zijn. Ambtenaren van de burgemeester of het college worden alleen toegelaten voor zover dat voor de ondersteuning nodig is. De burgemeester of een lid van het college dient daartoe een gemotiveerd verzoek in.
Vóór afloop van de besloten vergadering beslist de commissie of omtrent het behandelde geheimhouding wordt opgelegd. De commissievoorzitter doet binnen 24 uur na afloop van een zitting waarin over enig punt geheimhouding is opgelegd, schriftelijke aan alle leden van de commissie mededeling van de opgelegde geheimhouding.
Artikel 40: Notulen besloten vergadering
Van een besloten vergadering worden een afzonderlijke uitslagenlijst en afzonderlijke notulen gemaakt. De notulen worden niet openbaar gemaakt, maar bij de griffie ter inzage gelegd en in een beveiligde omgeving in het raadsinformatiesysteem geplaatst. De leden van de commissie en de overige personen die het woord hebben gevoerd worden daarvan op de hoogte gesteld.
De notulen worden in de eerstvolgende besloten vergadering van de commissie vastgesteld, met dien verstande dat tussen het tijdstip waarop de leden van de commissie van de notulen kennis hebben kunnen nemen en de dag waarop de vergadering wordt gehouden, ten minste twee dagen moeten zijn verstreken.
Hoofdstuk 4 – Besluitvorming in de raad
Paragraaf 1: Dag en tijdstip van vergaderingen, oproep, agenda en stukken
Artikel 44: Woordvoering en aanwezigheid burgemeester en collegeleden
De burgemeester en de andere leden van het college worden geacht bij de vergaderingen van de raad aanwezig te zijn. Als de burgemeester of een lid van het college de vergadering of een deel daarvan niet kan bijwonen, stelt hij de griffier daar schriftelijk van in kennis. Dit doet hij uiterlijk binnen twee weken en ten minste vijf dagen vóór de vergadering, onder opgave van redenen.
Artikel 45: Aanwezigheid toehoorders en vertegenwoordigers van de pers
Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers gedragen zich naar de aanwijzingen van de voorzitter, geven geen tekenen van goed- of afkeuring en verstoren ook niet op een andere manier de orde.
Artikel 47: Oproep, agenda en stukken
De voorzitter zendt de leden van de raad ten minste een week vóór de vergadering een digitale oproep, onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering. Tegelijkertijd wordt een openbare kennisgeving van dag, tijdstip en plaats van de vergadering in het raadsinformatiesysteem geplaatst.
De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de stukken waarop geheimhouding in de zin van artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet is opgelegd, worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden van de raad gezonden en met de openbare kennisgeving in het raadsinformatiesysteem geplaatst.
Paragraaf 2: Orde tijdens de vergadering
De voorzitter, de leden van de raad, de griffier, de burgemeester en de leden van het college hebben vaste zitplaatsen. De voorzitter wijst deze plaatsen, alsmede de plaatsen bestemd voor de toehoorders en vertegenwoordigers van de pers, na overleg in het presidium aan het begin van elke nieuwe zittingsperiode van de raad aan.
De notulen van de vergadering worden onder zorg van de griffier opgesteld en bevatten tenminste:
een overzicht van het verloop van elke stemming met vermelding van het stemgedrag van fracties of personen en met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden van de raad die vóór of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden van de raad die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden.
De leden van de raad, de griffier en de overige personen die tijdens de vergadering het woord hebben gevoerd, kunnen een voorstel tot verandering aan de raad te doen, als de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering moet ten minste 24 uur vóór aanvang van de vergadering bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 54: Agenda en volgorde van de onderwerpen
Na de vaststelling van de agenda, vindt het mondelinge vragenuur plaats, komen de interpellaties en actualiteiten aan de orde, wordt beraadslaagd over de onderwerpen die ter besluitvorming aan de raad zijn voorgelegd, komen de stukken aan de orde die ter kennisname aan de raad zijn voorgelegd en wordt tot slot beraadslaagd over de onderwerpen waarbij geheimhouding is opgelegd.
Elk lid van de raad kan een verzoek doen om een ingekomen stuk te agenderen voor de vergadering van de desbetreffende commissie. Het verzoek moet uiterlijk op de dag vóór de vergadering van de raad vóór 13.00 uur schriftelijk bij de griffier zijn ingediend onder vermelding van de reden van bespreking.
Bij het verdelen van spreektijd over de raad wordt 60% evenredig over de fracties verdeeld en 40% wordt verdeeld naar rato van de grootte van de fractie. Bij wijzigingen in fracties als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder a krijgen de fracties naar rato van het aantal leden een gedeelte van de spreektijd toegewezen van de oorspronkelijke fractie.
De raad kan, op voorstel van de voorzitter, het presidium of het fractievoorzittersoverleg, bij aanvang of tijdens de vergadering andere regels stellen ten aanzien van de spreektijd van de leden van de raad, de burgemeester en de leden van het college voor de gehele vergadering dan wel met betrekking tot één of meerdere agendapunten.
Artikel 62: Deelname aan de openbare beraadslaging door anderen
Bij plenaire behandeling van rapporten van de ombudsman of de Rekenkamer Amsterdam in de raad kan de voorzitter de ombudsman, respectievelijk de directeur van de Rekenkamer Amsterdam het woord verlenen. Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter, gehoord het fractievoorzittersoverleg, genomen.
Artikel 63: Besloten vergadering
De vergadering kan op elk ogenblik worden onderbroken door een vergadering met gesloten deuren vanwege en belang vanwege een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur. Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet in strijd zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Als de raad voornemens is een opgelegde geheimhouding op te heffen, zonder dat het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd een daartoe strekkend voorstel heeft gedaan, wordt het orgaan daarover geïnformeerd. Op verzoek van het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd kan de raad in een besloten vergadering met dat orgaan over de opheffing overleg voeren.
Artikel 64: Notulen besloten vergadering
Van een besloten vergadering worden een afzonderlijke uitslagenlijst en afzonderlijke notulen gemaakt. De notulen worden niet openbaar gemaakt, maar bij de griffie ter inzage gelegd en in een beveiligde omgeving in het raadsinformatiesysteem geplaatst. De leden van de raad en de overige personen die het woord hebben gevoerd worden daarvan op de hoogte gesteld.
Paragraaf 3: Procedures bij stemmingen
Als een voorstel zonder stemming wordt aangenomen, kunnen de in de vergadering aanwezige leden van de raad verzoeken een aantekening in de notulen op te nemen dat zij geacht willen worden tegen te hebben gestemd of zich van deelneming aan de stemming te hebben onthouden.
Voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid van de raad het recht een stemverklaring af te leggen om zijn stem kort te motiveren.
Artikel 71: Hoofdelijke stemming
Bij een hoofdelijke stemming roept de voorzitter de leden van de raad bij naam op hun stem uit te brengen. De voorzitter begint met het lid van de raad dat door loting is aangewezen. Daarna volgen de andere leden van de raad in alfabetische volgorde. Als de voorzitter lid van de raad is, brengt hij zijn stem als laatste uit.
Artikel 72: Stemming over personen
Bij een schriftelijke stemming is ieder ter vergadering aanwezig lid van de raad dat zich niet van deelneming aan de stemming moet onthouden, verplicht zijn stem uit te brengen. De leden van de raad brengen hun stem uit door een stembriefje in te vullen en dit dicht te vouwen. De stembriefjes worden in een stembus verzameld.
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden van de raad dat verplicht is een stembriefje in te leveren zonder deze open te vouwen. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze open te vouwen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Als het juiste aantal stembriefjes is ingeleverd, opent de voorzitter van het stembureau de briefjes. Het stembriefje moet duidelijk de naam van de persoon of personen die men wenst te benoemen aanwijzen. Niet of niet voldoende duidelijk ingevulde stembriefjes worden buiten beschouwing gelaten. Bij twijfel over de inhoud van een briefje beslist het stembureau.
Artikel 73: Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats over de twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben verkregen. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt over welke twee personen de derde stemming plaats zal vinden.
Hoofdstuk 5 – Voordrachten en bevoegdheden van raadsleden
Artikel 75: Voordrachten over personen
Benoemingen, voordrachten of aanbevelingen vinden op voorstel van de burgemeester, het college of het presidium plaats, tenzij in deze verordening of bij wet anders is bepaald.
Artikel 76: Initiatiefvoorstel
Het college krijgt vanaf het moment van verzending een termijn van zes weken om op het initiatiefvoorstel te reageren. Daarna wordt het voorstel op verzoek van de indiener geagendeerd voor een vergadering van de desbetreffende commissie. Als de initiatiefnemer van oordeel is dat de besluitvorming voldoende is voorbereid, vindt besluitvorming in de raad plaats.
Een amendement of subamendement wordt alleen in behandeling genomen als het schriftelijk is ingediend, ondertekend is en zodanig is geformuleerd dat de tekst ervan geschikt is om onmiddellijk in het ontwerpbesluit of het amendement te worden verwerkt. Bij het indienen wordt gebruik gemaakt van een door het presidium vastgesteld model.
Als voor de uitvoering van een motie besluitvorming nodig is, wordt de reactie op de motie met de besluitvorming ter bespreking voorgelegd aan de commissie. De reactie en de gevraagde besluitvorming worden voor de eerstvolgende vergadering geagendeerd en in het raadsinformatiesysteem geplaatst. Na bespreking in de commissie vindt besluitvorming in de raad plaats.
Een verzoek tot het houden van een interpellatie wordt alleen in behandeling genomen als het ten minste 48 uur vóór de vergadering schriftelijk bij de griffier is ingediend, een omschrijving bevat van het onderwerp waarover inlichtingen wordt verlangd en de te stellen vragen erin zijn opgenomen. Bij het indienen wordt gebruik gemaakt van een door het presidium vastgesteld model.
Een actualiteit wordt alleen in behandeling genomen als het uiterlijk op de maandag in de week van de raadsvergadering vóór 13.00 uur schriftelijk bij de griffier is ingediend, een omschrijving bevat van het onderwerp waar de actualiteit op ziet en de reden van spoed is vermeld. Bij het indienen wordt gebruik gemaakt een door het presidium vastgesteld model.
Artikel 83: Het mondelinge vragenuur
Bij het stellen van de vragen krijgt de indiener in de eerste termijn maximaal twee minuten het woord. De burgemeester of het college krijgt daarna maximaal drie minuten om de vragen te beantwoorden. In de tweede termijn krijgt de vragensteller maximaal één minuut om aanvullende vragen te stellen. De burgemeester of het college krijgt maximaal twee minuten om te antwoorden.
Hoofdstuk 6 - Begroting en rekening en lidmaatschap andere organisaties
Artikel 85: Procedure begroting en jaarrekening
De voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting, voorjaarsnota en de jaarrekening en een eventueel indemniteitsbesluit verloopt volgens een procedure die het presidium vaststelt.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van dit reglement beslist de raad, op voorstel van de voorzitter.
Artikel 88: Intrekking vorige reglement en verordening
Het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam en de Verordening op de raadscommissies 2009 wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-326999.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.