Ondermandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming

 

Overweging

De gemeentesecretaris/directeur;

gelet op de mandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming, vastgesteld op 13 oktober 2020;

Besluit:

vast te stellen de navolgende ondermandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming

 

Artikel 1: definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    onderm andaat: de bevoegdheid om in naam van college van burgemeester en wethouders en in naam van de burgemeester besluiten te nemen en verder te mandateren aan specifieke medewerkers;

  • b.

    mandaat n e mer/ ondermandaatgever : de gemeentesecretaris/directeur van de gemeente Terschelling.

  • c.

    de onder mandaatnemer: de medewerkers juridisch control;

  • d.

    machtiging: bevoegdheid tot verrichten feitelijke handelingen.

  • e.

    de onder mandaatregeling : ondermandaatregeling AVG.

 

Artikel 2: ondermandaatnemer

  • 1.

    De uitoefening van de bevoegdheden, genoemd in de bijlage, van de ondermandaatgever wordt opgedragen aan de ondermandaatnemer.

  • 2.

    De ondermandaatgever kan het ondermandaat geheel of gedeeltelijk intrekken als zij voortzetting van het ondermandaat niet wenselijk vindt.

 

Artikel 3: machtiging

  • De ondermandaatnemer is voor de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 2, lid 1, tevens gemachtigd tot:

  • a.

    het verrichten van alle benodigde handelingen ter voorbereiding van een besluit;

  • b.

    het verrichten van alle benodigde handelingen na het nemen van het besluit;

  • c.

    het voeren van correspondentie rondom het besluit;

  • d.

    het verstrekken van informatie rondom het besluit.

 

Artikel 4 : instructies voor de ondermandaatnemer

  • 1.

    De ondermandaatnemer registreert de genomen besluiten in een mandaatregister.

  • 2.

    Halfjaarlijks geeft de ondermandaatnemer aan ondermandaatgever een overzicht van de genomen besluiten.

  • 3.

    Van een ondermandaat wordt geen gebruik gemaakt, indien de ondermandaatgever te kennen heeft gegeven de bevoegdheid zelf te willen uitoefenen.

  • 4.

    Van een ondermandaat wordt geen gebruik gemaakt dan na voorafgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan de ondermandaatgever, indien het te nemen besluit:

  • a.

    (aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;

  • b.

    leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;

  • c.

    tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;

  • d.

    volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;

  • e.

    leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies;

  • f.

    samenhangt met mandaat aan meerdere medewerkers en daarbij geen onderlinge overeenstemming bestaat.

 

Artikel 5: ondertekening

  • 1.

    Uitoefening van een ondergemandateerde bevoegdheid blijkt, voor zover mogelijk, uit de ondertekening van het besluit of stuk.

  • 2.

    In geval van de uitoefening van ondermandaat worden documenten als volgt ondertekend:

  • a.

    “Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

  • (persoonlijke ondertekening)

  • naam en functie van de ondermandaatnemer”.

  • b.

    “Namens de burgemeester van de gemeente Terschelling,

  • (persoonlijke ondertekening)

  • naam en functie van de ondermandaatnemer”.

 

Artikel 6: slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt pas in werking na bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: OndermandaatregelingAlgemene Verordening Gegevensbescherming”.

 

Vastgesteld in directievergadering van 9 november 2020.

 

Bijlage: bevoegdheden die zijn ondergemandateerd aan de medewerkers juridisch control als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de ondermandaatregeling

 

Bevoegdheid

Grondslag

 

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

0

Beslissen op aanvraag om inzage in persoonsgegevens

Artikel 15 AVG

1

Verlengen beslistermijn op aanvragen als bedoeld in de artikelen 15 tot en met 22 AVG

Artikel 12, lid 3 AVG

2

Beslissen op aanvraag tot rectificatie onjuiste persoonsgegevens

Artikel 16 AVG

3

Beslissen op aanvraag tot wissen van persoonsgegevens

Artikel 17 AVG

4

Beslissen op aanvraag tot beperking van de verwerking van persoonsgegevens

Artikel 18 AVG

5

In kennis stellen van ontvanger van persoonsgegevens van elke rectificatie, wissen of beperken van verwerking van persoonsgegevens

Artikel 19 AVG

6

Beslissen op aanvraag tot overdragen van persoonsgegevens aan een andere verwerkingsverantwoordelijke

Artikel 20 AVG

7

Meedelen aan betrokkene dat verwerking persoonsgegevens wordt gestaakt als betrokkene daarom verzoekt (recht van bezwaar)

Artikel 21 AVG

8

Melden datalek bij Autoriteit Persoonsgegevens

Artikel 33 AVG

9

Mededelen van inbreuk in persoonsgegevens aan betrokkene

Artikel 34 AVG

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

10

Verlangen van een schriftelijke machtiging

Artikel 2:1, lid 2 Awb

11

Doorsturen aanvraag en stukken naar bevoegd bestuursorgaan

Aanvraag en stukken terugsturen naar afzender

Artikelen 2:3 en 6:15 Awb

12

Buiten behandeling laten van het aanvraag als bedoeld in de artikelen 15 tot en met 21 AVG

Artikel 4:5 Awb

13

AVG - aanvraag afwijzen met verwijzing naar de eerdere aanvraag

Artikel 4:6 Awb

14

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Artikel 4:18 Awb

15

Terugvorderen onverschuldigd betaalde dwangsom

Artikel 4:20 Awb

16

Ontvangstbevestiging bezwaarschrift

Artikel 6:14, lid 1 Awb

17

Stukken sturen naar de gemachtigde

Artikel 6:17 Awb

18

Sowieso afwijzen verzoek rechtstreeks beroep

Artikel 7:1a, lid 2 Awb

19

Instemmen / afwijzen verzoek rechtstreeks beroep

Artikel 7:1a, lid 3, 4, 5 en 6 Awb

20

Achterwege laten ter inzage leggen stukken

Artikel 7:4, lid 5 Awb

21

Meedelen gegevens/feiten, ingekomen nadat hoorzitting is geweest

artikel 7:9 Awb

22

Verdagen beslistermijn op bezwaar

Artikel 7:10, lid 3, lid 4 en lid 5 Awb

23

Meedelen dat commissie bezwaarschriften adviseert

7:13, lid 2 Awb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De secretaris/directeur van de gemeente Terschelling,

H.M. de Jong,

secretaris/ directeur.

Naar boven