Gemeenteblad van Waddinxveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Gemeenteblad 2020, 325295 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Gemeenteblad 2020, 325295 | Verordeningen |
Verordening winkeltijden Waddinxveen 2018 (na eerste wijziging)
Artikel 2b Intrekken of wijzigen ontheffing
Burgemeester en wethouders kunnen een ontheffing intrekken of wijzigen als:
Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Waddinxveen in zijn openbare vergadering van 25 november 2020.
de griffier,
mr. F.W. van der Dussen
de voorzitter,
E.J. Nieuwenhuis
Toelichting bij de Verordening winkeltijden Waddinxveen 2018
Eerste paasdag en eerste pinksterdag vallen altijd op een zondag. Om die reden zijn ze niet apart als feestdag in de Winkeltijdenwet genoemd. Bij een algemene vrijstelling voor de zondag, zouden winkels dus ook open mogen op deze dagen. Omdat eerste kerstdag een feestdag is in de zin van artikel 2, eerste lid aanhef en onder b, van de Winkeltijdenwet, zou ook hiervoor een algemene vrijstelling gelden. Een algemene vrijstelling voor eerste kerstdag, eerste paasdag en eerste pinksterdag wordt als ongewenst beschouwd. Om die reden wordt in het tweede lid van artikel 2 geregeld dat de algemene vrijstelling niet geldt voor deze drie dagen.
Om te voorkomen dat er op zon- en feestdagen overlast is van het laden of lossen van vrachtwagens, is hierover een verbod opgenomen in het derde lid van het artikel 2.
Ingevolge artikel 2, eerste lid, sub b van de Winkeltijdenwet is het tevens verboden een winkel voor het publiek geopend te hebben op Goede vrijdag na 19 uur, op 24 december na 19 uur en op 4 mei na 19 uur. Een vrijstelling voor deze tijden wordt als ongewenst beschouwd. Om die reden wordt in deze verordening geen vrijstelling gegeven voor deze tijden.
Ingevolge artikel 2, eerste lid, sub c van de Winkeltijdenwet is het verboden een winkel voor het publiek geopend te hebben op werkdagen voor 6 uur en na 22 uur. Een vrijstelling voor deze tijden wordt tevens als ongewenst beschouwd. Om die reden wordt in deze verordening geen vrijstelling gegeven voor deze tijden.
Toelichting bij de Verordening winkeltijden Waddinxveen 2018 (na eerste wijziging)
Dit artikel geeft voor wat betreft winkeltijden ruimte voor maatwerk – dat wil zeggen: voor het tijdelijk en in specifieke omstandigheden voor een bepaalde winkel verlenen van een ontheffing van de verboden uit artikel 2 van de Winkeltijden. Het college is op grond van dit artikel bevoegd tot het leveren van zulk maatwerk. Het kan in specifieke situaties – namelijk bij bijzondere omstandigheden van tijdelijke aard en/of als het in het belang van de volksgezondheid is – een tijdelijke verruiming van de openingstijden van een bepaalde winkel toestaan.
Dit lid bevat de bevoegdheid voor het college (zie ook artikel 3, tweede lid, van de Winkeltijdenwet). Er zal eerst door een winkel een aanvraag voor een ontheffing moeten worden ingediend. Het college kan tot verlening van een tijdelijke ontheffing overgaan als wordt voldaan aan een van de voorwaarden om gebruik te maken van deze bevoegdheid: er moet sprake zijn van bijzondere omstandigheden van tijdelijke aard en/of het moet in het belang zijn van de volksgezondheid om de ontheffing te verlenen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het verruimen van openingstijden van een supermarkt, op enkele naar verachting drukke dagen rondom en/of op de feestdagen, zodat er meer mogelijkheid is tot spreiding van winkelende personen in verband met de COVID-19-crisis.
Het college kan beperkingen en voorschriften verbinden aan de in het eerste lid bedoelde ontheffing (zie ook artikel 3, derde lid, van de Winkeltijdenwet). Dit biedt de mogelijkheid aan het college om bijvoorbeeld aan een ontheffing die een langere openingstijd mogelijk maakt, bepaalde beperkingen te koppelen, zoals beperkingen die de kans op overlast verkleinen. Dit lid biedt dus extra mogelijkheden tot het bieden van maatwerk.
Deze bepaling houdt er verband mee dat het college altijd de belangen van de omgeving van de betreffende winkel voor ogen moet houden en die belangen moet meewegen bij het nemen van de beslissing om wel of niet de gevraagde tijdelijke ontheffing te verlenen. Het kan hierbij zeer wel aankomen op een door het college te maken belangenafweging, bijvoorbeeld tussen het belang van volksgezondheid enerzijds en de openbare orde in de omgeving van de winkel anderzijds. Indien het college dan meent dat het voordeel voor de volksgezondheid niet opweegt tegen de nadelige gevolgen voor de openbare orde die de verruiming van de openingstijd zou hebben, dan kan dat zeer wel een reden zijn voor het college om de ontheffing te weigeren.
Artikel 2b Intrekken of wijzigen ontheffing
Met dit artikel krijgt het college expliciet de bevoegdheid om in de situaties, zoals genoemd in dit artikel, ontheffingen in te trekken of te wijzigen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-325295.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.