Gemeenteblad van Oostzaan
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oostzaan | Gemeenteblad 2020, 313862 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oostzaan | Gemeenteblad 2020, 313862 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan houdende regels omtrent het reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van het college
Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen
Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering onder vermelding van de te bespreken onderwerpen die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van te voren aan de leden van het college worden aangeboden.
Artikel 7 Voorstellen en amendementen
Ieder lid heeft het recht aan de vergadering voorstellen te doen en amendementen op gedane voorstellen in te dienen.
Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.
Artikel 11 Besluiten en handelingen tijdens reces
Voor zover de aard van een onderwerp als bedoeld in het eerste lid een zwaarwegend bestuurlijk belang impliceert, dient de gemandateerde voordat deze een besluit neemt dan wel een andere handeling verricht, tenminste twee andere collegeleden te raadplegen. De resultaten van dit overleg worden vermeld op de besluitenlijst.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op 17 oktober 2017.
De secretaris,
A. Van den Assem
De burgemeester,
R. Meerhof
Toelichting op het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
Ingevolge artikel 52 Gemeentewet stelt het college een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Onder werkzaamheden wordt blijkens de memorie van toelichting bij de nieuwe Gemeentewet (1994) onder meer verstaan de bekendmaking van besluiten. Ook bijvoorbeeld de onderlinge vervanging tussen de wethouders behoort daartoe.
Het modelreglement van orde van de VNG dient als basis voor het reglement van het college, maar wordt niet integraal overgenomen. Er zijn om aan te sluiten bij de huidige praktijksituatie enkele toevoegingen en wijzigingen aangebracht, die bij de artikelsgewijze behandeling worden toegelicht.
De meeste zaken zijn direct afgeleid uit de Gemeentewet; hierin is weinig beleidsvrijheid. In het reglement zijn alle regels die voor de vergaderorde van belang zijn integraal opgenomen.
Artikel 1: Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging
In het eerste lid van dit artikel wordt een onderwerp geregeld zoals dat aan de orde zal zijn in het zogenaamde constituerend beraad, de eerste vergadering van het college direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Wellicht ten overvloede wordt er op gewezen dat het college als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling en het eventueel gebruikmaken van de mogelijkheid die in artikel 168 Gemeentewet geboden wordt (mandaat aan individuele leden van het college).
Naast de verdeling van de werkzaamheden kan de onderlinge vervanging worden geregeld. De vervanging zal onderling geregeld moeten worden of, indien mogelijk gezien het aantal wethouders (artikel 36 Gemeentewet), door het (tijdelijk) aanstellen van een extra wethouder.
Artikel 2: Dag en plaats van de vergaderingen
Met het eerste en derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 53, eerste lid Gemeentewet. Nu de vergaderingen over het algemeen altijd op dinsdag wordt gehouden is dit in het eerste lid opgenomen.
Ook hier is weer gekozen voor een algemeen flexibele formulering, waardoor de mogelijkheid bestaat in bijzondere gevallen af te wijken.
Uit het tweede deel van het eerste lid en het tweede lid volgt dat ook de burgemeester, als voorzitter van het college (zie artikel 34 Gemeentewet), maar ook een lid van het college ervoor kan zorgen dat een extra vergadering wordt gehouden. De formulering van het bepaalde in het tweede lid houdt overigens niet in dat de burgemeester de bevoegdheid zou toekomen een extra vergadering tegen te houden. De imperatieve formulering van het eerst lid staat daaraan in de weg.
Het tweede lid geeft verder de procedure voor een extra vergadering weer.
Net als in een aantal andere gemeenten is als extra lid opgenomen dat het college kan besluiten de vergadering geen doorgang te laten vinden.
Artikel 3: Presentie en Verhindering
Dit artikel is naast een vastlegging van de procedure ook van belang om wellicht al voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor besluitvorming niet gehaald wordt (artikel 56 Gemeentewet). De voorzitter kan dan een nieuwe vergadering beleggen.
De rol van de gemeentesecretaris bij de collegevergaderingen wordt in de artikelen 103 tot en met 105 van de Gemeentewet aangegeven. Nadere uitwerking vindt plaats in dit reglement.
In dit artikel wordt een uiteenzetting gegeven van de wijze waarop de gemeentesecretaris (of het secretariaat namens de secretariaat) de agendering e.d. regelt. Tevens is een artikellid opgenomen betreffende de toevoeging van agendapunten door de burgemeester (al dan niet op verzoek van een wethouder).
Artikel 5: Ambtelijke ondersteuning en deelname van derden aan vergadering
Het laten deelnemen van derden aan de vergadering is gebaseerd op artikel 57 en 55 eerste lid Gemeentewet. Deze artikelen geven indirect aan dat het mogelijk is dat naast de collegeleden en de secretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn. Deze artikelen geven aan dat de onschendbaarheid en de eventueel opgelegde geheimhouding voor allen aanwezig bij de vergadering geldt.
Artikelen 6 en 7: Besluitvorming en voorstellen en amendementen
In deze artikelen wordt het besluitvormingsproces en het kunnen doen van voorstellen en amendementen nog eens extra uitgelegd.
In het vijfde lid van artikel 6 is de mogelijkheid opgenomen dat een lid van het college op de openbare dan wel geheime besluitenlijst de aantekening laat plaatsen dat hij niet kan instemmen met het besluit.
Als het ambtelijk en bestuurlijk overleg daartoe aanleiding geeft en als voorts uit de parafen op het (digitale) voorlegformulier bij de geagendeerde stukken door de leden reeds is aangegeven dat zij instemmen om het betreffende stuk op de hamerstukkenlijst te plaatsen, dan wordt het desbetreffende stuk niet meer in bespreking gebracht. Indien het stuk alsnog aanleiding blijkt te geven tot bespreking, wordt de behandeling aangehouden tot de volgende reguliere vergadering, tenzij vast komt te staan dat behandeling geen uitstel duldt.
In de eerste plaats moet hier worden gewezen op artikel 56 Gemeentewet, dat een regeling bevat met betrekking tot zowel het vergader- als het besluitquorum ten aanzien van de vergaderingen van het college. Hoewel het ingevolge de Memorie van Toelichting bij dit artikel aan het college vrijstaat in het reglement van orde een zwaarder quorumvereiste te stellen, is hiervoor niet gekozen. Het in de wet terzake opgenomen stelsel is daarmee onverkort van toepassing.
Ten aanzien van het stemmen wordt opgemerkt, dat in de praktijk slechts zelden wordt gestemd. De opgenomen regeling komt erop neer dat in principe slechts wordt gestemd, indien één van de leden dat wenst. In dat geval wordt mondeling gestemd (ook over personen), tenzij ten aanzien van personen om een schriftelijke stemming wordt verzocht, zoals in het derde lid is geregeld.
Over zaken wordt dus of niet of mondeling gestemd. Artikel 59 van de Gemeentewet regelt verder hoe te handelen bij het staken van de stemmen over onderwerpen die zaken betreffen.
Artikel 10 Besluitenlijst en verslag
Dit artikel regelt de verslagleggende taak van de secretaris en de wijze waarop het verslag wordt vastgesteld. Als op grond van artikel 55 van de Gemeentewet door het college een geheimhoudingsplicht is opgelegd, zal ten aanzien van de beraadslaging en eventuele besluiten over dit onderwerp een afzonderlijk verslag moeten worden gemaakt. Dit zal door de secretaris afzonderlijk moeten worden bewaard totdat de geheimhouding is opgeheven.
Artikel 11 Besluiten en handelingen tijdens reces
Artikel 168 van de Gemeentewet biedt de mogelijkheid dat het college een of meer leden kan machtigen tot uitoefening van een of meer van zijn bevoegdheden. Deze machtiging wordt uit naam en onder verantwoordelijkheid van het college uitgeoefend. Het college kan daarbij aanwijzingen geven.
Deze mandaatverlening aan één of meer leden van het college kan gebruikt worden voor spoedeisende besluiten en handelingen tijdens recesperioden. Met name de zomervakantie kan een zodanig lange periode zijn dat aan een dergelijke bevoegdheid behoefte bestaat.
Bij spoedeisende zaken kan gedacht worden aan het aantekenen van bezwaar en/of beroep; een zich plotseling voordoende kwestie die moet worden opgelost of een financieel belang dat geen uitstel vergt.
In de recesperiode krijgt de fungerend (loco)burgemeester dit mandaat. Mocht hij/zij van oordeel zijn dat er een zwaarwegend bestuurlijk belang met het besluit is gemoeid, dan dient hij tenminste twee andere collegeleden te raadplegen.
Ook hier geldt weer de eis dat er een duidelijke datum van totstandkoming en bekendmaking moet zijn. Na het eind van het reces moet een overzicht van de genomen besluiten ter kennisneming worden geagendeerd voor de eerste collegevergadering.
Artikel 12 Openbare vergadering
Ingevolge artikel 54 Gemeentewet is hoofdregel dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college kan daar zelf van afwijken. Via artikel 12 wordt dit ook uitdrukkelijk aan het college overgelaten. Indien een vergadering van het college openbaar is, bepaalt het tweede lid van artikel 53 Gemeentewet dat de burgemeester dag, plaats en tijdstip daarvan bekend moet maken.
Artikel 13 en 14 Overige bepaling en inwerkingtreding
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-313862.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.