Algemeen mandaatbesluit gemeente Putten 2018, derde wijziging

De burgemeester en burgemeester en wethouders van Putten (het college), elk voor zover bevoegd;

 

overwegende dat het de wens is om het "mandaatbesluit van de gemeente Putten 2018" voor een derde keer te wijzigen, dit in verband met wetswijzigingen (inwerkingtreding Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, hierna: Wnra), de verwachte wijziging van verordeningen, aanpassingen in de werkwijze en wensen vanuit de organisatie tot aanpassing van mandaten. Daarnaast wordt het "Mandaatbesluit administratief beroep kwijtschelding gemeentelijke belastingen gemeente Putten" verwerkt in de derde wijziging.

 

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 (mandaat) van titel 10.1 (mandaat en delegatie)

van hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 160 en 171 van de

Gemeentewet en de Wnra;

 

besluiten:

het "Algemeen mandaatbesluit gemeente Putten 2018", in werking getreden op 3 mei 2018, voor de eerste keer gewijzigd op 11 januari 2019 en voor de tweede keer gewijzigd op 6 juli 2019, als volgt te wijzigen (derde wijziging):

 

 

 

Artikel I

De mandaten genoemd in hoofdstuk 2 van bijlage 1 van het "Algemeen mandaatbesluit gemeente Putten 2018", onder het kopje "Personeelszaken", komen als volgt te luiden:

 

Personeelszaken

 

 

Omschrijving bevoegdheid waarvoor volmacht of machtiging wordt verleend

Functionaris aan wie volmacht of machtiging wordt verleend

Voorwaarde

Het besluiten tot het aangaan, wijzigen, verlengen van een arbeidsovereenkomst met werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris en niet zijnde een afdelingsmanager.

Directeur / gemeentesecretaris

Van deze bevoegdheid mag geen gebruik worden gemaakt wanneer de (rechts)handelingen niet passen binnen het personeelsbudget

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen van een arbeidsovereenkomst (te weten het ondertekenen) met een werknemer, niet zijnde de gemeentesecretaris en niet zijnde een afdelingsmanager

Directeur / gemeentesecretaris, Afdelingsmanager

 

Het nemen van beslissingen op het gebied van personele aangelegenheden van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris

Directeur / gemeentesecretaris

Hierbij dienen:

de taak en de structuur van de afdeling en het formatiebudget gelijk te blijven.

geen nieuwe functies te worden ingesteld

Het nemen van beslissingen op het gebied van personele aangelegenheden van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris en de afdelingsmanagers

Afdelingsmanager

Hierbij dienen:

de taak en de structuur van de afdeling en het formatiebudget gelijk te blijven.

geen nieuwe functies te worden ingesteld

Het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van personele aangelegenheden van werknemers

Directeur / gemeentesecretaris, Afdelingsmanager, medewerker werkzaam in team P&O van de samenwerking BLNP.

 

Het nemen van beslissingen ten aanzien van inhuur van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris en niet zijnde een afdelingsmanager

Directeur / gemeentesecretaris

Van deze bevoegdheid mag geen gebruik worden gemaakt wanneer de (rechts)handelingen niet passen binnen het personeelsbudget en/of aanvullend hiervoor vastgestelde budgetten.

De voorbereidende en uitvoerende handelingen, niet zijnde beslissingen, ten aanzien van de beëindiging van het dienstverband op de in het Burgerlijk Wetboek genoemde gronden ten aanzien van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris

Afdelingsmanager, medewerker werkzaam in team P&O van de samenwerking BLNP.

 

Het beslissen over ontslag in het kader van arbeidsongeschiktheid alsmede de voorbereidende en uitvoerende handelingen daartoe (incl. verzoek om toestemming UWV voor ontslag)

Directeur / gemeentesecretaris, afdelingsmanager

 

Het nemen van beslissingen over het opleggen van maatregelen zoals bedoeld in artikel 7:629, zesde lid BW

Directeur / gemeentesecretaris

 

Het toekennen van gratificaties werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris

Directeur / gemeentesecretaris

 

Het toekennen van gratificaties aan werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris en de afdelingsmanagers

Directeur / gemeentesecretaris, afdelingsmanager

 

Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en kompasgesprekken) van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris

Directeur / gemeentesecretaris, afdelingsmanager, bedrijfsleider

 

Het toepassen van hardheidsclausules die zijn opgenomen in de cao en het Personeelshandboek

Directeur / gemeentesecretaris

 

Het vergoeden van schade aan eigen auto bij dienstreis.

Directeur/ gemeentesecretaris, afdelingsmanager

 

 

 

Artikel II

De mandaten genoemd in hoofdstuk 3 van bijlage 1 van het "Algemeen mandaatbesluit gemeente Putten 2018", onder het kopje "Volkshuisvesting", voor zover deze zien op mandatering van bevoegdheden op het gebied van de Huisvestingsverordening gemeente Putten en de Verordening starterslening gemeente Putten, worden als volgt gewijzigd (wijzigingen dikgedrukt):

 

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarden /informatie

Besluiten over toepassing hardheidsclausule Huisvestingsverordening

Huisvestingsverordening, Artikel 17 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten 2020.

Portefeuillehouder Volkshuisvesting

Nee

 

Besluit omtrent het verlenen van huisvestingsvergunningen.

Artikel 4 en artikel 8 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten. Artikel 4 van de Huisvestingsver-ordening gemeente Putten 2020

Directeur Woningstichting Putten, directeur Stichting Habion

Ja

Jaarlijks uiterlijk op 1 maart wordt verslag uitgebracht over het voorgaande jaar

Besluit omtrent het verlenen van urgentie.

Artikel 8, artikel 9 en artikel 12 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten, Artikel 8 en artikel 9 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten 2020

De regionale urgentiecommissie

Nee

Jaarlijks uiterlijk op 1 maart wordt verslag uitgebracht over het voorgaande jaar

Het toewijzen van een Starterslening

Verordening starterslening gemeente Putten en de Verordening starterslening Putten 2020

Afdelingsmanager Ruimte

Ja

Mandaat vindt plaats in combinatie met periodieke verantwoording aan het college.

 

 

Artikel III

Aan de mandaten genoemd in hoofdstuk 4 van bijlage 1 van het "Algemeen mandaatbesluit gemeente Putten 2018", wordt een extra mandaat toegevoegd. Dit mandaat komt als volgt te luiden:

 

Administratief beroep kwijtschelding gemeentelijke belastingen Putten

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Beslissen op administratieve beroepschriften kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Artikel 24 en 25 Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en artikel 231, tweede lid, onder a, van de Gemeentewet

Nee

 

 

Artikel IV

Het "Mandaatbesluit administratief beroep kwijtschelding gemeentelijke belastingen te gemeente Putten" met kenmerk 1088995 wordt ingetrokken.

 

Artikel V

De volmacht en machtiging genoemd onder het kopje "eHerkenning" worden verplaatst naar het einde van het hoofdstuk 4. Dienstverlening". De naam van de functionaris die wordt gemachtigd en de functionaris aan wie volmacht wordt verleend wordt gewijzigd. De in de tabellen genoemde functienaam komt als volgt te luiden:

"CISO (Beleidsmedewerker informatiebeveiliging (CISO) / Informatiemanagement)".

 

Artikel VI

Dit besluit inclusief de bijlage aan te halen als het "Algemeen Mandaatbesluit gemeente Putten 2018, derde wijziging".

 

Artikel VI

Dit besluit treedt één dag na bekendmaking in werking.

 

Putten, 21 januari 2020

 

de burgemeester van Putten,

H.A. Lambooij

burgemeester en wethouders van Putten,

secretaris,

mr. F.E. Contant

burgemeester

H.A. Lambooij

Naar boven