Gemeenteblad van Beesel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beesel | Gemeenteblad 2020, 315489 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beesel | Gemeenteblad 2020, 315489 | Beleidsregels |
Uitvoeringsregel subsidiering voorschoolse voorzieningen en -educatie
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Beesel;
vinden het belangrijk dat iedere jeugdige in gemeente Beesel de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen. De voorschoolse voorziening draagt bij aan een goede en gezonde ontwikkeling van het jonge kind in een veilige en gezonde speelomgeving. De voorziening heeft een preventieve, signalerings- en ondersteuningsrol voor kinderen en ouders.
Het college streeft ernaar dat alle peuters (met en zonder VVE-indicatie) van 2,5 tot 4 jaar aan een voorschoolse voorziening deelnemen. In uitzonderlijke gevallen kan, in het belang van de peuter, hij/ zij al vanaf 2 jaar instromen. Peuters moeten op de voorschoolse voorziening de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben om een goede start te kunnen maken op het basisonderwijs. Het college verleent subsidie aan de voorschoolse voorzieningen voor de uitvoering van het peuteraanbod en voorschoolse educatie.
gelet op artikel 2 A, tweede lid, artikel 4, derde lid en artikel 6, derde lid van de Algemene subsidieverordening welzijn gemeente Beesel
Artikel 2 Diensten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft betrekking op:
De peuterplaatsen bekostigd via de kinderopvangtoeslag, via de minimaregeling en op basis van de sociaal medische indicatie (SMI) vallen buiten deze regeling. Dit geldt ook voor de vergoeding van de opleiderskosten in het kader van deskundigheidsbevordering van pedagogisch medewerkers.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet de voorschoolse voorziening aan diverse voorwaarden voldoen. De voorschoolse voorziening:
Voorwaarden specifiek voor subsidiering van VVE peuterplaatsen:
De voorschoolse voorziening moet:
Artikel 4 Berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag bestaat uit meerdere componenten:
Reguliere peuterplaatsen voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag:
Als de kinderopvangorganisatie niet in staat is 2 dagdelen (8 uur) per week aan te bieden, dan komen zij niet in aanmerking voor een gesubsidieerde peuterplaats. Indien er sprake is van een wachtlijst of een wenperiode dan kan de peuter alvast één dagdeel in de week starten. Dit dagdeel wordt gesubsidieerd mits deze situatie maximaal 2 maanden na het bereiken van de leeftijd van 2,5 jaar duurt. Indien deze termijn overschreden dreigt te raken, treedt de kinderopvangorganisatie tijdig in overleg met gemeente over de oorzaak. Betreft dit (te) late inschrijving door ouders (nadat de peuter 2 jaar en 3 maanden is), dan kan gemeente besluiten de termijn te verlengen en vindt financiering op basis van verminderd aangeboden dagdelen plaats. Wordt de termijn overschreden als gevolg van organisatorische redenen, dan kan gemeente besluiten niet nader te financieren.
VVE peuterplaatsen voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag:
De peuter heeft een VVE- indicatie, afgegeven door jeugdgezondheidszorg (JGZ). De JGZ geeft standaard een ‘basisindicatie’ van 16 uur per week af. Als direct of na enige tijd van inzet VVE blijkt dat deze omvang voor de desbetreffende peuter ontoereikend is, kan de JGZ een aanvullende indicatie voor een aantal uren afgeven.
Als de kinderopvangorganisatie niet in staat is 16 uur per week een VVE plaats aan te bieden, dan komen zij niet in aanmerking voor een gesubsidieerde peuterplaats. Indien er sprake is van een wachtlijst of een wenperiode dan kan de peuter alvast enkele dagdelen in de week starten. Deze dagdelen worden gesubsidieerd mits deze situatie maximaal duurt tot de dag dat de peuter 2,5 jaar wordt. Indien deze termijn overschreden dreigt te raken, treedt de kinderopvangorganisatie tijdig in overleg met gemeente over de oorzaak. Betreft dit (te) late inschrijving door ouders (nadat de peuter 2 jaar en 3 maanden is), dan kan gemeente besluiten de termijn te verlengen en vindt financiering op basis van verminderd aangeboden dagdelen plaats. Wordt de termijn overschreden als gevolg van organisatorische redenen, dan kan gemeente besluiten niet nader te financieren.
VVE peuterplaatsen voor ouders die wel recht hebben op kinderopvangtoeslag:
De peuter heeft een VVE- indicatie, afgegeven door jeugdgezondheidszorg (JGZ). De JGZ geeft standaard een ‘basisindicatie’ van 16 uur per week af. Als direct of na enige tijd van inzet VVE blijkt dat deze omvang voor de desbetreffende peuter ontoereikend is, kan de JGZ een aanvullende indicatie voor een aantal uren afgeven.
Als de kinderopvangorganisatie niet in staat is 16 uur per week een VVE plaats aan te bieden, dan komen zij niet in aanmerking voor een gesubsidieerde peuterplaats. Indien er sprake is van een wachtlijst of een wenperiode dan kan de peuter alvast enkele dagdelen in de week starten. Deze dagdelen worden gesubsidieerd mits deze situatie maximaal duurt tot de dag dat de peuter 2,5 jaar wordt. Indien deze termijn overschreden dreigt te raken, treedt de kinderopvangorganisatie tijdig in overleg met gemeente over de oorzaak. Betreft dit (te) late inschrijving door ouders (nadat de peuter 2 jaar en 3 maanden is), dan kan gemeente besluiten de termijn te verlengen en vindt financiering op basis van verminderd aangeboden dagdelen plaats. Wordt de termijn overschreden als gevolg van organisatorische redenen, dan kan gemeente besluiten niet nader te financieren.
Een vaste vergoeding per peuter met een VVE-indicatie.
De kinderopvangorganisaties ontvangen een vaste vergoeding naar rato van € 1.000 per jaar voor de peuters in de gemeente Beesel met een VVE-indicatie. Deze vergoeding geldt voor peuters van ouders die gebruik maken van de kinderopvangtoeslag en voor ouders die in aanmerking komen voor een gesubsidieerde peuterplaats. Het betreft een vergoeding voor o.a. extra kindgebonden tijd, deelname aan werkgroepen en overleggen en voor het volgen van opleidingen. Bekostiging van opleiderskosten valt hier buiten.
Komt het totaalbedrag per VVE-locatie binnen de brede school uit op minder dan € 2.500, dan subsidieert de gemeente de minimumvergoeding van € 2.500. Dit betreft een vergoeding voor de vaste kosten die de kinderopvangorganisatie maakt om VVE op deze locatie te kunnen bieden. Hiermee dragen we bij aan behoud van VVE aanbod in iedere brede school.
Artikel 7 Subsidievaststelling
In geval van overstijging van het aantal begrootte aanmeldingen zoals bedoeld in artikel 6 lid b. vindt er een nabetaling plaats. Indien er minder plaatsen benut zijn dan aanvankelijk begroot, dan verhaalt de gemeente bij het nakomen van de werkafspraken dat achteraf niet op de kinderopvangorganisatie. Zijn de werkafspraken niet nagekomen of zijn er aantoonbaar irreële inschattingen gemaakt, dan heeft de gemeente de mogelijkheid een deel van de subsidie terug te vorderen. Het terug te vorderen bedrag heeft betrekking op de inzet waarbij niet gehandeld is conform de werkafspraken gemeente Beesel - kinderopvangorganisaties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-315489.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.