Wijziging Budgetregeling gemeente Noordoostpolder

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder:

 

Gelet op:

de Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder;

artikel 212 van de Gemeentewet;

de Mandaatregeling gemeente Noordoostpolder;

het Organisatiestatuut gemeente Noordoostpolder.

 

 

Besluit vast te stellen:

 

De volgende wijziging van de Budgetregeling gemeente Noordoostpolder

Artikel I

De Budgetregeling gemeente Noordoostpolder wordt gewijzigd als volgt:

 

A. Artikel 14, lid 1 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 14 lid 1

Artikel 14 lid 1

  • 1.

    Verplichtingen mogen, met inachtneming van de nota inkoopbeleid, slechts wor­den aangegaan nadat is geconstateerd dat ter zake een toe­reikend budget beschikbaar is. Bij ontoereikend budget wordt eerst voor ophoging van het budget gezorgd vóór dat de verplichting wordt vastgelegd. Dit kan door een budgetwijziging (binnen een product) een collegewijziging (binnen een programma) of een begrotingswijziging (als gevolg van een raadsbesluit).

    De budgetten van de (hulp)kostenplaatsen worden voor het beoordelen op voldoende budget als één geheel gezien. Voor het aangaan van een verplichting wordt niet beoordeeld op afzonderlijke budgetten.

  • 1.

    Verplichtingen mogen, met inachtneming van het inkoopbeleid, slechts wor­den aangegaan nadat is geconstateerd dat ter zake een toe­reikend budget beschikbaar is. Bij ontoereikend budget wordt eerst voor ophoging van het budget gezorgd vóór dat de verplichting wordt vastgelegd. Dit kan door een budgetwijziging (binnen een product) een collegewijziging (binnen een programma) of een begrotingswijziging (als gevolg van een raadsbesluit).

    De budgetten van de (hulp)kostenplaatsen worden voor het beoordelen op voldoende budget als één geheel gezien. Voor het aangaan van een verplichting wordt niet beoordeeld op afzonderlijke budgetten.

 

B. Na artikel 14, lid 1 wordt een nieuw lid 2 tussengevoegd luidend als volgt:

 

Voorafgaand aan iedere verplichting vanaf € 5.000 dient de kredietbeheerder, een ondertekend ‘Meldingsformulier voorgenomen inkoop’ in bij het team inkoopadvies. Met inachtneming van artikel 15 wordt dit Meldingsformulier door de budgetbeheerder of budgethouder ondertekend.

 

C. Artikel 14, leden 2 tot en met 11 worden vernummerd tot artikel 14, lid 3 tot en met 12.

 

D. Artikel 14, lid 2 wordt vervolgens gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 14 lid 2

Artikel 14 lid 3

  • 2.

    Verplichtingen vanaf € 5.000 tot € 20.000 mogen slechts worden aangegaan nadat minimaal één offerte is aangevraagd. De uitzonderingen zoals genoemd in het derde lid zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Verplichtingen vanaf € 5.000 tot € 70.000 mogen slechts worden aangegaan nadat minimaal één offerte is aangevraagd. De uitzonderingen zoals genoemd in het vierde lid zijn van overeenkomstige toepassing.

 

E. Artikel 14, lid 3 wordt vervolgens gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 14 lid 3

Artikel 14 lid 4 

  • 2.

    Verplichtingen boven € 20.000 mogen slechts worden aangegaan nadat

    minimaal drie offertes bij verschillende leveranciers zijn aangevraagd. Op deze bepaling kan een uitzondering worden gemaakt bij werkzaamheden met een bijzonder of spoedeisend karakter, zulks ter beoordeling van de directeur.

  • 4.

    Verplichtingen boven € 70.000 tot € 214.000 mogen slechts worden aangegaan nadat minimaal drie offertes bij verschillende leveranciers zijn aangevraagd. Op deze bepaling kan een uitzondering worden gemaakt bij werkzaamheden met een bijzonder of spoedeisend karakter, zulks ter beoordeling van het directielid – of diens vervanger bij afwezigheid - waaronder de werkzaamheden vallen.

 

F. artikel 14, lid 4 wordt vervolgens gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 14 lid 4

Artikel 14 lid 5 

  • 4.

    De budgethouder/budgetbeheerder/kredietbeheerder legt vast bij welke leveranciers hij offerte heeft gevraagd.

  • 5.

    De budgethouder/budgetbeheerder/kredietbeheerder legt vast bij welke leveranciers hij een offerte heeft gevraagd.

 

G. Artikel 14, lid 8 wordt vervolgens gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 14 lid 8

Artikel 14 lid 9 

  • 8.

    In een opdrachtbrief moeten in ieder geval de afgesproken prijs, de realisatietermijn, het resultaat van de opdracht en de begeleiding vanwege de gemeente duidelijk worden benoemd. Uitzonderingen hierop zijn slechts mogelijk na toestemming van een lid van de directie.

  • 9.

    In een opdrachtbrief moeten in ieder geval de afgesproken prijs, de realisatietermijn, het resultaat van de opdracht en de begeleiding vanwege de gemeente duidelijk worden benoemd. Uitzonderingen hierop zijn slechts mogelijk na toestemming van het directielid – of diens vervanger bij afwezigheid - waaronder de werkzaamheden vallen.

 

H. Artikel 14, lid 9 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 14 lid 9

Artikel 14 lid 10

  • 10.

    In afwijking van het gestelde in de leden 2 en 3 van dit artikel, geldt voor werken dat verplichtingen vanaf € 5.000 tot € 50.000 slechts mogen worden aangegaan nadat minimaal één offerte is aangevraagd en dat verplichtingen boven € 50.000 slechts mogen worden aangegaan nadat minimaal drie offertes bij verschillende leveranciers zijn aangevraagd. De uitzonderingen zoals genoemd in het derde lid zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 11.

    In afwijking van het gestelde in de leden 3 en 4 van dit artikel, geldt voor werken dat verplichtingen vanaf € 5.000 tot € 150.000 slechts mogen worden aangegaan nadat minimaal één offerte is aangevraagd en dat verplichtingen vanaf € 150.000 tot € 3.000.000 slechts mogen worden aangegaan nadat minimaal drie offertes bij verschillende leveranciers zijn aangevraagd. De uitzonderingen zoals genoemd in het vierde lid zijn van overeenkomstige toepassing.

 

I. Artikel 15, lid 3 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 15 lid 3

Artikel 15 lid 3

  • 2.

    Verplichtingen vanaf € 5.000 tot € 200.000 die worden bevestigd met een opdrachtbrief en verplichtingen vanaf € 500 tot € 5.000, die worden bevestigd met een opdrachtbon of een opdrachtbrief, dienen voor akkoord te worden gefiatteerd door de naast hogere verantwoordelijke functionaris op grond van de hiërarchische lijn van deze regeling.

  • 2.

    Verplichtingen voor werken, leveringen en diensten vanaf € 5.000 tot € 214.000 die worden bevestigd met een opdrachtbrief en verplichtingen voor werken, leveringen en diensten vanaf € 500 tot € 5.000, die worden bevestigd met een opdrachtbon of een opdrachtbrief, dienen voor akkoord te worden gefiatteerd door de naast hogere verantwoordelijke functionaris op grond van de hiërarchische lijn van deze regeling.

 

J. Artikel 15, lid 4 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 15 lid 4

Artikel 15 lid 4

  • 4.

    Budgetbeheerders mogen verplichtingen boven een bedrag van € 200.000 slechts aan­gaan nadat hiertoe het fiat is verkregen van de budgethouder.

  • 4.

    Budgetbeheerders mogen verplichtingen boven een bedrag van € 214.000 slechts aan­gaan nadat hiertoe het fiat is verkregen van de budgethouder.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze wijziging treedt in werking op 1 december 2020 en werkt terug tot 1 september 2020.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 17 november 2020,

de burgemeester,

de secretaris,

Naar boven