Gemeenteblad van Heerlen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2020, 30341 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2020, 30341 | Verordeningen |
Gemeente Heerlen - Beleidsregel van de burgemeester van Heerlen houdende bepalingen omtrent de toekennings- en verdelingscriteria voor vergunningen voor het vestigen en exploiteren van een speelautomatenhal (Beleidsregels exploitatievergunningen speelautomatenhallen Heerlen 2020)
Tijdens de raadsvergadering van 29 november 2017 heeft de gemeenteraad van Heerlen besloten tot het vaststellen van de “Verordening Kansspelautomaten Heerlen 2017” (hierna: de verordening). De verordening stelt krachtens artikel 3 lid 1 een vergunningplicht in voor het vestigen of exploiteren van een speelautomatenhal. Door deze beleidsregel wordt nadere invulling gegeven aan de volgende artikelen uit de verordening:
- Artikel 5 lid 2: De burgemeester stelt beleidsregels vast omtrent de verdeling van de vergunningen voor speelautomatenhallen.
- Artikel 7 lid 2: De vergunning wordt verleend voor een door de burgemeester nader te bepalen termijn.
- Artikel 8 lid 2 sub a: De burgemeester kan de vergunning weigeren indien naar het oordeel van de burgemeester de plannen als bedoeld in artikel 4 sub k, l of m onvoldoende bijdragen aan de in dat artikel omschreven doelstelling.
- Artikel 4 sub k: (De aanvrager dient een aanvraag in onder overlegging van:) een plan waarin wordt beschreven welke maatregelen de aanvrager neemt ter preventie en bestrijding van gokverslaving en de wijze waarop hij de gedrags- en reclamecode voor kansspelen naleeft
- Artikel 4 sub l: (De aanvrager dient een aanvraag in onder overlegging van:) een plan waarin wordt beschreven welke maatregelen de exploitant neemt ter bescherming van de openbare orde, veiligheid, het woon- en leefklimaat en de gezondheid waaronder de wijze waarop toegangscontrole plaatsvindt
- Artikel 4 sub m: (De aanvrager dient een aanvraag in onder overlegging van:) een plan waarin wordt beschreven op welke wijze de speelautomatenhal past binnen de omgeving)
Hoofdstuk 2 geeft regels over de verdeling van vergunningen.
Hoofdstuk 3 van de beleidsregels geeft regels over de eisen om voor toekenning van een vergunning in aanmerking te kunnen komen.
Hoofdstuk 4 van de beleidsregels geeft regels over de expiratietermijn.
Hoofdstuk 2 Regels voor de verdeling van vergunningen zoals genoemd in artikel 5 lid 2 van de verordening
Verdeling van de beschikbare vergunningen vindt plaats door middel van loting van de ontvankelijke aanvragen.
Aanvragen die compleet zijn ingediend onder overlegging van alle in artikel 4 van de Verordening genoemde stukken en gegevens, al dan niet na toepassing van het bepaalde in artikel 4:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht binnen het in artikel 5, eerste lid, van de Verordening bedoelde tijdvak, komen in aanmerking voor deelname aan loting.
Van deelname aan loting zijn uitgesloten aanvragen die niet binnen het in artikel 5, eerste lid, van de Verordening bedoelde tijdvak zijn ingediend onder overlegging van alle in artikel 4 van de Verordening genoemde stukken en gegevens, al dan niet na toepassing van het bepaalde in artikel 4:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 4 Bepalingen over de administratie omtrent de loting
Alle genummerde aanvragen worden aan een loting onderworpen door elk van de unieke nummers zoals bedoeld in lid 6 te onderwerpen aan een blinde trekking zonder teruglegging die gedaan wordt uit de verzameling die bestaat uit het totaal van alle aanvragen (Binnenstad en overig) zoals genoemd in lid 1 van dit artikel.
Hoofdstuk 3 Concretisering van te bereiken doelstellingen en inhoud in te dienen plannen
Artikel 6 Het voorkomen van gokverslaving
De bijdragen op het gebied van de doelstelling “voorkomen van gokverslaving” (artikel 4 sub k van de Verordening) dienen een weergave te bevatten waaruit blijkt dat:
Artikel 7 Bescherming van de openbare orde, veiligheid, het woon- en leefklimaat, gezondheid en toegangscontrole
1. UITGANGSPUNTEN EN DOELSTELLINGEN OMTRENT DE VERDELING VAN VERGUNNINGEN VOOR SPEELAUTOMATENHALLEN (hoofdstuk 2)
Kader: De burgemeester stelt beleidsregels vast omtrent de verdeling van de vergunningen voor speelautomatenhallen. (artikel 5 lid 2 van de verordening)
Artikel 5 lid 2 van de Verordening Kansspelautomaten Heerlen 2017 (hierna: de verordening) bepaalt dat de burgemeester beleidsregels vast stelt omtrent de verdeling van de vergunningen voor speelautomatenhallen. Deze beleidsregel geeft de methodiek die de burgemeester volgt bij het verdelen van vergunningen op grond van artikel 3 van de verordening.
Gegadigden kunnen meedingen naar het verkrijgen van een vergunning door het indienen van een aanvraag binnen het aanvraagtijdvak krachtens artikel 5 lid 1 van de verordening.
Aanvragen worden beoordeeld op ontvankelijkheid. Indien een aanvraag niet compleet is ingediend, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om de aanvraag aan te vullen (artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht). Uitsluitend aanvragen die zijn ingediend ten minste drie weken voor afloop van het aanvraagtijdvak komen in aanmerking voor de gelegenheid tot aanvullen. Bij later ingediende aanvragen ontbreekt de tijd om binnen het tijdsbestek van het aanvraagtijdvak de compleetheid te beoordelen en de aanvrager in de gelegenheid te stellen de aanvraag aan te vullen. De aanvullende bescheiden dienen binnen een termijn van twee weken te worden ingediend, doch uiterlijk op de laatste dag van het aanvraagtijdvak. Na de laatste dag van het aanvraagtijdvak mogen aanvragen met het oog op gelijke kansen niet meer worden aangevuld of gewijzigd.
De ontvankelijke aanvragen worden aan een loting onderworpen. Loting is een transparante en neutrale manier van verdelen waarbij de kansen van elke aanvraag gelijk zijn. De loting wordt uitgevoerd door een notaris. In volgorde van trekking (uitkomst van de loting) worden de aanvragen inhoudelijk beoordeeld op vergunbaarheid. Nadat het maximum aantal vergunningen krachtens artikel 3 lid 2 van de verordening is bereikt, worden de overige aanvragen niet meer inhoudelijk getoetst. Deze overige aanvragen worden op grond van artikel 8 lid 1 sub c van de Verordening geweigerd.
2.CONCRETISERING VAN TE BEREIKEN DOELSTELLINGEN EN INHOUD IN TE DIENEN PLANNEN (hoofdstuk 3)
Kader: De burgemeester kan de vergunning weigeren indien naar zijn oordeel de plannen als bedoeld in artikel 4 sub k (voorkomen gokverslaving), l (bescherming openbare orde, veiligheid, het woon- en leefklimaat, gezondheid en toegangscontrole) en m (passen binnen de omgeving) onvoldoende bijdragen aan de betreffende doelstelling (artikel 8 lid 2 van de verordening)
Regulier gebruik met reguliere gebruikers
Streven naar “een open en transparant karakter van de speelautomatenhal met een publiek dat zichtbaar wil zijn en gezien durft te worden” is het uitgangspunt.
Door de openheid, gekoppeld aan preventiebeleid, kan het risico op een sluipende verslaving en zorgmijding worden verminderd.
Een “open en transparant karakter” betreft zowel het fysieke karakter als de manier waarop een speelautomatenhal opgaat in haar omgeving.
Binnen de Gemeente Heerlen is het streven speelautomatenhallen onderdeel te laten zijn van het normale, reguliere vestigingsklimaat voor horeca en/of leisure. Voorbeelden van leisure zijn bioscopen, horeca, winkelcentra, dierentuinen en pretparken. Een ligging gerelateerd aan aanverwante gebruiksfuncties heeft gunstige effecten zoals het verhogen van de sociale controle, verminderen van het risico op onzichtbaarheid van probleemgokkers en vermindering van de verstoring van het woon- en leefklimaat in de omgeving. De ligging en inrichting is zodanig dat er geen overlast ontstaat door bezoekers nabij de ingang.
Heerlen wil de speelautomatenhallen weghalen uit de sfeer van “anonieme bezoekers” die hier veelal aan gekoppeld wordt. Daarom dient er nadrukkelijk aandacht te blijven voor het risico van gokverslaving.
Overeenkomstig de Wegwijzer Speelautomaten voor Gemeenten van de Kansspelautoriteit van 29 augustus 2018 wordt het advies onderschreven om niet alleen te toetsen op de aanwezigheid van (afdoende) verslavingspreventiebeleid, maar tevens te beoordelen of het beleid concreet is doorgevoerd in de gehele bedrijfsvoering. Hierbij valt te denken aan de aanwezigheid van folders of formulieren waarmee spelers zich kunnen laten uitsluiten van deelname. Ook het advies om het beleid te beoordelen op de aanwezigheid van een (bijvoorbeeld jaarlijkse) evaluatie- en verbetercyclus wordt onderschreven.
Leidinggevenden en personen werkzaam in speelautomatenhallen die zijn belast met het toelaten van en het toezicht op spelers, moeten binnen zes tot twaalf maanden worden opgeleid. Dit moet worden aangetoond met een wettelijk bewijsstuk, waaruit blijkt dat de cursus tijdig en met goed gevolg is afgelegd. Dit bewijsstuk is het ‘GGZ Nederland certificaat verslavingsproblematiek voor speelautomatencentra’ . Branchevereniging VAN Kansspelen en GGZ Nederland hebben nadere kwaliteitseisen voor voornoemde opleidingen ontwikkeld (de Kansspelautoriteit begeleidde dit traject). Deze zijn vastgelegd in het document ‘Kwaliteitseisen preventietrainingen kansspelproblematiek’.
De inpassing in de omgeving en de bescherming van het woon- en leefklimaat
Voor de “bescherming van het woon- en leefklimaat” is van belang dat het onderscheidend karakter ten opzichte van de omgeving wordt geminimaliseerd. De speelautomatenhal gaat in meerdere mate op in haar omgeving naarmate het onderscheidend karakter ten opzichte van de omgeving kleiner is.
Een speelautomatenhal is een amusementsgelegenheid. Deze vertoont de meeste homogeniteit met de functies in een uitgaansgebied (horeca) en/of een leisuregebied. Het karakter en de sfeer van bezoekers en bedrijvigheid in deze omgeving vertoont een hoge mate van overeenkomst. Er is een agglomeratie-effect. De afzonderlijke ondernemers hebben zowel een versterkende als concurrerende onderlinge werking maar geen verstorende onderlinge werking. De situering van een speelautomatenhal in een dergelijk gebied is niet wezensvreemd en zal geen verrassende of storende werking voor passanten hebben. De bezoeker / passant is bedacht op het aantreffen van ontspanning en amusement en dat wordt in meerdere vormen geboden, waarvan een speelautomatenhal er één is. De aantrekkende werking van een speelautomatenhal wordt gerelativeerd doordat ook andere vormen van ontspanning en amusement (eten, drinken, lounge, muziek, gelegenheid tot dans) binnen handbereik worden aangeboden.
3. UITGANGSPUNTEN EN DOELSTELLINGEN VOOR DE GELDIGHEIDSDUUR (hoofdstuk 4)
Kader: De vergunning wordt verleend voor een door de burgemeester nader te bepalen termijn (artikel 7 lid 2 van de verordening)
De termijn waarvoor een vergunning wordt verleend, de expiratietermijn zoals genoemd in artikel 7 lid 2 van de verordening, bedraagt tien jaar. Deze termijn sluit aan bij de expiratietermijn zoals die van oudsher in Heerlen wordt toegepast voor speelautomatenhallen. De periode van tien jaar doet recht aan een bestendig gebruik van een eenmaal vergunde locatie, zowel voor wat betreft de exploitant als voor wat betreft de omgeving van de locatie.
Binnen een termijn van tien jaar is het mogelijk om redelijkerwijs noodzakelijke investeringen voor exploitatie terug te verdienen. Daarmee voldoet de periode van tien jaar aan een redelijkerwijs te stellen minimumperiode. Anderzijds is deze termijn niet zodanig ruim dat er een uitholling plaatsvindt van de eis tot tijdelijkheid voor schaarse vergunningen.
Aldus besloten door de wnd. burgemeester van de gemeente Heerlen op 31 januari 2020.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-30341.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.