Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Soest houdende regels omtrent de heffing en de invordering van leges (Legesverordening 2021)

De raad van de gemeente Soest;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 september 2020, nr. RV20-44;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

 

b e s l u i t:

 

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2021

Artikel 1 Definities

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      Het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      Het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.3.1.7 akten burgerlijke stand;

    • 2.

      onderdeel 1.7 reisdocumenten;

    • 3.

      onderdeel 1.8 rijbewijzen;

    • 4.

      onderdeel 1.4.1.3 papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • 5.

      onderdeel 1.4.1.4 verklaring omtrent het gedrag;

    • 6.

      onderdeel 1.16 kansspelen;

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1.

    De "Verordening op de heffing en invordering van leges 2020", vastgesteld bij raadsbesluit van 7 november 2019, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.

  • 3.

    De bekendmaking van het in onderdeel 2.1.1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel genoemde administratieve voorwaarden en normblad, geschiedt door terinzagelegging.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: "Legesverordening 2021".

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 november 2020,

de griffier,

M. van Vliet MPM AA

de voorzitter,

R.T. Metz

Bijlage 1: Tarieventabel leges

 

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2021.

Indeling tarieventabel

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Vervallen

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Reisdocumenten

Hoofdstuk 8 Rijbewijzen

Hoofdstuk 9 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingsverordening

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Vervallen

Hoofdstuk 14 Vervallen

Hoofdstuk 15 Vervallen

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie, kabels en leidingen

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

Hoofdstuk 4 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 5 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

Titel 1

 

Algemene dienstverlening

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

 

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het, zowel digitaal als op papier, verstrekken van:

1.1.1

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief

is opgenomen

€ 8,85

1.1.2

Fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

per pagina

€ 0,50

1.1.3

Een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is

opgenomen, per uur

€ 42,25

1.1.4

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 8,85

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van kaarten en tekeningen, al dan niet behorende in onderdeel 1.1. genoemde stukken, dan wel van lichtdrukken daarvan en uitsluitend op aanvraag van de aanvrager opgemaakt, een en ander voor zover deze stukken in deze tabel of in een andere wettelijke regeling is opgenomen:

1.1.5.1

Voor een niet gekleurde kaart, tekening, lichtdruk of plan, per dm² gemeten binnen de rand met een minimum van € 10 per kaart/tekening

€ 0,50

1.1.5.2

Voor een gekleurde kaart, tekening, lichtdruk, kopie of plan,

per dm² gemeten binnen de rand, de in onderdeel 1.1.5.1 genoemde leges , vermeerderd met de kosten van het inkleuren; de kosten van het inkleuren bedragen per dm² van het gekleurde gedeelte

€ 8,85

 

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het, zowel digitaal als op papier, verstrekken van:

1.2.1.1

Gemeentebladen, raadsvoorstellen, raadsnotulen, per bladzijde of

en gedeelte daarvan

€ 0,50

1.2.1.2

Een abonnement op de raadsvoorstellen, per kalenderjaar

€ 50,75

1.2.1.3

Een abonnement op de raadsnotulen, per kalenderjaar

€ 50,75

1.2.1.4

Een abonnement op de raadsvoorstellen, alsmede de raadsnotulen,

per kalenderjaar

€ 101,10

1.2.1.5

In afwijking van het bepaalde in de onderdelen 1.2.1.2 tot en met 1.2.1.4  bedraagt het tarief voor een abonnement indien deze stukken op het gemeentehuis worden afgehaald:

  • b.

    voor de raadsvoorstellen, per kalenderjaar

€ 18,95

  • c.

    voor de raadsnotulen, per kalenderjaar

€ 18,95

1.2.1.6

Een abonnement op de raadsvoorstellen via e-mail, per kalenderjaar

€ 18,95

1.2.1.7

Een abonnement op de raadsnotulen via e-mail, per kalenderjaar

€ 18,95

1.2.1.8

Een exemplaar van de gemeentebegroting + bijlagen, per boekwerk

€ 46,80

1.2.1.9

Een exemplaar van het jaarverslag, per boekwerk

€ 46,80

1.2.1.10

Een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest

€ 29,00

1.2.1.11

Een exemplaar van de bouwverordening zonder toelichting

€ 50,75

1.2.1.12

Een exemplaar van de toelichting behorende bij de bouwverordening

€ 37,40

 

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

1.3.1

Het tarief bedraagt voor:

1.3.1.1

Het voltrekken van een huwelijk c.q. registratie partnerschap in het gemeentehuis of omzetting van partnerschap in huwelijk

  • a.

    op maandag tussen 9.00 en 9.30 uur, conform art.4 Wet rechten burgerlijke stand, zonder ceremonie en uitsluitend in aanwezigheid van getuigen (zgn “kosteloos huwelijk”)

€ 0,00

  • b.

    op zaterdag

€ 628,00

  • c.

    op een andere dag, met uitzondering van zon- en feestdagen

€ 495,95

  • d.

    extra kosten voor het gebruik van de trouwkamer/raadszaal bij een zgn “kosteloos huwelijk”

€ 116,20

 

  • e.

    voor een eenvoudige plechtigheid in het gemeentehuis op woensdagmiddag, zonder toespraak

€ 167,40

1.3.1.2

Het voltrekken van een huwelijk c.q. registratie partnerschap of omzetting van een partnerschap in huwelijk op een toegestane locatie buiten het gemeentehuis

  • a.

    op werkdagen, zaterdag, zon- en feestdagen

€ 495,95

1.3.1.3

voor het benoemen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van buiten de gemeente Soest

€ 76,35

1.3.1.4

Het ter beschikking stellen van gemeenteambtenaren als getuigen

bij een huwelijksvoltrekking c.q. registratie partnerschap, per ter beschikking gestelde gemeenteambtenaar

€ 63,45

1.3.1.5

Het standaard omzetten van een partnerschap in een huwelijk aan de balie

€ 65,00

1.3.1.6

Een trouwboekje of een duplicaat daarvan

€ 26,85

1.3.1.7

Extra kosten in verband met het annuleren – anders dan als gevolg van overmacht – van een gereserveerde huwelijksvoltrekking c.q. registratie partnerschap, alsmede in het geval van niet verschijnen bij een kosteloos huwelijk

€ 116,20

1.3.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.3.1.9

Voor de afgifte van een laissez-passe (lijkenpas) als bedoeld in artikel 11 van het besluit op de lijkbezorging geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.3.1.10

Voor het overeenkomstig de Wet op de Lijkbezorging stellen van een andere termijn voor de begraving of verbranding (uitstel)

€ 10,00

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag, zowel digitaal als op papier, tot:

1.4.1.1

Het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 15,25

1.4.1.2

Het verstrekken van een selectie gegevens waarvoor een bewerking van het bestand van de Basisregistratie personen moet plaats vinden, per selectie van gegevens

€ 230,05

1.4.1.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

(*)

1.4.1.4

Het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

(*)

1.4.1.5

Het verkrijgen van een internationale attestatie de vita

(*)

Bij het met een (*) aangeduid tarief, wordt het door het rijk vastgestelde maximum tarief gehanteerd met dien verstande dat dit tarief naar beneden wordt afgerond op vijf eurocenten.

 

Hoofdstuk 5 Vervallen

 

Hoofdstuk 6 Vervallen

 

Hoofdstuk 7 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.7

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.7.1

Van een nationaal paspoort:

1.7.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

(*)

1.7.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

(*)

1.7.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.7.1 (zakenpaspoort):

1.7.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

(*)

1.7.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

(*)

1.7.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.7.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

(*)

1.7.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

(*)

1.7.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

(*)

1.7.5

Van een Nederlandse identiteitskaart:

1.7.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

(*)

1.7.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

(*)

1.7.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.7.1 tot en met 1.7.5 genoemde documenten, worden de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

(*)

Bij het met een (*) aangeduid tarief, wordt het door het rijk vastgestelde maximum tarief gehanteerd met dien verstande dat dit tarief naar beneden wordt afgerond op 5 eurocenten

 

Hoofdstuk 8 Rijbewijzen

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

(*)

1.8.1.1

Bij de verstrekking van een rijbewijs, zoals in artikel 1.8.1 genoemd, waaruit blijkt dat de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt en dat bij de aanvraag –anders dan als gevolg van overmacht- niet compleet kan overleggen, worden in verband met extra administratieve werkzaamheden de leges verhoogd met

€ 27,45

1.8.1.2

Het tarief als genoemd in 1.8.1 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met

(*)

Bij het met een (*) aangeduid tarief, wordt het door het rijk vastgestelde maximum tarief gehanteerd met dien verstande dat dit tarief naar beneden wordt afgerond op 5 eurocenten.

 

Hoofdstuk 9 Vastgoedinformatie

1.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken, zowel digitaal als op papier, van een plan, zoals bestemmingsplan, bouwplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart, structuurplan, of stadsvernieuwingsplan, per bladzijde

1.9.1.1

A4 en A3 formaat

€ 0,50

1.9.1.2

A0 formaat

€ 11,10

1.9.1.3

Digitale GBK per halve hectare

€ 22,90

1.9.1.4

Regels bestemmingsplan

€ 34,05

1.9.1.5

Per pagina boven het aantal van 100 vermeerderd met

€ 0,50

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

1.10.1.1

Het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het

gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan

€ 12,75

1.10.1.2

Een afschrift, zowel digitaal als op papier, van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,50

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingsverordening

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 61,85

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 150,80

1.12.1.2

Tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ 75,35

 

Hoofdstuk 13 Vervallen

 

Hoofdstuk 14 Vervallen

 

Hoofdstuk 15 Vervallen

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen (Stb.1964, 483):

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 57,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten

€ 57,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,60

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 230,55

1.16.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

€ 230,55

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 138,45

1.16.2

de subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

1.16.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterijvergunning)

€ 40,20

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

1.17.1.1

Het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45 lid 1 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 464,20

1.17.1.2

Het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, lid 2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 92,85

 

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie, kabels en leidingen

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid van de Telecommunicatiewet, dan wel een melding of vergunning voor het aanleggen, verleggen of onderhouden van kabels en leidingen voor stroom, water, gas en andere voorzieningen, voor tracés met een lengte:

Tot 25 meter

€ 108,05

Van 25 tot 1.500 meter

€ 468,25

Vanaf 1.500 meter

€ 663,70

1.18.2

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het graafwerk, wordt het tarief verhoogd met

€ 657,60

1.18.3

Het genoemde tarief wordt voor elke te plaatsen handhole, kast of daarmee gelijk te stellen (ander) distributiepunt verhoogd met

€ 140,45

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.19.1.1

Een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en -tekens 1990 voor het eerste voertuig

€ 85,40

Voor een gelijke ontheffing voor een ander voertuig binnen één aanvraag

€ 42,65 

Voor een verlenging

€ 42,65 

Voor een wijziging

€ 42,65 

Voor een duplicaat

€ 42,65 

1.19.1.2

Een eenmalige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen

€ 176,60

1.19.1.3

Een langdurige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen voor terugkerende, periodieke transporten

€ 262,05

1.19.1.4

Een verlenging van langdurige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen

€ 131,30

1.19.1.5

Een bijzondere toestemming voor het lossen of laden van goederen op een voor publiek toegankelijke plaats binnen de bebouwde kom

€ 85,40

1.19.1.6

Gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Voor een (eerste) aanvraag inclusief medische keuring

€ 48,80

Voor een vervolgaanvraag zonder medische keuring

€ 18,35

Voor een duplicaat

€ 18,35

1.19.1.7

Gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 26 c van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

Voor de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

€ 99,80

Voor de verhuizing van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 31,40

Voor de wijziging van het onderbord met kenteken

€ 26,00

1.19.1.8

Een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 9.1 Regeling voertuigen

€ 31,35

Teruggaaf geheven leges

1.19.2

Een bijzondere toestemming voor het lossen of laden van goederen op een voor publiek toegankelijke plaats binnen de bebouwde kom gelijktijdig en samen met een eenmalige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen

€ 176,60

1.19.2.1

Indien binnen twee weken na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of bijzondere toestemming deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de overeenkomstig artikelen 1.19.1.2 t/m 1.19.1.5 geheven leges verleend.

 

Hoofdstuk 20 Diversen

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

1.20.1.1

Een vergunning, ontheffing en/of vrijstelling van eniger­lei bepa­ling van de Algemene Plaatse­lijke Verorde­ning Soest, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 40,80

1.20.1.2

Vervallen

1.20.3

Een vergunning bedoeld in artikel 5:18­ van de Algemene Plaatselij­ke Verorde­ning Soest tot het innemen of hebben van een standplaats, in zoverre één en ander niet gere­geld is in de verorde­ning marktgeld, welke geldig is voor die periode die in de verstrekte vergunning is vastgelegd

€ 80,80

1.20.4

Een kennisgeving op grond van artikel 4:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest

€ 40,80

1.20.5

vervallen

1.20.6

vervallen

1.20.7

Het tarief bedraagt voor het verlenen of verlengen van een ontheffing voor het opslaan van voorwerpen of stoffen, zoals voertuigwrakken, caravans, mest, boten en dergelijke

€ 99,40

1.20.8

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een overige verklaring, in het bijzonder belang van de aanvrager opgemaakt

€ 15,25

1.20.9

tot het legaliseren van een handtekening

€ 15,25

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.2

Bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.3

Vervallen

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 509,00

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

50 %

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van in die onderdelen benoemde activiteiten:

€ 159,50

vermeerderd met voor elke € 1.000,00 bouwkosten of een gedeelte daarvan

€ 30,15

2.3.1.2

Vervallen

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 159,50

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

50 %

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 159,50

vermeerderd met voor elke € 1.000,00 aanlegkosten of een gedeelte daarvan

€ 27,35

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 159,50

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo, al dan niet tijdelijk, wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 159,50

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.138,85

indien de bouwkosten meer bedragen dan € 1.000.000,00

Vermeerderd met 10% voor elke € 100.000,00 bouwkosten of gedeelte daarvan boven de € 1.000.000,00 zulks met een maximum van

€ 11.390,65

2.3.3.4

vervallen

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 1.138,85

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 159,50

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 159,50

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 159,50

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 159,50

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo, al dan niet tijdelijk, wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 1.138,85

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo, al dan niet tijdelijk, wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.138,85

2.3.4.4

vervallen

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 1.138,85

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 159,50

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 159,50

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 159,50

2.3.4.9

Aanvraag om een gedoogbeschikking onrechtmatige bewoning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gedoogbeschikking op basis van artikel 3.23 Wro dan wel om een persoonsgebonden ontheffing op basis van artikel 125 Gemeentewet voor het bewonen van een recreatiewoning

€ 1.138,85

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van in die onderdelen benoemde activiteiten:

€ 159,50

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Gemeente Soest 1997 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 11, lid , van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 159,50

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 159,50

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Gemeente Soest 1997 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 11, lid 2 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 159,50

2.3.7

Vervallen

2.3.7.1

Vervallen

2.3.7.1.1

Vervallen

2.3.7.1.2

Vervallen

2.3.7.2

Vervallen

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van in die onderdelen benoemde activiteiten:

€ 159,50

vermeerderd met voor elke € 1.000,00 aanlegkosten of een gedeelte daarvan

€ 27,40

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van in die onderdelen benoemde activiteiten:

€ 124,85

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van in die onderdelen benoemde activiteiten :

€ 117,05

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente Soest, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van in die onderdelen benoemde activiteiten :

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 159,50

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 159,50

2.3.12

Natura 2000-activiteiten

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit)

bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 159,50

2.3.13

Flora- en fauna activiteiten (bescherming van soorten)

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-

activiteit), bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 159,50

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 159,50

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft:

€ 159,50

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

€ 159,50

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 159,50

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 159,50

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in

artikel 2.27, eerste lid van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 159,50

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. Geen teruggaaf wordt verleend indien een aanvraag om vooroverleg of beoordeling conceptaanvraag langer dan 15 maanden voorafgaand aan de aanvraag omgevingsvergunning is ingediend.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag

omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 125,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 47,20

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 79,75

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.138,85

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.485,70

 

Hoofdstuk 9 Vervallen Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 47,20

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 

 

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

3.1.1.1

een aanvraag voor een vergunning bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 288,95

3.1.1.2

een aanvraag voor een ontheffing bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 86,00

3.1.1.3

een vergunning (exploitatie horecabedrijf) bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest

€ 253,85

3.1.1.4

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29, derde lid, van de Algemene plaatselijke verordening welke geldig is

a. maximaal drie dagen

€ 41,35

b. langer dan drie dagen

€ 83,25

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen 

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

3.2.1.1

vervallen

3.2.1.2

een vergunning tot het organiseren van evenementen en dergelijke bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest

a. voor het organiseren van een klein evenement zoals buurtfeesten, straatbarbecues en kleinschalige wedstrijden

€ 41,35

b. voor het organiseren van een groot evenement zoals kermis, circus, muziek en braderieën

€ 83,25

 

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

3.3.1

Een vergunning zoals bedoeld in artikel 3:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest tot het uitoefenen van een seksbedrijf

€ 363,75

 

Hoofdstuk 4 Winkeltijdenwet

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 71,60

3.4.1.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 3.4.1.1 bedoelde ontheffing

€ 71,60

 

Hoofdstuk 5 Marktstandplaatsen

3.5.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag van:

3.5.1.1

Een verzoek om inschrijving bedoeld in artikel 2.7 van de "Marktverordening voor Soest" en de afgifte van een schriftelijk

bewijs van inschrijving bedoeld in meergenoemd artikel

€ 42,20

3.5.1.2

Een vergunning voor het innemen van een vaste standplaats op de markt bedoeld in artikel 2.1 van de “Marktverordening voor Soest”

€ 84,30

 

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking

€ 41,35

 

 

Naar boven