Gemeenteblad van Eijsden-Margraten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2020, 316084 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2020, 316084 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent het Handelingskader openstelling horeca en (winter)terrassen per 1 oktober 2020
Op 13 oktober 2020 is tav het handelingskader corona het volgende besloten.
Conform advies besloten met dien verstande dat:
Onderstaand handelingskader wordt toegepast op aanvragen van horecaondernemers die verder reiken dan eerder aan deze ondernemers verleende vergunningen, ontheffingen en/of gedane meldingen voor zijn/haar bedrijf met (winter)terras. Op basis van dit Handelingskader reeds toegestane situaties hoeven niet opnieuw te worden beoordeeld als wordt voldaan aan de landelijke Covid-19 maatregelen zoals opgenomen in de desbetreffende noodverordening of spoedwet.
Het toetsingskader is een voortzetting van het “Handelingskader openstelling horeca en terrassen per 1 juni 2020”. Nu gaat het echter om de winterperiode. Daarom wordt ook aandacht geschonken aan zogenoemde winterterrassen en schuilgelegenheid voor wachtenden bij detailhandelszaken.
Aanvragen van ondernemers worden schriftelijk of per email ingediend bij het ondernemersloket van de gemeente. Via het ondernemersloket worden de aanvragen geregistreerd in Join en doorgeleid naar het team VTH+. Er worden circa 25 verzoeken verwacht.
De aanvragen van ondernemers worden getoetst aan de volgende criteria:
Bovenstaande criteria vormen een weigeringsgrond voor een aanvraag van een ondernemer: wordt niet aan één of meer van deze criteria voldaan, dan wordt de aanvraag afgewezen. Een weigering wordt schriftelijk aan de aanvrager medegedeeld.
Als sprake is van een claim op hetzelfde deel van de openbare ruimte dan gaan de initiatiefnemers daarover samen in gesprek. Komen zij daar uit, dan wordt de gemeente daarover schriftelijk door beiden geïnformeerd (over de gevolgen daarvan voor de ingediende aanvragen) en neemt de gemeente een besluit op de gewijzigde aanvraag van beiden. Komen zij er onderling niet uit, dan worden beide aanvragen afgewezen.
Als gevolg van de corona-maatregelen beschikken horeca-inrichtingen over minder zit- en/of staanplaatsen. Het aantal zit-/staanplaatsen is mede bepalend voor de omzet. Uitbreiding van het aantal zit-/staanplaatsen kan plaatsvinden door uitbreiding van het terras, voor zover aanwezig. In de zomerperiode is hiervan in een aantal gevallen gebruik gemaakt. Tijdens de winter wordt, vanzelfsprekend, minder gebruik gemaakt van een terras. Ter voorkoming daarvan kan een zogenoemd winterterras worden gerealiseerd. Dit is niets anders dan een overkapping van het terras. Een dergelijke overkapping valt onder het bereik van dit handelingskader. Daarbij maakt het niet uit aan hoeveel zijden het terras is voorzien van een wand. Wel moet de wand grotendeels van doorzichtig materiaal zijn.
Een ander gevolg van de corona-maatregelen is dat niet steeds iedere bezoeker van een detailhandel meteen naar binnen mag en dus buiten moet wachten. Om dit wachten enigszins weersbestendig te maken kan een overkapping worden opgericht, voor of aan de gevel van de detailhandel. De zo gecreëerde wachtplaats kan zijwanden bevatten en is voorzien van een duidelijke markering van de staanplaatsen. Daarbij worden de corona-afstandseisen in acht genomen waarbij de detaillist (mede) verantwoordelijk is voor de naleving van die regels.
Wordt aan de bovenstaande criteria voldaan, dan wordt meegewerkt aan de aanvraag van de ondernemer. Er wordt in alle gevallen gedacht en gehandeld vanuit het “ja mits” principe.
De beoordeling van verzoeken vindt plaats binnen het team VTH+. Daarvoor is een tijdelijk beoordelingsteam samengesteld dat bestaat uit de volgende deelnemers (tussen haakjes staat het deskundigheidsgebied van de medewerker):
Beoordeling vindt dagelijks plaats op werkdagen. Initiatieven/verzoeken worden besproken binnen het beoordelingsteam. De afweging/motivatie wordt vastgelegd. Zodoende vormt zich een meer gedetailleerd afwegingskader voor opvolgende gevallen. Beoordeling van initiatieven vindt plaats in volgorde van ontvangst.
Het beoordelingsteam krijgt voor de beoordeling van verzoeken mandaat van het college en de burgemeester.
Het beoordelingsteam legt een limitatief overzicht aan van alle verzoeken en besluiten ter informatie voor de burgemeester en de portefeuillehouder EZ.
Voor zover het interne medewerkers betreft heeft het toetsen van verzoeken van horecaondernemers tot 1 november de allerhoogste prioriteit.
Op horeca inrichtingen zijn veel verschillende wetten en regels van toepassing. In de bijlage is daarvan een limitatief overzicht opgenomen. Per regeling is aangegeven of daarmee één of meer van de bovenstaande criteria kan worden geraakt. Zo ja, dan vindt beoordeling daarvan plaats. Zo nee, dan wordt hiervoor alleen dan iets geregeld als dat snel (binnen twee weken) kan. Per wet of regel is aangegeven op welke wijze tegemoet gekomen zal worden aan het verzoek/initiatief van de ondernemer. De bijlage maakt onlosmakelijk onderdeel uit van dit handelingskader.
De ondernemer die de aanvraag heeft ingediend krijgt een schriftelijke toestemming als de aanvraag wordt ingewilligd. Voor die schriftelijke toestemming wordt gebruik gemaakt van standaarden die daarvoor door het team VTH+ worden opgesteld. Waar nodig wordt maatwerk geleverd.
De toestemming geldt uitsluitend voor de duur zoals opgenomen in de schriftelijke toestemming. Deze duur bedraagt maximaal acht maanden of zoveel korter als de corona-maatregelen daarvoor aanleiding geven.
Handhaving van toestemmingen vindt plaats via de volgende drie stappen:
Als na een afwijzinging van een aanvraag het initiatief toch wordt ontplooid. dan wordt direct handhavend opgetreden.
Dit handelingskader bevat risico’s:
de besluiten die worden genomen zijn grotendeels standaard en soms onvolledig getoetst en/of gemotiveerd. Dit houdt juridische risico’s in als een belanghebbende daartegen gaat procederen. De periode tot aan de zitting wordt gebruikt om het besluit juridisch te verbeteren. Toch kan een besluit sneuvelen bij de rechter. Het college en de burgemeester zijn zich daarvan bewust en accepteren dat;
Bijlage 1: Toestemmingenschema horeca-inrichtingen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-316084.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.