Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand houdende regels omtrent subsidie voor de brede regeling combinatiefuncties (Subsidieregeling Brede Regeling Combinatiefuncties 2021 en 2022)

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1.1 Begripsomschrijving.

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Combinatiefunctie: een functie waarbij een werknemer, de combinatiefunctionaris, in dienst is bij één werkgever maar werkzaamheden verricht ten behoeve van een combinatie van minimaal twee werkvelden/sectoren.

  • b)

    Fte: fulltime equivalent, waarbij wordt uitgegaan van een werkbelasting van minimaal 36 uur, minimaal 40 weken per jaar.

  • c)

    Loonkosten: de directe loonkosten voor een combinatiefunctionaris zoals salarissen, premies en belastingen.

  • d)

    School: erkende school of nevenvestiging daarvan die onderwijs aanbiedt op grond van de Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra, Wet op het voortgezet onderwijs of de Wet educatie en beroepsonderwijs.

  • e)

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand.

  • f)

    ASV: de algemene subsidieverordening gemeente Twenterand 2017.

Artikel 1.2 Algemene bepalingen

Op deze subsidieregeling zijn de bepalingen uit de ASV van toepassing, tenzij in deze subsidie-regeling anders is bepaald.

HOOFDSTUK 2 SUBSIDIE COMBINATIEFUNCTIES

Artikel 2.1 Doel subsidie

  • a)

    Een leven lang inclusief sporten, bewegen en beoefenen van culturele activiteiten mogelijk maken voor inwoners van de gemeente Twenterand.

  • b)

    De inhoudelijke focus ligt op:

    • Het versterken van sport-, beweeg- en cultuuronderwijs op en rond scholen.

    • Specifieke aandacht voor kwetsbare, minder kansrijke jongeren die (een risico op) een verminderde actieve leefstijl hebben.

    • Het inzetten op groepen mensen die belemmeringen ervaren bij sporten en bewegen en het beoefenen van culturele activiteiten.

    • Het bereiken, toe leiden en begeleiden van personen die in armoede leven, zodat zij ondanks hun financiële positie kunnen sporten/bewegen en meedoen aan culturele activiteiten.

    • Het realiseren van beleidsdoelstellingen in het sociale domein, zoals bevordering van participatie van kwetsbare groepen.

    • Het tot stand brengen van lokale verbindingen en het uitbouwen tussen gemeentelijke beleidsdomeinen en voorzieningen, (gesubsidieerde/commerciële) sport, cultuur, onderwijs.

    • Het duurzaam versterken en innoveren van sport-, beweeg- en cultuuraanbieders-/vrijwilligersorganisaties op het gebied van o.a. besturen, vrijwilligers, kader, diversiteit, inclusief en vraaggericht handelen.

Artikel 2.2 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • a)

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de loonkosten van een combinatiefunctionaris die naar oordeel van het college direct verbonden zijn aan de uitvoering van de artikel 2.1 bedoelde activiteiten.

  • b)

    De inzet van combinatiefunctionarissen waarvoor subsidie wordt gevraagd moet aanvullend zijn en niet vervangend en verdringend voor bestaande functies in een organisatie.

Artikel 2.3 Hoogte van de subsidie

  • a)

    Een subsidie bedraagt ten hoogste 40 % van de loonkosten per fte per jaar, met een maximum van € 20.000 per fte. De subsidie van de loonkosten voor een deeltijdfunctie bedraagt een naar rato verlaagd percentage per jaar en een naar rato verlaagd maximumbedrag.

  • b)

    De overige loonkosten van 60 % dekt de subsidieaanvrager door middel van cofinanciering uit eigen inkomsten of cofinanciering van derden.

Artikel 2.4 Hoogte subsidieplafond en verdeelregels

  • a)

    Het subsidieplafond op grond van deze regeling bedraagt € 172.600,-- voor 2021 en € 172.600,-- voor 2022. Dit bedrag is gebaseerd op 8,63 fte’s.

  • b)

    Indien aanvragen voor subsidie niet worden geweigerd op grond van deze regeling en de ASV en de aanvragen het subsidieplafond overschrijden, dan worden zij gerangschikt op basis van een rangordelijst.

  • c)

    De volgorde op de rangordelijst wordt bepaald op basis van:

    • de mate waarin de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen genoemd in artikel 2.1.

    • de mate waarin de doelgroep bereikt wordt.

    • de mate waarin samengewerkt wordt met (groepen van) inwoners, organisaties of bedrijven.

    • de mate waarin er sprake is duurzaam innoveren en versterken van sport-, beweeg- en cultuuraanbieders.

Artikel 2.5 Aanvraag subsidie

  • a)

    De aanvraag voor subsidie kan ingediend worden bij het college tot 1 december voorafgaand aan het betreffende kalenderjaar of – jaren. Aanvragen die na 1 december worden ingediend, beoordeelt het college als het subsidieplafond nog toereikend is.

  • b)

    De aanvrager maakt gebruik van een digitaal gemeentelijk subsidieaanvraagformulier via de website van de gemeente.

  • c)

    Voor het beoordelen van de eerste subsidieaanvraag vraagt het college van de deelnemende partijen een samenwerkingsovereenkomst, functie/taakomschrijving en arbeidsovereenkomst van de combinatiefunctionaris.

  • d)

    De aanvraag bevat in ieder geval:

    • De beoogde activiteiten en welke doelgroep(en) hiermee wordt/worden bereikt;

    • Hoe men bijdraagt aan het doel uit artikel 2.1

    • Hoe wordt samengewerkt met (andere) groepen inwoners, organisaties of bedrijven;

  • e)

    Het college beslist op de aanvraag binnen 13 weken na de uiterste aanvraagdatum.

Artikel 2.6 Weigeringsgronden

Het college weigert de subsidie als:

  • a)

    De te subsidiëren activiteiten niet bijdragen aan de doelen genoemd in artikel 2.1.

  • b)

    De aanvrager niet samenwerkt met (andere) groepen inwoners, organisaties of bedrijven.

  • c)

    De aangevraagde activiteiten zich niet onderscheiden van de reguliere activiteiten van de aanvrager.

  • d)

    De aanvraag niet voldoet aan het bepaalde in deze regeling.

  • e)

    Als het subsidieplafond wordt overschreden.

Artikel 2.8 Vaststelling subsidie

  • a)

    De subsidieontvanger dient uiterlijk 13 weken nadat de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht, een aanvraag tot vaststelling in.

  • b)

    De aanvraag tot vaststelling bevat in ieder geval:

    • Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en in hoeverre de activiteiten en inspanningen hebben bijgedragen aan de doelstellingen zoals beschreven in artikel 2.1 van deze regeling. Ook is hierin opgenomen hoe met andere partijen is samengewerkt en wat hiervan de meerwaarde was.

    • Een financieel verslag met in ieder geval de eindafrekening van de activiteit, waarin is toegelicht aan welke kostenposten de subsidie is besteed.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 3.1. Meldingsplicht

De subsidieontvanger meldt onverwijld het college als:

  • a)

    De activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel zullen plaatsvinden.

  • b)

    Niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan.

  • c)

    Er aanzienlijke wijzigingen zijn ten opzichte van de aanvraag op basis waarvan de subsidie is verleend.

Artikel 3.2 Hardheidsclausule

  • a)

    Het college kan van de bepalingen in deze regeling afwijken indien toepassing hiervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

  • b)

    In gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet of onduidelijk is, besluit het college.

Artikel 3.3 Citeertitel en inwerkingtreding

  • a)

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Subsidieregeling Brede Regeling Combinatiefuncties 2021 en 2022 .

  • b)

    Deze regeling treedt in werking na de dag van publicatie en vervalt van rechtswege op 1 juli 2023.

  • c)

    Bij inwerkingtreding van deze regeling de Beleidsregels subsidie combinatiefuncties en de Wijzigingsregeling beleidsregels subsidie combinatiefuncties in te trekken.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 10 november 2020

de loco-secretaris,

D.H.M. Lammertink

de burgemeester,

mr. J.C.F. Broekhuizen

Naar boven