Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2020, 313343 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2020, 313343 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling DigiDeal010 2020-2021)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van directeur Welzijn, Zorg en Jeugdhulp van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling van 17 november 2020, registratienummer 20MO04473;
gelet op de artikelen 3, derde lid, 4, tweede lid en 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het gewenst is een subsidieregeling vast te stellen om een impuls te geven aan de grootschalige inzet van de eHealth toepassingen bij de gecontracteerde aanbieders van zorg en ondersteuning;
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
aanbieder: aanbieder van zorg, welzijn of jeugdhulp die op het moment van het indienen van de subsidieaanvraag een overeenkomst heeft met de gemeente Rotterdam voor het leveren van zorg, welzijn of jeugdhulp in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 of Jeugdwet of een welzijnsaanbieder die op het moment van het indienen van de subsidieaanvraag een overeenkomst heeft met de gemeente Rotterdam in het kader van de aanbesteding Nieuw Rotterdams Welzijn voor de periode 2018-2022;
eHealth: toepassing van zowel digitale informatie als communicatie om de gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren.
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking door het college van subsidies voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.
Artikel 3 Subsidieverstrekking
Subsidies op grond van deze subsidieregeling worden verstrekt op basis van zowel de prestaties als de subsidiabele lasten van de activiteiten.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college verleent alleen subsidie voor de kosten die direct verband houden met de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 4.
Artikel 6 Maximum aanvraagbedrag
Het maximum aan te vragen bedrag per aanvraag bedraagt € 100.000 waarvan maximaal 40% is begroot voor de aanschaf, lease en licentiekosten van eHealth toepassingen.
De aanvraag voor een subsidie wordt digitaal ingediend via
www.rotterdam.nl/subsidies en uitsluitend door middel van het daarvoor ter beschikking gestelde digitale aanvraagformulier.
Artikel 14 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de SVR 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd als:
Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 november 2020.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad is uitgegeven op 23 november 2020 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Toelichting bij de subsidieregeling DigiDeal010 2020-2021
Als gevolg van een stijgende levensverwachting, toename van het aantal chronische ziekten en langer thuis wonen neemt de zorgvraag verder toe en stijgen de zorgkosten. De manier waarop de zorg nu georganiseerd is, is op termijn niet meer betaalbaar en te organiseren. Daarom moet worden bekeken hoe de zorg en ondersteuning, met behoud van kwaliteit, efficiënter kan worden georganiseerd door waar mogelijk dure, arbeidsintensieve zorg en ondersteuning te voorkomen, vervangen of te verplaatsen. De inzet van eHealth toepassingen kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Daarom zet de gemeente vanuit het coalitieakkoord actief in op het stimuleren en aanjagen van eHealth toepassingen die de kwaliteit van de zorg en ondersteuning verbeteren, betaalbaar en organiseerbaar houden.
De corona-crisis heeft het belang van eHealth toepassingen nog duidelijker gemaakt. Aanbieders hebben digitale vormen van zorg en ondersteuning toegepast en ervaren wat dit betekent voor de continuering van hun diensten en/of het bieden van alternatieven. Deze nieuwe manier van werken en positieve ervaringen willen we vasthouden én verder uitbreiden voor de toekomst.
Met de subsidieregeling Digideal010 2020-2021 willen we een impuls geven aan de transformatie naar grootschalige toepassing van eHealth in de zorg en ondersteuning in Rotterdam. Deze subsidieregeling is alleen bedoeld voor gecontracteerde zorg- en welzijnsorganisaties en is bestemd voor de activiteiten die bijdragen aan het vergroten van de inzet van eHealth toepassingen die zorg of ondersteuning kan voorkomen, verplaatsen of vervangen. Hierbij staan drie doelgroepen centraal:
Jeugd: Een generatie zonder achterstanden
Werken aan een generatie zonder achterstanden. Door kinderen de juiste kansen te bieden en hun ouders te ondersteunen, kunnen zij een sprong maken van achterstand naar voorspoed.
Rotterdammers in een kwetsbare situatie
Bijvoorbeeld door psychische problemen, een verstandelijke beperking of lichamelijke belemmeringen. Met de juiste ondersteuning kan iedereen meedoen in onze Rotterdamse samenleving.
Ouderen die langer thuis wonen
We werken aan een stad waar het prettig leven is voor langer thuiswonende ouderen. Ook in de nabije toekomst zal het aantal ouderen toenemen en daar bereiden wij ons op voor.
Deze subsidieregels hebben hun grondslag in de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb) en de Subsidieverordening Rotterdam 2014 (hierna SVR 2014). Dat betekent dat de bepalingen over bijvoorbeeld rechten, plichten, procedures e.d. zoals die in de Awb en SVR 2014 zijn opgenomen van toepassing zijn en dat de bepalingen van deze subsidieregels hierop aanvullend zijn.
In artikel 1 worden de begrippen gedefinieerd die terugkomen in deze
subsidieregeling. De begrippen die in de SvR 2014 zijn gedefinieerd worden niet herhaald in deze subsidieregeling.
Het college wil de subsidie betrekken op eHealthgebruik ten behoeve van jeugd met een achterstand, Rotterdammers met een (risico op) chronische ziekte of beperking en oudere Rotterdammers. Oudere Rotterdammers zijn inwoners van Rotterdam van 55 jaar of ouder.
Het begrip “aanbieder” richt zich op zowel zorg- of welzijnsaanbieders die een overeenkomst hebben met de gemeente Rotterdam voor het leveren van ondersteunings-arrangementen in het kader van de Wmo 2015, Jeugdwet, Zvw of Wlz (thuis) als op welzijnsaanbieders met een contract voor Nieuw Rotterdams welzijn in Rotterdam.
De reikwijdte van deze subsidieregeling strekt tot de in artikel 4 genoemde subsidiabele activiteiten.
Artikel 3 Subsidieverstrekking
Subsidies kunnen worden verstrekt op basis van prestaties en subsidiabele lasten van de activiteiten of op basis van beiden. Voor deze subsidieregeling is ervoor gekozen om de subsidies voor zowel de prestaties als de subsidiabele lasten te verlenen. Dit houdt in dat de subsidie achteraf zowel op basis van de realisatie op de prestatieafspraken als de werkelijk gerealiseerde subsidiabele lasten wordt vastgesteld.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
De eHealth toepassingen moeten helpen om de kwaliteit van zorg en ondersteuning van jeugd met een achterstand, mensen met een (risico op) chronische ziekte of beperking of ouderen te verbeteren.
Zoals ook in de algemene toelichting is opgenomen, moeten de eHealth toepassingen passen binnen de reikwijdte van de Wmo 2015, Jeugdwet, Zvw of Wlz (thuis) of Nieuw Rotterdams welzijn in Rotterdam.
De subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten van aanbieders die voldoen aan alle voorwaarden opgesomd in het eerste lid van artikel 4.
De eHealth toepassingen die worden ingezet voldoen zoveel mogelijk aan de beschreven kwaliteitscriteria in het derde lid van artikel 4.
De gekozen eHealth toepassingen worden landelijk toegepast bij minimaal 100 gebruikers. Dit geeft een indicatie dat de gekozen eHealth toepassingen potentie hebben en bijdragen aan de opschaling van bestaande eHealth toepassingen. Daarbij is de effectiviteit van de eHealth toepassingen zo goed mogelijk onderbouwd en geëvalueerd. De gekozen eHealth toepassingen voldoen aan de landelijke veiligheids- en privacy voorwaarden om gebruikers zo goed mogelijk te beschermen, gesteld door bijvoorbeeld Algemene verordening persoonsgegevens (AVG), Nederlandse Norm (NEN), International Organisation for Standardization (ISO) en Medmij.
Het is de bedoeling dat een zo groot mogelijk deel van de cliënten van de organisatie gebruik kan maken van de eHealth toepassing. De eHealth toepassingen moeten dus passen bij hun kennis en digivaardigheden van de doelgroep en toepassingen moeten gebruiksvriendelijk en toepasbaar zijn voor zowel cliënten als de professionals. Het is daarnaast zeer gewenst dat er voldoende aandacht is voor cultuurspecifieke aspecten en de sociaal economische positie van de doelgroep.
Alle bovengenoemde aspecten moeten duidelijk worden gemaakt in de subsidieaanvraag.
Het college verleent alleen subsidie voor de redelijke kosten die direct verband houden met de uitvoering van de activiteiten. Voorbeelden van kosten die in aanmerking komen voor subsidie zijn:
Artikel 6 Maximum aanvraagbedrag
Er is gekozen voor een maximaal aan te vragen bedrag van € 100.000,-, zodat meerdere partijen in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Daarnaast mag maximaal 40% van de subsidie worden besteed aan aanschaf, lease of licentiekosten van eHealth.
Dit maximum is bepaald, zodat vooral ook aandacht wordt besteed aan goede inbedding van eHealth toepassingen in de organisatie door middel van visievorming, implementatiemanagement, training, digivaardigheden etc.
In de beleidsnota zorg, welzijn, jeugdhulp, genaamd ‘’Heel de stad’’ is de inzet van eHealth toepassingen door aanbieders van zorg en ondersteuning in Rotterdam een belangrijk uitgangspunt. De gemeente wil met de gecontracteerde aanbieders, die een overeenkomst hebben om zorg en ondersteuning te leveren aan Rotterdammers in het kader van de Wmo en Jeugdhulp, gezamenlijk stappen zetten op het beter en toekomstbestendiger maken van de zorg en ondersteuning. Hiertoe is op 17 juli 2020 de DigiDeal010 ondertekent met de gecontracteerde aanbieders. Deze subsidieregeling is de uitwerking van de ondertekende DigiDeal010 en uitsluitend gecontracteerde aanbieders kunnen een aanvraag indienen.
Artikel 8 Looptijd subsidiabele activiteiten
Het college verleent de subsidie voor maximaal 12 maanden.
De subsidieaanvraag wordt online ingediend via de subsidieportal www.rotterdam.nl/subsidies. Voor het opstellen van de subsidieaanvraag wordt gebruik gemaakt van het daarvoor opgestelde aanvraagformulier.
Het college maakt gebruik van de bevoegdheid die het heeft om op grond
van artikel 6, derde lid van de SvR 2014 een andere indieningstermijn te
stellen. Als een aanvraag onvolledig wordt ingediend en de aanvrager deze pas na de uiterste aanvraagdatum aanvult of aan kan vullen, komt dit voor risico van de aanvrager en wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld. Gelet op de uiterlijke indieningstermijnen voor de eerste en de tweede tranche worden aanvragen, die na sluiting van de termijn worden ingediend, niet in behandeling genomen. Aanvullende informatie op reeds ingediende aanvragen, die na sluiting van de termijn worden ingediend, worden niet meegenomen in de beoordeling van de aanvragen.
De aanvraag wordt geweigerd voor zover door verstrekking van de aanvraag het subsidieplafond zou worden overschreden.
Deze weigeringsgrond is opgenomen in artikel 4:25, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb).
Na sluiting van de indieningstermijn voor de indiening van aanvragen eerste tranche, worden alle aanvragen tegelijkertijd beoordeeld aan de hand van het beoordelingsformulier dat als bijlage bij de subsidieregeling is gevoegd. De beoordeling leidt tot de toekenning van punten per onderdeel (0 tot 3 punten). Sommige onderdelen wegen zwaarder dan andere.
Ook deze weging wordt vermeld op het beoordelingsformulier.
De aanvraag die de hoogste totaalbeoordeling heeft (na toekenning punten en weging) wordt als eerste gehonoreerd. Daarna volgt de aanvraag met de op een na hoogste totaalbeoordeling totdat het subsidieplafond is bereikt. Indien er een tweede tranche plaatsvindt geldt hiervoor dezelfde werkwijze.
Artikel 13 Beoordeling aanvragen
De aanvragen worden beoordeeld aan de hand van het beoordelingsformulier. Voor elk deelonderdeel kan 0 - 3 punten worden behaald. Er wordt een minimumeis aan de kwaliteit van de aanvraag gesteld: als op basis van het beoordelingsformulier wordt bepaald dat op een hoofdonderdeel van de aanvraag gemiddeld minder dan 1 punt wordt behaald (dus dat de score per hoofdonderdeel minder dan 1 punt is), dan wordt de gehele aanvraag afgewezen.
Artikel 14 Aanvullende weigeringsgronden
Zowel in de Awb (artikel 4:35) als in de SVR 2014 (artikel 8) zijn algemene weigeringsgronden opgenomen. Daarnaast gelden de weigeringsgronden zoals opgenomen in dit artikel.
Voor zover er sprake is van financiering van de activiteiten vanuit een andere bron, is een beroep op subsidie op grond van de subsidieregeling niet mogelijk.
Artikel 15 Inwerkingtreding en overgangsrecht
Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 januari 2022.
Op de vaststelling en eventuele terugvordering van de subsidie die op basis van deze subsidieregeling is verstrekt, blijft naast de SVR 2014 ook deze subsidieregeling van toepassing.
Bijlage: Beoordelingsformulier als bedoeld in artikel 12, tweede lid, van de Subsidieregeling DigiDeal010 2020-2021
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-313343.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.