Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2020, 312426 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2020, 312426 | Beleidsregels |
Treasurystatuut Gemeente Krimpenerwaard 2020
In december 2018 heeft de gemeenteraad de Financiële verordening Krimpenerwaard 2019 vastgesteld. Hierin is opgenomen dat over verschillende financiële onderwerpen, zoals waardering en afschrijving vaste activa en reserves en voorzieningen, aparte nota’s worden uitgebracht. In dit statuut wordt ingegaan op de uitvoering van de financieringsfunctie. Op 20 mei 2015 is het vorige Treasurystatuut Gemeente Krimpenerwaard 2015 vastgesteld door het college van B&W. In artikel 15 van de Financiële verordening gemeente Krimpenerwaard 2019 is bepaald dat het treasurystatuut eens per vier jaar wordt vastgesteld. In de eerste helft van 2024 zal opnieuw een treasurystatuut aan het college worden aangeboden. Voor verschillen tussen het oude en nieuwe treasurystatuut wordt verwezen naar bijlage 3 van dit statuut.
Treasury betekent letterlijk schatkist. Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de geldstromen, de financiële positie en de hieraan verbonden risico’s. De gemeente Krimpenerwaard onderkent het belang van een verantwoord en adequaat beheer van haar financiële middelen. Zij wenst haar activiteiten op het gebied van treasury op een zo transparant en beheersbaar mogelijke wijze in te richten.
Met de treasuryfunctie wordt het volgende beoogd:
Het Treasurystatuut kent de kwalitatieve randvoorwaarde dat het bankieren met winstoogmerk door decentrale overheden niet is toegestaan. Het aangaan van leningen en het uitzetten van middelen evenals het verlenen van garanties en het verstrekken van geldleningen, zijn alleen toegestaan voor de uitoefening van publieke taak, en dus niet voor het behalen van rendement.
Naast het treasurystatuut wordt ook jaarlijks de paragraaf financiering in zowel de (meer)jarenbegroting als in de jaarrekening opgenomen. Hierin worden de specifieke beleidsvoornemens en de uitvoering van het beleid op het gebied van treasury besproken. Vaste onderdelen in de paragraaf financiering zijn:
In artikel 15 van de Financiële verordening gemeente Krimpenerwaard 2019 is opgenomen dat het college eens per vier jaar een treasurystatuut vaststelt en ter informatie aan de gemeenteraad aanbiedt. Deze nota geeft hieraan invulling.
De Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de bijbehorende ministeriële regelingen geven het bindende kader voor de uitoefening van de treasury van de gemeenten. De onderliggende regelingen zijn:
Op grond van artikel 212 Gemeentewet is de gemeente verplicht een financiële verordening vast te stellen. Conform het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dient een financieringsparagraaf op te worden genomen in de begroting en het jaarverslag (artikelen 9, 13 en 26). In de financiële verordening worden de kaders van het beleid vastgelegd.
In de bijlage 2 is de belangrijkste wet- en regelgeving rondom treasury nader toegelicht.
In het Treasurystatuut Gemeente Krimpenerwaard 2020 worden allereerst het begrippenkader en de doelstellingen van de treasuryfunctie van de gemeente geformuleerd.
Verderop in het treasurystauut worden deze vervolgens geconcretiseerd voor de verschillende deelgebieden van treasury: risicobeheer, financiering en liquiditeitenbeheer.
Tevens komen in het treasurystatuut de administratieve organisatie en interne controle van de treasury-functie aan de orde. Daarbij ligt het accent op de eenduidigheid omtrent de verdeling van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Tot slot worden de uitgangspunten vastgelegd voor de informatie die noodzakelijk is om het gehele proces beheersbaar en meetbaar te maken en te houden.
In bijlage 1 worden waar nodig de in het treasurystatuut opgenomen artikelen toegelicht. De overige bijlagen bestaan uit:
2 Treasurystatuut Gemeente Krimpenerwaard 2020
In dit statuut wordt verstaan onder:
Een van de elementen van treasury is het beheren en beheersen van de risico’s, waarbij de volgende risico’s onderscheiden kunnen worden:
Bij uitzettingen dient er onderscheid gemaakt te worden in uitzettingen uit hoofde van de publieke taak (betreft met name het verstrekken van leningen en garanties) en uitzettingen uit hoofde van de treasuryfunctie (betreft overtollige liquide middelen)
Voor het verstrekken van leningen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
Voor uitzettingen uit hoofde van de treasuryfunctie gelden de volgende uitgangspunten:
Alle overtollige liquide middelen (boven het drempelbedrag) van de gemeente Krimpenerwaard worden belegd bij de staat conform het reglement van het schatkistbankieren. De volgende onderwerpen zijn uitgezonderd van het schatkistbankieren:
Bij deze beleggingen dienen financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) onder Nederlands of Europees toezicht te vallen (zoals De Nederlandsche Bank of de AFM).
De rating van de financiële instellingen moet ten minste een A-rating zijn. Deze rating moet zijn afgegeven door twee van de volgende erkende ratingbureau’s: DBRS Morningstar, Fitch Ratings, Moody’s of Standard & Poor’s;
Het is niet toegestaan middelen aan te trekken met het enkele doel deze tegen een hoger rendement uit te zetten.
Overige risico’s op uitzettingen:
De gemeente beperkt haar liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een liquiditeitenplanning, waarbij rekening wordt gehouden met zowel de korte en de lange termijn liquiditeit. De liquiditeitenplanning wordt regelmatig bijgesteld op basis van realisaties en hernieuwde prognoses.
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht1 te vallen, zoals De Nederlandsche Bank;
2.8 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Het college van burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
De secretaris,
J. Hennip
de burgemeester,
mr. R.S. Cazemier
3.1 Bijlage 1 - Toelichting per artikel
In dit treasurystatuut wordt het treasurybeleid van de gemeente op hoofdlijnen vastgelegd. Dat gebeurt in de eerste plaats door het aangeven van de doelstellingen van de treasuryfunctie (in artikel 2). Vervolgens wordt in het treasurystatuut aangegeven binnen welke richtlijnen en limieten de doelstellingen dienen te worden gerealiseerd. Een richtlijn is een bindend voorschrift voor een handelswijze die gevolgd moet worden en een limiet is een type richtlijn die een uiterste grens aangeeft. Een belangrijk deel van de limieten en richtlijnen is bepaald door de Wet fido. Door middel van de limieten en richtlijnen wordt het “risicoprofiel” van de gemeente bepaald, waarbinnen de treasuryactiviteiten dienen te worden uitgevoerd.
De paragraaf Financiering in de begroting geeft de beleidsplannen voor de treasuryfunctie voor de komende jaren en in het bijzonder voor het eerstkomende jaar weer. Het bevat onder meer gegevens over de algemene ontwikkelingen en de concrete beleidsplannen binnen de kaders van het statuut. Het gaat hierbij vooral om de plannen voor het risicobeheer, de gemeentefinanciering (analyse financieringspositie, leningen- en garantieportefeuille en uitzettingsportefeuille) en het kasbeheer. De paragraaf Financiering in het jaarverslag geeft een verschillenanalyse tussen de plannen zoals deze zijn opgenomen in de begroting en de realisatie in het verslagjaar.
3.2 Bijlage 2 - Toelichting wet- en regelgeving
In onderstaand overzicht staat de belangrijkste wet- en regelgeving vermeld rondom treasury.
In de Financiële verordening Krimpenerwaard 2019 zijn onderstaande bepalingen opgenomen. Genoemde verordening heeft de gemeenteraad in december 2018 vastgesteld.
3.3 Bijlage 3 – Verschillen tussen het oude en nieuwe treasurystatuut
In onderstaand overzicht worden de belangrijkste verschillen aangegeven tussen het oude en nieuwe treasurystatuut.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-312426.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.