Gemeenteblad van Rijswijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijswijk | Gemeenteblad 2020, 30837 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijswijk | Gemeenteblad 2020, 30837 | Beleidsregels |
Beleidsregels jeugdhulp gemeente Rijswijk 2018
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk;
- de Verordening Jeugdhulp gemeente Rijswijk 2018 waarin wordt bepaald dat een aantal taken in het kader van de Verordening Jeugdhulp in beleidsregels nader worden geregeld;
- de bevoegdheid van het college zoals is vastgelegd in de Verordening Jeugdhulp Rijswijk 2018;
- vast te stellen de Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Rijswijk 2018,
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Onafhankelijke cliëntenondersteuning: onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.
Hoofdstuk 3 – Proces van toekenning individuele voorziening.
Artikel 3 Toegang jeugdhulp – melding hulpvraag en afwegingsfactoren
Gebruikelijke zorg bij jeugdigen kan activiteiten omvatten die niet standaard bij alle jeugdigen voorkomen. Van boven gebruikelijke zorg bij jeugdigen in chronische situaties is pas sprake wanneer de omvang van de zorg substantieel meer is dan een gezonde jeugdige van dezelfde leeftijd gemiddeld nodig heeft. Met substantieel wordt bedoeld een omvang van gemiddeld meer dan een uur per etmaal.
Gebruikelijke zorg bij jeugdigen omvat ook een geïntensiveerde zorgbehoefte als gevolg van een tijdelijk (gezondheids)probleem. Dit is het geval als sprake is van een zorgsituatie van maximaal drie maanden met uitzicht op herstel van het (gezondheids)probleem en de daarmee samenhangende zelfredzaamheid van de jeugdige.
Het college verzamelt in overleg met de jeugdige en/of zijn ouder alle voor het gesprek, zoals bedoeld in artikel 7 van de verordening, van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de jeugdige en/of ouder en hun situatie en maakt vervolgens zo spoedig mogelijk met jeugdige en/of ouder een afspraak voor een gesprek. Hierbij brengt het college de jeugdige en/of zijn ouder op de hoogte van de mogelijkheid om binnen een redelijke termijn een familiegroepsplan op te stellen. Als de jeugdige en/of zijn ouder daarom verzoeken, draagt het college zorg voor ondersteuning bij het opstellen van een familiegroepsplan als bedoeld in artikel 1.1 van de wet.
Voor het gesprek verschaffen de jeugdige en/of zijn ouder aan het college alle overige gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college voor het onderzoek nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen. De jeugdige en/of zijn ouder verstrekken in ieder geval ter inzage een identificatiedocument al bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.
Indien de gegevens van de jeugdige en/of ouder en hun situatie reeds voldoende bekend zijn bij het college en/of niet zijn gewijzigd ten opzichte van een eerdere melding dan wel aanvraag, kan het college in overleg met de jeugdige en/of zijn ouder afzien van een vooronderzoek als bedoeld in het eerste lid.
Een familiegroepsplan kan worden ingezet in die situaties waar de inzet van jeugdhulp mogelijk (gedeeltelijk) vermeden kan worden door het opstellen en uitvoeren van een familiegroepsplan door familie en netwerk. Het college stelt een format ondersteuningsplan beschikbaar. Dit format kan als basis dienen voor het opstellen van een familiegroepsplan.
Hoofdstuk 4 Het persoonsgebonden budget
de budgetbeheerder naar het oordeel van het college niet in staat is te achten op eigen kracht of met hulp van een vertegenwoordiger, gemachtigde of zaakwaarnemer de door hem verkozen zorgverlener of zorg verlenende instantie op zodanige wijze aan te sturen en hun werkzaamheden op elkaar af te stemmen, dat sprake is of zal zijn van verantwoorde zorg.
Artikel 11 Inspraak en medezeggenschap
Het college nodigt minimaal eenmaal per jaar ingezetenen, jeugdigen en vertegenwoordigers van jeugdigen uit voor overleg over beleid betreffende jeugdhulp en de uitvoering daarvan. Het college maakt dit overleg minimaal 3 weken van te voren openbaar bekend. Daarbij worden genodigden opgeroepen punten voor de agenda aan te dragen.
Aldus besloten in de vergadering van college van burgemeester en wethouders, gehouden op 18 december 2018.
De secretaris,
Drs. M. Middeldorp
De burgemeester,
Drs. M.J. Bezuijen.
ADL ALGEMENE DAGELIJKSE LEVENSVERRICHTINGEN
AWB ALGEMENE WET BESTUURSRECHT
CIZ CENTRUM INDICATIESTELLING ZORG
CSLM CONTINUE, SYSTEMATISCHE, LANGDURIGE EN MULTIDISCIPLINAIRE ZORG
DSM DIAGNOSTISCH EN STATISTISCH HANDBOEK VOOR PSYCHISCHE STOORNISSEN
GBGGZ GENERALISTISCHE BASIS GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG
GIZ GEZAMENLIJK INSCHATTEN ZORGBEHOEFTEN
LVB LICHT VERSTANDELIJK BEPERKT
(SG)LVB STERK GEDRAGSGESTOORD LICHT VERSTANDELIJK BEPERKT
SGGZ SPECIALISTISCHE GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG
WMO WET MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
Richtlijnen ten aanzien van gebruikelijke zorg van ouder voor kinderen met een normaal ontwikkelingsprofiel in verschillende levensfasen van het kind in relatie tot jeugdhulp.
• hebben bij alle activiteiten zorg van een ouder nodig;
• ouderlijk toezicht is zeer nabij nodig;
• zijn in toenemende mate zelfstandig in bewegen en verplaatsen.
• hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
• hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
• kunnen niet zonder toezicht van volwassenen. Dit toezicht kan binnenshuis korte tijd op gehoorafstand (bijv. ouder kan was ophangen in andere kamer);
• hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
• kunnen zelf zitten, en op gelijkvloerse plaatsen zelf staan en lopen;
• ontvangen zindelijkheidstraining van ouder/verzorgers;
• hebben gedeeltelijk hulp en volledig stimulans en toezicht nodig bij aan- en uitkleden, eten en wassen, in- en uit bed komen, dag- en nachtritme en dagindeling bepalen;
• hebben begeleiding nodig bij hun spel en vrijetijdsbesteding;
• zijn niet in staat zich zonder begeleiding in het verkeer te begeven.
• hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
• kinderen vanaf 5 jaar hebben een reguliere dagbesteding op school, oplopend van 22 tot 25 uur/week;
• kunnen niet zonder toezicht van volwassenen. Dit toezicht kan op enige afstand (bijv. kind kan buitenspelen in directe omgeving
van de woning als ouder thuis is);
• hebben toezicht nodig en nog maar weinig hulp bij hun persoonlijke verzorging;
• hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
• zijn overdag zindelijk, en 's nachts merendeels ook; ontvangen zo nodig zindelijkheidstraining van de ouder/verzorgers;
• hebben begeleiding van een volwassene nodig in het verkeer wanneer zij van en naar school, activiteiten ter vervanging van school of vrije tijdsbesteding gaan.
• hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
• hebben geen voortdurend toezicht nodig van volwassenen;
• kunnen vanaf 12 jaar enkele uren alleen gelaten worden;
• kunnen vanaf 16 jaar dag en nacht alleen gelaten worden;
• kunnen vanaf 18 jaar zelfstandig wonen;
• hebben bij hun persoonlijke verzorging geen hulp en maar weinig toezicht nodig;
• hebben tot 18 jaar een reguliere dagbesteding op school/opleiding;
• hebben begeleiding en stimulans nodig bij ontplooiing en ontwikkeling (bv- huiswerk of het zelfstandig gaan wonen).
• hebben tot 17 jaar een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
Aanvaardbaarheidspercentages besteding pgb in het buitenland 201 7
Kortingspercentages op het pgb in het buitenland zoals bedoeld in de artikel.
Het aanvaardbaarheidspercentage voor alle ontbrekende landen is 30%.
Van: Zorginstituut Nederland AWBZ-kompas persoonsgebonden budget
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-30837.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.