Gemeenteblad van Borger-Odoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borger-Odoorn | Gemeenteblad 2020, 315238 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borger-Odoorn | Gemeenteblad 2020, 315238 | Beleidsregels |
Ontnuchterend! Alcoholpreventie- en handhavingsplan 2020-2024 gemeente Borger-Odoorn
Het Preventie- en Handhavingsplan alcohol is onderdeel van de Drank- en Horecawet (hierna DHW). De gemeenteraad stelt het beleidsplan vast op basis van artikel 43A van de DHW. Het artikel is in werking gegaan vanaf 1 januari 2015. Dit plan is het vervolg op het Preventie- en Handhavingsplan ‘Bezopen’ 2014-2018.
De gemeenteraad stelt uiterlijk zes maanden na inwerkingtreding van dit artikel voor de eerste maal een preventie- en handhavingsplan alcohol vast. Vervolgens wordt dit plan elke vier jaar gelijktijdig met de vaststelling van de lokale nota gezondheidsbeleid, bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Wet Publieke Gezondheid, vastgesteld. Het plan kan tussentijds worden gewijzigd.
Aan jongeren onder de achttien jaar mag sinds begin 2014 geen alcohol meer worden verstrekt. Geen zwak-alcoholische drank en geen sterke drank. Verstrekkers zijn strafbaar als ze wel verstrekken aan jongeren onder de achttien jaar. Ook mogen jongeren zelf onder de achttien geen drank in bezit hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen (zoals op straat, park, café, sportvereniging, et cetera). Ze zijn strafbaar en riskeren een boete wanneer ze wel alcohol nuttigen, of in bezit hebben. Supermarkten of horecagelegenheden die alcohol verstrekken aan jongeren onder de achttien jaar riskeren eveneens een boete.
De overheid wil met de leeftijdsgrens van achttien jaar, jongeren beschermen tegen de schadelijke gevolgen van alcohol en hiermee de overlast die drinkende jongeren veroorzaken terugdringen. De hersenen van jongeren zijn nog in ontwikkeling. Drankgebruik in de puberteit en bij jongvolwassenen kan de hersenen beschadigen.
Kort samengevat is alcoholgebruik het resultaat van de volgende factoren: persoon, sociale omgeving, aanbod van drank en overheidsbeleid. Deze factoren gezamenlijk vormen de combinatie die de keuzes van de gebruiker bepaalt. Onderzoek toont aan dat de meest succesvolle interventies bestaan uit het beïnvloeden van de omgeving van jonge drinkers. Deze omgeving bestaat uit: alcoholverstrekkers, scholen en ouders.
Naast het terugdringen van alcoholgebruik onder jongeren, richt dit plan zich ook op een preventieve aanpak van het gebruik van lachgasballonnen onder jongeren. De verkoop van lachgas in combinatie met een ballon was tot 1 april 2016 officieel illegaal. Door een besluit van het Europese Hof valt lachgas sinds juli 2016 onder de Warenwet. De afgelopen jaren ziet men dat lachgas in combinatie met een ballon steeds meer gebruikt wordt voor recreatief gebruik, zowel thuis als bij uitgaansgelegenheden en tijdens evenementen. Door voorlichtingsactiviteiten ook te richten op het gebruik van lachgas, worden de risico’s en schadelijke gevolgen van het gebruik van lachgas kenbaar gemaakt aan de jeugdige inwoners van Borger-Odoorn en hun ouders. In het theoretisch kader (bijlage 1) worden de schadelijke gevolgen van alcohol- en lachgasgebruik door jongeren nader toegelicht.
1.3 Jeugdgezondheidsonderzoek 2019
In het najaar van 2019 heeft GGD Drenthe een groot onderzoek gehouden onder jongeren in klassen 2 en 4 van het voortgezet onderwijs in de provincie Drenthe. Dit onderzoek wordt eens in de 4 jaar uitgevoerd en heeft als doel om de gezondheid en leefgewoonten van de Drentse jeugd in kaart te brengen. Voor dit alcoholpreventie- en handhavingsplan worden de resultaten betreft alcoholgebruik hieronder beschreven.
Kenmerken van de onderzoeksgroep
De onderzoeksgroep bestaat uit 268 jongeren uit Borger-Odoorn waarvan 134 meisje en 134 jongen. 124 jongeren in de leeftijdsgroep van 12-14 jaar en 143 jongeren in de leeftijdsgroep van 15-18 jaar hebben de vragenlijst ingevuld. Voor het eerst zijn jongeren die vallen onder GGD Groningen meegenomen in het onderzoek. Voor Borger-Odoorn cruciaal omdat 30% van de ondervraagden in Provincie Groningen onderwijs volgt. Voorheen miste deze groep jongeren in dit onderzoek.
Forse daling van het aantal jongeren dat alcohol heeft gedronken in de afgelopen 4 weken
63% van de jongeren in Borger-Odoorn geeft aan ooit wel eens alcohol te hebben gedronken. 31% van die groep jongeren geeft aan in de afgelopen 4 weken alcohol te hebben gedronken waarvan 22% zegt dat het gaat om 5 drankjes of meer per gelegenheid (binge drinken). Ten opzichte van 2013 is het aantal jongeren dat in de afgelopen 4 weken alcohol heeft gedronken met 27% gedaald en het aantal jongeren dat aan binge drinken doet is met maar liefst 30% gedaald. De landelijke trend is dat dit stagneert, in Drenthe is nog steeds een lichte daling te zien.
Er is een afname van het aantal ouders dat het goed vindt dat hun kind (-18) alcohol drinkt
Ten opzichte van 2013 is er een daling te zien van het aantal ouders (van jongeren die ooit alcohol hebben gedronken) dat het goed vindt dat hun kind alcohol nuttigt. In 2013 vonden 51.3% van de ouders in Borger-Odoorn het goed dat hun kind alcohol nuttigt. 11.3% zegt er niets van, 13.1% weten het niet, 21.4% raadt het af, 1.8% verbiedt het en 0.6% vindt dat hun kind minder zou moeten drinken. In 2019 vonden 34% van de ouders in Borger-Odoorn het goed dat hun kind alcohol nuttigt. 10% zegt er niets van, 18% weten het niet, 27% raadt het af, 9% verbiedt het en 3% vindt dat hun kind minder zou moeten drinken.
De grote meerderheid drinkt alcohol thuis of bij anderen thuis
Aan jongeren is gevraagd op welke plek alcohol gedronken wordt. 84% van de jongeren in Borger-Odoorn geeft aan dat er thuis of bij anderen thuis alcohol wordt gedronken. 39% drinkt alcohol op een feest of festival, 24 % in een keet, hok of schuur en 9% drinkt alcohol in een café, bar, snackbar of op het terras.
6% van de jongeren in Borger-Odoorn geeft aan ooit lachgas te hebben gebruikt
In Borger-Odoorn geeft 6% van de 268 ondervraagde jongeren aan ooit lachgas te hebben gebruikt. 1% daarvan heeft lachgas gebruikt in de afgelopen 4 weken en 5% geeft aan dat dit langer dan 4 weken geleden is. In Drenthe heeft 9% van de ondervraagde jongeren wel eens lachgas gebruikt, 2% daarvan in de afgelopen 4 weken en 7% geeft aan dat het langer dan 4 weken gelden is.
Doelstellingen en meetinstrumenten
Einddoelgroep van dit preventie- en handhavingsplan zijn jongeren en jongvolwassenen tot 24 jaar. Het accent ligt nadrukkelijk op de groep onder de 18 jaar en het ‘binge drinken’ tot en met 24 jaar. Het is bekend dat de gezondheidsschade van alcoholgebruik het grootst is onder de 18 jaar. Met dit gegeven in het achterhoofd heeft de overheid de leeftijdsgrens voor verkoop én bezit van alcohol in 2014 verhoogd naar 18 jaar. Het toezicht op de naleving van deze leeftijdsgrens wordt als een belangrijke prioriteit beschouwd binnen het gemeentelijk preventie- en handhavingsbeleid.
Collegeprogramma en visiedocumenten
In het collegeprogramma ‘2018-2022: Vertrouwd, vernieuwend vooruit’ schrijft het college van Burgemeester en Wethouders dat Borger-Odoorn zich inzet voor een gezonde levensstijl voor haar inwoners en zich hierbij richt op een preventieve aanpak. Ook op het gebied van alcoholpreventie- en handhaving ligt de focus op een preventieve aanpak, aangevuld met handhavende interventies. Deze samenhang is belangrijk; zonder controles op het gebied van handhaving kunnen de beleidseffecten niet getoetst worden en worden betrokkenen niet genoodzaakt om de vastgestelde regels na te leven.
Naast de preventieve uitgangspunten uit het collegeakkoord, is dit beleidsplan ook geschreven volgens de doelstellingen uit het beleidsplan ‘Vanzölf Soamen’. In dit beleidsplan wordt alcoholmisbruik omschreven als onderdeel van sociale, psychische en/of lichamelijke problemen. Alcoholmisbruik staat hiermee niet op zichzelf, daarom is het belangrijk om de aanpak van het gezondheidsprobleem in samenhang te behandelen. De sociale teams vervullen hier een belangrijke signalerende rol in.
Op het gebied van sporten bewegen sluit het alcoholpreventie- en handhavingsplan aan bij de opgestelde activiteiten en preventiemaatregelen in het Sport- en Gezondheidsakkoord (dit akkoord is in het najaar van 2019 vormgegeven en begin 2020 vastgesteld).
Dit Alcoholpreventie- en handhavingsplan is integraal afgestemd met betrokken actoren. Er zijn inventariserende gesprekken gevoerd met de adviseur gezondheidsbevordering (GGD Drenthe), het Sociaal Team, de jongerenwerker van Andes, de beleidsmedewerker DHW, de beleidsmedewerker jeugd, de juridisch adviseur en de wijkagent. Daarnaast is gesproken met uitbaters van sportkantines om ervaringen uit te wisselen over het gevoerde beleid van de afgelopen periode.
In bijlage 4 wordt nader in gegaan op de evaluatie van het vorige alcoholpreventie- en handhavingsplan 2014-2018 ‘Bezopen’. Er is ondervonden dat het intensiveren van voorlichting gericht op ouders en verzorgers een belangrijke vervolgstap is in het nieuwe plan. Dit blijkt zowel uit de activiteiten die tijdens de afgelopen periode zijn uitgevoerd, als uit landelijke cijfers.
De jongerenwerkers van Andes en de wijkagent gingen gedurende de periode preventief op pad om de contacten te onderhouden, te signaleren en voorlichting te geven. Daarnaast zijn er bij verschillende hotspots controles uitgevoerd. Hieruit blijkt dat detailhandelaren de regels omtrent de 18+ grens goed naleven, bij paracommerciële organisaties is dit niet altijd het geval.
Op basis van de drank- en horeca wet, bevindingen uit het evaluatierapport en de resultaten uit de jeugdgezondheidsmonitor 2019 staan de volgende doelstellingen de komende periode centraal:
1.6 Meetinstrumenten en beoogd resultaat
Om de effecten van de doelstellingen te kunnen meten tijdens en aan het einde van deze periode, is een set van meetinstrumenten samengesteld. Onderstaande meetinstrumenten worden gebruikt.
Het voorlichten van ouders en verzorgers betreft het alcoholgebruik onder jongeren is een belangrijke doelstelling in dit plan. Het aantal voorlichtingen is beïnvloedbaar, de deelname van ouders/verzorgers aan deze voorlichtingsprogramma’s niet. In 2020 en 2021 wordt inzichtelijk gemaakte welke vormen van voorlichting effectief zijn om in de daaropvolgende jaren dit door te ontwikkelen (doelstellingen 1,2, 3 en 4).
De jongerenwerkers van Andes en de wijkagent gaan preventief op pad om de contacten met keten te onderhouden, te signaleren en voorlichting te geven. Er wordt aandacht besteed aan een aantal thema’s zoals randveiligheid, alcoholbeleid, uitstraling van de keet naar buiten en wat te doen bij noodsituaties (doelstellingen 1 en 2).
De voortgang van dit beleidsplan wordt getoetst door bovenstaande meetinstrumenten in te zetten. Halverwege de beleidsperiode, in 2022, wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de actuele stand van zaken en de voortgang van de beleids- en uitvoeringsplannen. Aan het eind van deze beleidsperiode (2020-2024) zal middels een evaluatie gekeken worden of het beoogd resultaat bereikt is. Door een vergelijking te maken met de jeugdgezondheidsmonitor 2019 en de jeugdgezondheidsmonitor 2023 worden de vervolg stappen bepaald.
2.1 Preventiemodel en maatregelen
Het preventiemodel van Reynolds is gebaseerd op de systeemtheorie van Holder (1998) die duidelijk maakt dat alcoholgebruik altijd een resultaat is van een combinatie van factoren. De persoon, zijn sociale omgeving, het aanbod van drank en het overheidsbeleid vormen samen een systeem dat uiteindelijk de keuze van de gebruiker bepaalt. Holder laat daarmee zien dat alcoholpreventie nooit alleen op het individu gericht kan zijn. Onderstaande afbeelding geeft inzicht in het systeem en de betrokken actoren waar we onze interventiestrategie op baseren.
Met de term alcoholverstrekkers worden alle personen bedoeld die verantwoordelijk zijn voor een adequate naleving van de bepalingen in de DHW. Dat kunnen onder andere horecaondernemers, barpersoneel, barvrijwilligers, portiers, caissières en filiaalmanagers zijn.
Uit Mysteryguest bezoeken is gebleken dat de detailhandelaren en de horecagelegenheden de vergunningen op orde hebben en de controles behalen. Sportverenigingen kunnen de leeftijd van minderjarigen tijdens de controles niet altijd juist beoordelen, waardoor een 18-minner in sommige gevallen toch alcohol in bezit kan krijgen. Om in de toekomst het aantal positieve controles te vergroten, zetten we in op een preventieve aanpak richting de alcoholverstrekkers.
Van de alcoholverstrekkers wordt verwacht dat ze:
Hoe zetten we hierop in de komende 4 jaren?
De school is een belangrijke pedagogische omgeving voor jongeren. Ook als het gaat om alcoholgebruik leren jongeren op school wat wel en niet verstandig is. Gedragsverandering creëren via voorlichtingsprogramma's blijkt lastig, zo niet onmogelijk. Toch is het relevant dat jongeren geïnformeerd worden over de risico's van alcoholgebruik. Niet zozeer om gedrag te beïnvloeden, maar om het gebruik te de-normaliseren en daarmee aan draagvlak te werken voor effectievere gedragsmaatregelen als handhaving en specifieke regelgeving. In de voorlichtingsactiviteiten brengen we, naast de risico’s van alcoholgebruik, ook de risico’s van het gebruik van lachgas onder de aandacht.
Uit de praktijk blijkt dat met name de informatie over wat alcohol met de hersenontwikkeling doet hierbij bruikbaar is. Middelbare scholen worden daarom aangemoedigd om activiteiten rond dit thema te organiseren. Een voorbeeld hiervan is de voorlichtende ouderavond. Ook de inzet van de jongerenwerker van Andes gebruiken we om het bewustzijn van jongeren op dit thema te vergroten. Voor zowel basis- als voortgezet onderwijs hebben de Gemeenschappelijke gezondheidsdienst (hierna GGD) en Verslavingszorg Noord Nederland (hierna VNN) in het kader van de jeugdgezondheidszorg een belangrijke adviserende rol bij schoolprogramma’s over middelengebruik. Daarnaast kan - in brede schoolverband – ook de bibliotheek een voorlichtende rol vervullen.
Hoe zetten we hierop in de komende 4 jaren?
Bij ‘alcoholopvoeding’ onderschatten ouders vooral twee zaken. Hoeveel kinderen drinken en hun eigen invloed daarop. De beschikbaarheid van alcohol in huis en het opstellen van regels zijn geschikte instrumenten om alcoholgebruik tegen te gaan. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen van ouders die geen duidelijke regels hebben afgesproken en geen leeftijdsgrens hebben gesteld voor het drinken van alcohol, al op jongere leeftijd beginnen met drinken. Ze drinken bovendien vaker dan jongeren waarvan de ouders wel een leeftijdgrens hebben gesteld. Met die wetenschap kunnen ouders geholpen worden om wel actie te ondernemen. Het sociale team bekleed hierbij een belangrijke signalerende en organiserende rol.
Daarnaast zijn er in Borger-Odoorn meerdere hokken en keten waar jongeren bijeen komen. Deze keten staan grotendeels in tuinen van ouders van de jongeren. Ouders zijn verantwoordelijk voor wat de jongere thuis drinkt, dus ook in de hokken en keten. In de vorige beleidsperiode hebben we de hokken en keten geïnventariseerd. Onze aanpak en communicatiestijl blijft onveranderd: Als uitgangspunt kiezen we ervoor om in gesprek te gaan met de jongeren en hun ouders. Op een laagdrempelige manier bespreken we de verantwoordelijkheden van de keeteigenaar en de wettelijke verplichtingen waar de eigenaar en zijn bezoekers zich aan dienen te houden.
Hoe zetten we hierop in de komende 4 jaren?
De landelijke overheid voert sinds enkele jaren campagne onder de slogan ‘NIX onder de 18’, de campagne heeft als doel om de sociale norm te versterken dat niet drinken (en niet roken) onder de achttien jaar normaal is. Daarnaast ondersteunen we de landelijke Campagne IkPas!, die twee keer in het jaar georganiseerd wordt. Materiaal van deze landelijke campagnes wordt lokaal ingezet. Ook brengen we het belang van geen alcohol onder de 18 en alcoholmatiging in algemene zin onder de aandacht. We communiceren via de gemeentelijke website, in Week-in Week-uit en door verspreiding van een folder of flyer.
Hoe zetten we hierop in de komende 4 jaren?
2.2 Handhavingsactiviteiten en instrumenten
De komende jaren leggen we de focus op een preventieve inzet. Voorlichting, bewustwording en afstemming zijn daarbij de belangrijkste begrippen. Op het gebied van handhaving voeren we herhaaldelijke controletrajecten uit bij de horecagelegenheden, de paracommerciële instellingen en de detailhandelaren. De controles worden uitgevoerd door buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) die in dienst zijn van de gemeente Emmen.
Gevolgen van het overtreden van de regels zijn afhankelijk van het type overtreding. Waar mogelijk wordt eerst gewaarschuwd. Sancties zoals boetes, dwangsommen, een tijdelijk verbod op het schenken van alcohol en in het uiterste geval het afnemen van vergunningen, zijn mogelijke gevolgen van herhaalde overtredingen. In bijlagen 2 en 3 zijn de sanctiemogelijkheden nader uitgewerkt. De bevoegdheden van de BOA’s beperken zich tot het toezicht houden op de DHW artikelen.
Hoe zetten we hierop in de komende 4 jaren?
2.3 Sanctiemogelijkheden- en strategie
In de sanctiestrategie is vastgelegd hoe de gemeente optreedt wanneer de vastgestelde regels uit de DHW, de APV of de verordeningen niet worden nageleefd. De sanctiestrategie staat beschreven in bijlage 2: Handhavingsacties bij overtredingen drank en horecawet. De bestuursrechtelijke en strafrechtelijke sanctiemogelijkheden staan beschreven in bijlage 3: Sanctiemogelijkheden.
Effecten van alcohol op jongeren
Alcohol is een verslavende drug en brengt daarom flink wat risico's met zich mee. In het algemeen geldt hoe hoger de totale consumptie van alcohol, hoe groter het risico op schade. Maar ook: hoe meer alcohol per keer wordt gedronken, des te ernstiger de schade. Maar ook: hoe meer alcohol per keer wordt gedronken, des te ernstiger de schade (Alcohol & Jongeren, Effecten van alcohol op jongeren).
Verstoring doorgave van prikkels
Net zoals andere drugs, beïnvloedt alcohol de werking van de hersenen. Veel van de alcohol die we drinken komt via de maag en de dunne darm in het bloed. Via de bloedbaan komt het in de hersenen. De hersenen zijn extra gevoelig voor alcohol, omdat dit orgaan veel bloed bevat. Alcohol werkt op verschillende manieren in op de hersenen. Ten eerste stimuleert alcohol een remmend systeem in de hersenen en remt alcohol een stimulerend systeem in de hersenen. Door deze dubbele werking resulteert het drinken van alcohol in minder hersenactiviteit. Zo zien we bij een relatief lage dosis al een verminderd reactievermogen. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot ernstige ongelukken, zoals verkeersongelukken, maar ook verdrinking en verstikking. De ontremmende werking van alcohol is ook een aspect van deze dubbele werking.
De hersenen ontwikkelen zich tot ver in je twintiger jaren. Jongeren die veel drinken laten een abnormale en versnelde afname zien van het volume van de grijze stof, met name in de frontaalkwab. Omdat voorafgaand aan een aantal van de onderzoeken de onderzochte jongeren nog niet of zeer weinig gedronken, is het een sterk bewijs dat alcohol van invloed is op de verstoorde hersenontwikkeling.
Er is één goed onderzoek naar het volume van witte stof bij drinkende scholieren. Dat laat zien dat dat volume minder toeneemt bij alcoholgebruikers dan bij niet-alcoholgebruikers. De witte stof verbindt verschillende (verafgelegen) hersengebieden met elkaar waardoor geïntegreerde informatieverwerking mogelijk wordt.
In ongeveer de helft van de onderzoeken doen jongeren die alcohol drinken het slechter op school dan jongeren die niet drinken: ze bereiken een lager opleidingsniveau of ze verlaten de school zonder diploma. Het is echter niet duidelijk of dat aan de alcohol ligt. Het zou ook aan iets anders kunnen liggen, bijvoorbeeld aan risico zoekend gedrag.
Jong drinken: meer kans op verslaving
Psychiatrische stoornissen, maar ook alcoholgebruik op jonge leeftijd betekenen een grotere kans op alcoholverslaving. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren die beginnen met drinken op een leeftijd onder de 15 een viermaal hoger risico op alcoholverslaving hebben dan jongeren die beginnen met drinken op de leeftijd van 19 jaar of ouder. Van de jongeren die voor hun 13e beginnen met drinken, is 40% op een bepaald moment in hun leven alcoholverslaafd. Factoren die meespelen bij het op jonge leeftijd beginnen met drinken, zijn impulsiviteit, een sterke drang naar nieuwe ervaringen, erfelijke factoren en alcoholmisbruik door gezinsleden. Hoe jonger tieners aan alcohol beginnen des te groter ook is de kans dat zij ook gaan roken of drugs gaan gebruiken.
Cijfers alcohol gebruik landelijk, in Drenthe en in Borger-Odoorn
In paragraaf 1.3 worden de cijfers met betrekking tot alcoholgebruik toegelicht. Meer informatie over alcoholgebruik landelijk, in Drenthe en in vergelijking met andere gemeenten is te vinden op https://www.gezondheidsgegevensdrenthe.nl/ .
Lachgas is populair mede omdat het gemakkelijk en legaal verkrijgbaar is. Het wordt door gebruikers nauwelijks als ‘drug’ gezien, maar als een relatief onschuldig middel. Waar eerder vooral uitgaande jongeren lachgas gebruikten, wordt het nu ook vaker gezien bij andere groepen, zoals jongeren op straat of rond schoolpleinen. Ook heeft de verkoop van lachgas op (openbare) evenementen en feesten een enorme vlucht genomen sinds het middel onder de Warenwet valt, en niet meer onder de Geneesmiddelenwet (zie kader). Lachgas wordt gebruikt door personen van uiteenlopende leeftijd, etnische achtergrond en opleidingsniveau, maar het gebruik concentreert zich onder jongeren en jongvolwassenen.
Het lachgas gebruik in Borger-Odoorn ligt 3% onder het Drents gemiddelde. Namelijk 94% van de jongeren in Borger-Odoorn geeft aan nog nooit lachgas gebruikt te hebben ten opzichte van 91% in Drenthe. 1% van de jongeren in Borger-Odoorn geeft aan recentelijk lachgas te hebben gebruikt en 5% zegt lachgas te hebben gebruikt langer dan een maand geleden.
Op basis van gegevens uit de Monitor Drugsincidenten wordt geconcludeerd dat het aantal meldingen van gezondheidsincidenten na gebruik van lachgas beperkt is en het vrijwel altijd gaat om mengintoxicaties. Lachgas gecombineerd met grote hoeveelheden alcohol (of andere verdovende middelen) is zeer gevaarlijk. Door het verdovende effect van alcohol is er geen goede, adequate ademprikkel. Hierdoor krijgt men onvoldoende zuurstof binnen, met mogelijk een hartaanval tot gevolg.
Er zijn aanwijzingen dat lachgas op zichzelf direct invloed heeft op het zich ontwikkelend brein doordat lachgas de NMDA-receptor blokkeert. Deze receptor speelt een belangrijke rol bij de rijping van het zenuwstelsel. Gezien de inzichten in de kwetsbaarheid van het zich ontwikkelend brein voor de effecten van psychoactieve stoffen in het algemeen, lijkt voorzichtigheid met het gebruik van lachgas door jongeren geboden.
Handhavers (politie, BOA’s) krijgen veel meldingen van overlast van lachgasgebruik in de publieke ruimte en vanwege op straat rondslingerende lachgaspatronen. Juridisch gezien hebben handhavers weinig handvatten om lachgasgebruik aan te pakken. Lachgaspatronen worden vaak achtergelaten op straat. Deze patronen zijn erg belastend voor het milieu door het metaal dat nodig is voor de patronen, maar ook vanwege het broeikaseffect. Kleinhandel vanuit een horecalokaliteit is op grond van de Drank- en Horecawet daarentegen wel verboden. Op het moment dat lachgas als een pakketje wordt verkocht in de horeca, kan daarop worden gehandhaafd; het verkopen van pakketjes lachgas kan als kleinhandel worden aangemerkt. (Trimbos, Factsheet Lachgas, 2018).
Bijlage 2: Handhavingsacties bij overtredingen drank en horecawet
Als tijdens het toezicht sprake is van een overtreding wordt overgegaan tot handhaving . De gemeente heeft diverse handhavingsmiddelen die toegepast kunnen worden als de bepalingen van de Drank- en Horecawet worden overtreden. Gevolgen van het overtreden van de regels hangen af van de soort overtreding. Waar mogelijk wordt eerst gewaarschuwd. Sancties zoals boetes, dwangsommen, tijdelijk verbod op het schenken van alcohol, en in het uiterste geval het afnemen van vergunningen, zijn mogelijke gevolgen van (herhaalde) overtredingen.
De burgemeester weegt in zijn besluitvorming over een bestuurlijke maatregel het belang van de ondernemer en paracommerciële rechtspersoon af tegen dat van de gezondheid van jongeren en de openbare orde. De gezondheid van jongeren en de openbare orde wegen daarbij zwaar.
Vier categorieën van handhavingsacties bij overtredingen Drank- en Horecawet
Overtredingen die betrekking hebben op de vergunningplichtige domeinen (horeca, paracommercie en slijterijen) zijn onderverdeeld in een viertal categorieën:
Voor iedere categorie wordt een stappenplan opgesteld. Deze kan ook dienst doen, als voorbeeld, om in regionaal verband eenduidig naar buiten treden. Onze jongeren (en inwoners) zijn immers niet (gemeente)grens gebonden. Dit model betreft een niet limitatieve opsomming van verschillende overtredingen met het daarbij horende stappenplan. Dat betekent dat niet alle overtredingen van de DHW in dit model zijn opgenomen. Dit is ingegeven om zo gericht mogelijk de beschikbare handhavingscapaciteit in te zetten. Dat betekent niet dat niet zal worden opgetreden tegen overtredingen van bepalingen die niet zijn opgenomen in het handhavingsmodel. Indien een overtreding wordt geconstateerd zal worden aangesloten bij het reguliere handhavingstraject waarbij de meest geëigende bestuurlijke handhavingsmaatregel zal worden toegepast. De verschillende handhavingsstappen worden hieronder per categorie benoemd.
Categorie 1: Overtredingen v.w.b. het verstrekken van alcoholhoudende drank zonder vergunning.
Categorie 2: Overtredingen die te maken hebben met leeftijdsgrenzen.
3e constatering (binnen één jaar na vorige constatering): rapporteren en dossier naar burgemeester |
|
4 e constatering (binnen een jaar na vorige constatering): rapporteren en dossier naar burgemeester |
Categorie 3: Overtredingen die direct van invloed zijn op gezondheid van jongeren en/of openbare orde.
2e constatering (binnen één jaar na vorige constatering): rapporteren en dossier naar burgemeester |
|
3 e constatering (binnen een jaar na vorige constatering): rapporteren en dossier naar burgemeester |
Categorie 4: Overige overtredingen
Handhavingsacties bij overtredingen in het vergunningplichtige domein
In het navolgende worden de handhavingsacties gekoppeld aan overtredingen voor wat betreft de inrichtingen die vergunningplichtig zijn, te weten horeca, paracommerciële rechtspersonen en slijterijen.
Handhavingsacties bij niet Drank- en Horecawet vergunningplichtige bedrijven
Het gaat hier om bijvoorbeeld supermarkten en snackbars. De handhavingsacties zijn met name gericht op de verkoop van alcoholhoudende dranken.
Handhavingsacties bij overtreding van artikel 2:34a van de APV, Regulering paracommerciële rechtspersonen.
Handhavingsacties bij Evenementen
In de Drank – en Horecawet zijn vereisten opgesteld. Voor evenementen is het mogelijk om op basis van artikel 35 een tijdelijke ontheffing te verkrijgen voor het verstrekken van zwak alcoholische dranken.
Bijlage 3: Sanctiemogelijkheden
Algemene Plaatselijke verordening gemeente Borger-Odoorn
De BOA’s maken gebruik van het volgende model op het gebied van alcoholhandhaving. Hierbij is het van belang om de doelgroep goed te kennen en in kaart te brengen. Waarom leeft de één de regels wel na en de ander niet? Wat zijn de motieven? Door dit duidelijk in kaart te brengen, kan beter worden gekozen welke instrumenten in te zetten. Het gebruik van lachgas onder jongeren willen we terugdringen door in te zetten op educatief informeren.
Bijlage 4: Terugblik Preventie- en handhavingsplan 2014-2018 ‘Bezopen’
Doelstellingen, doelgroep en beleidspijlers
Naar aanleiding van de Drank- en Horecawet artikel 43a heeft de gemeente voor de periode 2014-2018 de volgende beleidsdoelstellingen gekozen:
Prioriteit van dit gemeentelijk plan ligt in de samenhang van preventie en handhaving voor de einddoelgroep: jongeren en jongvolwassenen tot 24 jaar. Het accent ligt op:
Het preventie en handhavingsplan bevat drie beleidspijlers:
Project ‘actualiseren Drank- en Horecavergunningen’
Begin 2016 is onder andere het project ‘actualiseren Drank- en Horecavergunningen’ voortgezet, met als einddatum 31-12-2016. De inhaalslag van deze actualisatie heeft tot het volgende geleidt:
Andere acties uitgevoerd in 2016 zijn:
Gedurende het najaar 2016 is er in samenwerking met de landelijke organisatie Plattelands Jongeren en het jongerenwerk (Andes) het project ‘de beste keet van Borger-Odoorn’ opgezet. Binnen het project wordt aandacht besteed aan een aantal thema’s: brandveiligheid, alcoholbeleid, uitstraling van de keet naar buiten en wat te doen bij noodsituaties.
Doelstelling 1: Afname van alcoholgebruik en van de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik onder de achttien jaar.
Paracommerciële organisaties blijken het nog lastig te vinden om de leeftijd correct vast te stellen en geen alcohol te verkopen aan 18-minners. Ook blijkt uit de vergunning controles dat vergunningen niet op de juiste plek aanwezig zijn of dat de vergunning niet volledig is. Het advies is om de voorlichting en controles gericht op paracommerciële organisaties voort te zetten.
Jongerenwerkers van welzijnsorganisatie Andes en wijkagenten werkzaam in Borger-Odoorn gaan preventief op pad om contacten te behouden en voorlichting te geven aan keten. Het advies is om deze lijn voort te zetten. Keet bezoekers verdwijnen op deze manier niet in de anonimiteit, jongerenwerkers en agenten weten de keten te vinden en hebben goede contacten.
Doelstelling 2: Afname van dronkenschap vooral tijdens uitgaansavonden in het publieke domein.
Het aantal incidenten waarbij een melding is gemaakt op de code overlast door het gebruik van alcohol en/of drugs is over de laatste vier jaren stabiel gebleven. Doordat het meldingen zijn geweest op zowel openbaar als privéterrein, is het moeilijk om te bepalen of het dronkenschap tijdens uitgaansavonden in het publieke domein ook daadwerkelijk is afgenomen. Op basis van het wisselende beeld zijn er geen directe conclusies te trekken. Politie Zuidoost-Drenthe ziet aan de hand van het aantal meldingen en ervaringen uit de praktijk geen noodzaak om hier extra op in te zetten.
Titel: Ontnuchterend - Alcoholpreventie- en handhavingsplan 2020-2020 Gemeente Borger-Odoorn
Auteurs: Muriel Prins, BMC, advies en onderzoek, Amersfoort
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-315238.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.